Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Yoast SEO beállítás WordPress weboldalon

A Yoast SEO modul az egyik legnépszerűbb WordPress SEO modul az All-in-One-SEO mellett. Hogyan kell beállítani, mit várhatunk tőle, és milyen keresőoptimalizálási tudnivalókat nyújt nekünk?

Keresőoptimalizálás a WordPress-ben

A WordPress weboldal motor néhány olyan alapbeállítással rendelkezik, ami eleve jó lehetőséget nyújt arra, hogy egy WordPress-szel készített weboldal jó helyen jöjjön fel a keresőben. Persze ez azért önmagában még nem elég, és körültekintő webmester is szükséges hozzá.:)

A legfontosabb ilyen opció – közkeletű szakszóval “feature” – az URL beállítási lehetőség, amely gyakorlatilag néhány kattintással keresőbarát URL-t eredményez, vagyis a domain után a cikk vagy blogbejegyzés címe kerül a webcímbe. Praktikusan ezt az egy opciót kell beállítania a laikus WordPress-esnek ahhoz, hogy már jól induljon, a többi meg gyárilag rendben is van.

SEO plugin-ok, funkciók

Ha haladó szintre akarunk lépni, SEO modult (plugin-t) kell telepítenünk. Milyen SEO funkciókhoz kell plugint keresni?

  • meta tag beállítások
  • snippet beállítás
  • Open Graph, schema.org
  • sitemap file generálás
  • Google Analytics – mint webstatisztikai eszköz
  • Google Search Console – webmestereszközök
  • cache modul
  • kép leméretező modul
  • URL átirányítás
  • social media optimalizálás

…és még egyebek, amiket a napi aktuális SEO blogposztokból ki lehet olvasni, ha követjük a legnagyobb szakmai blogokat.

Jó hír, hogy a Yoast SEO elég sok funkcióban, szükséges dologban ki tud minket segíteni, de elsődleges funkciója szerint a tartalmat készítő munkatársat segíti a megfelelő SEO tartalom elkészítésében.

Yoast SEO – a tartalomkészítés (szövegírás) segítője

A tucatnyi – és tegyük hozzá, szinte félévente bővülő – SEO igények közül a Yoast SEO két nagy területen van a segítségünkre:

  1. a tartalomkészítés, vagyis a webszövegírás során elvégzi azokat az elemzéseket, amiket szükséges, és felhívja a figyelmünket azokra a szövegírási követelményekre, amiket technikailag, pusztán a karakterek elemzésével meg lehet tenni
  2. segít abban, hogy beállítsuk azokat a meta tag-eket, amik a találati listán való megjelenést befolyásolhatják

Az utóbbi ponthoz némi magyarázat szükségeltetik: a Yoast SEO nem azt “intézi el” nekünk, hogy egyáltalán megjelenjünk a Google találati listán! Ha a weboldalt, a tartalmat a Google jónak ítéli és felhozza, akkor magára a megjelenített címre, szövegre tudunk JAVASLATOT tenni a Google-nak, hogy mit jelenítsen meg. Ez nem jelenti azt, hogy valóban ezt is fogja megjeleníteni.

Nézzünk egy példát erre!

Így jelenik meg az adott oldal a találati listán:

találati lista megjelenítés

Ez pedig a Yoast SEO felületén beállított szöveg:

yoast seo snippet beállítás

Egyszóval jobb máris letenni arról a vágyunkról, hogy befolyásoljuk a Google-t…

 

 

A plugin angolul íródott, így aztán számos elemzés az angol nyelvre értelmezhető.

 

A Yoast SEO beállítása

yoast seo beállítás panel

Nem célom használati utasítást adni a Yoast SEO használatához, hiszen egy webes eszközről beszélünk, amely az átlagnál gyorsabban és könnyebben változhat – az aktuális “használati utasításért” pedig a Yoast SEO weboldalát kell felkeresni – annál is inkább, mert a modult fizetős verzióban is árulják.

A Yoast panelen három fület láthatunk.

SEO (keresőoptimalizálás)

– ezen a részen a szöveg SEO elemzését követhetjük, ellenőrizhetjük

A Focus keyphrase, vagyis a fókusz kulcskifejezés beállítása után adja meg a modul az elemzést. A fókusz kifejezés jelenti praktikusan azt a kifejezést, amire “rá akarunk úszni”.

Evidenciának tűnik, mégse mindenkinek az, de az a kifejezés, amire megírjuk a szöveget, kellő számban kell hogy szerepeljen ahhoz, hogy a Google mint kulcsszót érzékelje. Ugyanakkor túlzásba sem szabad esni, ugyanis a túloptimalizálás is legalább akkora probléma lehet, ha nem nagyobb, ugyanis kitiltást vonhat maga után.

Miket kell szem előtt tartani?

Miben kell szerepelnie a kulcsszónak a Yoast SEO szerint?

  • kimenő linkben
  • meta leírásban (amit itt Kivonatnak hívnak)
  • a képek alt attribútumában (amit a képnél állítunk be)
  • a bevezető szövegben
  • a szövegtartalomban megfelelő kulcsszósűrűségben, de nem túlságosan sokszor
  • az alcímekben
  • az URL-ben
  • a SEO címben

… és amire még figyelni kell:

  • belső link
  • korábban a website-on használtuk-e már
  • a szöveg hosszára
  • a cím hosszára

Sarokkő tartalom

Megjelölhetjük a tartalmat, mint úgynevezett sarokkő-tartalmat. Ez azt jelenti, hogy az adott bejegyzés vagy oldal abban az adott témában a legkörültekintőbb, legalaposabb tartalomnak tekinthető, amire a későbbiekben hivatkozni tudunk. Ez az írás pl. sarokkő a “Yoast SEO” kifejezésre, vagyis ha bármilyen blogbejegyzésnél szó kerül a Yoast SEO modul, akkor ezt a cikket hivatkozom meg.

Readability (olvashatósági elemzés)

Az olvashatósági elemzés annak az elemzésén alapul, hogy milyen hosszúak a bekezdések, milyen hosszúak a mondatok, illetve maguk a szavak. Az olvashatóság elemzése online eszközökkel is lehetséges, és meg is kaphatjuk, hogy milyen értéket ad az oldalunk.

Mivel azonban ezek az elemzők angol nyelvre vonatkoznak, így magyarul teljesen fals adatot kapunk – a Yoast praktikusan fel sem ismeri, hogy hol kezdődik a szó, és hol ér véget a magyar mondat…

Amit tehetünk, az az, hogy a csodatévő SEO plugin elmélettől elszakadva elővesszük józan eszünket, és írás közben figyelünk:

  • a mondatok hosszúságára – a barokk körmondat nem nyerő
  • a bekezdések hosszúságára – a blokk-szerű, sűrűn telekörmölt bekezdés taszítólag hat
  • próbálunk nem gondolni a Google robotra, inkább az EMBERRE koncentrálunk, aki majd olvasni fogja a szövegünket

Social (megosztások)

Ezen a fülön a Facebook-ra és a Twitterre vonatkozó beállításokat találjuk.

Ha azt szeretnénk, hogy a Facebook megosztásoknál ne az a szöveg, cím és kép jelenjen meg, amit összességében és általánosságban feltöltöttünk, akkor beállíthatunk más szövegeket is.

Azzal azonban érdemes számolni, hogy a Facebook sem okvetlenül engedi magát idomítani, hogy mit jelenítsen meg. Próbálkozni érdemes, aztán vagy sikerül, vagy nem. (Panaszra a Facebook-hoz lehet menni…)

Az ingyenes Yoast SEO és a prémium verzió összehasonlítása

Az ingyenes verzió is már számos olyan funkcióval bír, amelyekkel egy magyar nyelvű, viszonylag kis méretű weboldalnál elboldogulunk. A fizetős verzió pluszjai az angol nyelvnél és az igazán nagy, több száz aloldalból álló honlapok esetében nyújtanak nagy segítséget.

A két verzió angol nyelvű összehasonlítása: Yoast SEO premium vs. free

Kiragadva a lényeget; mi az, amit a prémium verzió tud, és hasznunkra lehet?

  • elavult tartalom figyelmeztetés, vagyis a 6 hónapnál régebbi anyagokat automatikusan megmutatja
  • testre szabható morzsaút: ha WordPress bejegyzéseink hierarchikusan több kategóriába is sorolódnak, a morzsaút állítható
  • duplikációk kiszűrése, kanonikus URL beállítása: hasznos opció webáruházak SEO-zása esetén
  • egyaránt működik a klasszikus, régi WordPress szerkesztővel és a blokk szerkesztővel is (bár őszintén nem sok rajongója van a blokk szerkesztőnek, ha a Gutenberget értik alatta…)
  • belső link javaslatok, ami nagy oldalnál igen hasznos opció!
  • könnyű átirányítás megszűnt oldal (404) esetén
  • technikai csapat a háttérben (.htaccess, robots.text, sitemap segítség)
  • schema.org meták beillesztése

A prémium verzió ára jelenleg: 79 euró.

Mit ajánlok még a Yoast háza tájáról?

Mindenekelőtt a Yoast blogját! Keresőoptimalizálásról, blogolásról, Google-ról: Yoast blog