A Yoast SEO modul az egyik legnépszerűbb WordPress SEO modul az All-in-One-SEO mellett. Hogyan kell beállítani, mit várhatunk tőle, és milyen keresőoptimalizálási tudnivalókat nyújt nekünk?
Keresőoptimalizálás a WordPress-ben
A WordPress weboldal motor néhány olyan alapbeállítással rendelkezik, ami eleve jó lehetőséget nyújt arra, hogy egy WordPress-szel készített weboldal jó helyen jöjjön fel a keresőben. Persze ez azért önmagában még nem elég, és körültekintő webmester is szükséges hozzá.:)
A legfontosabb ilyen opció – közkeletű szakszóval “feature” – az URL beállítási lehetőség, amely gyakorlatilag néhány kattintással keresőbarát URL-t eredményez, vagyis a domain után a cikk vagy blogbejegyzés címe kerül a webcímbe. Praktikusan ezt az egy opciót kell beállítania a laikus WordPress-esnek ahhoz, hogy már jól induljon, a többi meg gyárilag rendben is van.
SEO plugin-ok, funkciók
Ha haladó szintre akarunk lépni, SEO modult (plugin-t) kell telepítenünk. Milyen SEO funkciókhoz kell plugint keresni?
- meta tag beállítások
- snippet beállítás
- Open Graph, schema.org
- sitemap file generálás
- Google Analytics – mint webstatisztikai eszköz
- Google Search Console – webmestereszközök
- cache modul
- kép leméretező modul
- URL átirányítás
- social media optimalizálás
…és még egyebek, amiket a napi aktuális SEO blogposztokból ki lehet olvasni, ha követjük a legnagyobb szakmai blogokat.
Jó hír, hogy a Yoast SEO elég sok funkcióban, szükséges dologban ki tud minket segíteni, de elsődleges funkciója szerint a tartalmat készítő munkatársat segíti a megfelelő SEO tartalom elkészítésében.
Yoast SEO – a tartalomkészítés (szövegírás) segítője
A tucatnyi – és tegyük hozzá, szinte félévente bővülő – SEO igények közül a Yoast SEO két nagy területen van a segítségünkre:
- a tartalomkészítés, vagyis a webszövegírás során elvégzi azokat az elemzéseket, amiket szükséges, és felhívja a figyelmünket azokra a szövegírási követelményekre, amiket technikailag, pusztán a karakterek elemzésével meg lehet tenni
- segít abban, hogy beállítsuk azokat a meta tag-eket, amik a találati listán való megjelenést befolyásolhatják
Az utóbbi ponthoz némi magyarázat szükségeltetik: a Yoast SEO nem azt “intézi el” nekünk, hogy egyáltalán megjelenjünk a Google találati listán! Ha a weboldalt, a tartalmat a Google jónak ítéli és felhozza, akkor magára a megjelenített címre, szövegre tudunk JAVASLATOT tenni a Google-nak, hogy mit jelenítsen meg. Ez nem jelenti azt, hogy valóban ezt is fogja megjeleníteni.
Nézzünk egy példát erre!
Így jelenik meg az adott oldal a találati listán:
Ez pedig a Yoast SEO felületén beállított szöveg:
Egyszóval jobb máris letenni arról a vágyunkról, hogy befolyásoljuk a Google-t…
A plugin angolul íródott, így aztán számos elemzés az angol nyelvre értelmezhető.
A Yoast SEO beállítása
Nem célom használati utasítást adni a Yoast SEO használatához, hiszen egy webes eszközről beszélünk, amely az átlagnál gyorsabban és könnyebben változhat – az aktuális “használati utasításért” pedig a Yoast SEO weboldalát kell felkeresni – annál is inkább, mert a modult fizetős verzióban is árulják.
A Yoast panelen három fület láthatunk.
SEO (keresőoptimalizálás)
– ezen a részen a szöveg SEO elemzését követhetjük, ellenőrizhetjük
A Focus keyphrase, vagyis a fókusz kulcskifejezés beállítása után adja meg a modul az elemzést. A fókusz kifejezés jelenti praktikusan azt a kifejezést, amire “rá akarunk úszni”.
Evidenciának tűnik, mégse mindenkinek az, de az a kifejezés, amire megírjuk a szöveget, kellő számban kell hogy szerepeljen ahhoz, hogy a Google mint kulcsszót érzékelje. Ugyanakkor túlzásba sem szabad esni, ugyanis a túloptimalizálás is legalább akkora probléma lehet, ha nem nagyobb, ugyanis kitiltást vonhat maga után.
Miket kell szem előtt tartani?
Miben kell szerepelnie a kulcsszónak a Yoast SEO szerint?
- kimenő linkben
- meta leírásban (amit itt Kivonatnak hívnak)
- a képek alt attribútumában (amit a képnél állítunk be)
- a bevezető szövegben
- a szövegtartalomban megfelelő kulcsszósűrűségben, de nem túlságosan sokszor
- az alcímekben
- az URL-ben
- a SEO címben
… és amire még figyelni kell:
- belső link
- korábban a website-on használtuk-e már
- a szöveg hosszára
- a cím hosszára
Sarokkő tartalom
Megjelölhetjük a tartalmat, mint úgynevezett sarokkő-tartalmat. Ez azt jelenti, hogy az adott bejegyzés vagy oldal abban az adott témában a legkörültekintőbb, legalaposabb tartalomnak tekinthető, amire a későbbiekben hivatkozni tudunk. Ez az írás pl. sarokkő a “Yoast SEO” kifejezésre, vagyis ha bármilyen blogbejegyzésnél szó kerül a Yoast SEO modul, akkor ezt a cikket hivatkozom meg.
Readability (olvashatósági elemzés)
Az olvashatósági elemzés annak az elemzésén alapul, hogy milyen hosszúak a bekezdések, milyen hosszúak a mondatok, illetve maguk a szavak. Az olvashatóság elemzése online eszközökkel is lehetséges, és meg is kaphatjuk, hogy milyen értéket ad az oldalunk.
Mivel azonban ezek az elemzők angol nyelvre vonatkoznak, így magyarul teljesen fals adatot kapunk – a Yoast praktikusan fel sem ismeri, hogy hol kezdődik a szó, és hol ér véget a magyar mondat…
Amit tehetünk, az az, hogy a csodatévő SEO plugin elmélettől elszakadva elővesszük józan eszünket, és írás közben figyelünk:
- a mondatok hosszúságára – a barokk körmondat nem nyerő
- a bekezdések hosszúságára – a blokk-szerű, sűrűn telekörmölt bekezdés taszítólag hat
- próbálunk nem gondolni a Google robotra, inkább az EMBERRE koncentrálunk, aki majd olvasni fogja a szövegünket
Social (megosztások)
Ezen a fülön a Facebook-ra és a Twitterre vonatkozó beállításokat találjuk.
Ha azt szeretnénk, hogy a Facebook megosztásoknál ne az a szöveg, cím és kép jelenjen meg, amit összességében és általánosságban feltöltöttünk, akkor beállíthatunk más szövegeket is.
Azzal azonban érdemes számolni, hogy a Facebook sem okvetlenül engedi magát idomítani, hogy mit jelenítsen meg. Próbálkozni érdemes, aztán vagy sikerül, vagy nem. (Panaszra a Facebook-hoz lehet menni…)
Az ingyenes Yoast SEO és a prémium verzió összehasonlítása
Az ingyenes verzió is már számos olyan funkcióval bír, amelyekkel egy magyar nyelvű, viszonylag kis méretű weboldalnál elboldogulunk. A fizetős verzió pluszjai az angol nyelvnél és az igazán nagy, több száz aloldalból álló honlapok esetében nyújtanak nagy segítséget.
A két verzió angol nyelvű összehasonlítása: Yoast SEO premium vs. free
Kiragadva a lényeget; mi az, amit a prémium verzió tud, és hasznunkra lehet?
- elavult tartalom figyelmeztetés, vagyis a 6 hónapnál régebbi anyagokat automatikusan megmutatja
- testre szabható morzsaút: ha WordPress bejegyzéseink hierarchikusan több kategóriába is sorolódnak, a morzsaút állítható
- duplikációk kiszűrése, kanonikus URL beállítása: hasznos opció webáruházak SEO-zása esetén
- egyaránt működik a klasszikus, régi WordPress szerkesztővel és a blokk szerkesztővel is (bár őszintén nem sok rajongója van a blokk szerkesztőnek, ha a Gutenberget értik alatta…)
- belső link javaslatok, ami nagy oldalnál igen hasznos opció!
- könnyű átirányítás megszűnt oldal (404) esetén
- technikai csapat a háttérben (.htaccess, robots.text, sitemap segítség)
- schema.org meták beillesztése
A prémium verzió ára jelenleg: 79 euró.
Mit ajánlok még a Yoast háza tájáról?
Mindenekelőtt a Yoast blogját! Keresőoptimalizálásról, blogolásról, Google-ról: Yoast blog