Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Étterem marketing – design, weboldal, tippek

Izgalmas változás figyelhető meg az éttermek marketingjében és piacán, amit érdemes egy-egy külföldi kitekintéssel is megfűszerezni. Mik a megfigyelhető trendek? Mikre érdemes az étterem tulajdonosoknak irányítaniuk a figyelmüket? Néhány hazai példát is találunk már, akiket érdemes figyelni!

Áttekintésünk sok példával, esettanulmánnyal készült, kizárólag a jó példákra koncentrálva.

Az étterem marketing fogyasztói oldalról

Először vizsgáljuk meg, mi jellemzi az étterem marketinget, ha a fogyasztó, a vendég felől közelítünk!

Milyen motivációk, milyen szempontok alapján választanak éttermet az emberek?

  • az étterem elhelyezkedése, megközelíthetősége

Éttermet, kávéházat, cukrászdát alapvetően hely szerint szoktunk választani, bár messze nem ez az elsődleges és egyetlen szempont. Az elhelyezkedés, a hely a helyi keresőoptimalizálási aktivitás alapja, amikor is azokat akarjuk elérni marketing üzenettel, reklámmal, akik a közelünkben élnek vagy éppen ott tartózkodnak. Ebben az esetben a vendég fő motivációja nagyon egyszerű: szeretne enni valamit, lehetőség szerint úgy, hogy ne menjen túl messzire.

  • a kiszolgálás gyorsasága

Amikor a motiváció csak maga az étkezés, fontossá válhat az is, hogy mennyi idő alatt kapja meg a vendég az ételt, italt. Ez az igény hozta létre a gyorséttermeket, és az utóbbi években a street food éttermek, étkezdék megjelenését. A street food, mint kategória közel sem jelenti azt, hogy az adott helynek jellegtelennek kell lennie, hiszen úgysem tölt ott hosszú időt a vendég…

  • az étterem kialakítása, hangulata

Az éttermi környezet, a belső berendezés, a hangulat azokban a vásárlói döntésekben fontos, amikor az éttermet nem elsősorban étkezési céllal, hanem társasági esemény helyszíneként választjuk.

  • élményközpontú étteremválasztás

“Nekem ezt az éttermet meg kell néznem, ki kell próbálnom!” – ebben a mondatban foglalható össze a legfőbb motiváció. Jellemzően a nemzetközi konyha éttermeibe mennek el így a vendégek – az első alkalommal biztosan, majd később már visszatérő módon, akkor már egy kicsit más motivációval.

A trend éppen az éttermek (és egyébként külföldön a hotelek is) tematizálása. A tematikus étterem számára az első pont a témaválasztás, minden más pedig majd ebből következik.

Egy tematizált élményközpontú étterem Budapesten: a Repülő Seprű

Budapesten, a Pacsirtamező utcában egy egyébként kívülről jellegtelen helyen található az egyik legizgalmasabb hely varázslótanoncok számára… Weboldaluk szerint “Kávézónk semmilyen módon nem kötődik a Warner Bros. vagy J.K. Rowling, vagy egyéb a Harry Potter, vagy más varázsló és fantáziavilágokkal kapcsolatos cégekhez, jogtulajdonosokhoz.” Fogadjuk ezt el, és töltsük el az időt ennek észbentartásával!

Készíts mágikus italokat, vagy szürcsölj el egy vajsört! Válassz étel és italkülönlegességeink közül és tedd próbára varázstudásodat a Repülő Seprű Élmény és Varázs Kávézóban!

Szabad-e elárulni előre a titkokat? – kérdi magától most jelen bejegyzés írója… Hát nem. Legyen elég annyi, hogy már a bejáratnál meglepetés fogad, hiszen a lépcső is falépcsővé lett alakítva, a falburkolat már itt is fából van, a képek pedig a falon… Nos, aki olvasott hasonlót, sejti, hogy mit csinálnak…

A környezet, vagyis a belső kialakítás minden zegben és zugban rejt egy-egy újabb meglepetést. Polcok, kalitkák, befőttes üvegek, a falakon pedig plakátok és újsághírek, szakasztott mintha a Reggeli Prófétából lennének kiragasztva.

Az étlap is megfelel az elvárásoknak, de nem kell tőle félni, nem harap… csak megpróbálja. Az ételek elnevezése hozza a legtrendibb neuromarketing vonalat, elég, ha csak az itallapról idézünk néhány alkoholos italt:

Hadd beszéljek az unikornisokkal

Oszt minek estél el?

RUMba professzor télűzője

A hely kiválóan épít arra a korosztályra, amely gyerekkorát a világhírű varázslótanonc kalandjainak olvasásával töltötte, mára pedig fizetőképes keresletté válva boldogan próbálja ki a vajsört vagy a csokibéka tojást, legyenek azok bármik is.

This slideshow requires JavaScript.

Az étterem pozícionálása

A pozícionálás nulladik lépése az, hogy meghatározzuk, mely kategóriában szeretnénk / tudunk szolgáltatni. Logikusnak tűnik a lépés, hogy a kicsiből kell indulni, és úgy haladni a nagyobb felé, vagyis első körben ne a luxuséttermet célozzuk be, ha nincs vendéglátói ÉS étterem marketing gyakorlatunk…

A pozícionálás, mint marketing kategória, az éttermek, cukrászdák, kávézók, sörözők esetében is ugyanazt jelenti, mint minden más esetben: meghatározzuk, hogy milyen képet akarunk sugározni magunkról. Fiatalos? Trendi? Konzervatív? Elegáns? Extravagáns? Rusztikus?

A pozícionálás fogja meghatározni, hogy

  • milyen logót választunk
  • milyen betűtípust fogunk használni a feliratokon, reklámokban, étlapon, weboldalon
  • milyen fő színeink lesznek
  • milyen stílusban rendezzük be az éttermet, sörözőt, cukrászdát

A pozícionálás határozza meg azt is, hogy alapvetően kiket is akarunk kiszolgálni. Nemcsak a vevői motivációk mentén alakul a kép, de az árszínvonal és a kiegészítő szolgáltatások (pl. házhozszállítás) mentén is.

Fontos látni, a vendég akkor fogja tökéletesnek érzékelni a tapasztaltakat, ha ott minden a helyén van. A környezet, az ételek fajtái, a teríték, stb. Ha ez street food, akkor tökéletesen megfelel akár a fogpiszkáló is villa helyett…

 

Étterem design trendek – berendezés és branding

Az étterem, cukrászda, söröző, de még a street food bár is valójában egy ugyanolyan MÁRKA, mint amik körülvesznek bennünket a boltokban, szolgáltatásokban. A marketing elmúlt 1-2 évtizede a márkák robbanásszerű szaporodását hozták, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kell elkezdeni a márkaépítést akár egy most induló vendéglátóipari egységben.

A márka a vendéglátásban a hely hangulatát, látványtervét, berendezését, a kínált ételek, italok, plusz szolgáltatások körét és az ezekhez társuló vizuális elemeket jelenti. Akkor van jó márkád, ha ezt franchise-ként is tovább tudnád adni.

A sztenderd éttermi berendezést és viszonylag semleges falfestést, berendezési tárgyakat, kiegészítőket felváltják a hely stílusához, pozícionálásához illeszkedő darabok. Az ízléssel berendezett hely, amely a branding, a márka által meghatározott színekkel dolgozik, minden ponton erősít.

a színek tervezésével indulunk

A színek meghatározásánál nem beszélünk másról, csak ugyanarról, mint a marketing egyéb területein is. A színek pszichológiai jelentését alapul véve határozzuk meg a pozícionálással összhangban, hogy milyen lesz az étterem, söröző, bisztró vagy cukrászda berendezése. Ehhez a színtervezést hívjuk segítségül, amely segít az egymással harmonizáló színek kiválasztásában.

Íme, hogyan lehet színeket tervezni egy étteremhez:

A színek kiválasztása után nincs más hátra, mint tartani magunkat a választáshoz.

zöld étterem – természetközeli feeling

Trendi is, de jelentősen megkönnyíti a berendezést, ha élő növényekben gondolkodunk, a legváltozatosabb módokon. Figyelemfelkeltő, illik a környezetvédelmi tematikába, és még a csí is jól rezeg tőle… Hátránya, hogy folyamatos gondozásra, locsolásra, átültetésre szorul.

Figyeljük meg, hogy a mennyezetről lógó kaspók milyen kellemes természetes hangulatot kölcsönöznek!

blank

 

futurisztikus design

A merészebbek bevállalhatják az igazán futurisztikus design-t. Bár kevés szó esik a toalettről, de semmiképpen sem szabad kihagyni ezt az érzékeny területet a berendezés design-ból. Nos, a futurisztikus “nagy tojások” bizony azok, amiknek ezek után gondoljuk őket:

tipográfia használata

Megfigyelhető, hogy a tipográfia, mint berendezési, design elem is megjelenik, nemcsak a szórólapokon, elektronikus kommunikációban találkozunk vele. Az étterem betűtípusához azonban mindenképpen igazodnia kell ennek, különben csak öncélú képpé válik. A harmónia itt is fontos.

DIY ötletek

A figyelemfelkeltő és jópofa design-hoz nem okvetlenül kellenek drága berendezési tárgyak… Színesre festett kazettás magnók…

 

branding – ütősen

A Thriller brand modern, minimalista design, amely visszaköszön az étterem berendezésében is:

 

Hazai példák – zöld étterem és színharmóniában lévő cukrászda

 

Budapest belvárosában – nekünk innen, Budapest széléről minden belváros, ami az utolsó metrómegállón túl van… – egy belső udvarban köszön ránk az a környezet, amely a külföldi fotókon is látható. Igaz, ez nem csak étterem, de jóga stúdió is.

Székesfehérvár főutcáján található a Damniczki cukrászda. Elegáns, finom design, következetes színhasználat, a világítás nagyon tudatos használata, a tipográfia és a saját branding… mind nagyon ott van:

Minőségi étterem-fotó, étvágygerjesztő ételfotó

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a TÖKÉLETES ételfotók szerepét. Sajnos ezzel az eszközzel még azok sem élnek, akik egyébként más szempontból már befektettek az igényes megjelenésbe (a berendezésbe, a helyszíni fotókba).

Óriási problémája a hazai éttermek, cukrászdák marketingjének, hogy fel sem tudják ismerni, melyik a jó fotó és melyik nem. Tudomásul kell venni azonban, hogy a vendégek előzetesen az interneten tájékozódnak, így a jó ételfotókba való befektetés már az eladási folyamat első lépése.

A tökéletes ételfotó

  • jól komponált
  • jól világított
  • étvágygerjesztő
  • közeli fotó, amely azt érezteti a nézővel, mintha éppen csak egy karnyújtásnyire lenne tőle.

EZ A DOLGA!

This slideshow requires JavaScript.

 

Weboldal – minőségi ételfotó galériával, tökéletes elérhetőségekkel

Az étterem, cukrászda, söröző weboldala nem egyszerűen egy kötelező elem a vállalkozás a számára, de az első meggyőző érv a választás mellett… Aki ezt felméri és igényesen csináltatja meg a weboldalát, az máris egy óriási lépést tett afelé, hogy ne üresen álljanak az asztalok…

Mire érdemes koncentrálni?

  • tökéletes ételfotók
  • vonzó belső fotók
  • étlap (aktuális étlap…)
  • az elérhetőség minél jobb kommunikálása
  • a vásárlási folyamat elősegítése, vagyis asztalfoglalás, házhozszállítási opció kommunikálása
  • összekötés a közösségi oldalakkal

Ha az étterem, cukrászda, söröző vagy palacsintázó nem helyez hangsúlyt az igényesen dolgozó weboldalkészítő kiválasztására, akkor hiába tökéletes az ételfotó, a weboldalon az bizony keresztbe lesz vágva, a fókuszpont pedig takarásban lesz. Ezért a néző úgy érzi, mintha valami baj lenne a szemével, nem pedig úgy, mintha neki most rohannia kéne abba az étterembe és rendelni egyet az étvágygerjesztő ételek közül…

Gordon Ramsay weboldala

Nézzük, mire koncentrál Gordon Ramsay weboldala! Ramsay, aki igényes, amikor a Pokoli hotelek sorozatában górcső alá veszi az elfuserált panziókat és éttermeket, szerencsére nem viselkedik másként akkor sem, amikor saját éttermeinek weboldalát kell kialakítani. Weboldalát érdemes aprólékosan végignézni, és tanulni tőle: gordonramsayrestaurants.com

Visszafogott personal branding, vagyis személyes márka (különösen ahhoz képest, amilyen ismertsége Ramsay-nek van); ütős ételfotók; kiemelt helyen az elérhetőségek és közösségi gombok. Maradt még kérdésünk?

 

 

 

A mobilnézet pontosan mutatja, mik a legfontosabbak – ebből már csak a vájtszemű webdesigner tud tanulni:

 

Online local marketing: Google térkép

Ugye nem kell külön kiemelni, hogy mennyire fontos rajta lenni a helyi marketing alfáját és omegáját jelentő Google Helyek avagy Google Cégem avagy Google Térképen?

Ami figyelmet érdemel, az maga a találati lista, amelyen a kiemelt találatok (struktúrális adatkiemelések) vizuálisan egyre komolyabb teret nyernek:

Ösztönözzük tehát az elégedett vendégeket arra, hogy a Google Térképen csillagokat osszanak nekünk!

Social: Tripadvisor, Facebook, Instagram

Lássuk be: étterembe, cukrászdába, sörözőbe, street food bárba menni PROGRAM, valami klassz dolog, amit nem szeretnénk eltitkolni ismerőseink elől. Sőt, vannak akik különösen vonzódnak hozzá, hogy (minden) ételük fotóját megosszák ismerőseikkel. Nincs más hátra, erősítsünk rá erre a furcsa szokásra!

Ösztönözzük rá a vendégeket, hogy fotóikat, élményeiket, véleményüket megosszák a nagyvilággal, sőt, posztoljanak rólunk!

A hazai vendéglátó piac csaknem megkerülhetetlen közösségi eszközévé vált a Tripadvisor, amely két fő opcióval rendelkezik:

  1. a Tripadvisort használók véleményt mondhatnak helyekről, látványosságokról, éttermekről, bisztrókról stb., és tervezhetik saját kirándulásukat
  2. a vendéglátóhelyek és szállásadók hirdetőként megjelenhetnek a Tripadvisoron

A Tripadvisor magyar verziója cikkünk íráskor az állatorvosi ló alakját ölti, már ha tájékozódni szeretnénk róla, hogy mégis kiknek adjuk a pénzünket hirdetőként, de a merészebbek vállalhatják a hirdetés kockázatát.

A Facebook és az Instagram esetében két online marketing lehetőséget érdemes kipróbálni:

  1. helyi hirdetés lehetősége: elviekben hirdethetünk az étterem X km-es körzetében, ami nagyon hatékony opciónak tűnik. Ennek a jól célozható marketing eszköznek mindössze az szab határt, hogy hogyan jelöljük ki, kiknek is jelenjen meg a hirdetés. Ha már életkor szerint akarunk szűrni, könnyen előfordulhat, hogy olyan kicsire csökken a potenciálisan elérhető Facebook használók száma, hogy rájuk már nem vállal hirdetési kampányt a Facebook…
  2. a felhasználó által készített tartalom (user generated content): a rossz fotó is jó fotó, ha elégedett vendég posztolja… Ha mindezt helyhez kötik, vagy hashtag-gel használják, máris nyert ügyünk lesz. Nincs más hátra, mint azon gondolkodni, hogyan tudunk kreatív fotótémákat produkálni, hogy ezt még tovább tudjuk ösztönözni.

Jamie Oliver éttermének Instagram oldala

A 12 legmenőbb étteremmarketing tipp

Mire koncentrálj, ha minőségi ugrást akarsz tenni az étteremmarketingben?

1 fantasztikus fotók

Jó minőségűek, jól világítottak, közeliek, tűélesek.

2 ételnevek

Hass minél több érzékre! Idézz fel emlékeket, tárgyakat! Kelts hangulatot a névvel is!

3 Instagram marketing

Varázsold elé az élményt a telefonjára a képek segítségével.

4 illatmarketing

Ki gondolná, hogy a mesterségesen előállított illatok legfőbb felhasználói a vendéglátóhelyek – akikről pedig azt gondolnánk, hogy náluk a sült csirke illatáért nem kell egy pöffentő szerkezet segítségéhez folyamodni? Bővebben: illatmarketing

5 Google Helyek

Légy megtalálható és elérhető!

6 Tripadvisor

Ösztönözd a vélemények írását!

7 WOM (word-of-mouth), szájreklám

Koncentrálj a jó minőségre, hogy tovább ajánljanak!

8 felhasználó által generált tartalom

Kérj fotót, történetet! Nyújts kreatív fotózási lehetőséget, használj vendégkönyvet!

9 hírlevél

Az étterembe, kávézóba járás nem egyszeri és megismételhetetlen… Ha vannak híreid, eseményeid, ösztönözheted velük a visszatérést.

10 minőségi weboldal + online menü

A weboldalt fogd fel úgy, mint az utcán álló köszönőembert, aki beinvitálja a tétovázó vendéget. Eszméletlenül fontosak a funkciók, így ne bízd kutyaütőre weboldalad megtervezését, mert akkor szétesik a mobilnézet és megnyithatatlan lesz az étlap… és huss, a félig megfogott vendéged már megy is a konkurenciádhoz.

11 Wi-Fi marketing

Az ingyenes Wi-Fi utáni következő lépés, amely lehetővé teszi, hogy vendégeidet, akik ehhez hozzájárultak az ingyenes Wi-Fi használatával, jobban megismerd és lekövethetővé válnak a számodra. A marketing egyik legújabb eszköze, amelyről részletesebb információt elérhetőségeinken adunk.

12 influencer marketing

Az influencer marketing (lánykori nevén: véleményvezér marketing) olyan emberek megcélzását jelenti, akik jelentős követőtáborral rendelkeznek. Ha ők posztolnak egy képet, könnyen növelhetik márkaismertségedet – de tény, hogy jól kell megválasztani, kiknek és mit akarunk mondani, üzenni az influencereken keresztül.

Étterem marketing esettanulmány: hívogató weboldal, stílusos olasz design

A Nuna Soulfood nevére az első helyezett a Tripadvisor oldal, amely bemutatja a milánói éttermet. Az ételfotók már önmagukban eladják az éttermet, de a vendégek véleménye sem kevésbé meggyőző.

A stílus és az food styling lejön az egyoldalas weboldalról is. Egyszerű, mégis minden rajta van, amire kíváncsiak vagyunk, és még egy kis marketinges ötlet is belefért, a NUNA név magyarázatával.

 

Nuna Soulfood berendezés

Inspiráció galéria – étterem ötletek

 

Felhasznált források és további weboldalak az inspirációk gyűjtésére:

Home

The Best Street Foods of Milan

 

https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/01/14/restaurant-marketing

A Study of Fast Food Restaurant Design

https://secretldn.com/sketch-beautiful-mayfair-restaurant/

https://www.hitched.co.uk/wedding-planning/ceremony-and-reception/small-london-wedding-venues/

Discover the 30 Best Restaurant Interior Design Colour Schemes

Top Restaurant Design & Decor Trends For 2020

Sign of the times: Branding fast-food venues

https://upserve.com/restaurant-insider/10-restaurant-decor-ideas/

 

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest

5-15 perces
videók

Egyedi
tempóban

Érthetően,
példákkal

Azonnal
használhatóan

14 online tanfolyam