Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Webáruház – bérelhető vagy egyedi?

Webáruházat szeretnék – milyet válasszak? Válasszam a havi bérleti díjas, olcsó, sablon webáruházat? Vagy csináltassak egyedi, saját webáruházat?

For peanuts… Földimogyoróért. – mondja az angol, ha valami elenyészően olcsó.

“Legyen saját webáruháza már 18 ezer forintért!”- írja nekünk havonta többször is a folyton spamelő webáruház készítő. Mennyibe kerül reálisan egy webáruház? Mennyit kell befektetni? Valóban van-e olcsó webáruház?

A webáruház vagy webshop készítése a honlaptervezés területén belül az egyik fő szakterület – mivel a honlaptervezés is már annyira komplex terület, hogy nehezen érthet mindenki mindenhez… A webáruház készítés számos speciális, különleges integrációt is megkívánhat – raktári, számlázási, logisztikai rendszerekkel. Legtöbbször ennek az integrálásnak komoly programozási munkái vannak és számos számítástechnikai rendszernek kell együttműködnie a hatékony üzemeltetés érdekében.

Másrészt a struktúrális, webergonómiai és design hibák sehol sem annyira végzetesek, mint pont egy webáruház esetében. Mit sem ér ugyanis a webáruház integrálása a raktárkészlet nyilvántartással, ha a vevő el sem jut odáig, hogy a Megrendelem gombra kattintson.

Az elmúlt időszakban több esetben fordultak hozzánk webáruház tulajdonosok a problémával:

segítsenek, nincs elég forgalom a webáruházamban, nézzék meg, hol a hiba és adjanak tanácsot!

Több esetben hozzáféréseket kaptunk az admin felületekhez, belenézhettünk a webstatisztikába, részletesen tanulmányoztuk, hogyan valósul meg az adott webáruházban a keresőoptimalizálás, mennyire teljesülnek a webergonómiai követelmények.

Minden esetben azt találtuk, hogy a webáruház gyengén vagy kifejezetten rosszul optimalizált, így elveszíti a Google keresésből származó potenciális forgalmát.

Az a webáruház, amelynek nincs érdemi forgalma a természetes találatokból, azt fizetett hirdetéssel kénytelen pótolni, miáltal a jövedelmezőség erősen csökken.

Számos esetben a webáruház tulajdonosa, miután érzékelte a problémát, nekiállt a Facebookon zsizsegni, hogy egyáltalán legyen némi forgalma – az pedig nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb ez a kapu is bezárul, hiszen a Facebook is bevételt akar generálni magának…

A webáruház indításakor a legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy egy webáruház üzemeltetése, napi működtetése mennyi munkával jár, sőt, azt sem tudják, milyen arányszámok jellemzik a webes eladást – leegyszerűsítve: hány látogatóból lesz 1 vevő.

A felmérések szerint a webáruház tanulási folyamata is több év: 5 év az a határ, amikorra a webáruház “beérik”.

[Tegyük hozzá: nincs ez másként más vállalkozások esetében sem. Csak a webáruházaknál szilárd alapra épült a tévhit, miszerint elég kirakni a terméket az internetre, és máris dőlnek a megrendelések…]

A webáruház indítása tehát pontosan olyan kockázatokkal jár, mint bármely más kereskedelmi vállalkozás indítása, beruházási költségei több millió forintra is rúghatnak.

Webáruház költség: bérelt webáruház vagy saját, egyedi webáruház?

Béreljünk webáruházat, havi bérleti díjért vagy terveztessünk egy saját webáruházat? Mi éri meg jobban? Dobozos webáruház vagy munkaigényes fejlesztés?

A válasz: nagyon nem mindegy, milyen az a webáruház, amit bérelni szeretnénk, és hány terméket akarunk ott értékesíteni…

Havidíjas webáruház – ahogy mi látjuk…

Általánosságban a havidíjas, bérelhető webáruház egy induló vállalkozás esetében nem tűnik rossz megoldásnak, hiszen a havidíjat kifizetni kevésbé tűnik fájdalmasnak, mint több százezer forintot kifizetni a bizonytalanra.

A webáruház leendő tulajdonosa pedig sokszor még nincs is tudatában annak a számtalan webes, keresőoptimalizálási, ergonómiai és egyéb dolognak, amit egyébként minden, weben működő vállalkozásnak tudnia kellene, ha sikeres akar lenni.

A havidíjas, bérelhető webáruház

  • gyorsan összerakható
  • számos egyéb funkcióval van alapból összekapcsolva, ami a működéshez szükséges (ügyviteli rendszer, szállítási pontok, hírlevélküldő szoftver, Google Analytics és Webmestereszközök stb.)
  • sablonjai többé-kevésbé követik a design trendeket
  • ügyfélszolgálatot és kiegészítő szolgáltatásokat kínálnak

Akkor hol van a hiba a bérelhető webáruházzal?

  • a laikus tulajdonos nem lát bele, mennyire jó vagy rossz a programozás
  • a webáruháznak ergonómikusnak is kell lennie – ehhez sem ért a laikus, kezdő tulajdonos
  • a keresőoptimalizálás jóval több annál, mint hogy néhány meta tag-et azonosra állítunk a teljes webáruház minden oldalán…
  • a laikus tulajdonos egy év után kezd kutatni, mi lehet a probléma – addigra pedig már akár több ezer terméket rögzített a rendszerben, ami lényegében hozzáköti az adott havidíjas webáruházi rendszerhez
  • a dobozos webáruház hozzáférést ad az admin felülethez, de ez sok esetben kevés, ha valamilyen extra szolgáltatást szeretne igénybe venni a tulajdonos valamilyen külsős cégtől
  • minden részletében kiszolgáltatottá válik az alaprendszer fejlesztésének (pl. bruttó-nettó árak megjelenítése, szállítási költség stb., a környezet változásai – új és esetleg neki szükséges meta tag-ek, újabb Google követőkódok stb.)

Saját tapasztalatunk szerint:

1. a havidíjas, bérelhető webáruház nagyfokú kiszolgáltatottságot eredményez

2. nem nyújtja azt a személyre szabott szolgáltatást, ami a webáruházat hosszú távon sikeressé teszi – ez sokkal több időt és élőmunkát igénylő feladat, egy folyamatos coaching, ami nyilván nem fér bele a havi pár ezer forint bérleti díjas konstrukcióba

3. a tulajdonos részéről sok kompromisszumot követel, nem mindig ésszerű kompromisszumokat

4. a keresőoptimalizálás már önmagában sokkal nagyobb feladat annál, mint amit egy laikus honlaptulajdonos egy egyszerűnek tűnő “automatikus keresőoptimalizálás” funkcióval hatékonyan letudhat – ezt a területet a félévenkénti változás jellemzi, amelynek egy néhány ezer forint havidíjas szolgáltatás nem megy utána

5. az internetmarketing fejlődése túllépett már az egyszerű keresőoptimalizáláson is – a siker kulcsa a tartalommarketing stratégia, amely tapasztalataink szerint szakember útmutatása után kiált (mi ebből a célból szervezünk ügyfeleink számára workshopokat!)

6. a bérelhető webáruházak jellemzően egyetlen szerverről üzemelnek – a szerver állapota pedig ALAPJAIBAN befolyásolja a keresőben való szereplést és bizonyos funkciók működését

Egyedi webáruház bérelhető helyett

Meglátásunk szerint gy webáruház sikerességét ALAPVETŐEN határozza meg a

  • keresőoptimalizálás
  • tartalommarketing
  • webergonómiai törvényszerűségek figyelembevétele a tervezésnél és a felépítésnél.

Ezek összességét pedig az egyedi webáruház tervezés tudja biztosítani.

A webáruház tervezés “járulékos feladatai”, mint pl. a fizetési módok beállítása; rendszerüzenetek; logikai tervezés (vásárlási folyamat); integráció (számlázóprogrammal, készletnyilvántartó programmal) költségesek – de a fentiek tükrében szükségesek, ha valaki hosszú távra tervez.

Mit tanácsolunk annak, aki webáruház indításán gondolkodik?

Egyedi vagy bérelt webáruház?

Mi az egyedi webáruház megoldásra voksolunk – és nemcsak azért, mert mi magunk is vállalunk webáruház készítést!

A bérelhető webáruház ugyanis akkor, amikor a tulajdonos már felméri a hibáit, valósággal gúzsba köti a webáruház tulajdonost: addigra már túlságosan sok munkát ölt bele a webáruházba (termékek rögzítése, képek feltöltése, integrálás) ahhoz, hogy egyszerűen tudjon továbblépni. Az eltelt idő pedig sokszor felemészti a finanszírozási tartalékokat.

És még egy tanács: aki webáruház indításán gondolkodik, tájékozódjon a keresőoptimalizálásról, tartalommarketingről, webergonómiáról még mielőtt egy fillért is költene…

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest

5-15 perces
videók

Egyedi
tempóban

Érthetően,
példákkal

Azonnal
használhatóan

14 online tanfolyam