A személyes márka (personal brand) vagy énmárka (me brand) fogalma csak az elmúlt évtizedben férkőzött be a szakmába, bár a jelenség maga már régebben is létezett. Mi az a személyes márka és mire jó?
Mi az a személyes márka (personal branding)?
Az ember maga, azzal, amilyen hatást gyakorol másokra, ahogyan a többiek gondolkodnak róla, amit éreznek iránta. A jó és a rossz tulajdonságokkal együtt.
A személyes márka (personal branding) és az énmárka (me brand) kifejezéseket egyaránt használják.
Énmárkát régebben a politikusokhoz, ismert emberekhez, színészekhez, művészekhez lehetett kötni.
A web elterjedése tette lehetővé, hogy bárkiből személyes márka lehessen, ugyanis a megnyilvánulás, a nyilvánosság lehetősége ezzel vált hozzáférhetővé. (Bárki megmutathatja, mit tud, akár egy blogon keresztül, akár a YouTube-on. Az más kérdés, hogy hányan lesznek kíváncsiak rá…)
A személyes márka vagy énmárka felépítése marketing szempontból nem különbözik bármilyen más márka felépítésétől.
Mire jó a személyes márka vagy énmárka?
A személyes márka haszna elsősorban az egy személy körül összpontosuló vállalkozások, szolgáltatások esetében mutatkozik meg, bár előszeretettel alkalmazzák a HR területén is (mondván, hogy könnyebb álmaink állását megszerezni, ha van személyes márkánk).
Az olyan szolgáltatások esetében lép ez előtérbe, ahol fontos a szolgáltató személye, és ahol különösen fontos a szaktanácsadás.
Mik az énmárka részei?
Mint a klasszikus márkaépítésnél, ahhoz, hogy márkát építsünk, először is a
- márka pozícionálását kell megalkotnunk, majd ehhez igazítani a
- vizuális megjelenést (logót, színeket, sőt, a személy ruházatát, hajviseletét, megnyilvánulásait).
Bizonyos esetekben az öltözködésnek és megjelenésnek nagyobb szerepe van – gondoljunk csak Jamiroquai sapkájára vagy Honthy Hanna frizurájára -, míg az “átlagemberek”, szakértők, szaktanácsadók esetében ez nem ennyire szigorúan vett elem.
Az énmárka építés lépései – marketing szempontból
Az énmárka építéshez első körben szükség van egy kellően megalapozott, erős személyiségre, aki többé-kevésbé tisztában van saját személyiségével.
Sajnos többször is előfordult már, hogy olyan ember fordult hozzánk énmárka építésének igényével, akinek téves énképe volt. Miután a személyiség tudatalatti jellemzői képeken keresztül kommunikálnak, így a logótervben, design-ban megjelenő disszonanciát kritizálta a megrendelő, bár a design olyan volt, amilyet előzetesen kért. A “nem tetszik” minden esetben a tudatalattiból érkező üzenet, így nehéz vele mit kezdeni.:) De az énmárka esetében különösen erősen előtérbe lép a személyiség és a hozzá megalkotott design harmóniája.
Milyen folyamaton keresztül alakítjuk ki az énmárkát, és annak elsődleges kommunikációs eszközét, a weboldalt?
- a személyiség felmérése: elbeszélgetés, mélyinterjú, kikérdezés
- marketing brief: az érintett személy mélyebben átgondolja, milyen személyisége van neki, és mit kell megmutatni az énmárkában
- logótervezés: az első “kommunikáció” a kimondott és tudat alatt meglévő személyiség között
- SWOT elemzés
- a szakértői pozíció megállapítása (miben nagyon erős az adott személy és személyiség): a tudás kommunikációja, weboldal szövegírás
- a márka pozícionáláshoz illeszkedő weboldal design megalkotása
Hogyan pozícionáljuk az énmárkát, személyes márkát?
Amikor márka pozícionálást készítünk, a marketing image térképet állítjuk fel, fogyasztói magatartás kutatási módszerekkel. Az énmárka esetében is ezeket az eszközöket használjuk.
Személyes márka, énmárka – egyszerűen (Sima Dahl módszere)
Sima Dahl elsősorban a személyzeti tanácsadó szemszögéből írja le, hogyan kell személyes márkát alkotni, de a módszer jól használható marketing szempontból is.
1. tölts 5 percet az erősségeid felsorolásával!
2. írd le 10 perc alatt az aspirációidat (álmaid állását, üzleti terveidet, vagy csak egyszerűen azt, mit akarsz elérni a következő 3 évben)!
Trükk: az erősségek legyenek összhangban az aspirációkkal!
3. értékeld az értékeidet egy 1-től 5-ig terjedő skálán!
- differenciálódás: miben vagy más, mint a többiek?
- relevancia: mennyire vagy megfelelő álmaid állására, mennyire felelsz meg tudásban, tapasztalataidban?
- megbecsülés: mennyire becsülnek meg a többiek? mennyire egyszerű veled dolgozni?
- ismeret: mennyire ismerik fel / el a tudásodat a többiek? (elért eredmények)
(Továbbiak: www.simadahl.com)
A személyes márka, énmárka bevezetése, marketingje
A személyes márka, énmárka felépítése pontosan ugyanúgy éveket vesz igénybe, mint bármilyen más márka bevezetése.
A kiindulópont:
- profi logó és rögzített vizuális elemek
- egy fix bázis: ideális esetben saját, optimalizált honlap
A következetesen használt logó és a honlap adja a márka megjelenésének alapját. A saját honlap az a bázis, ami mindig a fennhatóságunk alatt áll, akkor és úgy tervezzük át, ahogy akarjuk (szemben akármelyik közösségi média alkalmazással, pl. Facebook oldallal), és ez ad teret szakértelmünk kibontakoztatásának is. Ez a bázis, ide mutatnak a hivatkozások, innen történnek a közösségi megosztások is.
Milyen legyen a honlap, ha énmárkát akarunk építeni vele?
- értékes, a célcsoportot érdeklő tartalom legyen rajta, folyamatosan bővített formában
- interakció, aktivitás ösztönzése
- konzisztencia
- reagálás (mailekre, kommentekre)
- hosszú távon is tartható színvonal, funkciók stb. (pl. ne engedélyezzünk kommentet, ha nincs időnk olvasgatni és reagálni)
- a marketing üzenet legyen összhangban az énmárka pozícionálásával
- honlap design igazítása a pozícionáláshoz
A következő lépések…
A marketing kampány következő lépései részben adják magukat, ugyanis egy jól megtalálható honlapot megtalálnak az újságírók és konferencia szervezők is, ezáltal publicitást adnak a személynek!
Másik részben webmarketing stratégia kidolgozása szükséges, hogy tudjuk, milyen eszközöket használunk, milyen időtávon, mikor, milyen üzenettel.
Elemzés
A szokásos webes elemzési eszközökkel történik a személyes márka online aktivitásának elemzése.
- Google Analytics: a legtöbb információt ez adja, de csak akkor, ha bázisunk a saját honlap.
- Facebook oldal statisztika: ha Facebook oldalunkat Oldalként és nem személyként regisztráltuk
- AddThis: a közösségi megosztások statisztikája (plugin beépítése szükséges)
- MailChimp: amennyiben hírlevél adatbázist is használunk, pontos visszajelzésünk lesz arról, hogy mely témák érdeklik legjobban a feliratkozókat.
Célszerű kiépíteni egy saját statisztikai rendszert is, amivel nyomonkövethetjük az érdeklődéseket, kapcsolatfelvételt, hírlevél feliratkozásokat.
Személyes márka építés referenciáink
www.medveczkykata.hu
Medveczky Kata pszichológus, szaktanácsadó számára logót és honlapot terveztünk, keresőoptimalizálást végzünk, webmarketing tanácsadást nyújtunk.
Kata konkrét elképzeléssel jött hozzánk: egy önéletrajz fő pontjait leíró összefoglaló adott kiváló kiindulási pontot az énmárka, személyes márkaépítés folyamatához. Ehhez igazítottuk a betűtípusokat, a honlap színvilágát, sőt, a portréfotó is ennek alapján készült.
Kata számára a webmarketing alapját a keresőoptimalizált honlap képezi. A honlapja segítette hozzá ahhoz, hogy a honlap publikálása után 3/4 évvel szakértőként kapjon meghívást a Ridikül c. műsorba, amelyet a Ridikül Magazinban való publikációk is követtek. Később számos tévé- és rádióműsor szinte állandó szakértőjévé vált.
2018. márciusban az énmárka is lépett egyet: igazodva Kata szakmai életében bekövetkezett változásokhoz, illetve a webes jelenlétben megváltozott elvárásokhoz, honlapját átalakítottuk. Az átalakítás része lett a logó megváltoztatása is.
www.kovacskriszta.hu
Kovács Kriszta szenior tréner számára 2017 elején készítettük el személyes márkájának honlapját. Nagy örömünkre Kriszta is hasonló utat járt be, mint Kata: csaknem 1 évvel új honlapjának publikálása után szakértői felkérést kapott a Ridikül című műsorba.
Szakértői vélemény az ELLE Magazinban
Referenciánk és egyben szakmai összefoglaló jelent meg az ELLE Magazin 2018. márciusi számában – hiszen e sorok írója jómaga is szakértőnek számíthat az énmárka építésben.:)