Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

SEO evolúció – miért első a Google-ban, aki manipulál?

Hogyan lehet minél több top 10 helyezése egy honlapnak? Mi hozza meg a várt forgalmat és hogyan lehet akár havi 10.000, sőt, 20.000 látogatót terelni egy honlapra?

Hogyan lehet egy honlapot eljuttatni a top 10-be, sőt, a top 5-be a Google találati listán?

Közel 10 év keresőoptimalizálásban (SEO-ban) szerzett gyakorlat után még mindig több a kérdés, mint a válasz, és ebben áll a SEO szépsége. A keresőoptimalizálás szabályai, helyesebben finomságai folyamatosan változnak, a változásokat pedig a keresőoptimalizálási világ legfőbb szereplője, a Google ritkán kommunikálja világosan és egyértelműen. Látszólag világos, mégsem mindenütt egyértelmű: Google SEO guidelines (pdf)

Hogyan lehet megismerni az épp aktuális SEO szabályokat és a homályos részleteket?

  • a Google egyes szakemberei blogokon, fórumokon mondanak VALAMIT
  • a SEO szakemberek nekiállnak gondolkodni, hogy ez mit is jelenthet…
  • átpörög a legújabb algoritmusváltás (amiből egyébként NAPONTA van kettő, de csak ritkán van erősebb hatása)
  • a webstatisztikában tapasztalható változásokat elemezve elkezdődik a találgatás, hogy vajon mi is történik, és történt-e egyáltalán valami
  • mivel az algoritmusváltás országonként és régiónként más ütemben zajlik, így mindenki vizsgálhatja saját honlapjait, hogy nála ebből mi érzékelhető

Miért van első helyen a versenytársam, miközben manipulál?

– a kérdés újra és újra felmerül ügyfeleink részéről. Sok év alatt megvan rá a zsigeri válasz: “Kezdj el te is manipulálni, elmondjuk a módszereket, vállald a kockázatot, aztán ha nem jön be, és az első 1000-ben sem leszel, akkor kezdjük elölről az egészet egy másik domain-en!” A tudatos manipulátorok számára a bekövetkező hátrasorolás ugyanis benne van a kalapban. Ha bekövetkezik, állnak tovább egy másik domain-re, sokszor ugyanazzal a tartalommal.

A dolog rizikója annyi, hogy mindezt mikor szúrja ki a Google és a sokszor értéktelen, semmiről sem szóló tartalmat mikor száműzi véglegesen.

Miért fontosak számunkra a manipulátorok? Azért, mert SEO állapotukat elemezve képünk lehet arról, hogy milyen tényezőnek mennyire erős a szerepe a rangsorolásnál. (A rangsorolás tényezői: Google rangsorolási tényezők)

Mire gondolhatunk, mi ezek után a teendő?

Joggal gondolhatjuk, hogy ha valakinél pl. kulcsszóhalmozást találunk vagy több ezer rámutató linket, akkor ez a követendő út, a pillanatfelvétel alapján elég lemásolni az illető receptjét, és az máris a top 5 hely valamelyikére repít bennünket.

Miket láthatunk, ha manipulációs technikákról beszélünk?

  • másolt tartalom, apróbb módosításokkal
  • több ezer rámutató link, nem releváns oldalakról; többségük automatikusan generált, láblécből mutat vagy olyan közösségi oldalakról, amik Magyarországon nem is ismertek
  • kulcsszóhalmozás és a H-tag nem releváns használata
  • domain név a kulcsszó (ez határterület: már szürke kalapos SEO eszköznek minősül)
  • a title és a meta tag-ek telezsúfolása kulcsszóval
  • szegényes tartalom, magas kulcsszósűrűség az össztartalomhoz viszonyítva

Ha különböző szavakra vizsgáljuk a találati lista top 10 helyét, minden bizonnyal különböző sémákat találunk.

Google találati lista elemzés – és az időtényező…

Egy konkrét példát elemezve (amelyet hosszú évek óta kísérünk figyelemmel):

No. 1. – erős domain (nem kulcsszó, hanem előtörténet szempontjából), extrém sok értékes és egyedi tartalommal

No. 2. – néhány éves domain, amely “hírnevét” Facebook megosztások tömegével érte el, nem éppen a honlap témájába vágó bejegyzésekkel

No. 3. – közösségi oldalakon és hírlevél küldésben sok éves tapasztalatot szerzett honlaptulajdonos második honlapja (az első, mint márka valamiért vállalhatatlanná vált a számára?)

No. 4. – értékes tartalommal bíró, de nem sok oldalból álló, nem támogatott honlap, 10 éves domain

A találati listát sok éve és sok évig a 4-es számú honlap vezette. Ezután, a közösségi megosztások fontosságát hirdető időszakban érkezett a 2-es és a 3-as számú honlap a ringbe. Lényegében addig tartózkodhattak ott, amíg az 1-es számú honlap új tartalmát az adott kulcsszóra be nem indexelte a Google…

Aki ezt a találati listát az elmúlt évek alatt több különböző időpontban elemezte, olyan következtetéseket vonhatott volna le belőle, amik egyenként tartalmaznak igazságokat, mégsem magyarázzák meg az összképet.

Itt érkezünk el cikkünk fő megállapításáig:

a keresőoptimalizálás csakis folyamat jelleggel működhet, hiszen a szabályait diktáló Google algoritmus sem állandó

SEO evolúció

Amióta mi keresőoptimalizálással foglalkozunk, számos korszaka volt már a Google keresőnek:

1. keyword meta tag beállítás fontossága

Ez a korszak már nagyon régen véget ért, igazság szerint már azelőtt, hogy mi beléptünk volna a piacra. Sokan még így 10-15 év után is ennek bűvöletében élnek, és 400-500 karaktert, több száz szót zsúfolnak be a “metatag=keywords” kódba. Ma már a kulcsszavak ilyetén kitöltését a Google nem veszi figyelembe pozitív értelemben – negatívként viszont elképzelhető…

2. domain név

A fő kulcsszónak a domain névben való megjelenése régebben egyértelmű előny volt. Jelenleg – egyes források szerint – a fehér és a szürke módszerek között helyezkedik el.

3. nagy számú rámutató link, generált oldalakról

Megfigyeléseink szerint egyre jobban büntetett technika, bár az ezzel manipulálók büntetése hasonló ahhoz, ahogy az oroszlán kap el egy-egy zebrát a vágtázó csoportból…

4. kulcsszó felduzzasztás (keyword stuffing)

Jelenleg még működő technika, bár a Google már bejelentette, hogy büntetni fogja és a láthatók is ennek jelei. Lássuk be: egy karaktersorokat látó robot számára nehéz eldönteni, hogy az adott tartalom MENNYIRE értékes, ha esetleg (még) kulcsszó halmozást is tartalmaz.

5. közösségi megosztások

Amikor közösségi megosztásról beszélünk, nemcsak a Facebookot értjük alatta. Egyes megosztások ereje ennél sokkal nagyobb, de megfigyeltük már azt a jelenséget is, miszerint a Google érzékeli, hogy hány felhasználó osztogatta meg az adott oldakat. Ha egy honlap összes oldalát egy felhasználó osztja, annak csúnya vége lehet.

Sokáig kérdéses volt számunkra az is, hogy hány lájk rúg labdába, ha egy tartalmat előbbre kell sorolni. Mi úgy gondoljuk, hogy ez a szám 10.000 környékén lehet, ami magyar viszonyok között nem kevés…

A Google-korszakok tehát az elmúlt 10 év alatt más és más SEO mintázattal rendelkező honlapot dobtak fel a top10 helyre. Nagyjából minden korszakban mást…

Google korszak után algortimusváltás

Az egyes korszakokat lezáró algoritmusváltások azután átrendezték a térképet. Sokan eltűntek, sokakat hátrébb sorolt, egyesek (akiknek a bűnét nem találta annyira súlyosnak a Google és/vagy értékesebbnek vélte a tartalmukat más paraméterek szerint) megmaradtak.

Bármely időpillanatban elemezve a találati listát nagyjából megsaccolhatjuk, hogy ki mikor került a top 10-be és miért.

De azt is látjuk, meddig fog ottmaradni…

Korábbi példáinkból látható, hogy ha

  • egy régóta, tiszta módszerekkel fejlesztett, nagy megbízhatóságú honlap (domain)
  • értékes és egyedi tartalmat készít a megfelelő kulcsszósűrűséggel,

akkor nagy valószínűség szerint átrendezi a top 5 helyezést.

SEO következtetés

A keresőoptimalizálás hosszú évek kitartó munkája után hoz gyümölcsöt, amikor is az egyenes útról nem ajánlatos letérni, még akkor sem, ha ideig-óráig (akár évekig!) úgy tűnhet, hogy a manipulátoroké a világ.

Vagyis a döntést az elején kell meghozni: fehér kalap vagy szürke, esetleg fekete…

Rendben, a döntés megszületett, induljunk a fehér kalapos SEO útján, vagyis használjuk csakis a megengedett és Google által ajánlott módszereket! Hogyan csináljuk?

A tiszta SEO törvénye: a honlap a látogatónak készül, nem a Google-nak.

Gondolkodásunk középpontjába mindig a látogatót, és az őt érdeklő témákat kell helyeznünk, nem a helyezéseket. Az első aztán meghozza eredményként a másodikat.

Mit ajánl a Google?

A Google a felhasználóbarát megoldásokat javasolja, és azt, hogy olyan honlapot építsünk, amely a “felhasználói élmény” elérését tűzi ki célul. Nyilvánvaló, hogy aki ezt tekinti első prioritásnak, az kevésbé csábul el, hogy manipulatív módszerekhez folyamodjon.

A sikeres SEO stratégia – egyedi evolúció

Figyelembe véve a Google algoritmus változásait, világosan látható, hogy ha hosszú távra építkezünk, SEO aktivitásunk sem épülhet semmilyen manipulációra, sőt, olyan módszert kell választanunk, ami semmilyen körülmények között nem bukhat.

Mi az, amit soha nem büntethet a Google hátra sorolással?

A Google kereső alapvető működése szerint a természetes találatok az adott keresésre a legrelevánsabb választ adó, áttekinthető, nem reklámokkal telezsúfolt, az emberi látogatók által nagyra értékelt honlapok. Röviden: a jól tálalt tartalom.

A fentiekből következol, hogy a sikeres SEO stratégia alapja a tartalom:

SEO top helyezések
SEO top helyezések

 

A folyamat időtávja években mérhető, bár az első eredmények már legjobb esetben 3-4 hónap múltán láthatók.

A honlaptulajdonosnak tehát a tartalmak fejlesztéséről kell “mindössze” gondoskodnia, a linkek épülése és főként a közösségi megosztások túlnyomó része az ő tudtán kívül történik.

A honlap tartalmának fejlesztése

  1. kulcsszó stratégia kialakítása, a short tail és long tail szavak meghatározása
  2. website persona definiálása
  3. tartalommarketing terv felállítása és végrehajtása

Hogyan fejlesszem a honlapomat?

A gyakorlat nyelvére lefordítva:

  • Beszélgessünk a vevővel, figyeljük meg, milyen szavakat használ!
  • Legyen erre rendszeresített jegyzetünk, füzetünk, amelybe felírjuk ötleteinket!
  • Használjunk blogot és cikkeket is, hogy különböző célú anyagainknak különböző fórumot bíztosítsanak!
  • Gondolkodjunk különböző online csatornákban!
  • Turbózzuk fel tartalmainkat: kkészítsük el a fő üzenetet több formában! (Pl. szöveges tartalom, YouTube videó, online prezentáció, infografika)
  • Gondolkodjunk vázlatban – utána könnyebb szöveges formába önteni a mondanivalót!
  • Vizualizáljuk a látogatókat, miközben tartalmat írunk / készítünk!