Reklámszöveg és a reklámszövegírás

A reklámszövegírás alapjait sokan sokféleképpen magyarázzák és tanácsolják. Akadnak olyanok, akik "tuti rekámszövegírási recepteket" ajánlanak, és azt mondják, elég egy-egy szót jól beleírni a szövegbe, máris elérjük a kívánt hatást, vagyis mindenki a mi termékünket fogja vásárolni, vagy a mi szolgáltatásunkat rendeli meg. Írásunkban több megközelítést tekintünk át, és az olvasó vállalkozó döntésére bízzuk, melyik "receptet" választja.

Reklámszövegírás Ogilvy szerint

A sokat idézett, és még a laikusok között is ismert reklámszakember, David Ogilvy: Ogilvy a reklámról című könyvében összefoglalta, milyen reklámszövegírási trükkök sorát javasolja. A legrészletesebben a nyomtatott reklámmal foglalkozik, de bizonyos tanácsai bármilyen reklámcsatornára érvényesek.

A reklámszöveg két fő részből áll:

  1. címsor
  2. szöveg

A címsor

Milyen a jó reklámszöveg címsor?

A reklámszöveg címsor ajánlásokat saját szolgáltatásunkhoz írott címsorokkal illusztráljuk, amelyeket gondolatébresztőnek szánunk, hogy Ön is meg tudja alkotni saját vállalkozásához a megfelelő üzeneteket.

Ogilvy szerint a jó reklámszöveg címsor:

előnyt ígér

Egy termék vagy szolgáltatás esetében meg kell fogalmaznunk, mi a legfőbb előny, amit a mi termékünk vagy szolgáltatásunk választása jelent a vevőnek, fogyasztónak. A sikermarketing.hu esetében több ilyen előnyt is ki tudunk emelni:

Benne van a Google-ban - ilyen honlapot készítünk.

vagy

Nemcsak egy honlap. Marketing, hogy belépjen a profik közé.

legyen benne hír

A hírek generálása a legnehezebb feladat. Különösen úgy, hogy az érdekes hír is legyen az olvasó számára.

2010. június - elkészült az első sikermarketing.hu webáruház

információ, amely segíti az olvasót

Honlapunkon rengeteg olyan információt talál a látogató, amely segíti őt egyrészt a vállalkozási és marketing kérdésekben, másrészt támpontot ad, milyen honlapra érdemes pénzt áldozni, ha már honlapkészíttetés áll a szándékai között. Így maga az egész honlap segíti infomációval az olvasót, nehéz mindezt belesűríteni egy frappáns címsorba…

Egyes honlapok nem véletlenül kerülnek a Google első oldalára…

vagy

Hogyan nyissak boltot? Hogyan reklámozzak - választ talál információs anyagainkban

vagy

Hogyan válasszak honlapkészítőt? - jó, ha előre tudja

egy szűk réteg számára készülő termék esetében pontosan jelöljük meg, kinek szól

Nem átlagos módon készítünk honlapokat… Azoknak a vállalkozóknak, akik minket választanak, nem ígérünk mást, csak vért, verítéket és könnyeket… ami a szövegírást illeti. Aki ezt tudja vállalni, nem átlagos képességű!

Csak az eszes, előre tervező vállalkozóknak!

rövid, frappáns, lehetőleg 10 szónál rövidebb

A sikermarketing.hu üzenete: multinacionális marketinges háttérrel kínálunk olyan szolgáltatást, amelyben a megrendelő tisztán, világosan, egyértelműen megfogalmazott tanácsokkal találkozik, nem pedig szakszavakkal és érthetetlen dolgokkal telezsúfolt, tankönyvszagú szöveggel. Ezt a szlogent is használhatnánk:

Profi minimarketing ködösítés nélkül

És még egy, amely a keresőoptimalizált honlapkészítés szolgáltatásunkat írja le:

Honlap, amelyet lát a Google. Ilyet készítünk.

konkrétumok, lehetőleg számok

Mára már a "több mint" és az "akár" szinte teljesen elvesztették jelentőségüket, hiszen mindenki pontosan tudja, hogy az "akár 2 millió forintért" azt jelenti, hogy 2 millióból egészen biztosan nem lehet megvenni… Ogilvy ezt előre látta?

érzelmi reakciót vált ki a címsor

Két út állhat a reklámszövegíró előtt: vagy a jelenlegi érzelmeket írja le, vagy a vágyott, a termék által elérhető érzelmeket, érzéseket.

Dühös, mert eltűnt a webmestere?

A reklámszöveg

A reklámszöveg címsor után következik a reklámszöveg. Ogilvy erre is ad tanácsokat:

Milyen a jó reklámszöveg?

1. nem tartalmaz közhelyeket

Ilyen reklámszöveg közhely például a "miénk a legjobb", a "kiváló minőség" és a "megbízható szolgáltatás".

2. érthető, nem tartalmaz olyan szavakat, amelyeket a célcsoport nem ért

3. egyediként kezeli az olvasót, próbál személyesen hozzá szólni

4. történetet mesél el

A történetben magára ismerhet az olvasó, ami segíti az azonosulását a termékkel, szolgáltatással, magától jön rá, hogy neki épp erre van szüksége.

A történet elmesélése már át is vezet a következő "fogalomhoz":

Mi az a hipnotikus reklámszöveg?

A hipnotikus reklámszövegírás angol nyelvű keresőkifejezésére cikkünk írásának pillanatában 1 millió 310 ezer találatot ad a Google, így bőven lehet válogatni, kinek a tanácsait fogadjuk meg…

A hipotikus reklámszövegírás lényege, hogy egyrészt a történetmeséléssel, "mellébeszéléssel", sztorizással altassuk el az olvasó gyanakvását - miszerint mi mindenáron el akarunk adni neki -, másrészt különböző trükkökkel érjük el, hogy a szöveget végig is olvassa.

A hipnotikus reklámszövegírás egyik trükkje, hogy a szövegbe burkolt parancsokat ültessünk. Például: "ahogy olvasod a történetünket, mostmár te is pontosan érted, miért van szüksége a vállalkozásodnak egy sikermarketing.hu féle honlapra".

Egyszerű szavakkal, lényegretörően kell fogalmazni - tanácsolják a hipnotikus reklámszövegírás hirdetői. (Mint látjuk, nincs új a nap alatt. Ogilvy ezt már 1983-ban javasolta.)

A hipnotikus reklámszövegírás egyik következő trükkje szerint el kell képzeltetni az olvasóval a végeredményt, amit termékünk vagy szolgáltatásunk megvásárlásával nyer. Például: "mihez kezdesz, ha webáruházadba dőlni fognak a megrendelések? Felkészültél a rohamra, amit egy áttervezett honlap eredményez?"

Milyen a jó webáruház reklámszöveg?

Sokszor kapjuk ezt a kérdést, és a helyzet az, hogy a kérdés mögött egészen biztosan egy rosszul összerakott, a Google által nem látott vagy nem jó helyen hozott webáruház áll.

A jó webáruháznak ugyanis nincs szüksége reklámszövegre!

Ha a vevők megtalálják az interneten a termék nevének beírása után a webáruházat, esetleg ott olyan plusz információkat is kapnak, amiket más helyen az interneten nem, máris tudni fogják, hogy jó helyen járnak.

A jó webáruház reklámszöveg tehát egyszerű termékleírás, amely

  • tényszerű
  • részletes
  • nem "reklámos"!

Milyen reklámszöveggel tudok sokat eladni? - vevőmágnes reklámszöveg?

Meggyőződésünk, hogy nincs egységes recept. Mindig mindennek összhangban kell állnia! Az a vállalkozó vagy boltos, aki olyan reklámszöveget izzad ki magából, ami nem illik a személyiségéhez, pillanatokon belül egy visszás helyzetben találja magát. Mindenkinek olyan reklámszöveg illik a cégéhez, amilyen ő maga is!

A hatékony és hatásos reklámszöveg függ a következőktől:

1. milyen terméket akarok eladni

Nem mindegy, hogy a gyerekek biztonságát szolgáló terméket vagy egy kozmetikumot akarunk eladni nőknek! Pedig a célcsoport mindkét esetben azonos…

2. milyen célcsoportnak akarok eladni

3. milyen helyzetben akarok eladni

Pl. földrengés után egy egyszerű tényközlő reklámszöveggel sokkal könnyebb eladni a túlélőkészletet.

4. milyen reklámeszközt választok

Nem ugyanaz hatékony egy nyomtatott reklám esetében, mint a rádióban vagy éppen egy focimeccsen a pályát körülvevő palánkon.

Milyen a jó reklámszöveg? - a sikermarketing.hu tapasztalatai szerint

a) figyelemfelkeltő

(sajnos ebben a bulvármédiától lehet a legtöbbet tanulni… az egyik legnagyobb rákattintást feliratkozott blogolvasóink körében a következő blogbejegyzés címmel értük el:  Anyáddal nézesd meg a weboldalad!)

b) fenntartja az érdeklődést, figyelmet

c) azonosítja a márkát

(ehhez persze kell egy jól felépített márka, egy jó logó, és végiggondolt marketing)

d) kellően erős birtoklási vágyat kelt, vagyis meggyőző

e) nem rabolja az olvasó/hallgató/néző idejét

Reklámszöveg a honlapon

Meggyőződésünk és tapasztalataink szerint a jó honlapnak és honlapszövegnek semmi köze nincs a reklámhoz és a reklámszöveghez. Ennek az az oka, hogy amennyiben a Google keresőből érkező, nem fizetett találatokra "hajtunk", akkor pontosan olyan szöveget kell feltenni a honlapra, amire a reménybeli látogatók keresnek. Ők pedig nagy valószínűséggel soha nem fognak azokra a mondatokra rákeresni, hogy "nálunk kapja a legjobb minőségű pékárut" vagy "rendelje meg a hónap végéig az új műanyag ablakait, és 15% árengedményt biztosítunk!"

Milyen a reklámszöveg a XXI. században?

A modern marketing, amely egyébként együtt él a régi, "tukmálós" marketinggel és reklámmal, már éppen elegendőnek tartja, hogy a terméket vagy a szolgáltatást megmutassa a fogyasztóknak, a minősítést és a továbbajánlást majd elvégzik ők maguk. (Erről a megközelítésről szól marketingmentes marketing írásunk.)

Hogyan alakul tehát a modern reklámszöveg?

  • őszinte
  • tényszerű
  • nem fellengzős
  • nem terjengős, nem rabolja a célcsoport idejét
  • rábízza a minősítést a fogyasztóra
  • bevállalós, ha arra van szükség