“Ütős B2C webáruházat szeretnék!” – hangzott az ügyfél kívánsága. Milyen a jó webáruház design? Egyáltalán, létezik-e külön B2B és B2C webáruház design?
Ütős B2C webáruházat szeretnék!
– hangzott az ügyfél kívánsága. Milyen a jó webáruház design? Egyáltalán, létezik-e külön B2B és B2C webáruház design?
Először induljunk a végéről: van-e olyan, hogy webáruház design és cégbemutató honlap design külön? NINCS! És ugyanígy nincs külön közületi vagy vállalati vevőknek értékesítő B2B és végső fogyasztóknak értékesítő B2C webáruház design sem.
A webáruház design némileg más, mint az egyszerű, néhány oldalas weboldal design. Tegyük hozzá, alapelveit tekintve nem különbözik, hiszen ugyanúgy a látogatót kell szem előtt tartani, amikor a honlapot / webáruházat készítjük, a különbség a hangsúlyokban van.
A webáruház esetében első a funkció
A webáruházban a vevőnek “csinálnia” kell valamit:
- keresnie a termékek között
- megtudni mindent a termékről, amit egyébként valójában szeretne kézbevenni
- kosárba tenni
- kitölteni a vásárláshoz szükséges adatokat
- fizetési és szállítási módokat választani
- fizetni
- feliratkozni hírlevélre, áttekinteni a korábbi rendeléseket, belépni egy következő vásárlás alkalmával stb.
- reagálni az akciókra, kosár üzenetekre, kiemelt ajánlatokra
- használni a kuponkódot, pontgyűjtést stb.
Ha ezeken a funkciókon elbukik (rosszul működnek; nehezen érthetőek az utasítások; a látogató nem látja meg az üzeneteket), a webáruház már nem teljesíti célját, vagyis nem fog tudni eladni. Indifferenssé válik, hogy szép vagy nem szép a webáruház, van-e rajta slide show stb.
A webáruház design is a divat által meghatározott
A webáruház design sem működik másképp, mint az összes többi típusú honlap design. Az emberek több száz honlapot látogatnak néhány hét alatt, egyes weboldalakat naponta akár többször is. Megszokják és megtanulják, hogyan navigáljanak, hol találják a legfőbb funkciókat, hogyan néz ki egy dekorációs fotó, hogyan tudunk lapozni a galériákban stb. És éppen emiatt pontosan ugyanezt várják majd el a többi honlapon.
Azokat a weboldalakat, amelyek nem mennek utána a design általános változásainak, elavultnak, ósdinak fognak látni, még akkor is, ha az információ egyébként naponta frissül rajtuk.
Az egyik etalon, az Amazon webáruház a “történelemben”
Hogyan alakult az Amazon webáruház design-ja az elmúlt másfél évtizedben? Az internet memóriájából ugyan nem minden apró részlet varázsolható elő, de a lényeg azért látszik.
2001
Az Amazon az indulása környékén, 2001-ben. A logó még középen, a szöveg szinte olvashatatlanul hosszú sorban széthúzva, a kategóriák száma már ekkor is soknak tűnik.
2007
A következő fázis 2007-ből. A funkcionális gombok és fülek szervezése nem volt egyszerű. A termékkör egyértelműen bővült, a kategóriák oldalsó oszlopa azonban nyilvánvalóan már ekkor is túl hosszú volt.
2011
És az Amazon webáruház tovább fejlődött… 2011, amikor már fő termékük a Kindle e-könyv olvasó volt. A kevesebb azonban több. A márka megjelenítése letisztultabb, a kék és narancssárga nagyon markánsan mutatja, hol is vannak a funkciógombok.
2014
A design változása felgyorsult. 2014-ben így nézett ki a nyitóoldal – reklámszerű bannerekkel:
2016
És a jelen állapot, vagyis 2016. Nincs már banner, előtérbe került az image építés. A kevesebb megint több. Belépés után személyre szabott ajánlatok fogadnak a nyitóoldalon – ez azonban még az általános:
A webáruház design specifikumai
A webáruház design tervezésének vannak olyan körülményei, amelyek alapjaiban meghatározzák a grafikai tervezést, vagyis azt, milyen legyen a webáruház layout, a vizuális kép. Magyarul: itt kár “kreatívkodni”. Az ugyanis kockázatossá teheti magát a webáruház üzleti célját, az értékesítést. Melyek ezek a tényezők, amelyeket figyelembe kell vennie a Megrendelőnek és a tervezőnek egyaránt?
1. kötelező elemek konvencionális helye (belépés, kosár, keresősáv)
A webáruház “kötelező elemeinek” helye a hagyományok által meghatározott, vagyis a legtöbb webáruházban a jobb felső részen található. Vagyis ha a LEGTÖBB webáruház ezeket a gombokat, menüpontokat a jobb felső részen jeleníti meg, akkor a többi webáruház által “betanított” látogató ott fogja keresni a kosarat, a regisztráció vagy belépés gombot, vagy akár a keresősávot. Ha pedig nem találja, akkor egy darabig keresgéli, majd el fogja hagyni a webáruházat. Ha és amennyiben a webáruházak elkezdik ezeket a design elemeket áthelyezni – például megfigyelhető, hogy a keresősáv kezd bejönni a lap közepe felé -, akkor idővel célszerű ehhez alkalmazkodni.
2. termékbemutatás
A webáruház elsődleges célja, hogy a termékeket a létező legkívánatosabb módon mutassa be. A magyar webáruházak nagy része nem helyez kellő súlyt a termékek megfelelő minőségű bemutatására, egyszerűen fogalmazva: elszürkült, színtelen, olcsó minőséget sugalló fotókat használnak. A nagy probléma az, hogy oly keveset tudnak a fotózásról, hogy még azt sem tudják felmérni, mennyire rosszak a képeik. [Jelen sorok írója egy fotós tanfolyam elvégzése után készítette a cikk fő dekorációs fotójaként használt kézműves szappan fotót egy webáruház számára, de fejlődni a gyakorlattal muszáj – ahogy fotóművész oktatóm mondta.]
– minőségi fotó
A jó minőségű termékbemutató fotó egy webáruházban bemutatja mindazt, amit a vevő egyébként megnézne egy terméken, amit szeretne megforgatni, kipróbálni, tapintani. Tudomásul kell(ene) venni, hogy a fotózást meg kell tanulnia egy webáruház tualjdonosnak, vagy rá kell bízni mindezt egy profira. Egyetlen példa az eBay-ről, hogyan tálalják portékájukat a hong kong-i webáruházak:
– egyező beállítások
Vonzóbb képet ad egy termékkategóriáról, ha a termékek azonos beállítással vannak fotózva, például a cipők orra egy irányba néz, a háttér mindig azonos stb.
– egymáshoz képest méretarányos fotók
Nem könnyen lehet megoldani azt a kérdést, hogy egy kategórián belül a termékek egymással is méretarányosak legyenek. A következő, egymás mellett szereplő termékek közül vajon melyik mekkora?
3. tervezett fehér felület
A tervezett fehér felület lényege az, hogy a honlap grafikai tervezője előre betervezi azokat a felületeket, sávokat a honlapba, ahol nem lesz semmi. A tervezett fehér felület szerepe, hogy a szem számára “pihenést” biztosítson, és áttekinthetővé, ezáltal pedig használhatóvá tegye az oldalt. Sajnos nem kevés megrendelő akad, aki irtózik a fehér felületektől, mint ördög a tömjénfüsttől, pedig logikusan gondolkodva többet tudna markolni, ha kevesebbet fogna.
4. navigáció segítése
A webáruházban – legyen ott mégoly kevés termék, akkor is – a vevő nézelődni, böngészni szeretne, amihez neki a keresést segítő funkciók szükségesek. Ezeknek pedig nyilvánvalóan vannak gombjaik, a címkefelhőnek helye, amit ílymódon kötelező betervezni a design-ba.
– szűrők, keresők
Hagyományos helyük inkább jobbra, fent található, de a legújabb design trendek már középre teszik a keresősávot illetve bizonyos szűrőket.
– termékcímkék
– kategóriák kijelzése
A legördülő menü (nevezhetjük akár mega drop down menünek is:))) kiváló eszköz arra, hogy a kategóriákat meg is mutassuk, de mégse toljunk több száz linket a látogató arcába.
5. akciók és ajánlatok megjelenítése
A webáruház is “csak egy áruház”, ahol árakciók, sőt, akár személyre szabott ajánlatok vannak. Ezek megjelenítésére is célszerű helyet találni, bár jó, ha prioritásokat állítunk fel. hiszen az oldalon belüli navigáció, a kosár gomb, a fizetési és szállítási feltételek egyértelművé és jól láthatóvá tétele fontosabbnak mutatkozik, mint egy akció kommunikálása (azon okból, mert az akciós termékre nem biztos, hogy szüksége van a vevőnek, a már kosárba tett terméket azonban jó, ha kifizeti…).
Webáruház design – 2-3 évente szükséges áttervezés
Amikor valaki webáruházat indít, nem okvetlenül méri fel, hogy a megálmodott funkciók hogy fognak működni, mire lesz még szükség, és egyáltalán, hogyan alakul a webáruházak általános design-ja. Vagyis minimum 2-3 évente számolni kell egy áttervezéssel, ugyanúgy, ahogy egy valódi bolt esetében is szükségessé válik a felújítás, a portál átfestése, az új bolti bútorzat.
Hogyan kezdjünk hozzá a webáruház design átterveztetéséhez?
- Végezzünk néhány napos online “tanulmányutat”! Nézegessünk célirányosan más magyar és nemzetközi webáruházakat, keressük meg rajtuk az egyes funkciókat, vizsgáljuk meg őket marketing szempontból!
- Gondoljuk át, milyen új funkciók szükségesek! Miről számolnak be a telefonos ügyfélszolgálatot ellátó kollégák?
- Az áttervezés előtt üzemeljünk be online chat-et, amiből megtudhatjuk, mi az, amiben segítséget kérnek a látogatót. Értelemszerűen ez lesz az a terület, amelyet át kell alakítanunk.