Reklámzaj. Hogyan lehet ütős egy reklám?

Ütős reklám. Ki ne vágyna rá? Mindenki, aki valamit el akar adni, azt szeretné, hogy a vevők eszüket vesztve rohanjanak hozzá vásárolni. (Ne kerteljünk, mi is ebből a célból írunk cikkeket erre a honlapra, hogy velünk készíttessék el a honlapjukat a cégek és ránk bízzák online marketingjüket!) Ezt a hatást pedig "ütős reklámmal" szeretné elérni. 

Az ütős reklám tehát az ő megfogalmazásukban azt jelenti: hatékony reklám.

A hatékony reklámhoz két dolog kell:

  • egy jó reklámüzenet jól csomagolva
  • "járható csatorna", vagyis az, hogy a reklám el is tudjon jutni a célszemély érzékeléséig, vagyis tudatáig

A jó reklámüzenet és annak csomagolása - szaknyelven a reklám kreatívja - az esetek óriási többségében inkább langyos, konvencionális elemekkel él, és bár ütős reklám akar lenni, egyáltalán nem bevállalós. Pedig a legjobban úgy lehetne átjutni a reklámzajon.

Mi az a reklámzaj?

A reklámzaj az eladó és a célcsoport közti kommunikációs csatornában lévő más elemek, más üzenetek tömege, olyan eladóktól, akik szintén saját reklámüzenetüket akarják eljuttatni.

A fogyasztót érő üzeneteket hívjuk még reklámimpulzusoknak is - amelyek nem okvetlenül jelentik a teljes marketing vagy reklám üzenetet, lehet, hogy csak egy-egy részletet kommunikálnak pl. egy márkáról. 

Mik lehetnek reklámimpulzusok?

  • a termék csomagolása, az azon lévő logó
  • közterületi reklámok (óriásplakát, citylight, hirdetőoszlop, táblák, fényreklám stb.)
  • portálok (gondoljunk itt pl. a vendéglátóhelyek üvegfelületeire, amelyre matricakeretet ragasztanak az italos cégek)
  • eladáshelyi reklámok (szórólapok, display, wobbler, bevásárlókocsi reklám, áruelválasztó stb.)
  • rádió- és tévéreklámok
  • újsághirdetések
  • PR cikkek
  • szórólapok, hirdetési újságok, akciós újságok
  • online hirdetések (keresőhirdetés, banner, Facebook reklám, alkalmazásokban elhelyezett hirdetések, videóhirdetések)

Ugye a kedves Olvasó is elfáradt a felsorolásban?

A kutatások szerint naponta több mint 3500 reklámüzenet bombáz minket (bár az általam ismert kutatások még az okostelefonok elterjedése előtt készültek, vagyis az online reklámok tucatjait ebbe bele se számolták...). A reklámimpulzusok tömege maga a reklámzaj.

Könnyen belátható, hogy ebből a tömegből, ebből a reklámzajból kiemelkedni nem kis feladat. Milyen lehetőségei vannak a reklámozónak?

Hogyan lehet hatékony egy reklám?

A marketing klasszikus megközelítése szerint a reklámüzenet megfelelően nagy ismétlésszámmal juttatható el a fogyasztó szürkeállományába. Magyarul: ha elég sokszor látja, hallja, olvassa, akkor biztosan eljut az üzenet, és előbb-utóbb vásárlásra ösztönöz.

A klasszikus marketing kampány nagy szórással dolgozik. Vagyis rengeteg olyan embert is elér, akik számára a reklámüzenet teljességgel érdektelen. (Mert miért is érdekelne engem egy babapopsi kenőcs, ha a gyerekeim már iskolába járnak?) Ebből az időből származik a sokak által gyakran idézett marketing szállóige:

A marketingre költött pénz 50%-a felesleges kiadás, csak nem tudjuk, melyik 50%.

Hol a probléma így 2017-ben ezzel a klasszikus megközelítéssel?

Leginkább ott ez a XIX. században és a XX. században működött. Mik történtek az 1990-es években?

  • a márkák száma borzalmas mértékben elkezdett nőni - erre a márkaépítési terepre pedig egyre komolyabban belépnek a kínaiak is, akik az előző évtizedekben a nagy márkák gyártói voltak mindössze
  • a nagy márkák mellett a kicsik is lélegzethez akartak jutni
  • az internettel új korszak kezdődött a fogyasztói viselkedésben, médiahasználatban, kommunikációban
  • a hagyományos média csatornák (és mostmár a televíziót is ide sorolhatjuk) helyzete is folyamatosan változik marketing szempontból (elég arra gondolni, hogy a felvehető műsorokkal simán áttekerhetjük a reklámblokkokat...)

A technikai változások tehát új marketingkommunikációs lehetőségeket termeltek ki, sokkal inkább személyre szabhatóakat, mint korábban bármikor.

A személyre szabhatóság azonban nem okvetlenül hozza magával a reklámzaj csökkenését - bár kétségtelenül sokat lendít a hatékonyságon.

A reklámzaj jelen van mindkét fő kampánytípusban (push - pull kampányok), még az internetes keresési kampányokban is. Elég csak azt megfigyelnünk, hogyan alakítja a Google találati listájának első oldalát, ami a hirdetéseket illeti.

Kezdetben a jobb sávban volt. Innen átkerült a találati sávba, majd egyre több hirdetés jelent meg (jelenleg 4-nél járunk). Megjelent a találati lista alján is, a lapozó számsor felett. Nyilván azért, hogy egyre nehezebb legyen kiszűrni, mi a reklám és mi a természetes találat.

Mivel lehet áttörni a reklámzajon?

Hogyan lehet ütős egy reklám?

Az ütős reklám annyit jelent, hogy a reklámra felfigyel az, aki találkozik vele. A még ütősebb - és egyben hatékony - reklám pedig az, aminek hatására

  • megismerni a vállalkozást / terméket
  • megjegyzi
  • vásárol

Marketing elméleti és gyakorlati szempontból ez két irányból lehetséges:

1. figyelemfelkeltő reklámmal

(bátor, bevállalós, humoros, megdöbbentő, kiemelkedik a versenytársak által használt klisék világából)

2. olyan emberek célzásával és elérésével, akik már eleve a keresés állapotában vannak 

(információ; ár; bolt vagy szolgáltató)

 

Immáron több mint 20 éves marketing pályafutásom során EGYETLEN EGY olyan esetre emlékszem, amikor egy reklám a kliséktől való eltéréssel, bevállalóssággal és humorral szólt akkorát, hogy még a reklámozó Knorrt - akkori munkahelyemet - is felkészületlenül érte. Ez volt a Knorr Lasagne "Maffia" című reklámfilmje, amely még az Unilever általi felvásárlás és a kereskedelmi tévék elszaporodása előtt ment adásba. Később egy ilyen reklámkampány egy kevésbé bevállalós, lassan mozgó, klisékkel dolgozó multis világban ez már elképzelhetetlen lett volna...

 

Mivel lehet az embereknél hatást elérni, vásárlásra buzdítani őket?

A válasz egyszerű és egyben bonyolult: mindenkit mással lehet megfogni, nincs általános recept.

Ebből tehát egyenesen következik az is, hogy mindenkinek egyszerre úgysem lehet megfelelni.

Mi a megoldás?

A megoldás az, ha

  • tisztában vagyok vele, hogy milyen képet, milyen image-et szeretnék sugallni magamról
  • beárazom magam a pozícionálásom szerint
  • intenzíven használom az internetet és a keresőoptimalizálást (SEO), hiszen ezen a módon érem el a keresési állapotban lévőket és ez az a marketing eszköz, amelyet egy átlagos kis- és középvállalkozás költséghatékonyan engedhet meg magának
  • haladok, nem töltöm az időmet a versenytársak vizslatásával és másolásával

Vagyis:

a reklámom többé nem klasszikus reklám lesz, hanem segítő információ - az üzenet rólam pedig a honlapom látogatójának fejében áll össze arról, hogy velem szeretne dolgozni, tőlem akar vásárolni.

Adjunk tehát választ az eredeti kérdésre ("Mivel tudunk áttörni a reklámzajon?"): azzal, hogy nem csatlakozunk a reklámozók közé, hanem kilépve a reklámozás klasszikus kliséiből más módon hozzuk tudomására a potenciális vevőnek, hogy létezünk.

Ez nem egy egyszerű gondolati váltás, nem csoda, hogy rengeteg cégvezető nem is tudja megugrani, még akkor sem, ha pl. minket ezen a módon találtak meg, és döntöttek mellettünk.:)

Komplex weboldaltervezés szolgáltatásunk ezt a fenti gondolatmenetet fordítja át a gyakolati marketing eszköz nyelvére. Nézzen körül honlapunkon! 

 

Kép forrása: pixabay