“Megtenné, hogy ránéz a honlapomra és elmondja az ötleteit?” – így szól a honlaptulajdonosok kérése, amivel nagyon gyakran megkeresnek bennünket. Mit vizsgálunk meg ilyenkor?
A sikeres vagy sikertelen weboldal
Az, hogy egy honlap sikeres-e vagy sem, alapvetően két dologtól függ:
- látogatószám – vagyis van-e elegendő látogató a honlapon, megtalálják-e a keresőből vagy átkattintásokból
- design és használhatóság – azokat, akik ott vannak a honlapon, meggyőzi-e az, amit látnak, olvasnak
Amikor egy honlaptulajdonos megkeres bennünket, az alapvető gondja az, hogy a honlapja nem sikeres:
- nincs rajta elég látogató (sokszor még azt sem tudja, hányan vannak, mert nem nézi a webstatisztikát)
- nincsenek a honlapról megkeresések, telefonok
- nincs vásárló a webáruházban
- a kevés látogató sem jelentkezik, csak elhagyják a honlapot
Ezekhez a gondokhoz az utóbbi években egyéb probléma-meghatározások is társultak:
- sok a látogató, de nem konvertálnak, vagyis nem vásárolnak, nem jelentkeznek, nem kérdeznek
- a vállalkozás hirdet a Google AdWords-ben, de a plusz látogatók nem válnak érdeklődővé, árajánlatkérővé (nincs konverzió)
- a honlap jó helyezésekkel bírt a Google-ban, de azok estek
- az oldal nem jól jelenik meg mobiltelefonon
Mi a baj a honlappal?
Első lépésként természetesen megkérdezzük a weboldal tulajdonosát, milyen problémát érzékel.
Ahhoz, hogy megtudjuk, hol van a hiba, végig kell menni a logikai folyamaton és két fő kérdésre keresni a választ:
- rá tudnak-e találni a honlapra a látogatók? vagyis keresőoptimalizált-e a honlap
- akik már rátaláltak, valószínűleg mit gondoltak a honlapról, hogyan éreztek, hogyan tudták használni a honlapot?
Míg az első kérdésre sokkal tényszerűbb válaszokat adhatunk a különböző honlapelemzők segítségével, a második kérdés vizsgálatának valamivel több szubjektív szempontja is van.
Weboldal elemzés I. – megtalálható-e a honlap? milyen a SEO helyzet?
A megtalálhatóság, vagyis az, hogy történt-e érdemi keresőoptimalizálás (SEO) a honlapon, viszonylag objektíven vizsgálható. A hangsúly a VISZONYLAG szón van…
Ahány SEO elemző, az annyiféle eredményt ad, ráadásul sok közülük szarvashibát vét, és hibának jelez valamit, amit a kódnézetben hibátlanul látunk. Vagyis ismerni kell azokat az weboldal elemzőket, amikkel megbízhatóan lehet dolgozni.
Egy részletes honlapelemzéshez adatokat is szoktunk kérni (webstatisztika hozzáférés, Google AdWords fiók, Facebook fiók – ha voltak hirdetések), de az alaphelyzet ezek nélkül is felmérhető:
1. helyezések a Google-ban
A honlapra ránézve néhány kulcsszót vélelmezünk, és megnézzük a helyezéseket. Megnézzük bizonyos aloldalak helyezését, és azt, egyáltalán tud-e a honlapról a Google.
[Az, hogy a vélelmezett fő kulcsszóra a honlap nincs az első 20-ban, még nem ad teljes képet arról, hogy hogy is állunk ezen a területen. Kulcsszótól és iparágtól függ…]
2. domain vizsgálat
Megnézzük a domain, a főoldal és a legnépszerűbb aloldalak mutatószámait, a rámutató linkeket. (domain authority
Megnézzük, nincs-e tiltólistán a szerver, amin a honlap tárhelye van. (Mert a tárhelyszolgáltató minősége nagyon fontos! Tárhely és domain)
Sokszor szükséges az is, hogy visszanézzünk a múltba, mik történtek az adott honlapon az évek alatt. Ebből már sejteni lehet, hogy milyen erősségű domain-en van a honlap.
3. forráskód elemzés
Néhány perces művelet, amit könnyen elvégezhet az, aki ért a HTML kódhoz. A kódból ismét sok mindenre fény derül:
- meta tag vizsgálat (title, keywords, description, Open Graph stb.)
- használt “segédprogramok”, programozási módok használata (Java Script, frame stb.)
- webstatisztika rendelkezésre állás – [Többször láttunk már olyat, hogy a honlapkészítő maga nézegette a webstatisztikát, de a honlaptulajdonos erről nem tudott semmit. Miért?]
4. SEO (keresőoptimalizálás) elemzés
Ennek a honlapelemzési területnek egy része a forráskód elemzés során már kiderül, más részéhez online elemzőket veszünk igénybe. Amiket megnézünk:
- kulcsszósűrűség elemzése
- rámutató linkek elemzése
- képek SEO elemzése
- Alexa traffic rank ellenőrzés
- másolás ellenőrzés a duplikáció kiszűrésére
- forgalmi becslő elemzők
- webhely sebesség ellenőrzés
- W3C validálás
- social media jelenlét ellenőrzése
[Fontos megjegyezni, hogy egy honlap adott esetben elbukhat az egyik vagy másik teszten, a lényeges az összkép, ami látható. Mivel a Google több mint 200 tényezőt használ, amikor egy oldalt besorol, és a tényezők súlyát változtathatja, így egy pillanatképből csak azt lehet megmondani, melyek a lehetséges fejlődési területek.]
Weboldal elemzés II. – mit lát a látogató?
Amikor a honlap elemzésének ehhez a pontjához érünk, igyekszünk minél objektívebb véleményt kialakítani és félretenni a tetszik-nem tetszik szubjektivitást.
1. honlap design elemzése
- mennyire egységes és letisztult a honlap?
- mennyire felel meg a honlapdesign divatnak?
- áttekinthető-e? tudom-e első blikkre, hogy miről szól, mit akar eladni?
- megfelel-e a design a marketing pozícionálásnak?
2. webergonómiai elemzés
- tudom-e, rájövök-e, hogy hová kell kattintani, ha a fő termékről, szolgáltatásról, a cégről akarok tudni valamit?
- működnek-e a funkciók? működnek-e a linkek?
- rendesen be vannak-e állítva a social media funkciók, megosztás stb.?
- mennyire könnyű vagy nehéz eljutni a marketing üzenetig?
Mint látható, a honlap mögött álló marketinget (pozícionálás, arculat, marketing üzenet) a honlapelemzés szerves részének tekintjük – azért mert a honlap sikeréhez ez éppúgy hozzátartozik, mint a jól működő funkciógombok vagy a domain kora…
3. mobilnézet elemzés és oldalbetöltődés
Az okostelefonok elterjedésével már nem kérdés, hogy az a honlap, amelynek nincs mobilnézete, elveszett. A látogató nem fog kínlódni egy honlappal, inkább kattint tovább a versenytárs honlapjára…
A mobilnézet helyes kialakítása nem könnyű feladat: nagy precizitást vár el a weboldal tervezőjétől, és rengeteg tesztelést! Sokszor előfordul, hogy egy honlap mobilverziója jól jelenik meg egy Samsung vagy más telefonon, de összeakad, ha más telefonokon nézik.
Az oldal betöltődés ideje hasonlóan fontos tényező, ami régen, a betárcsázós internet korában is kiemelt jelentőségű volt. Manapság a mobil internet a gyenge láncszem, ami ugyanakkor párosul a felhasználó elvárásával, miszerint a honlap azért mégiscsak nézzen már ki valahogy.
A weboldal elemzés “következményei”
Mi a haszna a honlap elemzésének?
A weboldal elemzésének akkor van ténylegesen értelme, ha utána a tulajdonos az eredmények és javaslatok tükrében lépéseket is tesz. Attól függően, hogy mekkora a “baj”, kisebb-nagyobb vagy éppenséggel radikális változtatások szükségesek.
A mi tapasztalatunk…
A legtöbbször azt látjuk, hogy a sikertelen honlapok több sebből véreznek:
- hiányzik a marketing koncepció,
- rosszul van megírva a webszöveg,
- zavaros a design és
- nem működnek rendesen a funkciók.
A keresőben való megjelenés hiánya szinte hab a tortán…