A honlap optimalizálás (keresőoptimalizálás, SEO) hihetetlenül logikus dolog. Az eredménye nem mindig az, amit várunk (sokszor sokáig nem tudunk leelőzni olyan honlapot, amit pedig a logika szerint le kéne előzni – aztán varázsütésre megtörténik), de összességében körülírt szabályokat kell betartani.
Sokszor leírtuk, itt csak ismételjük: a keresőoptimalizált weboldal egy beszélgetéssel indul. A honlaptervezés egy folyamat, amelyben a honlaptervező és megrendelő szoros együttműködésére van szükség. Ehhez szükséges az első beszélgetés.
A beszélgetés arról szól, hogy
- kik a potenciális vevők,
- mit akarunk eladni nekik,
- mi a fő üzenetünk magunkról,
- milyen szavakat használ a vevő,
- mit várunk el a honlaptól.
(Mi minimum 2 órát beszélgetünk az ügyféllel, mielőtt végső javaslatot és árat mondanánk.)
Általában mindenki keresőoptimalizált honlapot szeretne, hiszen a honlap célja mégiscsak az, hogy új vevőket toborozzon. Ez az elmúlt évtizedben egyre nehezebb feladat és egyre komolyabb kompromisszumokat kell megtennie a megrendelőnek is, hiszen egyre több honlap versenyez az első helyekért és a felhasználó figyelméért.
Ha lehetőségünk van egy ilyen előzetes beszélgetésre, akkor máris kedvező helyzetben vagyunk – és velünk együtt a Megrendelő is.
De mi van, ha a weboldal már elkészült?
“Elkészült a honlapunk, kéne rá SEO”
A leggyakrabban hallott mondat. És a honlapkészítés szerencselovagjai nem is tesznek semmit annak érdekében, hogy a megrendelő fejében lévő ködöt oszlassák, miszerint a keresőoptimalizálás nem egy kapcsoló, amit egy elkészült honlapon a keresőoptimalizáló (“SEO szakértő”) utólag be tud kapcsolni…
A keresőoptimalizálás messze nem annyi, mint néhány SEO beállítás, amire akár kész, majdhogynem önjáró modulok is léteznek pl. egy WordPress CMS honlap esetében.
Csak pusztán egy SEO modultól nem válik keresőoptimalizálttá egy honlap, mert az már az alapoknál indul.
A keresőoptimalizálás során a következőkre kell figyelni:
- a honlap struktúráját eleve SEO szempontok alapján kell megtervezni
- a honlap struktúra meghatározza a design-t
- a weboldal szövegírás és a szöveges részek programozása is szem előtt kell tartsa a keresőoptimalizálást (SEO szövegírás)
- keresőbarát programozási megoldásokat kell alkalmazni, amik befolyásolhatják a design elemeket is
- a honlapnak jól használhatónak, logikusnak és áttekinthetőnek kell lennie, hogy a látogatók minél hosszabb időt töltsenek rajta – a hosszú idő ugyanis azt üzeni a keresőnek, hogy “ez egy jó honlap, ezt érdemes előre sorolni”
Gondolkodni a Google “agyával” – a jó SEO titka
Akadnak, akik a Google keresési algoritmus egyes súlypontjainak kifürkészésével foglalkoznak, és szükség esetén manipulációval juttatnak előre egy honlapot. Tapasztalataink szerint azonban ezek a módszerek hosszú távon nem működnek, ugyanis a Google előbb vagy utóbb, de “rájön a csalásra”. (Ezeket hívják fekete kalapos SEO módszereknek.)
Egyszerűbb tehát megérteni a Google alapvető működését: a Google érdeke, hogy minőségi találati listát állítson elő, különben a felhasználók átpártolnak egy másik keresőhöz.
Mit jelent a minőségi találati lista?
Olyan honlaplinkek sorát, amelyeken a kereső ember választ talál a kérdésére, minden információt, képet, árat megtalál az adott honlapon, amelyet a találati lista első néhány helyén hoz fel a Google, különben továbbkattint a következőre. A manipulált első helyen nem biztos, hogy értékes információt talál, és csalódni fog a Google-ban.
Hogyan lehet sikeres honlapot készíteni?
A sikeres honlap attól sikeres, hogy tökéletes egyensúlyban vannak a következők:
- SEO – keresőoptimalizálás: amely biztosítja a honlap alapforgalmát
- usability és UX (user experience) – felhasználóbarát kialakítás: ettől lesz a honlap logikus és jól használható
- marketing: pozícionálása és marketing aktivitása jól tervezett és jól kivitelezett
A sikerességhez a három halmaz közös metszetében kell hogy elhelyezkedjen egy honlap. A honlaptervezés során mindhárom területnek hangsúlyt kell kapnia.
Mi a helyzet a halmaz metszéspontokkal?
1-es terület: SEO és felhasználóbarát honlap
Rátalálnak a honlapra és az használható is. De nem derül ki róla, hogy mit is akar eladni. (Kulisszatitok: a sikermarketing.hu egyik előző verziója ebbe a kategóriába tartozott.)
2-es terület: SEO és marketing
Rátalálnak és van marketing üzenete is, de nem esztétikus és nem jól működnek a funkciók.
3-as terület: marketing és felhasználóbarát kialakítás
Jól megtervezett, szép honlap, marketing üzenettel – de senki sem látja.
Mint az nyilvánvaló, roppant nehéz olyan honlapot tervezni, amely minden követelménynek tökéletesen megfelel. A helyzet az, hogy a profi honlaptervezés egy folyamat, amely a lehetőség szerint legjobb pontról indul, és az ellenőrzési folyamat kiépítésével teszteli, hogyan lehet javítani a honlap teljesítményét.
Mi tartozik a keresőoptimalizálás (SEO) témájába?
- SEO szövegírás
- keresőbarát programozás
- képek, videók optimalizálása
- linképítés
Ami a felhasználóközpontúságot illeti:
- usability: a honlapon minden funkció jól kidolgozott, végiggondolt, érthető
- UX: a felhasználó “jól érzi magát” miközben a honlapot használja
A honlap marketing:
- világosan érthető és látható, kikhez szól a honlap
- pillanatok alatt kiderül, mit akarnak eladni
- a marketingüzenet összhangban áll a design-nal, a tudatos és tudatalatti üzenetekkel
- a honlapra tudatosan épített webmarketing aktivitás épül
Mennyire nehéz vagy könnyű sikeres honlapot készíteni?
A sikeres honlap sokszor egy folyamatban, több átalakítás után jut el a legideálisabb pontra, ahol a SEO, a felhasználóközpontúság és a marketing egyaránt szerepet kap.
Sokszor csak egy apróságon múlik, hogy a marketing üzenet el is jusson a látogatóig…
U.I. Fenti cikkünk 2014-ben íródott. Ma, lassan 4 évvel később, 2017. decemberében a fenti megközelítésnek külön neve is van: holisztikus SEO. Egyes bloggerek a fenti megközelítést a SEO halálaként tálalják, holott az igazi SEO soha nem is volt más, és soha nem is kellett volna leszakítani a honlaptervezés egyéb részeiről. Az, hogy ez most mitől vált hangsúlyossá, hogy ezek összetartoznak, annak egyszerű oka van: a honlapok közül csak azok fognak tudni kiemelkedni, amiket ebben a szemléletben készítenek.
U.I.U.I. A fenti sorokat 2019 végén vizsgáltuk felül. Mi változott? Igazából semmi, mindösszesen az, hogy a manipulatív technikák egyre kisebb eséllyel működtethetők, és bizony azok a szabályok sem ugyanúgy működnek már, amire 2014-ben még egyértelműen meghatározott paraméterekként gondoltunk. A modern SEO mindennél jobban az embert helyezi a középpontba.