Ha az üzlet jól megy és nyereséges a vállalkozás, akkor sem árt időnként egy kis “orvosi vizsgálatot” végeznünk a már működő vállalkozás háza táján.
Ahogy azt egy marketinges könyvben olvastuk: “Jelenleg sikeres termékünk öt év múlva elavult lesz? Naná. Ez azt jelenti, hogy most van itt az ideje, hogy elkezdjünk pánikolni a lecserélésén, nem négy év múlva. Minden bajbajutott vállalat azért inog meg, mert túl sokáig halogatta azokat a lépéseket, amelyeket már réges-rég meg kellett volna tennie. Pánikoljunk inkább előbb, mint később, és a tűzvédelmi gyakorlatok tényleg megtérülnek.” Miből is állnak ezek a tűzvédelmi gyakorlatok?
Mióta van a piacon a termékünk? Hogyan alakul a forgalom a kezdetek óta?
Semmi sem állandó, csak a változás – ezt mondják a kínai bölcsek, de igaz ez a vállalkozások életében is. Az üzlet beindul, jól megy, de egy idő után a vevők, megrendelők, fogyasztók újat akarnak kipróbálni, igénylik a friss és új dolgokat. Ha ezt a mi vállalkozásunk, a mi márkánk tudja biztosítani a számukra, máris lépéselőnyben vagyunk, hiszen a jól megismert, kipróbált, sikeres márka megbízhatóságot is sugall.
Az eladások alakulása
- lassan emelkedik
- a csúcsra jut
- majd csökken

Rajzoljunk értékesítési diagramot! A vízszintes tengely a hónapokat, a függőleges az értékesített mennyiséget mutassa!
A görbe alakjából következtethetünk arra, hogy termékünk mely életszakaszában jár. Ha a csúcson van, számíthatunk a csökkenésre, ha pedig már csökkent az eladás, ideje visszavonulót fújni, és a friss gondolatoknak adni át a helyet.
Az ábrát termékéletgörbe névvel illetik, különböző szakaszaiban pedig más és más üzleti, reklámozási és termékfejlesztési lépések kívánatosak.
Mitől jó egy márka?
A sikeres márka rendelkezik egy jellegzetes külsővel: a színek, formák, a logó, a használt betűtípusok mind összhangban vannak egymással. Vagyis, a sikeres márka egyben egy jellegzetes arculat is.
A márka kommunikációjának egyik eszköze a szlogen, amely a következetesen végigvitt ismétlések sorozatán át segítheti a márkanév bevésődését a fogyasztók fejébe.
A sikeres márka nem egyik pillanatról a másikra épül. A jó minőséget hónapok, évek alatt tapasztalja meg a vevő, ez pedig kitartó munkát kíván. Bizonyos piaci lépések a márka építésére irányulhatnak, míg mások a forgalom pillanatnyi növelésére.
A jó márka jellemzői:
- azonosítható külsődleges jegyek alapján
- mindig azonos minőséget jelent
- tudja, hogy kinek szól
- hagyományai vannak, illetve ezek kialakítására törekszik
Mit gondolnak az üzletünkről a vevőink?
Milyen érzéseket kelt a márkánk a fogyasztókban? Ezt legegyszerűbben úgy tudjuk meg, ha megkérdezzük a véleményüket. Tehetjük ezt burkoltan is: például milyen színek jutnak eszébe a vevőnek, ha a vállalkozásomra gondol? Milyen személyként írná le a vállalkozásomat? Milyen zöldség vagy gyümölcs lenne? Ha gyerekjátékokat forgalmazunk és sötét színek, öreg emberek jutnak eszébe a vevőknek, a diagnosztika komoly bajt tárt fel… Ha erőspaprikaként jellemzik cégünket, akkor viszont nem kell gyengeségekre gyanakodnunk.
Mi lenne az Ön vállalkozása, ha
- ember
- állat
- szín
- forma lenne?
Milyen üzleti és személyes kapcsolatrendszer veszi körül vállalkozásunkat?
Ideje végiggondolni, hány emberrel ismerkedtünk meg az elmúlt évben és kölcsönösen egymás segítségére tudtunk-e lenni az üzleti életben. Ha nem elég kiterjedt az ismerőseink köre, bővítsük! A szakmai szervezetek, szabadidős klubok egyaránt eredményezhetnek jó üzleti kapcsolatokat. Egyben ez a kisvállalkozások egyik legfontosabb feladata: a sok kicsi együtt többet mutat, együtt könnyebben elérhető az áhított siker.
Üzleti kapcsolatépítés
- vállalkozói klubok
- egyesületek
- szakmai szervezetek
Milyen marketing ötleteket tudunk átvenni másoktól?
A marketing olyan, mint a jó fűszer. Más ízt ad ugyanannak a dolognak. Érdemes nyitott szemmel járni és kísérletezni! Az áruházláncok éppúgy adhatnak jó ötletet, mint esetleg egy másik kisvállalkozó, akivel egy szakmai konferencián találkozunk.
A jó üzleti ötletek forrásai:
- internet, kreatív blogok
- szakmai beszélgetések
- szakkönyvek
- más területek