Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Webmarketing stratégia: See – Think – Do séma

A webmarketing jelenlétet is át kell gondolni: pont úgy, mint a hagyományos, offline marketing stratégiáját. Gondolkodási keretet ad hozzá többek között Avinash Kaushik írása, amelyet kiindulópontként használok, kiegészítve saját tapasztalataimmal.

A webmarketing jelenlétet is át kell gondolni: pont úgy, mint a hagyományos, offline marketing stratégiáját. Gondolkodási keretet ad hozzá többek között Avinash Kaushik írása, amelyet kiindulópontként használok, kiegészítve saját tapasztalataimmal.

Kaushik megközelítése (See – Think – Do) nem áll messze az én álláspontomtól sem: az internetmarketingben ugyanúgy kelle(ene) alkalmazni a fogyasztói magatartás modelleket, ahogy a klasszikus, offline marketingben.

A modell hatalmas előnye, hogy a kisvállalkozások online marketing stratégiájának felállítására is kiválóan alkalmas.

A fogyasztói magatartás vásárlási döntési folyamat modelljéből (AIDA modell) indulva egyik ügyfelünk honlapján a hasznos tanácsok oldalak csoportosítását a következőképpen készítettük el:

  • érdeklődés: információkeresés az adott termékkategóriáról (pl. tükörreflexes fényképezőgépek)
  • összehasonlítás: a kategórián belüli márkaválasztási lehetőségek összehasonlítása (pl. Nikon vagy Canon)
  • termékhasználat: a konkrét forgalmazott márkával kapcsolatos tudnivalók összefoglalása (lényegében használati utasítás, keresőoptimalizálási céllal)

Több írásomban foglalkoztam vele, hogy miért jó a keresőoptimalizálás: a Googleból olyan emberek látogatnak a honlapra, akik minimum az információkeresés állapotában vannak, így tehát viszonylag egyszerűen lendíthetők a vásárlás felé.

Kaushik írása, a See – Think – Do séma felállításával és leírásával még tovább megy, mert a fogyasztói döntési folyamat fázisainak felelteti meg az egyes marketing eszközöket, illetve tanácsot ad arra vonatkozóan is, melyik eszközt hogyan használjuk, illetve ugyanazt az eszközt hogyan használjuk az egyes fázisokban.

Mit jelent a See – Think – Do (Látom – Gondolkodom – Lépek) séma?

See (Látom): az a csoport, akik az adott kategória fogyasztói.

Rendkívül okos módon határozta meg Kaushik a kiindulópontot: egy vadonatúj termékkategória megalapozása ugyanis sokszor attitűd változást is igényel – ez pedig meglehetősen nagy falat ahhoz, hogy csak on-line eszközökkel elérhető legyen.

Think (Gondolkodom): azok, akik az adott kategória fogyasztói és gondolkodnak rajta, hogy újravásároljanak.

Do (Lépek): azok, akik az adott kategória fogyasztói, vásárolni szeretnének és már elkezdtek információt keresni.

Hogyan kommunikálhatunk az egyes csoportok felé?

A See (Látom) csoport számára elsősorban az az üzenetünk, hogy létezünk.

2-3 szóban megfogalmazva tevékenységünket (egyszerűen szólva: mit csinálunk, mit akarunk eladni neki majd egyszer) ez az üzenet a maximum, aminek eljuttatását célul tűzhessük ki.

Tipikus webmarketing eszköze a Facebook – valamilyen úton-módon belebotlunk egy vállalkozásba, nyomunk egy Tetszik gombot, és figyeljük, mit osztanak meg.

Ha display hirdetésről van szó, akkor elsősorban az image kommunikációját várjuk el – tipikus példa az autómárkák banner hirdetése. Erős vizuális üzenetek, erős márkázás, kevés tény.

Az on-line PR is ezt a célt szolgálja, legfőképp azért, mert az újságok számára a hír nem az, hogy egy cég létezik, hanem az, hogy van valami híre, mondanivalója, jó dolog tudni róla valamit.

A Think (Gondolkodom) csoport esetében a lojalitás kiépítése a legfontosabb.

Ez a csoport már tudja, hogy egyszer valamikor szüksége lesz egy ilyen termékre, szolgáltatásra – az ő tudatában folyamatosan ott kell lenni. Az értékes, az olvasó lehetséges kérdéseihez szabott tartalom azért is fontos, hogy meggyőződjön róla, mi értünk ahhoz, amit el akarunk adni, és nem mindenáron akarunk eladni.

Webmarketing eszköze a hírlevél és a blog. A hírlevél gondoskodik arról, hogy postafiókjában mindig találkozzon a nevünkkel, és visszatérő honlaplátogatóként pozitív üzenetet küldjön a keresőrobotoknak: „ez egy értékes oldal, ide érdemes visszajönni”. A blog személyessé teszi a céget – mire oda jut a fogyasztó, vevő, hogy személyes kapcsolatba kerül velünk, már majdhogynem barátként üdvözöl.

A Do (Lépek) csoport már az utolsó lépést teszi meg a vásárlás felé.

Neki már éppen csak egy apró mozzanat hiányzik ahhoz, hogy vevő legyen belőle és minket válasszon. Tapasztalat, hogy az akciós ár nem mindig erős motiváló tényező, különösen akkor nem, amikor a piacon létezik az ingyenes alternatíva is. (Mindenkinek a saját területén kell ismernie, mennyire hatékony ez az eszköz.)

Az időben korlátozott hozzáférés és a bevezetési kedvezmény is jó eszköznek bizonyulhat.

Webmarketing eszköze a Google AdWords hirdetés (abban az esetben, ha a kulcsszó meghatározható a vásárlási folyamathoz kötve – pl. konkrét terméknév, specifikációval), hírlevél, display hirdetés az ehhez igazított kommunikációval.

A webmarketing stratégia felépítése

A webmarketing stratégia összeállítása során két úton is haladhatunk:

  1. meghatározzuk, hogy az egyes csoportok felé mikor mit szeretnénk kommunikálni, és ehhez igazítjuk az egyes eszközök használatának módját, idejét
  2. egy eszközhöz rendeljük hozzá a többféle üzenetet

Tekintsük át fontossági sorrendben az egyes webmarketing eszközöket!

Content strategy – Tartalomfejlesztési stratégia a saját honlapon

A keresőoptimalizált honlap esetében jó kis agytorna, hogy felvázoljuk, melyik oldalaink, mely kulcsszavaink szólnak az egyes csoportoknak. Mindez egyszerűen hangzik, összeállítani azonban annál bonyolultabb feladat, ugyanis a vevőn kívül senki sem tudja megmondani, milyen szavakra keres az, aki csak jó, ha tud rólunk; az, akinek ott kell lennünk a tudatában; és az, aki már éppen emelné a telefont, hogy megrendeljen valamit.

Ha mindhárom csoport számára van tartalmunk, jó eséllyel el is jut a hírünk hozzájuk.

Adatbázis építés – a hírlevél marketinghez

Az e-mail adatbázis építés alapja a tisztességes tartalom. Csak az fog feliratkozni a hírlevélre, és meg is marad, mint feliratkozó, aki értékesnek érzi a tartalmat. (Mozizni, a honlapban gyönyörködni egyszer fog, utána már a tartalom lesz számára elsődleges.)

Az e-mail adatbázis épülése felpörgethető bizonyos eszközökkel: pl. e-mail cím megadásához kötött tartalom letöltés, on-line teszt kitöltés, figyelemfelhívás a tartalomra Facebook hirdetéssel, automatikus ajándék letöltés stb.

Az adatbázis nagy kérdése, hogy kik képezik a gerincét:

  • azok, akikből egyszer potenciálisan vevő lesz
  • azok, akik visszatérő látogatóként segítik a helyezéseink javítását
  • azok, akik egy ismerősük kérdésére ajánlanak minket (még akkor is, ha ők maguk nem vevők)

Közösségi webes eszközök használata – ha jut rá idő…

Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest

A közösségi webes eszközök használata akkor javasolható, ha a vállalkozásnak van ideje, energiája, kapacitása a FOLYAMATOS kommunikációra.

Ha nincs – mint ahogyan a legtöbb kisvállalkozásnak egyébként nincs… – akkor bőven elég a közösségi webnek egy olyatén alkalmazása, amikor a honlapra látogatók megoszthatják a tartalmakat, fotókat, infografikákat, stb.

Vegyük tudomásul, hogy a közösségi web nem mindenható! Egy rosszul megcsinált honlapot nem fog életre kelteni sem egy Facebook megosztás-hadjárat, sem egy YouTube videó, sem a folyamatos csipogás a Twitteren…

Egy fontos figyelmeztetés: kis hazánkban a közösségi web sokkal inkább a köpködés és a frusztráció kiélésének terepe, mint külföldön. Ott, ahol a kerítés is kolbászból van, mintha jobban szeretnének dícsérni és elismerni. (Talán ezért van náluk kolbászból a kerítés….) Vagyis aki a közösségi webre adja a fejét, az szokjon hozzá a „komment purgáláshoz”, ha egy kicsit is megosztó jellegű a terméke, szolgáltatása.

A kedves Olvasó láthatja, hogy nálunk az alfa és az omega a saját honlap kellően nagy tartalommal, optimalizálva. Akármerre is tekintünk, mindig ide lyukadunk ki. És nemcsak azért, mert mi magunk is ezt a „terméket áruljuk”. Hanem egyszerűen azért, mert az évek során mi magunk is ezt találtuk a leghatékonyabb eszköznek.

Mit hozott nekünk az optimalizált honlap?

  • új ügyfeleket – akiknek ezúton is köszönjük, hogy minket választottak
  • TV megjelenést
  • on-line PR lehetőségeket
  • konferenciameghívást előadóként
  • több száz hírlevél feliratkozót

Önnek van optimalizált honlapja és hozzá tartalomfejlesztési stratégiája? Ha nincs, minden bizonnyal lenne miről beszélgetnünk!