A szórólap nem más, mint egy egyszerű reklámozási eszköz, amivel a vevő tudomására hozzuk, hogy vállalkozásunk létezik. A szórólap lehet jó és hatékony, de lehet egyszerűen csak szemét, ami a környezetszennyezésen kívül másra nem alkalmas. Hogy a kettő közül melyik, az attól függ, hogy jól csinálják-e…
Mitől jó egy szórólap? Milyen a sikeres szórólap?
A jó szórólap ismérvei a következők:
- megfelelő helyen szórják ki, ahol a vállalkozás célcsoportjának jelentős része megtalálható
- szövege, tördelése megfelelő – minden szükséges információt tartalmaz
- az olvasóból megfelelő reakciót vált ki (elteszi, felhívja, megkeresi stb.) – kreatív megoldással hívja fel magára a figyelmet
A kreatív szórólap
Nehéz általánosságban megfogalmazni, mit jelent a kreativitás, és különösen egy olyan egyszerű reklámeszköz esetében, mint a szórólap, mit jelent kreatívnak lenni. Hiszen mindenkinél más a kreatív…
Néhány ötlet:
1. érdekes formára hajtogatott szórólap
Érdekes forma lehet egy papírrepülőgép, bármilyen origami forma (képzeljünk csak el egy kerti tó karbantartót, aki béka formára hajtogatott szórólapot dob be a postaládákba…), de még egy egyszerű A5-ös méretű lapot is meg tudunk hajtani úgy, hogy kitűnjön a tömegből.
2. tárgy formáját követő (stancolt) szórólap
Az ilyen formájú szórólapok – a formára vágást nevezik stancolásnak a nyomdaiparban – drágábbak hagyományos társaiknál, különösen azért, mert ezt csak vastagabb papírral érdemes megtenni, illetve ilyen esetekben már maga a nyomás is színes, úgynevezett 4 szín color. A stancoláshoz pedig külön vágóformát kell készíteni, így felmerül a szerszámköltség is. Drágaságukat azonban ellensúlyozhatja, hogy nagyobb figyelmet kapnak a célcsoport részéről.
3. valami másra is használható szórólap
Ha egy szórólapból asztali állónaptárt lehet összehajtogatni, esetleg igényes könyvjelző válhat belőle, már kisebb az esélye, hogy olvasatlanul kerül a szemetesbe. Sőt, ha sikerül egy dekoratív naptárt készíteni, akkor méltán remélhetjük, hogy egy egész éven át a reménybeli vevőink szeme előtt leszünk.
4. nem szórólapnak tűnő szórólap
Ez az a területe a szórólapozásnak, ami már a marketing más területeit is érintheti. Ezek a következők:
a) szóróajándékok
A reklámtoll és a lufi nem szórólap, hanem szóróajándék. De vajon hova soroljuk a kártyanaptárt vagy a hűtőmágnest? Érdemes kicsit szélesebben értelmezni a szórólapok körét, ha költségvetésünk megengedi…
b) gerillamarketing
Röviden összefoglalva a gerillamarketing megoldások azok a reklámozási módok, amelyet kis költséggel, nagy kreativitással csinálnak meg, és amely eredetileg a kisvállalkozások sajátja volt. Később vették át a nagyok, mert megirigyelték, hogy olcsón lehet kreatívnak lenni. (Azóta egyre többet próbálnak költeni rá, csak épp a kreativitáshoz szükséges bátorságuk hiányzik…)
A gerillamarketing „szórólapjai” közé sorolhatók a következők:
-papírzsebkendő reklám – főleg Japánban használják, néhány darabos papírzsebkendőt osztanak az aluljárókban, a csomagoláson a hirdető üzenetével
-post-it reklám – postaládákra, autó szélvédőkre kiragasztott üzenet
-homokozó reklám – kérészéletű, de hatékony is lehet, a homokba írt weboldal-cím…
A szórólap írásának és szerkesztésének fortélyai
A szórólap tükrözi stílusunkat, vállalkozásunkat, márkanevünket. Minden egyes kis részlete finoman kidolgozott kell hogy legyen, hiszen részét képezi a marketing- és reklámmunkánknak. Semmit sem fogunk ingyen kapni, hiszen legalább az időnket és az energiánkat kell befektetnünk.
A szórólap sok helyen kerülhet a vevő szeme elé: kiveheti a postaládábájól, megtalálhatja az autója szélvédőjén, a kezébe adhatják egy forgalmas téren, aluljáróban.
Relatíve olcsó reklámozási forma, de ez nem jelenti azt, hogy szűkmarkúnak kell lenni akkor, ha mi magunk nehezen birkózunk meg a szövegírással vagy amikor papír és a nyomtatás minőségéről döntünk.
A kritikus 6 másodperc törvénye
Bármilyen hihetetlen, összesen 6 másodpercünk van arra, hogy valakinek a figyelmét megragadjuk. És nekünk egy hatásos szórólaphoz nem elég megragadni a figyelmet, de arra is kell késztetnünk az olvasót, hogy szórólapunkat eltegye, elővegye, ha szükség van ránk, vagy akár azonnal akcióba is lépjen, jöjjön és vásároljon.
6 másodperc alatt dől el, hogy az az ember, aki megtalálta szóróanyagunkat, a vevőnk lesz-e.
Sok közlendő – nagyobb papír
A szórólap szövege, a tartalom minden esetben összhangban kell hogy legyen a szórólap grafikai tervével, hiszen egy túlságosan sűrűn, apró betűkkel teleírt lapot még akkor sem biztos, hogy végig fognak olvasni, ha az egyébként a szórólap szövegírás összes fortélyát tökéletesen használja.
Hatásos címsor
A címsor fogja eldönteni, tovább olvas-e a potenciális vevő, vagy a szórólapunk a szemétben végzi. A címsornak figyelemfelkeltőnek kell lennie, de ugyanakkor világosan kell fogalmaznia abban a tekintetben, hogy kiderüljön, mit is akarunk eladni az olvasónak.
Ne feledjük: az emberek nem a mi szórólapunkat látják először életükben! Ha néhányszor már keményen „megütötték a bokájukat” a félrevezető címsorokkal, és értékes idejüket áldozták az olvasásra, nekünk sokkal nehezebb dolgunk lesz!
Hatásos szórólap szöveg
Néhány fontos jótanács a hatásos szövegírással kapcsolatban:
Fogalmazz egyszerűen.
Mindig gondolkodj a vevőd fejével!
Beszélj a vevőd nyelvén!
Ne próbálj olyannak feltűnni, amilyen nem vagy.
Hozd a legjobb formádat!
Csak egyetlen esélyed van az első benyomás megtételére!
Röviden adj információt és lényegretörően!
Ragaszkodj egy alaptémához!
Ne próbálj mindent egyszerre elmondani!
Tesztelj egy laikus segítségével!
Ne próbálj visszaélni az olvasó idejével és türelmével!
Helyesírás, helyesírás, helyesírás!
Szórólap grafikai tervezés online
Az elmúlt években több olyan egyszerű online eszköz is kifejlődött, ami jelentősen megkönnyíti a szórólapot, mint reklámeszközt használni szándékozók munkáját. Ezek az online felületek kialakított design-okat tartalmaznak, amelyeket már “csak” testre kell szabni, és a letölthető pdf már mehet is a nyomdába.
A Canva.com felületen ingyenes és fizetős szórólapok (print flyer) közül választhatunk, majd a kiválasztott szórólap egyes mezőire, grafikai elemeire kattintva módosíthatjuk azokat:
Szórólap hatékonyság
A szórólap hatékonysága attól függ, mennyire jól szövegezik, és milyen minőségben készül.
Az átlagos szórólap hatékonyság 1-2 %, vagyis 100 szórólapból 1-2 “válaszadó” várható.
A jó szórólapszöveg és a figyelemfelkeltő nyomtatás, papír és grafika ezt a hatékonyságot akár 6 %-ra is növelheti.
Szórólap nyomtatás – olcsóság hirdetésére olcsón, különlegességet különleges formában!
A szórólap grafikai tervezése, nyomtatása, nyomdai kivitelezése egyrészt anyagi kérdés, másrészt viszont észben kell tartani, hogy a túl vékony papírra, minél olcsóbban nyomtatott szórólap csak éppen arra jó, amit ő maga is mutat: “én vagyok a legolcsóbb”.