Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Webergonómia és hatékonyság – amit minden digitális tanárnak tudnia kell

A kényszerűség úgy hozta, hogy 2020. március közepén egyik napról a másikra digitális oktatásra kell átállni. Sokak számára ez roppant nagy tehertétel, de most ezzel a helyzettel kell együttélni.

Lassan másfél évtizede dolgozunk az interneten és az internettel, szoftverekkel, alkalmazásokkal és különféle webes szolgáltatásokkal. Szeretném megosztani azokat a tapasztalatainkat, amiket szereztünk, és amiről a regisztrációkkal és alkalmazásokkal küzdő tanítóknak, tanároknak még fogalmuk sincs.:))) Ezért szólok előre! Akinek füle van, hallja meg és adja tovább!

Amit a web használatról tudni MUSZÁJ

a web legfőbb jellemzője, hogy máshogy olvassuk, mint a tankönyvet, újságot és egyebet – ez a pásztázó olvasás

A pásztázó olvasásnál szemünk igyekszik minél hamarabb túljutni az olvasnivalón, ugyanis a monitoron olvasni effektív nehezebb. Minél hosszabb a sor, annál nehezebb a szemnek követni, hogy hol is tartok. Kutatások szerint bizonyos betűtípusok is könnyebben, mások nehezebben olvashatók.

a nem papír alapú tanulás kevésbé hatékony

Szükségünk van fizikailag a papírra. Neuromarketing kutatások igazolták, hogy a papír alapon olvasott információt hatékonyabban tudjuk visszaidézni. Vagyis jóval többször kell visszautalni a már tanultakra – amit a mindennapos feladat-adagolásban legegyszerűbben hanggal tudunk megtenni!

a tartalmak SZERVEZÉSE kiemelten fontos

Nincs ez másként a weboldalak esetében sem, ahol a menüfelépítés tervezésének külön szakterület-neve is van: Information Architecture.

olvasás vs. hanganyag

A sok-sok olvasás nehezíti a megértést (különösen a kisebb gyerekeknél, akiknek még az olvasás sem megy annyira gördülékenyen). Tudomásul kell venni, hogy a leírt, elviekben leadott tananyagnak túlnyomó része a kutyáké lesz – mindenképpen szükséges a pontos leírás, a hanggal elmondott tudnivaló és a KÉZZEL iratás is. Szintén kutatások igazolják, hogy a kézzel leírt tananyag intenzívebb bevésődést idéz elő az agyban.

A hatékonyság szem előtt tartásával tehát:

  • igyekezzünk szellősen, pontokba szedett vagy számozott lista használatával írni
  • balra igazítsunk (erről bővebben: balra igazítás)
  • Verdana vagy Arial betűtípust használjunk
  • a csupa nagybetűtől nem fogja jobban észrevenni a gyerek, amit írunk

Webes eszközök: gyorsaság, méret, hatékonyság

Én még nem találkoztam olyannal, aki ne tudott volna ajánlani ilyen-olyan interaktív programot, gyakorló oldalt, letölthető feladatlapot. A helyzet azonban az, hogy ezek KIEGÉSZTÉSNEK jók akkor, ha közben a tanteremben ott van a kezünkben a tankönyv, a munkafüzet, a füzet. A jelen helyzet azonban nem arról szól, hogy innen-onnan összeszedett anyagokat toljunk a felhasználó fejébe. Ő megszokott valamit, megszokta a tanárt, ő ennek a folytatását várja!

Éppen ezért nem a mérhetetlenül szofisztikált és döbbenetesen hosszú időt felemésztő eszközökkel kell elbűvölni a tanítványokat, hanem a “gyorsan és személyre szabottat” elvet kell(ene) követni. Mi kell ehhez?

  • hardverben: szelfi videóra képes okosteló és/vagy laptop kamerával vagy asztali gép mikrofonnal
  • szoftverben: Google Drive és Google Classroom (utóbbi a határidők kitűzhetősége miatt, mert higyjük el, a legjobban koncentráló diák is elúszik a rá online, hanganyagok és élőszó nélkül ÖMLŐ mailek áradatában!)

Ha nem akarjuk, hogy a szülők számára a home office inkább home teaching legyen, akkor gondoljunk a következőkre:

kompatibilitás

Kiszámíthatatlan, hogy ki milyen eszközzel tud csatlakozni. Jobb eset, ha annyi lepukkant okostelefon, sifonér mélyéről előhalászott elavult verziójú tablet akad, hogy minden gyereknek jusson a családban, és ne sorbanállás legyen… Vagyis a kompatibilitás azt jelenti, hogy mindenből a lebutított változatokat állítom elő, vagy ha ezt alapból nem is tudom, hogy hogyan kell, akkor simán megtanulom a Google Dokumentumok alkalmazást, amely webes alapon, mindenféle extra Microsoft Office nélkül használható.

A kompatibilitásnak nemcsak a doksiban kell érvényesülnie! Mit nyit meg egy hivatkozott link? na ugye, hogy ugye… és itt jön a következő:

eszközök / alkalmazások

Örvendezünk, hogy tankönyvgyártók online elérhetővé tették könyveiket, óriási gesztus! De a helyzet az, hogy a szervereik nem ilyen terhelésekre lettek belőve, ami egy 5 perces regisztrációt akár 30 percessé is tehet 2 lefagyással. Ezután még mindig ott vannak az

  • el nem induló hangfile-ok
  • lekorlátozott YouTube videók
  • túl nagy memóriaigényű interaktív gyakorlók és animációk

Vagyis: az EGYSZERŰBB TÖBB!

Az emberi oldal: legyen önjáró a gyerek!

A jelenlegi helyzet azt kívánja, hogy ne csak a szülő értse meg a digitális világba belepottyant tanerőt, de a tanerő is a szülőt, aki nagy valószínűséggel az otthonlétben éppen elveszíti megélhetését, vagy ha home office-ban dolgozik, akkor nem az lenne számára a nyerő, hogy egész a nap körülugrálja a gyereket, mert 10 percenként jön az ív, hogy most épp mit csináljon a csemete…

Mi kell ehhez?

  • egyetlen, közös platform, pl. Google Classroom vagy Google Drive
  • idiot proof feladatkiadás – nincs annál idegőrlőbb, mint amikor az ember éppen véletlenül egy blogbejegyzést ír, és a csemete elüvölti magát, hogy “Ezt neeem éééérteeeem!” Tessék rövid mondatokkal, egyértelműsítve, TAGOLVA kiadni a feladatot. Nincs ez másként a felnőttek webes világában sem, óráig tudnék mesélni, hogy a neten leírtakat hányan nem tudják értelmezni..
  • NO nyomtatás, NO újabb regisztráció, hozzáférés-kérés, eszközigény… A papír és a tinta elfogy hamar, ráadásul a csemete eszköze nem biztos, hogy össze van kötve a nyomtatóval, szkennerrel (már ahol van)… Nem egyszerű ebben gondolkodni, de a helyzet kreativitást kíván mindenkitől!

Végül ne feledjük: IDŐ…

Tapasztalataim szerint bármilyen webes történet ugrik, ha az ember “időbérben” dolgozik. Ha valakinek 1 tanítási óra anyagának összepakolása 2-3 tanítási órányi idejét veszi el, akkor azon villámgyorsan túl kell lépni.

Mutatok egy olyan oktató videót, amelyet ugyan felnőtteknek készítettem, és a prezentáció elkészítésével már túlmentem ezen az időn, de ne feledjük: most nem a minőség és a külcsín a lényeg, hanem a használhatóság és a gyerekekkel való kontaktus… Íme: oktató videó

 

FRISSÍTÉS!

Blogbejegyzésünk publikálása után találkoztam a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ tanácsaival, amelyek igencsak összhangban vannak a fentiekkel. 🙂

Forrás: https://dpmk.hu/2020/03/18/az-online-tanitas-megszervezese-mit-tegyunk-es-mit-ne/