Sok év tapasztalata alapján mondhatjuk, hogy ez az a marketing ujjgyakorlat, a “győztes különbözőség” (winning difference vagy unique selling proposition USP) megtalálása, amiben számos kisvállalkozás mulaszt, hibázik. Mi is ez, és miért mondhatjuk, hogy ez a tartalommarketing alapja is?
Amikor egy kisvállalkozás (mikrovállalkozás) elindul, legtöbbször azt mondja magáról, hogy ő “rengeteg” előnyt és érvet tud mondani, hogy miért őt kell választani. Aztán olyan szavakat sorolnak, hogy: megbízhatóság, minőség, alacsony ár stb. [Sokszor azzal sem foglalkoznak, hogy az alacsony ár nem jellemzően sugall prémium minőséget…]
Ha már hallottak nagy cégek marketingjéről, akkor mindezt “küldetésünk” címszó alatt fogalmazzák meg, olyan szavakkal, amit egyébként mindenki más is állít magáról. A potenciális vevő tehát cégek tucatjait találja meg, akiknek mindnek legfőbb küldetése, hogy a vevői igényeket prémium minőségben, gyorsan kiszolgálják, és munkájuk a szenvedélyük…
Az idők azonban változnak, az üres szólamok ideje lassan lejár. Egyre inkább azok fognak győzni, akik valódi előnyöket tudnak jól megfogalmazni.
A valódi előny megtalálása pedig olyan, mint amikor pontosan a céltábla közepébe találunk.
Milyen a valódi előny, az igazi “győztes különbözőség”? Milyen a jó USP?
A vevőről szól. Nem az eladóról. (Éppen ezért az angol szakszó is kezd idejétmúlttá válni, mert eladás szó van benne.)
A valódi különbözőség az, amit a vevő is annak érzékel. (A “mi ehhez a szolgáltatáshoz még azt is adunk” csak akkor lényeges pont, ha azt a vevő fontosnak, értékesnek tartja, vagyis számára hozzáadott érték, added value.)
Hogyan lehetünk különbözőek? Hogyan definiáljuk a USP-t?
USP 5 lépésben a hagyományos marketing megközelítésben:
A USP megtalálása korántsem egyszerű feladat. Nagy multinacionális cégek marketinges agytrösztjei is hosszan agyalnak, mi is lehet a USP egy-egy új termékvariáns esetében – akkor hogy lenne könnyű ez egy kisvállalkozás számára? Előrebocsájtjuk, hogy a valódi, ütős USP megtalálása évekbe is telhet. Mégis van azonban 5 lépés, amelyet kötelező végigjárni:
1. írd le vállalkozásod (üzleted, terméked, szolgáltatásod) jellemzőit!
2. írd le, milyen előnye, nyeresége származik a vevőnek abból, ha téged választ, a terméked használja, a szolgáltatásod veszi igénybe!
3. pontosan írd le célcsoportodat, viselkedését (ha eddig nem tetted volna)!
4. vizsgáld meg, mit mondanak fő versenytársaid!
5. keresd meg azt az előnyt, amit más nem mond, de fontosnak tartod a célcsoportod számára!
Nem biztos, hogy ezzel a módszerrel gyorsan megtalálod a számodra legjobb USP-t. Van más lehetőség is:
3 lehetőség, ahol a “győztes különbözőséget” megtalálhatod
1. útkereszteződés módszer: két, egymástól nagyon különböző dolgot hozunk egybe, amitől az rögtön figyelemfelkeltővé válik. Pl. “üzleti megoldások állatorvosok számára”
2. metafóra módszer: asszociációs elemeket is bevetve határozzuk meg magunkat. Pl: “szigszalagmarketing” = hihetetlenül egyszerű és általánosan jó marketing technikák, “sikermarketing” = sikeres marketing technikák és sikert hozó marketing eszköz
3. személyiség által meghatározott USP: az énmárka építésének szerves része (Lásd: Énmárka építés)
(Erről a módszerről a copybloggeren olvastam.)
A valódi és jól működő USP megtalálása nem egyszerű feladat, különösen akkor nem, ha
- a piac már telített, amikor a piacra lépünk
- a termék vagy szolgáltatás nem egyszerűen, nem 1-2 szóval írható le
Nagy szerencse, hogy mindez könnyen alakítható, hiszen az emberek emlékezete ebből a szempontból (is) olyan, mint az aranyhalé…
Amikor mi használjuk a USP-t…
Mielőtt egy honlapot akár fejben elkezdünk felépíteni, pontosan tisztában kell lennünk a vállalkozás marketingjével, különösen a pozícionálással.
A pozícionálás szerves része a USP, hiszen ezzel fog kitűnni a vállalkozás a tömegből.
Jó pozícionálás és USP nélkül pedig tudvalevőleg nincs sikeres honlap…
Tartalommarketing és USP
Miért fontos a USP a tartalommarketingben? Azért, mert mindent eköré kell építeni:
- a logónak utalnia kell a USP-re
- az írott tartalom, a cikkek stílusának ezt kell alátámasztania
- a design minden részlete összhangban kell legyen vele
- a használt tartalommarketing eszközök, azok megválasztása és a kivitelezés is harmóniában kell álljon vele