Vállalkozás fejlesztés - hogyan tovább?

"5 év alatt elértem valamit, de úgy érzem, tovább kell lépnem. Kell a külső szem, aki segít ebben, aki megmondja, merre tovább."

- fogalmazta meg problémáját első, kapcsolatfelvételi e-mailjében későbbi ügyfelünk.

Minden "túlélő" vállalkozásban vannak időszakok, amikor külső vagy belső körülmények rákényszerítik őket a váltásra. Nehéz helyzet ez a marketing tanácsadó szempontjából, hiszen bizonyos szinten egy kiégési pontban találkozunk az ügyféllel.

A kiégési pont nehéz periódus: a vállalkozó belefáradt a munkájába, egyre nehezebb a számára az, hogy kreatívan és lelkesen álljon hozzá a munkájához. A "menekülési irány", a megnyilvánulás roppant változatos lehet:

  • új hobbi - amely egy idő után sokkal több időt és odafigyelést kap, mint a fő pénzkereseti tevékenység
  • feladatok delegálása a munkatársak felé
  • "hajcsárkodás" a motiválás helyett, amikor az egykor lelkes főnök a munkatársaktól várja a kieső bevétel megtermelését
  • depresszió, amikor a vállalkozó kifelé erősnek mutatja magát, de magányában fásult, ideges és rosszkedvű lesz

Egy ilyen kiégési periódusba érkezik a marketing tanácsadó, akinek alapfeladata annak megmondása, miben volt eddig hiba és merre tovább. A megmondás még jobban aláássa a vállalkozó önbizalmát, az irányok meghatározása pedig sokszor elutasításba ütközik ("ezt már próbáltam, nem működött!"). Nem könnyű feladat, és a vállalkozó "felnőtt viselkedése" is szükséges a megoldáshoz.

Mit tekintek át egy ilyen helyzetben? A vállalkozás fejlesztés kiinduló pontjai

1. mi a probléma pontos megfogalmazása a vállalkozó szemszögéből

Sok mindent elmond, hogy a vállalkozó hogyan definiálja a helyzetét. Végzett-e ő maga elemzést? Keresi-e magában is a problémát, vagy csak a környezetében látja meg azt? Problémát akar megoldani, vagy motiválni tudja magát a fejlődésre?

2. mit sugall magáról a vállalkozás?

Legtöbbször a honlap az az elem, amit át kell tekinteni, és amiről a legkevésbé tudja maga a tulajdonos megállapítani, hogy igénytelen, túlhaladott, nem a megfelelő képet sugározza a cégről.

Az irodával, telephellyel kapcsolatban, sőt, a céges autóval ilyen dilemmák nincsenek...

3. merre találhatók marketing és vezetés-szervezési problémák?

Ezek a pontok egy hosszabb beszélgetési folyamat kapcsán tárhatók fel - éppen ezért a hatékony marketing tanácsadás valójában egy folyamat, nem 1-2 óra, ami alatt a tanácsadó megmondja a tutit.

Nagyjából 1 hónapnyi együtt gondolkodás után összeáll a kép, hogy mit is kell csinálni, mi lesz a vállalkozás fejlesztés iránya és lépései.

Vállalkozás fejlesztés: új stratégia

A közhiedelemmel ellentétben marketing stratégia 2-3 évente szükséges - amit változik, az a marketing taktika. Azonban egy-egy ilyen vállalkozás fejlesztés konzultáció sorozat szükségszerűen új marketing stratégia felállítását is eredményezi.

Mik lehetnek a vállalkozás fejlesztés új irányai?

  • új üzletág indítása, erősítése; a hangsúlyok letisztítása
  • új vevőkör, új célcsoport kijelölése
  • új pozícionálás és image
  • új marketingkommunikáció
  • új menedzsment módszerek, a motiváció módjának tisztázása

Mit jelent a vállalkozás fejlesztés a gyakorlatban?

Egy-egy ilyen vállalkozás elemzési folyamat bizonyos szempontból komoly "lelki terhet" ró a vállalkozóra - fel kell nőni éppúgy, ahogy a vállalkozásának is.

  • világossá válnak a gyenge pontok: el kell szakadni bizonyos megszokásoktól, újat kell tanulni
  • tisztázódnak a prioritások, ezáltal felszabadul idő más feladatokra
  • az átalakulás "fizikai" megnyilvánulása legtöbbször az új honlap (lévén a KKV-k szinte kizárólagos marketing eszköze) - az érdemi és minőségi összeállítása pedig óriási munka

Választás azonban nincs.

Bizonyos helyzetekben az egy helyben toporgó vállalkozást egy ilyen "élveboncolás" tudja kimozdítani a holtpontról.

 

Kép forrása: pixabay.com