Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Vállalkozás elemzés, sikeres márka

Ha az üzlet jól megy és nyereséges a vállalkozás, akkor sem árt időnként egy kis “orvosi vizsgálatot” végeznünk a már működő vállalkozás háza táján.

Ahogy azt egy marketinges könyvben olvastuk: “Jelenleg sikeres termékünk öt év múlva elavult lesz? Naná. Ez azt jelenti, hogy most van itt az ideje, hogy elkezdjünk pánikolni a lecserélésén, nem négy év múlva. Minden bajbajutott vállalat azért inog meg, mert túl sokáig halogatta azokat a lépéseket, amelyeket már réges-rég meg kellett volna tennie. Pánikoljunk inkább előbb, mint később, és a tűzvédelmi gyakorlatok tényleg megtérülnek.” Miből is állnak ezek a tűzvédelmi gyakorlatok?

Mióta van a piacon a termékünk? Hogyan alakul a forgalom a kezdetek óta?

Semmi sem állandó, csak a változás – ezt mondják a kínai bölcsek, de igaz ez a vállalkozások életében is. Az üzlet beindul, jól megy, de egy idő után a vevők, megrendelők, fogyasztók újat akarnak kipróbálni, igénylik a friss és új dolgokat. Ha ezt a mi vállalkozásunk, a mi márkánk tudja biztosítani a számukra, máris lépéselőnyben vagyunk, hiszen a jól megismert, kipróbált, sikeres márka megbízhatóságot is sugall.

Az eladások alakulása

  • lassan emelkedik
  • a csúcsra jut
  • majd csökken
Az eladások alakulása az időben.
Az eladások alakulása az időben.

Rajzoljunk értékesítési diagramot! A vízszintes tengely a hónapokat, a függőleges az értékesített mennyiséget mutassa!

A görbe alakjából következtethetünk arra, hogy termékünk mely életszakaszában jár. Ha a csúcson van, számíthatunk a csökkenésre, ha pedig már csökkent az eladás, ideje visszavonulót fújni, és a friss gondolatoknak adni át a helyet.

Az ábrát termékéletgörbe névvel illetik, különböző szakaszaiban pedig más és más üzleti, reklámozási és termékfejlesztési lépések kívánatosak.

Mitől jó egy márka?

A sikeres márka rendelkezik egy jellegzetes külsővel: a színek, formák, a logó, a használt betűtípusok mind összhangban vannak egymással. Vagyis, a sikeres márka egyben egy jellegzetes arculat is.

A márka kommunikációjának egyik eszköze a szlogen, amely a következetesen végigvitt ismétlések sorozatán át segítheti a márkanév bevésődését a fogyasztók fejébe.

A sikeres márka nem egyik pillanatról a másikra épül. A jó minőséget hónapok, évek alatt tapasztalja meg a vevő, ez pedig kitartó munkát kíván. Bizonyos piaci lépések a márka építésére irányulhatnak, míg mások a forgalom pillanatnyi növelésére.

A jó márka jellemzői:

  • azonosítható külsődleges jegyek alapján
  • mindig azonos minőséget jelent
  • tudja, hogy kinek szól
  • hagyományai vannak, illetve ezek kialakítására törekszik

Mit gondolnak az üzletünkről a vevőink?

Milyen érzéseket kelt a márkánk a fogyasztókban? Ezt legegyszerűbben úgy tudjuk meg, ha megkérdezzük a véleményüket. Tehetjük ezt burkoltan is: például milyen színek jutnak eszébe a vevőnek, ha a vállalkozásomra gondol? Milyen személyként írná le a vállalkozásomat? Milyen zöldség vagy gyümölcs lenne? Ha gyerekjátékokat forgalmazunk és sötét színek, öreg emberek jutnak eszébe a vevőknek, a diagnosztika komoly bajt tárt fel… Ha erőspaprikaként jellemzik cégünket, akkor viszont nem kell gyengeségekre gyanakodnunk.

Mi lenne az Ön vállalkozása, ha

  • ember
  • állat
  • szín
  • forma lenne?

Milyen üzleti és személyes kapcsolatrendszer veszi körül vállalkozásunkat?

Ideje végiggondolni, hány emberrel ismerkedtünk meg az elmúlt évben és kölcsönösen egymás segítségére tudtunk-e lenni az üzleti életben. Ha nem elég kiterjedt az ismerőseink köre, bővítsük! A szakmai szervezetek, szabadidős klubok egyaránt eredményezhetnek jó üzleti kapcsolatokat. Egyben ez a kisvállalkozások egyik legfontosabb feladata: a sok kicsi együtt többet mutat, együtt könnyebben elérhető az áhított siker.

Üzleti kapcsolatépítés

  • vállalkozói klubok
  • egyesületek
  • szakmai szervezetek

Milyen marketing ötleteket tudunk átvenni másoktól?

A marketing olyan, mint a jó fűszer. Más ízt ad ugyanannak a dolognak. Érdemes nyitott szemmel járni és kísérletezni! Az áruházláncok éppúgy adhatnak jó ötletet, mint esetleg egy másik kisvállalkozó, akivel egy szakmai konferencián találkozunk.

A jó üzleti ötletek forrásai:

  • internet, kreatív blogok
  • szakmai beszélgetések
  • szakkönyvek
  • más területek