SWOT elemzés – a leggyakrabban használt marketing elemzési eszköz

Ujvári Mária - 2014. május 14 - Cikkek / Marketing

A marketing szakma számos elemzési eszközt ismer, amelyet elsősorban marketing stratégiai elemzéskor használunk. A legszélesebb körben talán a SWOT analízis használható. Mit takar a mozaikszó és hogyan kell használni?

Az egyik legszélesebb körben használt marketing elemzési eszköz a SWOT analízis (SWOT elemzés, sőt, GYELV mátrix néven is ismert), amely mintegy puzzle darabokból segít összeállítani a helyzetelemzést egy-egy vállalkozás marketing stratégiai tervéhez.

A SWOT analízis, SWOT mátrix vagy SWOT elemzés angol szavak rövidítéséből jött létre:

S mint Strenghts – Erősségek

W mint Weaknesses – Gyengeségek

O mint Opportunities – Lehetőségek

T mint Threats – Veszélyek (fenyegetések)

Magyar megfelelője is van: GYELV mátrix – bár látható, hogy itt az első két szó felcserélődik. (Ennek csak akkor van jelentősége, ha a SWOT elemzést mátrixba foglalva írjuk le.)

A SWOT mátrix – a SWOT elemzés dokumentuma

A SWOT elemzés használható termékek, szolgáltatások, vállalkozások, márkák helyzetének elemzésére – többek között énmárka elemzésre is.

Ezt a marketing elemzést akkor végezzük, amikor felállítjuk a vállalkozás marketing stratégiáját. Lényegében ez szolgál kiindulópontként ahhoz, hogy tudjuk, mire kell koncentrálni, mit kell prioritássá tenni és milyen tevékenységekre kell koncentrálni.

SWOT analízis, SWOT elemzés mátrix

SWOT analízis, SWOT elemzés mátrix

A SWOT elemzés részletesen

1. Strenghts – Erősségek

Ebben a pontban írjuk le azokat a tulajdonságokat, amikben a termék, vállalkozás, márka erős. Célszerű objektíven leírni az erősségeket, a marketing közhelyek mellőzésével. Akkor járunk el a legjobban, ha a felsorolt erősségeink fontosak a célcsoport számára, hiszen mit sem ér egy olyan erősség, ami pl általános a piacon vagy a vevők nem értékelik különösebben. A SWOT elemzés tehát ezen a ponton önmérsékletet és realizmust kíván.

A SWOT mátrixban felsorolt erősségekre építünk a kommunikációban.

2. Weaknesses – Gyengeségek

Az erősségekhez hasonlóan kell számba venni a gyengeségeket is. Az “örök optimisták” nyilván kongó ürességet hagynak ebben a négyzetben, ez azonban tökéletes üzleti rövidlátás: gyengeségeinkkel nem azért kell tisztában lennünk, hogy saját lelkivilágunkat gyötörjük vele, hanem azért, hogy szembe tudjunk nézni velük és javítani tudjunk. Ezáltal máris adott a stratégia egyik pontja…

A gyengeségeket igyekezni kell kijavítani, erősíteni.

3. Opportunities – Lehetőségek

Itt soroljuk el a vállalkozás számára a külső környezetből adódó lehetőségeket, vagyis azokat az irányokat, amelyek felé elmozdulhatunk. Logikusan: az erősségeket is használhatjuk arra, hogy új piaci lehetőségeket használjunk ki.

A lehetőség új üzleti lehetőséget jelent, új piacot, új niche-t, új pozícionálást, új vevőcsoportokat.

4. Threats – Veszélyek / Fenyegetések

A vállalkozást, márkát, terméket a külső környezetből fenyegető jelenségeket, tényeket írjuk itt le. Célszerű itt is minél specifikusabbnak lenni, ugyanis a “válság” vagy a “fizetőképes kereslet hiánya” mindig minden SWOT elemzésbe bekerülhetne, és ha alá is vetnénk magunkat ennek a várakozásnak, akkor soha senki semmit nem vihetne sikerre – pedig ez nyilvánvalóan nem igaz.

A veszélyek azok a pontok, amelyek meghiúsíthatják a bevezetés, piaci szereplés sikerét.

A SWOT mátrix tartalma is üzleti titok

Hasonlóan a marketing stratégiához, a SWOT elemzés tartalma és tanulságai is üzleti titoknak minősülnek, azért, mert gyengeségeinkkel nem kell tisztában lennie minden létező és potenciális versenytársnak, a számunkra jól látható lehetőségre pedig nem kéne, hogy más is ráröppenjen…

Hogyan kell megcsinálni a SWOT elemzést?

A gyakorlatban a SWOT elemzés akkor használható, ha roppant koncentráltan, zanzásítva tartalmazza a szükséges elemeket, lehetőség szerint nem többet, mint 5-öt cellánként.

Miért fontos, hogy csak 5 pont kerüljön a SWOT mátrix egyes celláiba?

Mert tudnunk kell prioritásokat felállítani! A prioritás fogja meghatározni, hogy mihez milyen sorrendben nyúlunk hozzá, és amikor az egyes aktivitásokra fordítunk erőt, erőforrást, akkor ennek megfelelően fogjuk elosztani.

Hogyan függ össze a SWOT és a marketing stratégia? Elmagyarázzuk:

Marketing tréning – az ötlettől a reklámozásig (Webuni)

További olvasnivaló:

http://en.wikipedia.org/wiki/SWOT_Analysis

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!