Vízjel a honlapfotókra

Hogyan lehet a legegyszerűbben vízjelet tenni a weboldal képeire? Van-e értelme, és ha igen, hogyan csináljuk?

Milyen vízjel tekinthető jó megoldásnak?

A vízjel

A vízjel a képeket azt hivatott megakadályozni, hogy a képet jogosulatlanul felhasználják mások.

Legtöbbször a következő esetekben használnak vízjelet:

1. Fotótárak letölthető fotói esetében

A fotótárak abból élnek, hogy a képeket eladják. Így tehát jogos érdekük, hogy a nem kifizetett fotót használhatatlanná tegyék, de legalábbis világosan derüljön ki, hogy aki a fotót felhasználta, az nem jogszerűen járt el.

2. Referenciamunkák esetében

Az elvégzett munkát lefotózva és a weboldalon felhasználva hasonló problémába ütközhetünk, mint egy engedély nélkül átmásolt írás esetében: a munka, a szaktudás nem annak a birtokában van, aki azt sajátjaként bemutatja, ezáltal elvéve a megbízást a hozzáértőtől és megtévesztve a megrendelőt.

3. Webáruházak termékfotói esetében

Ha egy webáruház megfotóztatja a termékeit, ráadásul használja a kép optimalizálást is, akkor célszerű vízjellel vagy a webáruház webcímét mutató szöveggel ellátnia a képeket. Itt nem elsősorban az a cél, hogy a jogosulatlan felhasználást akadályozzuk meg, hanem az, hogy a termékre a képkeresésből is rátaláljanak. Ilyenkor azért nem elsődleges a képet beborító vízjelezés, mert jelentősen zavarhatja a potenciális vevőt abban, hogy szemrevételezze a terméket.

 

Több alkalommal dolgoztunk már fotósoknak, akik soha nem vízjelezték a fotóikat. Vajon miért nem? Mert úgy gondolták, a vízjel zavaró és ha valaki sajátjaként tüntetné fel a képet, akkor sem tudna ugyanúgy fotózni, mint ők… Nos, van benne valami.

Milyen a jó vízjel?

A jó vízjel először is láthatóvá teszi a képet, de nem annyira kontrasztos, hogy az zavaróvá válna.

A jó vízjel márkázott, vagyis egyértelműen kiderül belőle a branding, a márkanév, sőt, hovatovább magát a logót használja vízjelként.

A jó vízjel kitörölhetetlen, vagyis csak igen nagy munkával lehet leszedni a képről. Ez rögtön azt feltételezi, hogy

  • nem a kép alján vagy tetején egy csíkban van, amit könnyű levágni
  • több kicsi logót használ egy nagy helyett, megnehezítve ezáltal a fotosoppolást…

Hogyan lehet rátenni a vízjelet a képekre?

A képekre két módon tehetünk vízjelet:

Képszerkesztő programmal

Aki ügyesen kezeli a képszerkesztő programokat, az a képre helyezett layer segítségével tehet vízjelet a fotókra. Fontos, hogy a kép vágása és vízjelezése egyszerre történjen, ha nem a sok kis logó verziót választjuk, hogy a kép méretre vágásánál ne vágjuk le a vízjel felét.

Alaphelyzetben ritkán fordul elő, de ha nevet és logót vált egy cég, akkor célszerű az összes vízjelezett fotót is lecserélni, hiszen az adott pillanatban a honlapra látogató nem fogja érteni, hogy kinek a munkáit is látja, ha a fejlécben lévő cégnév és a vízjelen látható név különböző. Mindenképpen javasolt tehát minél hamarabb javítani az ilyen változásokat.

Vízjel WordPress modullal

A fenti problémát küszöbölhetjük ki, ha a vízjelezésre egy erre szolgáló modult használunk a honlapon – már ha WordPress CMS-ben készült a weboldalunk.

Nem is egy modul áll rendelkezésre, vagyis attól függően, hogy mit szeretnénk, választhatunk egyszerűbb vagy összetettebb WordPress plugin-ok (modulok) közül.

A modulok lehetővé teszik, hogy

  • formázzuk a vízjelezést
  • kijelöljük, hogy milyen méretű képeken legyen vízjel
  • manuálisan felülírhatjuk, hogy mely képeket szeretnénk vízjelezni
  • szöveges vagy logózott vízjelet is használhatunk

Végezetül:

a vízjel a marketing kommunikáció része, érdemes tehát hasonlóan kezelni, mint ahogyan odafigyelünk a névjegyünkre, szórólapunkra…

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: weboldal készítés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

“A weboldal design a márkád, vállalkozásod elektronikus üzletkötője, ezért marketing alapokra kell építkezned.”

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!