Meg kellett hozni egy döntést. Már régen lógott a levegőben, de 2018-tól már így dolgozunk, és ilyen változásokat valószínűsítünk a weboldaltervezés és webmarketing piacon.
Úgy tűnik, minden év vége komoly döntéseket hoz magával. Számunkra legalábbis ez mindig így van már sok éve. De mielőtt a 2018-ra vonatkozó Nagy Döntést kedves Olvasóink elé tárnám, először nézzük, milyen trendeket látunk most a weboldalkészítésben és a webmarketingben!
2018: intenzív szakaszba lép a weboldalkészítés
Mit értek az intenzív szakaszon? A weboldalkészítési piac első – és egyébként még létező – lépése
az extenzív szakasz, vagyis az, amikor a vállalkozó azt mondja: “Kell nekünk is weboldal!”. 2018-ban azonban ez már nem lesz elég ahhoz, hogy a versenytársai közül kiemelkedjen, hiszen nem egy akármilyen weboldal lesz a nyerő. Egyre kevésbé lehet majd érvényesülni a házilag összehozott weboldalakkal.
Érdekes trend, hogy míg a weboldalkészítés technikai oldala folyamatosan egyszerűsödik, tehát a HOGYAN kérdésre már egy átlagosnál kicsit jobb képességű laikus is fog tudni választ adni technikai szempontból – ott a WordPress, a Wix, és pl. a bérelhető webáruház motorok – a MIT kérdésre nem lesz válaszuk, és egyre kevésbé lesz rá minőségi válaszuk…
Röviden: össze tudják kattogtatni a weboldalt, de rengeteg tudásnak nincsenek birtokában, ami később ütközik ki.
- Mi a szöveg jelentősége a honlapon?
- Mitől fog majd feljönni a honlap a keresőben?
- Hogyan kell képet választani a honlapra?
- Hogyan kell a mondanivalót logikailag felépíteni, a navigációt és a weboldal használatának FOLYAMATAIT megtervezni?
- Mitől lesz megnyerő a weboldal?
- Milyen háttér technika szükséges ahhoz, hogy a weboldal sikeres és jól működő legyen?
Összességében tehát el fog különülni a VALAMILYEN a MINŐSÉGI-től.
Ez értelemszerűen differenciálódást fog eredményezni a honlapkészítők körében is. Vagyis az egyszerűbb indulás sokak számára lesz vonzó mint vállalkozási lehetőség továbbra is, de “meglátni”, hogy mitől jó egy weboldal és mitől rossz, sokkal több tanulást igényel.
Csökkenő hatékonyságú, növekvő költségű kampányok
Nálunk hagyományosan a Google AdWords és a Facebook tekinthető az utóbbi években online marketing kampánynak. Ezeknek a kampányoknak a hatékonysága azonban 2017-ben sokat csökkent: az emberek egyre inkább belefáradnak ezekbe az eszközökbe, és egyre komolyabban belép a reklámkerülés, a reklámok elutasítása. Ugyanakkor a forgalmi szempontból nehéz időszakok – amiből volt bőven 2017-ben… – még több cégből váltják a “hirdessünk, hogy legyen forgalmunk” reakciót. Ez pedig nemcsak a hirdetők számát növeli meg, de az árakat is felveri.
Ugyanakkor világosan kell (kéne) látni, hogy a külföldi, elsősorban angol nyelvű tuti tippek magyar nyelven nem működnek, vagy nem úgy működnek, egyszerűen a magyar nyelvet használók sokkal kisebb száma miatt.
A Facebook “halála”
A Facebookot használók csoportja jelentősen megváltozott – ez már önmagában is óvatosságra kell hogy intse a kisvállalkozásokat, akiknek még marketing menedzserük sincs, nemhogy social media menedzserük, akinek naphosszat csak a közösségi oldalak és kampányok masszírozása a feladata. Nem elég, hogy a Facebook egyre inkább az idősebb, kapcsolattartásra vágyó korosztály platformja, de csökken az eredeti posztok száma is. Magyarul: egyre kevésbé akarnak felmenni az emberek, hiszen ismerőseik nem posztolnak.
A Facebook ezzel párhuzamosan hónapról hónapra csökkenti az elérést az Oldalak (a céges Facebook profilok) esetében. Vagyis a rajongóknak már csak töredéke látja a megosztásokat, miközben egy-egy érdekesebb poszt összerakása bizony hosszú perceket vesz igénybe a Facebook admin idejéből. Megéri? Nos, egyre kevesebb vállalkozás fogja ennek hozadékát tapasztalni.
Marad a Facebook kampány, legyen szó akár a rajongók eléréséről, akár új ügyfélkör bevonzásáról – mindez egy olyan környezetben, amikor egyre többen hanyagolják a Facebookot.
2018-ban a Facebook vélhetően egyre komolyabban fog koncentrálni a Messenger és Instagram platformjaira, vagyis aki kampányt akar indítani, egyre inkább ezekre a platformokra lesz “átterelve” a felkínált Facebook opciók által. Marketing szempontból az lesz a nagy kérdés, hogy az eszközök használatának logikája és a reklámok tömekelege egymással hogyan lesz összeegyeztethető.
SEO nélkül nem fog menni
A fenti változások miatt egyre többen fogják felismerni a SEO, a keresőoptimalizálás jelentőségét. A magyar honlapok száma az angol nyelvű honlapok számával összehasonlítva még mindig a töredéke azoknak, tehát relatíve még mindig jobb lehetőségei vannak a magyar vállalkozásoknak. De ez messze nem jelenti azt, hogy a SEO rövid távon tud hatni!
Minimum 1 év kemény munka szükséges ahhoz, hogy a SEO eredménye látható legyen, a munka pedig nem állhat le akkor sem.
Valószínűsítjük, hogy a SEO szolgáltatásokat kínáló cégek piaca is le fog tisztulni, lassan kikopnak a sikerdíjas optimalizálók és a linképítők…
Specializálódás és növekvő elvárások a honlapkészítőkkel szemben
A honlapkészítőnek egyre több dologhoz kell értenie a technikai háttértől a betöltődés optimalizálásán át a jó design-ig. Az igazi SEO is a honlapkészítésnél indul. Az, hogy valaki technikailag egymás mellé tud pakolni két blokkot a honlapon, nem jelenti azt, hogy abba a tartalmat is meg tudja álmodni és egy harmonikus design-t tud vele létrehozni. Egyre világosabb, hogy ha maga a honlap megrendelője nem tud konkrétumokat mondani (és miért is tudna? hiszen ő azért keresett fel weboldal tervezőt, hogy az találja ki helyette, hogy mi legyen a honlapon!), egy egyszemélyes weboldaltervező vállalkozás egymaga nem képes lépést tartani a növekvő szakmai elvárásokkal.
Változások nálunk: a sikermarketing.hu fókuszában a keresőoptimalizált, marketing hátterű weboldal tervezés
Na jó, jó, de eddig is ezt csináltátok, nem? – kérdezi most a minket régóta követő rajongó vagy a régi ügyfél.
Ezt. Ehhez az évek alatt “csatlakozott” a kampányok beállítása és kezelése is, időnként csináltunk Facebook oldal adminisztrációt is, és összességében egy-egy kampánnyal nem küldtük el az ügyfeleinket más szolgáltatóhoz. (Egy-egy egyszerűbb kampánnyal kapcsolatban ezt a továbbiakban sem tesszük. De vannak olyan esetek, amikor egy összetett, több százezres havi költéssel járó kampány menedzselése már annyi időt és energiát igényel a folyamatos tanulás mellett, amit mi nem szeretnénk bevállalni.)
Mi megcsináljuk azt a biztos és jól felépített alapot, amire egy-egy kampánnyal rá lehet vezetni a látogatót – már ha a keresőoptimalizált szövegírással nem akar foglalkozni a tulajdonos.
Nem foglalkozunk a továbbiakban a social media nevű roppant homályos és marketing szempontból máig nem bizonyított állatorvosi lóval – ez elsősorban a Facebook marketing hanyagolását jelenti, illetve nincs rá semmi késztetésünk és motivációnk, hogy beletanuljunk pl. az Instagram marketingbe. (És miért nem? Mert a vállalkozások nagy része számára a folyamatos kép posztolás érdektelen és nem sok izgalommal kecsegtet. Mert kit érdekel az, hogy mondjuk mennyire ronda is ebben a fázisban egy épp készülő honlapunk, ami egyébként is még üzleti titok? Minden szentnek maga felé hajlik a keze, olyan online marketing tudást célszerű megszerezni, amit mi magunk a saját vállalkozásunk népszerűsítésére is hatékonyan és jól tudunk használni.)
Az így felszabaduló időben még inkább tudunk koncentrálni a webszövegírás tökéletesítésére, a SEO aktuális híreire és a technikai megvalósítások tökéletesítésére.
Elkészítjük a honlapot komoly marketing talpazaton, önjáróvá tett keresőoptimalizált szövegírással (betanítjuk a honlaptulajdonost, hogy hogyan írjon ilyen szöveget), és igény esetén lekövetjük a SEO helyzetet.
Minden olyan információ és tudás, ami ezt a célt tudja szolgálni, csak arra vár, hogy mi megtanuljuk!:)))