Google helyezések manipulálása – sok honlaptulajdonos azt sem tudja, hogy a seózás nemcsak jó helyezést, de büntetést is vonhat maga után…
Előre kell bocsájtanunk: az, hogy mikor mi a tiltott módszer, nem okvetlenül egyértelmű, hiszen a Google sokszor csak homályosan kommunikál. Nem áll érdekében nyílt kártyákkal játszani, hiszen akkor a trükközésnek is utat adna. Ráadásul az egyes technikák, trükkök Google által való elfogadása az időben is változik, vagyis ami egyik nap még jó és üdvös, az másnap büntetés alá esik, de legalábbis dícséret nem jár érte.
Mik a Google által ajánlott fő SEO szabályok?
Alapelvek
- Mindenekelőtt a felhasználóknak készítse az oldalakat, ne a keresőmotornak.
- Ne vezesse félre felhasználóit.
- Kerülje a keresőmotorokon belüli rangsorolás emelését célzó trükköket. Jó kiindulási pont, hogy felteszi magának a kérdést: nyugodtan el merné-e mondani egy konkurens webhely tulajdonosának vagy egy Google-alkalmazottnak, hogy milyen technikát alkalmaz. Egy másik hasznos kérdés: „Mennyiben segít ez a felhasználóimnak? Akkor is ezt tenném, ha nem lennének keresőmotorok?”
- Gondolja át, hogy mi teszi webhelyét egyedivé, értékessé és lebilincselővé. Tegyen annak érdekében, hogy webhelye kiemelkedjen a többi közül az Ön saját területén.
A SEO-ban bekövetkező változások, algoritmus változtatások a tiltott módszerek, a manipuláció használata miatt rendszeresek. Attól, mert egy módszer tiltott és büntetett módszerré válik, még nem biztos, hogy minden egyes honlap, amely azt a sémát használja, azonnal hátrébb sorolódik. Ennek okait és magát a jelenséget a SEO evolúció címmű cikkben elemeztem.
Sok SEO technika egyszerűen a honlapok nagyobb száma és más típusú összetétele miatt magyar körülmények között nem is jellemző – de legalábbis most, 2017-ben, cikkünk írásakor még nem.
Az már egyértelműen érezhető, hogy a SEO verseny egyre erősebb, tehát 5-10 éves időtávon várható lesz a tiltott SEO technikák teljeskörű használata is – ám közben a Google sem fog tétlenkedni.
Mi történik azzal, aki tiltott seózási módszereket használ?
A Google két dolgot tesz, amikor egy erősen manipuláló honlap nyomára akad:
- hátrébb sorol (10-20 hellyel)
- kitilt (ilyenkor az adott domain az első 1000 találatban sincs benne)
A hátrébb sorolásról nem tudhatjuk biztosan, hogy miért történt. Több mint 10 éves praxisunkban előfordult már olyan eset, amikor a Google egy honlapot meglepően magasra pozícionált (ezen meglepődtünk, de örültünk neki), majd egy idő múlva hátrébb sorolt. Valószínűleg ekkor kapta meg az őt jogosan megillető helyet, bár az adott helyzetben folytatott oknyomozásnál manipuláció gyanús elemeket is találtunk, amely a nem kellően körültekintő admin során került a honlapra.
A SEO manipulációs technikák egy része “elkövetődik” úgy is, hogy a honlaptulajdonos nem is tud róla, hogy ezért büntetés járhat – és mivel valaki tanácsolta neki, hogy ezt így kell csinálni, így a jó helyezés reményében akcióba lép. (Mivel a Google önmaga kijelentéseivel és ajánlásaival sem mindig következetes, a tuti tipp még akár be is jöhet…)
Mi a SEO manipuláció?
A SEO manipulációs technikák azokat a honlapon belüli és honlapon kívüli eszközök alkalmazását jelentik, amelyek túlzó mértékben jelennek meg, azzal a céllal, hogy a honlap előbbre sorolódjon a találati listán. Fő jellemzőjük a “természetellenesség”, vagyis az olvashatatlanságig ismételgetett kulcsszó vagy a mesterségesen generált rámutató linkek tömege. Az akció célja az, hogy a Google robotot megtévessze, és jobb színben tüntesse fel az adott honlapot, mint amit az a látogatónak mutat.
Oldalon belüli SEO manipulációs módszerek
A honlapon belül használt SEO elemek használatáról a Google elég részletes és egyértelmű ajánlást ad. Sokakat meglep, amikor elmondjuk, hogy a Google robot még azt is tudja érzékeltetni, hogy egy adott szövegtartalom a honlapon belül melyik régióban helyezkedik el (fő szövegrész, oldalsáv vagy lábléc), és ez alapján is oszt feketepontokat.
Melyek a legdurvább oldalon belüli tiltott SEO módszerek?
- kulcsszó halmozás gyenge minőségű és kevés szövegben (keyword stuffing)
- másolt szöveg akár másik honlapról, akár saját magunktól (ez az úgynevezett duplikáció)
- oldalon belül elhelyezett belső linkek halmozása
- a heading HTML tag-ek manipulatív használata
- képcímek manipulatív használata (nem az van képen valójában, vagy kulcsszó halmozás a képcímben)
- láblécben elhelyezett kulcsszavak, hovatovább a honlap saját főoldalára mutató belső linkként beállítva
- cloaking: mást lát a felhasználó, és mást a robot
- scraping content (kaparás): értékes tartalom, de mikor rámegy a látogató, fizetett Google hirdetést talál (Google AdSense)
- automatizált cikkek: cikkgyűjteményekből átvett automatikus tartalom
- parazita oldalak: csak azért hoznak létre a honlapon belül nagyjából azonos tartalmú, de rokonértelmű aloldalakat, hogy az URL-ben megjelenő szavak miatt egyszerre több oldal is megjelenjen a találati listán
- cloaking (ruhatár): olyan szavak bekeverése az adott oldal szövegébe, ami nem odaillő, de nagy a rákeresés
Oldalon kívüli manipulációs SEO elemek
Az oldalon kívüli elemek nem az adott domain-en találhatóak, vagyis elsősorban a rámutató linkeket és a másik domain néven létrehozott tartalmakat és átirányításokat jelentik.
A rámutató link SEO szerepe már a Google indulásának pillanatában alapvető fontosságú volt, azért, mert a Google egyetemek közötti rendszerként működött először és a tudományos munkákban való keresést biztosította. Tudományos körökben az számít a legjobb publikációnak, amire a legtöbben hivatkoznak, és a hivatkozónak is érdekében áll meghivatkozni másokat – bizonyítandó tájékozottságát a szakmai témában. A Google a rámutató linkek szerepét átvitte a gazdasági életbe is, ahol azonban legkevésbé meghivatkozni szokás a hozzáértőbbet… Mondjuk ki: jelen honlap tucatnyi oldalát is inkább lemásolták a versenytársak, mint hogy meghivatkozzák, hogy innen tanulják a szakmát…
Mivel a rámutató linkek “gyártása” azért nem annyira bonyolult, és számtalan honlapkészítő és optimalizáló cég talált ki erre sémákat, így az elmúlt években a Google kénytelen egyre inkább áttérni a honlapok tartalom szerinti rangsorolására, és a rámutató linkeket – velük együtt a mesterséges linkgyártást, a linképítést – egyre inkább bünteti, mint díjazza. Ha a jövőt próbáljuk meg előre jelezni, akkor a Google minden olyan elemet, ami emberi eszközökkel jogosulatlan előnyökhöz akar juttatni egy weboldalt, ki fog szűrni: így a linképítést is.
Melyek a legdurvább oldalon kívüli SEO manipulációs elemek?
- domain manipuláció, átirányítások
- doorway oldalak: egy adott szóra felhoznak egy honlapot, majd néhány másodperc elteltével átdobják a látogatót a céloldalra
- komment spam blogokon vagy fórumokban
- automatikus, nagy tömegű link generálása (pl. ingyenes játék honlapok segítségével)
- link körbehivatkozás, webgyűrű
- linkcsere
- azonos tulajdonoshoz tartozó, azonos IP címen működő oldalakról mutató tömeges linkek
- manipulatív közösségi aktivitás (pl. like vásárlás a Facebookon)
- vendégblog gyenge minőségű blogokon
- tüköroldalak
- link csali: erős tartalmú blogbejegyzést írnak, amely sok rámutató linket nyer; ezután megváltoztatják a tartalmat kereskedelmi célúvá
- link szerepeltetése úgynevezett linkfarmokban (link gyűjtemény oldalakon, ahonnan egy oldalról több mint 100 link mutat kifelé)
- szaknévsor (directory) szereplés, különösképpen gyenge gyűjtőoldalakon
- vásárolt link
A sor szinte havonta lenne kiegészíthető, hiszen ahogy a Google újabb és újabb algoritmusváltásokat pörget át, úgy tudódnak ki újabb és újabb tiltott módszerek.
Mi az ajánlott SEO stratégia?
Mi magunk több mint 10 éve a “nagyon óvatos” szcenárió alapján dolgozunk. Ennek következtében elmondhatjuk, hogy mindösszesen két honlapunk esetében találkoztunk Google büntetéssel – mindkét esetben a honlaptulajdonos saját hatáskörében épített rámutató linkeket…
Nagyon sokszor találkoztunk már a következő felvetéssel:
A versenytársam tiltott módszereket használ, ő az első, ő nyeri el a munkákat, ti meg azt mondjátok, hogy használjuk a tiszta módszereket, de azokkal meg nem leszek első…
Nos, ez elképzelhető. Nem mi vagyunk a Google, nem mi osztjuk a lapokat, és mi csak azokat az elveket tudjuk követni, amit a Google és a tiszta SEO nemzetközi szakemberei javasolnak. Azt sem tudjuk megmondani, hogy a tilosban járók mikor lesznek kitiltva, egyáltalán, ki lesznek-e tiltva egyáltalán. Amit tudunk, az az, hogy aki a tiszta SEO módszerekre szavaz, annak hosszú távon kell gondolkodnia, és saját több mint 10 éves tapasztalatunk alapján azt mondhatjuk, hogy a tiszta SEO módszerek következetes betartása érdemben nem ingatta meg egyik honlapunk helyezéseit sem.
Egyébként pedig vissza szoktunk kérdezni:
Mi meg tudjuk csinálni a honlapot az összes tiltott módszer alkalmazásával. Bevállalod, hogy a cégneveddel azonos domain ki legyen tiltva?
És a válasz eddig még mindig az volt, hogy nem…
Felhasznált források:
http://www.socialmediatoday.com/marketing/25-black-hat-seo-techniques-are-killing-your-website-infographic