Weboldal elemzés, avagy mit látunk, ha megnézünk egy honlapot

Az, hogy egy honlap sikeres-e vagy sem, alapvetően két dologtól függ:

1. látogatószám - vagyis van-e elegendő látogató a honlapon, megtalálják-e a keresőből vagy átkattintásokból

2. design és használhatóság - azokat, akik ott vannak a honlapon, meggyőzi-e az, amit látnak, olvasnak

Amikor egy honlaptulajdonos megkeres bennünket, az alapvető gondja az, hogy a honlapja nem sikeres:

  • nincs rajta elég látogató (sokszor még azt sem tudja, hányan vannak, mert nem nézi a webstatisztikát)
  • nincsenek a honlapról megkeresések, telefonok
  • nincs vásárló a webáruházban
  • a kevés látogató sem jelentkezik, csak elhagyják a honlapot.

Mi a baj a honlappal?

Ahhoz, hogy megtudjuk, hol van a hiba, végig kell menni a logikai folyamaton és két fő kérdésre keresni a választ:

1. rá tudnak-e találni a honlapra a látogatók?

2. akik már rátaláltak, valószínűleg mit gondoltak a honlapról, hogyan éreztek, hogyan tudták használni a honlapot?

Míg az első kérdésre sokkal tényszerűbb válaszokat adhatunk a különböző honlapelemzők segítségével, a második kérdés vizsgálatának valamivel több szubjektív szempontja is van.

Weboldal elemzés I. - megtalálható-e a honlap?

Egy részletes honlapelemzéshez adatokat is szoktunk kérni (webstatisztika hozzáférés, Google AdWords fiók, Facebook fiók - ha voltak hirdetések), de az alaphelyzet ezek nélkül is felmérhető:

1. helyezések a Google-ban

A honlapra ránézve néhány kulcsszót vélelmezünk, és megnézzük a helyezéseket. Megnézzük bizonyos aloldalak helyezését, és azt, egyáltalán tud-e a honlapról a Google.

[Az, hogy a vélelmezett fő kulcsszóra a honlap nincs az első 20-ban, még nem ad teljes képet arról, hogy hogy is állunk ezen a területen. Kulcsszótól és iparágtól függ...]

2. domain vizsgálat

Megnézzük, nincs-e tiltólistán a szerver, amin a honlap tárhelye van. (Mert a tárhelyszolgáltató minősége nagyon fontos! Tárhely és domain)

Sokszor szükséges az is, hogy visszanézzünk a múltba, mik történtek az adott honlapon az évek alatt. Ebből már sejteni lehet, hogy milyen erősségű domain-en van a honlap.

3. forráskód elemzés

Néhány perces művelet, amit könnyen elvégezhet az, aki ért a HTML kódhoz. A kódból ismét sok mindenre fény derül:

  • meta tag vizsgálat (title, keywords, description, Open Graph stb.)
  • használt "segédprogramok", programozási módok használata (Java Script, frame stb.)
  • webstatisztika rendelkezésre állás - [Többször láttunk már olyat, hogy a honlapkészítő maga nézegette a webstatisztikát, de a honlaptulajdonos erről nem tudott semmit. Miért?]

4. SEO (keresőoptimalizálás) elemzés

Ennek a honlapelemzési területnek egy része a forráskód elemzés során már kiderül, más részéhez online elemzőket veszünk igénybe. Amiket megnézünk:

  • kulcsszósűrűség elemzése
  • rámutató linkek elemzése
  • képek SEO elemzése
  • Alexa traffic rank ellenőrzés
  • másolás ellenőrzés a duplikáció kiszűrésére
  • forgalmi becslő elemzők
  • webhely sebesség ellenőrzés
  • W3C validálás
  • social media jelenlét ellenőrzése

[Fontos megjegyezni, hogy egy honlap adott esetben elbukhat az egyik vagy másik teszten, a lényeges az összkép, ami látható. Mivel a Google több mint 200 tényezőt használ, amikor egy oldalt besorol, és a tényezők súlyát változtathatja, így egy pillanatképből csak azt lehet megmondani, melyek a lehetséges fejlődési területek.]

Weboldal elemzés II. - mit lát a látogató?

Amikor a honlap elemzésének ehhez a pontjához érünk, igyekszünk minél objektívebb véleményt kialakítani és félretenni a tetszik-nem tetszik szubjektivitást.

1. honlap design elemzése

  • mennyire egységes és letisztult a honlap?
  • mennyire felel meg a honlapdesign divatnak?
  • áttekinthető-e? tudom-e első blikkre, hogy miről szól, mit akar eladni?
  • megfelel-e a design a marketing pozícionálásnak?

2. webergonómiai elemzés

  • tudom-e, rájövök-e, hogy hová kell kattintani, ha a fő termékről, szolgáltatásról, a cégről akarok tudni valamit?
  • működnek-e a funkciók? működnek-e a linkek?
  • rendesen be vannak-e állítva a social media funkciók, megosztás stb.?
  • mennyire könnyű vagy nehéz eljutni a marketing üzenetig?

Mint látható, a honlap mögött álló marketinget  (pozícionálás, arculat, marketing üzenet) a honlapelemzés szerves részének tekintjük - azért mert a honlap sikeréhez ez éppúgy hozzátartozik, mint a jól működő funkciógombok vagy a domain kora...

Weboldal elemzést kérek!

A honlapelemzés "következményei"

Mi a haszna a honlap elemzésének?

A weboldal elemzésének akkor van ténylegesen értelme, ha utána a tulajdonos az eredmények és javaslatok tükrében lépéseket is tesz. Attól függően, hogy mekkora a "baj", kisebb-nagyobb vagy radikális változtatások szükségesek.

A mi tapasztalatunk...

A legtöbbször azt látjuk, hogy a sikertelen honlapok több sebből véreznek: hiányzik a marketing koncepció, rosszul van megírva a webszöveg, zavaros a design és nem működnek rendesen a funkciók. A keresőben való megjelenés hiánya szinte hab a tortán...

+1 elemzés: a honlap mobil és tablet verziója

2013. decemberében, amikor írásunk készül, ez a pont talán még nem annyira hangsúlyos, de tudomásul kell venni, hogy azok a honlapok, amelyeknek nincs tabletes és okostelefonos verziója, azok nagyon gyorsan vesztesek lesznek: a látogató nem fog kínlódni egy honlappal, ha a versenytársa - hasonló jó tartalommal - jobban a keze alá dolgozik...