Hogyan alakítjuk ki a honlap struktúráját? Milyen szempontokat veszünk figyelembe, amikor kitaláljuk, milyen menüpontok, milyen funkciók legyenek a honlapon?
A honlap struktúrája több szempontot kell hogy figyelembe vegyen:
- marketing stratégia – mit akar mondani magáról a honlap tulajdonosa, mi a fő üzenete a látogató számára
- honlap optimalizálás – megjelenés a Google találati listán
- webergonómiai követelmények – a honlap használhatósága, áttekinthetősége
- design lehetőségek – a grafikai megoldások, ésszerű ajánlások
A honlap menüpontjait a fentiek figyelembevételével alakítjuk ki.
A honlap funkcióit a megrendelő marketing stratégiájának és kapacitásainak ismeretében alakítjuk ki. Bizonyos funkciók szinte kötelezőnek tekinthetők (pl. kapcsolatfelvételi űrlap), mások a látogató szempontjából fontosak (pl. oldalon belüli keresés, címkefelhő, megosztás gombok), egy részüket pedig csak annak ajánlatos használni, akinek a kapacitásai ezt lehetővé teszik (pl. on-line chat, letöltések, e-book, Skype tanácsadás, Facebook kommunikáció).
A honlap struktúra akkor jó, ha akár évekre megalapozza a marketing stratégiának megfelelő felépítést – a bővítés úgy lehetséges, hogy nem okvetlenül kell a honlapot ehhez áttervezni.
Néhány honlap funkció, amik közül a honlaptervező válogathat – és a mi tapasztalataink…
Facebook megosztás
Nagyon fontos funkció, mondhatnánk sokkal fontosabb, mint az, hogy a cég maga kommunikáljon a Facebookon. A Facebook megosztás teszi lehetővé, hogy egy jól megírt, értékes tartalom hódító útjára indulhasson lényegében a honlaptulajdonos beavatkozása nélkül.
Google Plus és más megosztások
Bár hazai viszonyok között a Facebook a legnépszerűbb, mégis szükségesek más közösségi webes megosztási funkciók is – segítenek a Google helyezésben.
címkefelhő
Nagyon hasznos funkció akkor, ha egy-egy címkéhez egynél több tartalom sorolható (vagyis kellően nagy szövegtartalmú honlap esetében).
belső kereső
CSAK kellően nagy tartalmú honlapnál van jelentősége. Néhány oldalas honlap esetében inkább csak nevetséges és szegényes struktúra-kialakítási képességet mutat.
regisztráció
A regisztráció funkciója kettős: 1. a regisztrált felhasználók végezhetnek olyan műveleteket a honlapon, amit mások nem (hozzáférhetnek tartalmakhoz, hozzászólhatnak, fórumot indíthatnak stb.), illetve 2. feliratkozhatnak a hírlevélre.
A honlap tulajdonosának kell eldöntenie, hogy vállalja-e a regisztráció “következményeit”. Ha jogot ad a felhasználóknak, akkor ott moderálásra van szükség, ha pedig hírlevelet ígér, akkor azt rendszeresen meg kell írni, ki kell küldeni. Előbbihez idő és energia, utóbbihoz szigorú hírlevél marketing akcióterv szükséges.
A honlapon való regisztrációnál nagyon fontos a regisztrálási folyamat kitalálása, tesztelése, ami elsősorban a honlaptervező feladata, de vannak marketing vonatkozásai is, hiszen nem mindegy, mennyire nehezítjük meg a feliratkozó dolgát (leginkább azért, hogy megnehezítsük a szpemmelők életét).
RSS
Hasznos eszköz, különösen annak a célcsoportnak, akinek kevés ideje van, ugyanakkor a szpem veszélye nélkül szeretne értesülni egy adott honlap új tartalmairól. (Mi az az RSS és hogyan működik?)
on-line chat
Azoknál a honlapoknál ajánlható, ahol a tulajdonos vagy munkatársa folyamatosan a gép előtt ül, és azonnal tud reagálni egy-egy chat megkeresésre. Az online chat ugyanakkor időrabló is lehet – meg kell tanulni kezelni a honlaplátogatókat, amennyiben a chat céltalan időtöltéssé válik és nem az üzlet építésének eszköze.
A chat akkor is nagyon hasznos, ha honlap átalakítás előtt állunk: megtudhatjuk belőle, mit nem találnak meg a honlapon a látogatók.
letöltések
A jó tartalom terjesztésének egyik eszköze a letöltés is, egyszerűen ezért, mert az emberek szeretik elmenteni maguknak az anyagokat, hogy később – akár egy másik eszközön – olvashassák. A letölthető anyagokat azonban meg kell írni…
fórum, hozzászólás
Ahhoz, hogy egy fórum működővé váljon, több ezer látogatóra van szükség havonta. Több ezer látogatót pedig egy 20 oldalas honlap kis eséllyel tud vonzani – természetesen témájától függően. Annál pedig nincs kiábrándítóbb, amikor szemmel láthatólag csak a honlaptulajdonos és baráti köre használta a fórumot 4 évvel ezelőtt…
vendégkönyv
Ugyanaz igaz rá, ami a fórumra. Attól pedig még egy kicsit rizikósabb, hiszen az elégedetlen ügyfél nagyon hamar megtalálja, és hangot is ad negatív véleményének. Ha a honlaptulajdonos erre érdemben nem tud reagálni, és még évek múlva is olvasható a morgolódó bejegyzés, akkor akár be is lehet zárni a honlapot.
átvett, frissülő tartalmak
Sokszor használnak honlapokon más honlapokról átvett tartalmakat vagy tartalom értesítőket – tipikusan hírportálokról szoktak ilyet átvenni, vagy az időjárást és a névnapokat iratják ki. Ha és amennyiben ezt nem egy hírportál teszi, hovatovább egy olyan oldal, amelyen napi 10-20 látogató van, akik soha többé nem térnek vissza, mert nincs rajta folyamatosan fejlesztett tartalom (új írások, tanácsok, cikkek), akkor az inkább szánalmas, mint hasznos.
Óriási hiedelem, hogy a Google helyezést a folyamatos frissülés javítja: főleg azért, mert ezt a lustább honlaptulajdonosok úgy szokták értelmezni, hogy más oldalakról automatikusan átveszik a tartalmat. A Google azonban nem hülye. (Vagy ha nagy hülyeséget csinál, azt idővel korrigálja.) Az oldal folyamatos frissülése a saját, egyedi tartalom bővülését jelenti!
Profi honlap struktúra = logika és áttekinthetőség
A jó honlap struktúra nem attól jó, hogy funkciókban bővelkedik – főleg olyan funkciókban, amiket utána a honlaptulajdonosnak nincs kapacitása működtetni…
A jó honlap struktúra az informatív és bőséges tartalmat rendezi logikailag jól áttekinthető egységekbe, a honlaplátogató igényeit és korlátait figyelembe véve.