Decemberben immáron webshop tulajdonosokként is lezártuk az első szezonunkat. Vállalkozásunk másik “lábaként” a florárium webshop hatalmas és máshonnan meg nem szerezhető marketing, menedzsment és logisztikai tapasztalatokkal szolgált. A webshopok évről-évre egyre növekvő szeletet hasítanak ki a kereskedelemből, logikus, hogy egyre többeknek támad az az ötlete, hogy ők is akarnak egy webáruházat indítani. (Webshop tulajdonosként benne voltam néhány webáruházas Facebook-csoportban is, de csak addig, amíg a téma nem az lett, hogy a nyilvánvalóan csalódott webshop tulajdonosok el nem kezdték azt taglalni, hogy az online marketingesek nem tudják hozni az ígért eredményeket.)
Másrészről pedig részben visszaültem az asztalnak a marketinges oldalára az ügynökségi, külsős marketinges pozícióból 2021. januárjában. Eddig is gyakoroltam azt, hogy hogyan kell nem multinacionális brand büdzséből dolgozni (magyarul nem százmilliós költségvetéssel) – hiszen a sikermarketing.hu-t is így építjük lassan több mint másfél évtizede – de ez most más.
Ugyanakkor elképesztő mennyiségű online marketinges tuti tipp, workshop, tanfolyam és konferencia ajánlat ömlik rám a Facebook hírfolyam hirdetésein keresztül, amik válogatás nélkül kínálják a leghatékonyabb online marketing megoldásokat. Marketingesként eddig is sejtettem, hogy azért a történet nem egészen így működik, de ma már bizonyíték is van a kezemben, hiszen két, egymástól merőben különböző területet tudok testközelből összehasonlítani.
Nézzük meg először a két területet marketinges nézőpontból!
A) weboldalkészítés
A sikermarketing.hu weboldalkészítéssel, keresőoptimalizálással, marketing tanácsadással és online tanfolyamok értékesítésével foglalkozik.
Komplex megközelítés – ez a legfontosabb kulcsszavunk, már csak azért is, mert minden marketing akkor a leghatékonyabb, ha ott a kirakó minden darabja egy nagy egészbe passzol. Nincs futószalag, nincs százasával kitolt eredmény, nincsenek egy kaptafára készült weboldalak. Kézműves weboldalkészítés. Precízen kivitelezve éves szinten sem készülhet belőle még akár 100 darab sem.
B) floráriumok és minikertek készítése
A MiniKert Florárium egyedi, kézműves, és kézzelfogható termékek készítésével foglalkozik. Florárium, palackkert, zuzmókép, csészekert, kokedama… a sor folyamatosan bővíthető.
A téma nagyon hálás, hiszen szép, látványos és sok darab készül belőle. Ráadásul az alapanyagok – növények – jól fotózhatók, egyetlen növényről is készülhet szinte bármennyi kép, ami kimeríthetetlen tárházát adja a fotókkal való kommunikációnak. Ugyanakkor itt is van nehézség: a termékkategória neve sokkal kisebb körben ismert, mint ahány potenciális vevő létezik.
A két vevői kör teljesen más. Míg az egyiket cégek, vállalkozások, mikrovállalkozások rendelik meg, és a létrehozása a megrendelőtől is sok munkát kíván, addig a másodikat ajándékba vásárolják az emberek, de még akár a hobbiként is működik.
Milyen marketing eszközök működnek az egyiknél és mik a másiknál? Hogyan tudjuk a saját termékünk vagy szolgáltatásunk marketing eszközeit jól megválogatni 2022-ben?
A hatékony marketing eszközök jellemzői
Miről mondhatjuk, hogy hatékony marketing eszköz ÁLTALÁNOSSÁGBAN?
SEMMIRŐL!
Ide lőjetek…
Ha lenne általánosan használható marketing eszköz, annak mindkét területen – és még kismillió más területen is – működnie kéne. De ilyen nincs. Ezt eddig is tapasztaltuk, el is szomorítottuk vele a hozzánk időnként befutó enyhén kétségbeesett vállalkozókat, de tényleg ez van. Én sem tudom előre megmondani, hogy mi fog működni, még akkor sem, ha a két terület tökéletesen azonosnak tűnik. Az ok egyszerű: nem láthatok bele a vevők fejébe. Már csak azért sem, mert a vevő nem homogén tömeg, ahányan vannak, annyifélét gondolnak, annyiféleképpen döntenek.
Mit nézz meg tehát, ha bármilyen marketing aktivitáson töröd a fejed?
Vigyázat, innen csak a legbátrabbak olvassák tovább, mert a végére lehet, hogy le kell vonniuk a következtetést, hogy valami mással kell foglalkozniuk és nem dédelgetett vállalkozási ötletük reklámozásához kapnak majd tuti tippeket!
a termék
Én nem onnan indulok, hogy mit vesz a nép. Hanem onnan, hogy MIHEZ ÉRTESZ?
Ha olyan dolgot akarsz árulni, amihez nem értesz, akkor őrült módjára el kell kezdeni először tanulni, hogy szakértelmed villámgyorsan átjöjjön. Ez persze a dolognak csak az egyik része.
Vizsgáld meg a terméket! Fogyasztási cikk vagy vállalkozások vásárolják? Presztízstermék vagy funkcionális? Milyen érzéseket fog kelteni a vevődben, ha megvásárolja tőled? A többi ember őt a tárgy birtoklásától jobbnak, bölcsebbnek fogja látni?
Ha a vállalkozások vásárolják, akkor mennyire van az ő vevőik számára szem előtt? Mennyire tudják ők saját magukat ezáltal jobb színben feltüntetni?
Hát bizony, sajnos sokszor a pávatáncról szól ez az egész, és azokról a tudatalatti érzésekről, amiket a termékünk vagy szolgáltatásunk kelt a vevőben. Szembesüljünk végre vele, hogy NINCS RACIONALITÁS. Tök fölösleges racionális érveken törni a fejünket, merő időpocsékolás. Persze, a látszatát érdemes fenntartani, de ha jópár évet eltöltöttünk már a “racionális” termék vagy szolgáltatás értékesítésében, rájöhetünk, hogy a vevők a döntést sokkal inkább személyes szimpátia alapján hozták meg, ami érzelmi ügy…
a vevő motivációja
Miért vásárolják ezt a konkrét terméket? Saját felhasználásra, ajándékba, gyereknek, divatból, azért, mert kötelező… stb.
Tudja-e odázni a vevő a vásárlást? Lássuk be, weboldal nélkül el tud lenni egy működő cég is jóideig, de a karácsonyi ajándékba szánt termék vásárlásával maximum december 23-ig érdemes várni…
Változó lehet a vevők viselkedése akkor is, ha akár ugyanazt a terméket magánszemélyként vagy ha cégként vásárolják meg. Ha főleg cégként vásárolnak, fel kell készülni az árképzésben az árengedmények megadására, ami persze a pávatánc magasiskolai fokozata, hiszen az isztambuli bazár sem úgy működik, hogy rögtön a tuti árat mondják…
A vásárlási döntést sem mindegy, hogy kik és mennyi idő alatt hozzák meg. Rossz hír, hogy itt is csak egy lehetőséged van, magyarul ha egy vezetőség dönt a vásárlásról, akkor sem sokat nyom a latban, ha még 28 racionális érvet sorakoztatsz fel magad mellett, a csoportos döntéshozatal sem racionális – ahogy azt az újabb neuromarketing kutatások kiderítették.
elérés módja
Mutasd meg neki mit árulsz, aztán majd ő eldönti, kell-e neki vagy sem. A recept ennyire egyszerű.
Oké, ez így rendben is van, de ahhoz el kell érnem a potenciális vevőt. Ebben áll a marketinged alapkérdése is.
El tudod érni?
Mennyibe kerül, hogy egyáltalán elérd?
Ha pedig elérted, meggyőző az, amit mutatsz neki?
Ha a “Hogyan reklámozzak?” kérdésed helyére beteszed a “Hogyan tudom elérni a potenciális vevőmet?” kérdést teszed, máris egy nagyot léptél a hatékony marketing irányába, már ami legalábbis azt a kérdést illeti, hogy egyáltalán meg tudod mutatni magad.
Tucatnyi éppen aktuális marketing guru mindig a legújabb online marketing eszközt mantrázza. Elég régen dolgozom már az online KKV marketing területen ahhoz, hogy emlékezzek rá, hány CSODASZERT dobtak már be a köztudatba. Volt itt már web2.0-ás blogolás, Twitter, hírlevél, e-könyv, a legújabbak pedig a Facebook, Instagram, TikTok stb. Igazából a sok divat-eszköz mellett egyetlen eszköz létezik “mind felett”: a saját, tisztességesen összerakott weboldal. Avagy webshop, attól függően, hogy mit árulsz. Egyébként sehol máshol nem annyira fontos a “tökéletesség”, mint a webshop esetében. Ezen azt értem, hogy a webshop logikusan, áttekinthetően, jól használhatóan legyen összerakva. (Ezzel a témával foglalkozik a webergonómia tudománya, amiről épp a webshop tulajdonosoknak kéne a legtöbbet tudnia…)
Az a rossz hírem van pluszban, hogy az elmúlt 15 évben a “tisztességesen összerakott weboldal” mint olyan egyre bonyolultabbá vált, egyre komolyabbak az igények a vevők és a Google felől, egyre kevésbé tud működni az, hogy egyszer megcsináljuk, aztán jól magára hagyjuk.
A tisztességesen megcsinált weboldal nem függ semmilyen külső szolgáltatótól, erősen támaszkodik a SEO-ra.
üzenet
Hogyan kell megfogalmazni az üzenetet? Milyen marketing szövegírási tutiságok vannak? Hogyan csűrjük-csavarjuk, hogy a végén a vevő mindenféle értékesítési tölcséren át bejöjjön a csőbe?
Sehogy. Magadat kell adni, igényesen bemutatni, aztán ha kell a cucc, megveszik, ha nem kell a cucc, akkor meg a fejeden pöröghetsz, akkor se veszik meg. Na akkor kell továbbállni és új üzletbe kezdeni.
Az üzenetednek – bármi legyen is az – hatást kell kiváltania. Mégpedig olyan hatást, amely előbb vagy utóbb a kasszacsörgést eredményezi.
Nagyon ne hagyd magad félrevezetni a Facebook lájkok által… Napi szinten táncolhatsz kánkánt és szórakoztathatod közönségedet a Facebookon, de ha ezt nem tudod árbevételre váltani, buktál.
Mi minősül igényes bemutatásnak?
Jó fotó és részletesen, szinte “beszélgetve” megírt szöveg. (Ha erről többet szeretnél tudni, ajánlom online tanfolyamaimat. Nem azért, hogy én is guru legyek, egyszerűen csak azért, hogy a bennük elmondottakat az értékükön tudd értékelni.:) Zanza és sok éves tudás esszencia.)
8 marketing tanács 2022-re
Kísérletet teszek rá, hogy összefoglaljam a legfontosabbakat…
- Nem érünk rá kísérletezni! Ha ki tudod mondani azt, hogy “Igen, elértem őket”, magadat adtad (szakértelemben, igényességben), és nem kellettél, akkor anélkül, hogy magadat érzed kevésnek, állj tovább arról a piacról! Nem a te dolgod, hogy attitűdöt változtass egy piacon.
- SOHA ne veszítsd el azt a képességet, hogy új ötleteket keress! Az új ötlet akkor is jönni fog, ha váltani kell, akkor is, ha fejleszteni. Rajtad kívül ezt senki más nem fogja tudni megtenni.
- Ne gondold, hogy a guruk minden tanácsa tutiság. Ők azt akarják eladni neked, hogy milyen jó ötleteik vannak, nem azt, hogy te sikeres leszel.
- A marketing egy “próbálkozz és tanulj!” jellegű játék. 2022-ben is.
- Nincs ingyenebéd. Vagy sokat kell dolgoznod a marketingeden, vagy fizetned kell érte. Attól mert fizetsz, nem szükségképpen fog működni.
- Tedd magadévá a komplex marketing megközelítést, mert ez már igencsak időszerű! A marketing alsó hangon is a 4P, nem csak a reklámozás. Ez a webshopra is igaz.
- A design nem attól jó, hogy az asszony szerint ez így jó. De nem is ügyvezetői döntés kérdése. Ez igaz a logótól az arculaton át a teljes online marketing jelenlétre is.
- Tedd magadévá a bölcsességet, hogy dönteni tudj: mikor és miért kell igénybe venni szakember segítségét, és főleg kiét… Assisi Szent Ferenc után szabadon.
Uram, adj türelmet,
Hogy elfogadjam amin nem tudok változtatni,
Adj bátorságot, hogy megváltoztassam,
Amit lehet, és adj bölcsességet,
Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.
És végezetül, kedves Olvasó: nagyon jó egészséget kívánok mindehhez!