Mi a siker titka egy vállalkozásban? Kiből lesz sikeres vállalkozó? Néhány titok…
Melyik vállalkozás lesz sikeres? Mi a siker receptje?
Ahhoz, hogy egy vállalkozás, egy vállalkozó sikeres legyen, 5 alapvető képesség szükséges.
Mi az 5 titok?
1. Légy rá képes, hogy megveregesd a saját vállad vagy saját hajadnál fogva kihúzd magad a kedvetlenség és elkeseredés mocsarából!
Vagyis: MOTIVÁCIÓ.
Gondold végig, mennyire érzed, érezted komoly hiányát annak, hogy egy jól végzett munka után főnököd nem nyitotta dicséretre a száját. Mennyire voltál képes ennek ellenére elégedettnek lenni teljesítményeddel? Mennyire tudtál objektív lenni?
Motivációdat könnyen növelheted:
a) apró eredményeknek is örülj!
b) tartsd szem előtt, hogy most a sajátodért dolgozol!
c) elkeseredettségre fordított energiáidat tereld át a kreativitás csatornájába!
2. Meg tudod-e szervezni mindennapi tevékenységedet anélkül, hogy kicsúszol a határidőkből? Tudd kiadni a feladatokat másoknak és elfogadni munkájuk eredményét! Amit jobban tudsz, arra taníts meg másokat! Tudj fontossági sorrendet felállítani a feladataid között!
Röviden: VEZETÉS – SZERVEZÉS
Amíg esetleg egyedül dolgozol a vállalkozásban, addig tudni kell úgy dolgozni, hogy saját magad számára tűzöl ki határidőket és azokat be is tartod. Fogadd el, hogy sok mindenhez nem értesz, ebben jól kell tudni kiválasztani a megfelelő segítőket. Egy átlagos vállalkozás esetében 3 ilyen fő terület van:
- marketing
- könyvelés és számvitel
- jogi ügyek
3. Beszélgess, kérj véleményt, vállalj fel és rendezz konfliktusokat! Ne söpörd a szőnyeg alá a konfliktusokat annak reményében, hogy ezzel megrendelést nyersz – az ilyen ügyek a bíróságon végződnek. Figyelj minden beszélgetőpartneredre! Alakítsd ki röviden azt az üzenetet, amivel elmondod magadról, mi is a vállalkozásod!
Egyszerűen szólva: KOMMUNIKÁCIÓ.
Nehéz megtalálni az egyensúlyt a megfelelő kommunikációra: beszélgetni kell – de üzleti titkokat nem kiadni. Információt, ötleteket gyűjteni – de saját olvasattal, saját véleménnyel rendelkezni. Kimondani a negatív érzéseket – de nem durvának lenni.
4. Minden szabad percedben találj ki ötleteket, amelyek előrevihetik a vállalkozásodat! Ne engedd, hogy az “ez nálam úgysem működik” földbe döngölje vállalkozásodat! Ne feledd: itt nincs főnök, aki keresztbe tesz az ötleteknek! (De van két sokkal keményebb “főnököd”: a piac és saját lustaságod.)
Egyszóval: KREATIVITÁS.
A fantasztikus ötlet mindaddig csak egy lufi, amíg meg nem csinálod. Ötleted helyességéről, de legalábbis átgondoltságáról meggyőződhetsz, ha marketing tanácsadó segítségét kéred, aki a marketing stratégia felvázolásával szab irányt a napi teendőknek.
5. Nem mehetsz mindig biztosra! Birkózz meg a bizonytalanság érzésével – ha máshogy nem megy, tanuld meg átterelni a gondolataidat a “hogyan tovább” irányba. Kockáztass, de ebben is tudd, hol a határ!
Azaz: KOCKÁZATVÁLLALÁS.
A férfi és a női vállalkozók között – felméréseink szerint – itt tátong a legmélyebb különbség. A férfiak sokszor túl sok kockázatot vállalnak, a nők pedig annyira nem akarnak kockázatot vállalni, hogy lényegében a “fantasztikus ötleten” nem is jutnak túl… Mindkét véglet a vállalkozás halála.
És a 6. titok…
Van egy jó hírünk! Ezek a vállalkozói sikertényezők egymással némileg kiválthatók. Nem kell mindenben tökéletesnek lenned – persze nem árt, ha közelítesz hozzá. Ha a kommunikációban gyengébb vagy, mert nem vagy az a kifejezett networking mágus (magyarul nehezedre esik a hogyvankázás), ezt kompenzálhatod, ha erős a motiváltságod, ha könnyen fellelkesíted a környezetedben lévőket.