Igazából minden ügyfelünktől tanulunk valamit. Valami olyat, ami aztán később a hasznunkra válik. Vagy ha megosztjuk a tapasztalatot, akkor másoknak is.
Az úgy történt, hogy jópár hónappal ezelőtt kaptunk egy telefont. A szokásos volt: “van egy honlapunk, én szoktam szerkeszteni, de meg kéne újítani – csak egy egészen egyszerű weboldalra gondoltunk”. A mi válaszunk is a szokásos volt: rendben, köszönjük, tessék átküldeni a webcímet, megnézzük, árainkat ugye látta, stb.
Aztán gépközelbe érve igencsak elcsodálkoztunk: az új ügyfél egy illuzionista páros, Sebastian és Kristina, avagy Richter Szebasztián és Eötvös Krisztina. Nem mindennapos eset, amikor az ember a cirkuszi világban megszokott nevekkel találkozik, és nem valamilyen bonyolult műszaki cikket kell eladni a honlapon, hanem egy gyors átöltözéses műsorszámot. A kért weboldal tényleg nem volt bonyolult, gyorsan kész is lettünk vele, kilőttük és közben roppant megkedveltük a pár két kutyáját, Ronaldo-t és Artúrt, akik nem kisebb sztárok (de ők már nyugdíjasok), és csaknem minden Skype beszélgetésbe beleugattak… (Mi pedig sajnáltuk a postást.)
Nem sokkal később Szebasztián egy új honlap ötletével keresett meg minket: egy webáruház angolul, amely fellépő ruhák design terveit árulja letölthető formában. Ahogy azt szoktuk, egy személyes beszélgetésen tisztáztuk, hogy mi kell, mi nem, mi hogyan legyen, és nem mellesleg megtudtuk, hogy a kínaiak Japánba járnak programozható rizsfőző készülékért, és nem átallnak strandpapucsban megjelenni egy luxushajó esti elegáns rendezvényén (ahol Szebasztiánék is felléptek).
A webáruház felépítésének menetéről és kisebb-nagyobb buktatóiról most nem beszélnék, a lényeg az, hogy végül a vásárlási teszteken jól működött és néhány napja ki is lőttük az oldalt. (A szöveget én írtam angolul, első példaként arra, hogy honlapszöveg írását angolul is vállaljuk.) A munka egyébként hasonlóan zajlott, mint más ügyfelekkel, eltekintve attól az apróságtól, hogy, amikor épp 1-2 órára nem voltak elérhetőek, akkor ez azért volt, mert gyakorolták a buzogánydobálást 7 buzogánnyal…
Mint tudjuk, a megbízható webáruház titka a sok ellenőrzés és modellezés. A képen épp Ronaldo ellenőrzi, hogy minden a helyén van-e, és épp design-t választ magának. A zebrásat választotta… (Fotó: Richter Szebasztián; Ronaldo engedélyével)
Amiről még nem ejtettem szót, az a management lecke.
Mialatt csináltuk a honlapot, Szebasztián rendezte a Fővárosi Nagycirkusz utazó cirkuszának műsorát, és az a megtiszteltetés ért minket, hogy meghívott és az első sorból nézhettük végig az előadást. Viszonylag ritkán fordul elő velünk, hogy az ügyfél nem azt mondja egy ilyen személyes találkozás alkalmával, hogy “Tessék addig körbenézni az üzemben, rögtön jövök”, hanem azt, hogy “Nyugodtan meg lehet simogatni az elefántot!”
Az előadásban porondra léptek unokatestvérének (Richter Flórián) gyerekei is (9 és 13 évesek), lovasakrobatika számmal. Mi az első előadások egyikét láttuk, amikor még az izgalmuk nagyobb volt, így nyilván ennek volt “köszönhető” az, hogy mindketten többször is hibáztak, és a biztosítókötél fogta meg őket. (Na de miben hibáztak? Pl. egymás után futó két ló közül az elsőről hátraszaltó a másodikra… Nekem még ahhoz is biztosítókötél kéne, hogy egy lónak kockacukrot adjak…)
Mi volt ebben a lényeg? Az, hogy az első, a második, a harmadik leesés után is mindig visszamásztak a lóra és kezdték előlről. Elképesztő, döbbenetes és felemelő volt látni, hogy ilyen ma még létezik… A közönség pedig pontosan úgy ünnepelte ezt a teljesítményt, mintha elsőre tökéletes lett volna. Megérdemlik, hogy megjegyezzük a nevüket, mert biztosan hallunk még róluk: Richter Kevin és Richter Angelina.
Sok olyan vállalkozóval találkoztunk már az elmúlt évek alatt, akik elmehetnének ipari tanulónak emellé a két gyerek mellé: kitartásból, kemény munkából, újrakezdésből, koncentrációból többet tudnak, mint sok felnőtt. Az egyik számot együtt csinálták, és pont hallottam, amint a fiú bátorítja a húgát: “Ne félj!” A családi vállalkozás egyik pillére…
Hát így.