Ha vállalkozás indítás kerül szóba, sokaknak támad az az ötletük, hogy kéne nyitni egy boltot. De milyet, hol és hogyan? Írásunk a boltnyitás üzleti és marketing szempontjait veszi sorra, hogy így is segíthessünk a kezdő kereskedőknek.
A boltnyitás nem egyszerű feladat, már csak adminisztratív szempontból sem. Számos törvénynek és szabálynak kell megfelelni, amelyek folyamatosan és átláthatatlanul változnak. Érdemes először a helyi önkormányzatnál érdeklődni, mi szükséges egy bolt nyitásához, milyen végzettségű alkalmazottra van szükség, milyen termékre kell engedélyt beszerezni a helyi jegyzőtől…
A boltnyitás marketing szempontjai szerencsére nem változnak olyan sűrűn és nyakatekert jogszabályoknak sem kell megfelelni. A józan ész szabályait azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha hosszú távon sikeres boltosok szeretnénk lenni!
A boltnyitás és a bolt működés marketing szempontjai
Sokszor keresnek meg bennünket boltosok vagy boltot nyitni szándékozók, hogy adjunk tanácsot, mit tehetnének, hogy boltjuk forgalma növekedjen, több vevőjük legyen. Előbb-utóbb kiderül, hogy már a nyitás sem volt egy túlságosan jól átgondolt akció, a későbbi problémákról nem is beszélve.
Miket gondoljak végig, ha boltot akarok nyitni?
a tervezett bolt helye, elhelyezkedése
Rengeteg boltot látni nap mint nap, akik azért zárnak be néhány hónap után, mert rosszul mérték fel az üzlethelység jó vagy rossz elhelyezkedését, úgy gondolták, hogy a vevő majd megáll autóval a forgalmas út szélén, vagy tesz egy 5 perces kitérőt a buszmegállótól a boltig…
- milyen parkolási lehetőség van a bolt környékén? – illúzió azt gondolni, hogy az emberek hajlandóak gyalogolni, ha egyszer autóval jól meg tudják közelíteni a versenytársunk boltját
- közlekedési csomópont van-e a közelben? – és amikor átszállnak az emberek az egyik járműről a másikra, elmennek-e a bolt előtt?
- van-e valamilyen “kötelező jellegű” intézmény a közelben? – a posta, az orvosi rendelő, az önkormányzat, az iskola, óvoda tipikusan ilyen intézmények, ahová muszájból mennek, és ha az odafelé úton elmennek a bolt előtt, abból már származhat forgalom
- mit mondanak a környék régi vállalkozói? – érdemes megkérdezni a közeli autószerelőt vagy fodrászt, honnan jönnek az ő vevőik, és az újak hogyan találnak rájuk
- “a faluban nincs ilyen bolt” – ez nem érv arra, hogy akkor erre a bolttípusra szükség van!
cégtábla
A homlokzaton elhelyezett cégtáblára vonatkozhatnak helyi önkormányzati szabályok, illetve szabályozhatja az üzlethelység épületének tulajdonosa.
Marketing szempontból a cégtáblára vonatkozóan a legfontosabb megállapítás az, hogy a magyar kiskereskedők a bolt külső képét alapvetően meghatározó tábla vagy táblák grafikai terveztetésére egyáltalán nem fordítanak kellő figyelmet, pedig a cégtábla olyan a bolt számára, mint a rendezett ruha a tulajdonosa számára. A magyar boltok vagy szegényes, kézzel mázolt gagyi feliratokkal “csalogatják” a vevőket, vagy bohócruhába öltöznek, és annyi színt, betűtípust és logót zsúfolnak rá a kis táblácskára, hogy csak épp arra nem lehet rájönni, mit is akarnak tulajdonképpen eladni.
bolti akciók meghirdetése
A cégtáblához hasonlóan itt is divat a kézzel mázolt gagyi. Nincs előre végiggondolva, hogyan, mi módon fogja tudni az arra elhaladó vevők tudomására hozni a bolt, hogy éppen valamilyen akciót hirdetett. Ahol a járdára tilos kihelyezni különböző megállítótáblákat, vagy éppen a kirakat nagyon kicsi, ott is fel kell készülni legalább agyban, hogy mit is csinál a boltos, ha úgy látja, nincs forgalom, és be kell invitálni a vevőt.
boltberendezés
A bolt profi berendezése vagy nagyon sokba kerül, vagy sok kreativitást kívánna. Ha egyik sincs, innen-onnan összeszedett polcok, kosarak, bútorlapokbból összeácsolt akciós turkáló adja a teljes káosz képét. A legtöbb magyar bolt ettől a betegségtől is szenved.
A boltberendezésnek stílusában, anyagában, színében alkalmazkodnia kell a kínált áruhoz, legyen az akár gyógynövény, testápolás vagy láncfűrész.
Ahogy az akciós kommunikációnak meg kell jelennie kifelé, úgy az akciónak helyet kell biztosítani bent is. A vevőnek pontosan kell tudnia, melyik termékek az akciósak, mennyibe kerülnek, stb.
A boltberendezéssel külön marketing szakterület foglalkozik: az eladáshelyi marketing.
Egy-egy jól kitalált árukihelyezés akár 30%-kal is növelheti a forgalmat!
árcímkék és feliratok
Az árcímke és a termékek megnevezése ismét csak olyan terület, ahol egy kis odafigyelés és precizitás csodálatos szépséget eredményez – a cetlikre írt szövegek viszont nagyon vásárivá teszik az egész boltot.
árpolitika
Az árszint helyes megválasztása nagyon komoly marketing döntés. A bolt esetében viszonylag jól le lehet mérni, ha túl drágára lőtte be a kereskedő az árszintjét, hiszen a vevők arcán látja a reakciót, akinek erre van szeme. Ilyenkor a legrosszabb, amit tehetünk, hogy az árat hagyjuk ott, ahol van, hiszen ennyiért vagy annyiért szereztük be az árut és ennyi vagy amannyi árrést szeretnénk rajta realizálni. Hatalmas üzleti hiba! Az árrés ugyanis nem attól lesz, hogy megálmodjuk vagy leírjuk egy papírra, hanem attól, hogy a vevő kifizeti. Ha viszont a vevő elkönyvel bennünket drága boltnak, soha többé nem fog visszajönni!
bolt reklámozása
“Hogyan reklámozzam az üzletemet, boltomat?” – gyakran kapunk ilyen kérdést. Általában már későn, és azért, hogy a bolt tulajdonosa megpróbálja jóvátenni az átgondolatlan boltnyitás okozta hibákat. Reklám nélkül semmi sem működik! Reklámozni pedig nem (csak) akkor kell, ha nincs forgalom!
bolt az interneten?
Kisbolt számára is fontos, hogy megtalálják az interneten, a potenciális vevők ugyanis sokszor az interneten tájékozódnak először.
Megnézik a bolt pontos helyét, nyitvatartását, telefonszámát. Aki nem található meg az interneten, az már tényleg csak arra számíthat, hogy pont a boltja elé helyezzék át a buszmegálllót…
A megtalálhatóságot akár egy egy oldalas honlap is tudja biztosítani, feltéve persze, hogy a Google “látja” a honlapot… Kínálunk olcsó weboldalt még azoknak is, akik mindössze csak boltjuk helyét és létezését szeretnék az emberek tudomására hozni! Erről bővebben: Bérelhető Weboldal
vészhelyzeti forgatókönyv
Aki egyszer beleugrott egy bolt nyitási munkába, nem szívesen adja fel. Kell lennie azonban egy olyan elképzelésnek, mit csinál, ha túl magasnak bizonyulnak az árak, ha a szomszédban nyit egy nemzetközi lánc egy új boltot, ha kiderül, hogy mégsem sétálnak el annyian a bolt előtt, mint azt elsőre gondoltuk.
“hogyan nyissak boltot” tuti tipp: jó eladóval!
20 év is eltelt már a rendszerváltás óta, de az unott képű, flegma eladókislányok még mindig nem tűntek el. A bolti eladói munka sokszor fárasztó, unalmas (ha nincs vevő), de semmi sem tud olyan megbízható módon forgalmat generálni, mint egy kedves és talpraesett eladó. Ő az, aki majd visszatérésre készteti a vevőket és ő lesz az, aki adott esetben sikeresen veszi fel a versenyt a nemzetközi bolthálózat “új szomszéd” üzletével.
Milyen üzletet nyissak? Mit áruljak?
Speciális termékeket, amelyek óriási termékismeretet igényelnek. Ilyen lehet egy gyógynövénybolt vagy más természetgyógyászati termékekkel foglalkozó bolt. Az eladó szakértelme és a vevőknek szóló ígéret az általuk keresett termékek beszerzésére hatalmas ütőkártya lehet!
Olyan termékeket, amellyel egy multinacionális kereskedelmi lánc egészen biztosan nem fog foglalkozni. Magyarországon jelenleg óriási felfutása van a nyugati használt ruhát árusító boltoknak.
Blogbejegyzésünk ebben a témában: Hogyan nyissak használtruha boltot?