Weboldal logikai tervezés – a menüpontok megtervezése (Information Architecture)

Ujvári Mária - 2018. július 26 - Cikkek / Honlaptervezés

A weboldal sikere sokkal inkább függ a logikus, áttekinthető felépítéstől, mint a design-tól. A design alapvetően képekkel kommunikál, és mint ilyen, a látogató tudatalattijával rezonál vagy éppen nem rezonál. Ebből aztán az is következik, hogy itt nem lehet mindenkinek jót csinálni. A logikai tervezés már más tészta.

Az, hogy egy weboldal logikai struktúrája hogyan épül fel – bármilyen hihetetlen – külön szakma, de legalábbis képesség.

Amióta honlaptervezéssel is foglalkozom a marketing mellett, a honlapok logikai felépítésének megtervezése mindig külön feladat volt a honlap design-jának felépítését megelőzően. Hogy ez mennyire nehéz feladat, azt csak az tudja, aki már csinálta.:) Előfordult nem egy esetben, hogy zavarosan felépített honlapot kellett átterveznünk, és a már meglévő tartalmak átszervezése, besorolása, a menüpontok neveinek kitalálása napjaimba telt, de még arra is volt példa, hogy belefájdult a fejem a koncentrációba.

Legújabban rendszeressé váltak azok a megkeresések, amelyekben a tulajdonos weboldal elemzést kér, miért nem megy a honlap, miért nem vásárolnak többen a webáruházban, és bizony a hibák oka ma már csak részben a keresőoptimalizálás… Magyarul nem elég, hogy odatalálnak a honlapra, ha az logikátlan és zavaros, akkor bizony le fognak pattanni.

Miről is szól a weboldal logikai tervezés?

Information Architecture (IA) – információ építészet / információs felépítés

Mit jelent az információ felépítése?

Az információs felépítés a weboldal, alkalmazás vagy más projekt létrehozása, amely segít abban, hogy megértsük, hol is vagyunk mi, mint felhasználók, és hol van az általunk keresett információ a mi pozíciónkhoz, helyzetünkhöz képest. Az információs felépítés eredményeként jön létre az oldaltérkép, a hierarchia, a kategorizálás, a navigáció és a meta adatok.

Amikor a tartalomkészítési stratégiai tanácsadó elkezdi elkülöníteni a tartalmakat és szétosztja azokat kategóriákra, az információ építészetet gyakorolja. Amikor a designer felvázolja a felső szintű menüt, amely majd segíteni fog a felhasználóknak abban, hogy megértsék, hol is vannak a weboldalon belül, szintén információs építészetet végez. (UX Booth)

Nyilvánvaló, hogy ehhez ÉRZÉK kell. Van, akinek ez megadatik, és van, akinek nem. Ez nem függ attól, hogy az illető éppen hogyan tud HTML kódokat programozni.:) Sőt, a grafikai design készítéséhez is egy másik érzék szükségeltetik.

A weboldal logikai felépítésével kapcsolatos követelmények

A weboldal tulajdonosok / megrendelők általában azzal az igénnyel jönnek, hogy

szeretném, hogy ha odajönnek a honlapra, azonnal lássanak mindent!

Hát igen, ez így van, én is szeretném, hogy mindent lássanak, sőt, naponta 10-en rendeljenek, de ez sajnos nem így van. Tudomásul kell venni, hogy nem fognak mindent látni, nem fognak mindent MEGLÁTNI, mert az emberi agy korlátokat szab. Minél inkább figyelembe vesszük azt, hogy az emberi szem és emberi agy számára készítjük a honlapot, annál kedvezőbb helyzetbe kerülünk, vagyis látni fogjuk, hogy a KEVESEBB TÖBB.

Ehhez pedig bátorság kell!

Minek kell megfelelnie a weboldalnak?

  • a látogató megtalálja rajta azt az információt, amit keres
  • megfelelés a webes konvencióknak és szokásoknak
  • laikus számára érthető legyen (szavak, navigáció, képek)
  • áttekinthetőség
  • SEO (a logikai felépítés akkor ideális, ha az oldal logikus is, de ugyanakkor megfelel a keresőoptimalizálási elvárásoknak is, amelyek egymással sokszor szögegyenest ellentétben állnak)
  • mobilnézet áttekinthetőség (ami monitoron kifér és átlátható, az sokszor zavaros a mobilnézet hamburger menüjén!)
  • a honlaptulajdonos üzleti érdeke

Roppant nehéz a honlaptulajdonos számára mélységeiben beleképzelni magát a látogató lelkivilágába, és elfogadni azt, hogy elképzelhető, hogy nem az azonnali vásárlás szándékával érkezett…

Milyen információra kíváncsi a weboldal látogatója?

Semmiképpen sem arra, hogy mi milyen fantasztikusak is vagyunk és milyen magas színvonalon végezzük a munkákat. Mindenki ezt mondja. A látogató elsősorban a saját érdekét nézi: NEKI mire van szüksége. Lehet, hogy csak információra, mert utána akar olvasni valaminek, de az is lehetséges, hogy konkrét terméket vagy szolgáltatást keres. Sőt, még azt sem tudjuk kizárni, hogy a honlap látogatója éppenséggel a versenytársunk, aki igyekszik tájékozódni az árakról, konkurens szolgáltatásokról…

A webes konvenciók és az érthetőség

A weboldal látogatója szeretné minél hamarabb, minél rövidebb idő alatt, és főleg minél kevesebb erőfeszítéssel megtudni azt, amit szeretne. Számára nem kihívás találgatni, hogy vajon mit jelentenek a menüpontként megjelenő márkanevek, pláne ha azok még nem is magyarul vannak. Szintén nem annyira szórakoztató, ha viccesnek tűnő menüpont neveket lát a honlapon, amiről aztán nem is biztos, hogy kitalálja, mit is rejtenek. (Évtizedes kedvencem e témában a “Dentciklopédia” nevű menüpont egy fogorvos honlapján.)

A webes konvenciók azokat a szokásokat jelentik, ahogyan egy bizonyos tartalmat elneveznek a honlapon. Ezeket idővel megtanuljuk, és tudjuk, hogy pl. a Kapcsolat a weboldalon a tulajdonossal való kapcsolatfelvételt szolgálja, míg a Rólunk alatt találjuk a tulajdonos bemutatkozását. Ha a honlapon ezektől a megnevezésektől eltérünk, tudomásul kell vennünk, hogy a weboldal látogatóknak először meg kell érteniük, mit akarunk mondani nekik.

A weboldal logikai tervezésének menete

A weboldal logikai tervezését a következő menetben végezzük:

1. a weboldal tulajdonos üzleti céljainak azonosítása, a marketing pozícionálás tisztázása

A weboldal elsősorban üzleti kommunikációs eszköz, így akkor lesz hatékony, ha erről a pontról indulunk, és szem előtt tartjuk, hogy mit akarunk eladni. Természetesen itt kell megtalálni a finom egyensúlyt az információnyújtás, az eladási cél és a hosszú távú image építés között. Ilyenkor számba vesszük a jövőbeli terveket is, hiszen adott esetben egy jövőbeli üzleti változásnak nem kéne okvetlenül azt a következményt hordoznia, hogy újra kell tervezni a honlapot.

2. a fő menüsor felépítése a webergonómia szabályainak betartásával

3. az oldal egyéb navigációs elemeinek, lehetőségeinek logikai tervezése

4. modellezés

A modellezés lényegében fejben zajló folyamat. Azt gondoljuk végig, hogy a weboldal egyes oldalait látva vajon a legfontosabb információk a látogatók szeme elé kerülnek-e vagy sem.

5. éles weboldal elemzése

A weboldal logikai felépítésének jó vagy rossz voltát csakis és kizárólag a gyakorlat tudja megmutatni. Éppen ezért kiemelkedő fontosságú, hogy ellenőrizzünk, vagyis a honlap élesítése után visszajelzést kérjünk a látogatóktól. Ezt tehetjük webstatisztikai elemzéssel, de ha pl. chat panel használata mellett döntünk, akkor azt is megtudhatjuk, hogy mi az, amit nem találnak meg a honlap látogatói, vagy milyen téveszméik vannak arról, hogy kinek a honlapjára érkeztek.

 

12 év tapasztalat a weboldal logikai tervezésben

Miután a web egy folyamatosan változó közeg, így könnyen előfordul, hogy azok a navigációs elemek, amik 2 éve még kilógtak volna a sorból, és értetlenséggel találkoztak volna, azok mára elfogadott elemekké, elfogadott logikai felépítéssé váltak. Így tehát ebben a sokszereplős játékban egyetlen elem nem változott: az emberi agy befogadóképessége.

A logikai tervezés a weboldalkészítés legnehezebb része. A gondolkodási folyamat végén előálló végeredmény sok, sokszor egymásnak ellentmondó érv eredőjeként készül. Az, hogy a logikai tervező mennyire van tisztában ezekkel az érvekkel, leginkább attól függ, mennyire tudja komplex egészként szemlélni a honlapot, vagyis tudja-e egyszerre fejben tartani a marketing, a SEO és a webergonómiai szempontokat.

12 év alatt több mint 100 weboldal tervezésével szereztünk hosszú távú gyakorlatot. Ez azt jelenti, hogy konkrét visszajelzéseink voltak a napi működésről, vagyis el tudtuk dönteni, hogy egy adott navigációs megoldás mennyire működik, vagy egy teljes honlap mennyire érthető a látogatók számára. Hovatovább jelen honlapnak is volt már eddig 5 változata, saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy amit kitaláltunk (vagy pláne amit más webes guruk ajánlottak….) mennyire hatékonyan működik. Álljon itt most egy sor azokból a kérdésekből, amikre tudjuk a választ – de bocsássa meg nekünk a kedves Honlaplátogató – nem írjuk le részletesen, mert tudjuk, hogy nálunk is böngészik a konkurencia…:))

  • Hány menüpontot lehet használni?
  • Milyen a jó menüpont név?
  • Használjunk-e chat panelt?
  • Milyen hatékonysággal működik az ingyenes infoanyagért cserébe kért hírlevél adatbázis?
  • Hová tegyük a hírlevél feliratkozást?
  • Használjunk-e felugró ablakot?
  • Mennyit lehet eladni egy kilépési pop-up-pal?
  • Milyen a leghatékonyabb CTA gomb?
  • Hová helyezzük el a menüsort?
  • Mi a jobb? Az egy vagy a kétsoros menü?
  • Mit néznek meg a weboldalon?
  • Milyen sorrendben mennek egyik oldalról a másikra?

Végezetül csak annyit: a weboldal logikai tervezése egy olyan gyakorlati tudomány, aminek a jelentősége csak most, az egymással versengő honlapok számának növekedésével derül ki, és most kezd majd el felértékelődni az olyan weboldaltervező szolgáltatás, amely ezt is magában foglalja. Az Information Architecture-ről olvasgatni pár óra kérdése, de mesterévé válni…:)))

 

Forrás:

Complete Beginner’s Guide to Information Architecture

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!