Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

A honlapkészítés – csapatmunka

Milyen a jó honlap? Informatív, tetszetős, logikusan felépített, és arra ösztönöz, hogy a tulajdonost megkeressük, tőle vásároljunk, tőle rendeljünk szolgáltatást. Hogyan lehet ilyen honlapot készíteni?

A honlapkészítés olyan munka, amelyben számos szakterület tudását kell ötvözni. Sokszor olyan területekét, amelyek Magyarországon kevéssé ismertek, gyerekcipőben járnak.

Ráadásul a már létező szakmákban is új típusú megközelítést kell alkalmazni, ha sikeres és bevételt termelő honlap a cél.

Milyen szaktudás kell a honlap elkészítéséhez?

  • marketing
  • grafika
  • szövegírás
  • programozás
  • … és persze kell egy megrendelő, aki tisztában van vele, hogy túl komplex ez a feladat ahhoz, mintsem hogy ő egy-egy ponton következmények nélkül beavatkozzon (saját elmélete legyen a jó honlapszövegről vagy ismerősei zümmögőkórusára hallgatva kicseréltessen néhány domináns fotót a honlapon).

Miért más a honlapkészítés az egyes területeken, mint más munkák?

hatékony honlap az, amelyik megtalálható a látogatók számára, vagyis keresőoptimalizált. A keresőoptimalizálás egy olyan plusz tudást követel meg, amely még összetettebbé teszi a feladatot.

1. a marketing gyökeresen más megközelítést vár el

Míg a klasszikus marketing rábeszélni akar és a saját maga által kreált üzenetet akarja átnyomni a fogyasztó fejébe, az internet ehhez képest 180 fokos fordulatot vár el. Vagyis: “add a fogyasztónak azt az üzenetet, amire ő kíváncsi, vagy ha ezt nem tudod megtenni, reménykedj a vírusmarketingben!”

Egyszóval: az internet nem az ütős reklámszövegek világa.

honlapkészítés jó alkalom arra, hogy a vállalkozás pozícionálását, célcsoport meghatározását és kínálatát is vizsgálatnak vessük alá. A jó honlap készítése tehát egyben marketing stratégia készítés is.

2. az alkalmazott grafika is más itt

Minden, amit egy grafikus megtanult a nyomtatott anyagok készítéséről, kérdésessé válhat a weben. A grafikának ki kell szolgálnia a webes használhatóságot, az úgynevezett webergonómiát.

Míg a nyomtatott grafikák esetében a betűtípusok, színek, design elemek használatának csak a képzelet szab határt, a honlapkészítés során a legkisebb “művészieskedés” is azt eredményezheti, hogy látogatót veszítünk.

webergonómiával kapcsolatban számos kutatás készült, amelyet a honlapra szakosodott grafikusnak ismernie kell.

3. a honlapszöveg írás külön műfaj

Íráshoz szokott ember számára a webszövegírás elsajátítása és gyakorlása kemény próbatétel. (Még jelen sorok írója is több száz oldalnyi webszöveg megírása után – ha csak teheti – visszatér a “nem webes” írásmódhoz…)

A jó webszövegíró a régen oly népszerű “Játék a betűkkel” logikájával írja a szöveget. Nem reklámszövegíró, nem esszé író és nem publicista.

A honlapkészítés során a szövegíró is több “irányba” kell dolgozzon:

  • jó marketingesként a lehető legtöbbet kell tudnia (és éreznie!) a fogyasztóról
  • a honlap optimalizálás során óriási szerep jut a honlap szövegének, így a keresőoptimalizálással és a Google honlapkészítési ajánlásaival is tisztában kell lennie
  • együtt kell dolgoznia a honlap grafikai tervezőjével, mert előfordul, hogy a legfrappánsabb szöveg nem fér ki…

4. a programozó specializálódjon a honlapkészítésre

Az a honlap, amit csak programozók készítenek, tipikus módon csúnya (de legalábbis kinézetét illetően kihívásokkal küszködik), funkcióiban pedig túlbonyolított. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a programozó a funkciók szakértője.

A honlapkészítés azonban a programozásnak egy külön, speciális szelete. Sehol sem ütközik ki annyira a különbség az átlagos felhasználó és a programozó között, mint a honlapok esetében.

A honlapkészítés során a programozónak “leegyszerűsített aggyal” kell gondolkodnia. Ebben a jó marketing lehet a segítségére!

A honlap optimalizálás pedig ugyancsak az egyszerűsítést követeli meg: a keresőbarát programozási formák mindig az egyszerűbb, átláthatóbb irányba mutatnak.

A programozó biztosítja, hogy a webszövegíró által megírt szöveg láthatóvá váljon a kereső (Google) számára, és megkapja a szükséges hangsúlyokat.

A programozónak a grafikussal is szorosan együtt kell működnie. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a kitalált grafika vagy láthatalanná tesz fontos információkat a Google számára, vagy nem lesz kompatibilis a design minden böngészőre.

Kitől rendeljek honlapot?

Célszerű olyan honlapkészítőt választani, ahol a marketing, a szövegírás, a grafikai tervezés és az optimalizált programozás a lehető legkevesebb ember kezében fut össze. (Nem árt, ha ezek az emberek ténylegesen beszélő viszonyban vannak egymással, nemcsak akkor, amikor a honlapkészítő cég előnyeit ecsetelik a megrendelő számára…)

Most természetesen hazabeszélünk: a sikermarketing.hu ilyen, honlapkészítéssel (is) foglalkozó cég!

Tapasztalataink…

Az évek során számos honlaptulajdonos keresett meg bennünket azzal, hogy valami gond van a honlapjával, nincsenek megkeresések, nincs eladás. A háttérben mindig az állt, hogy a honlapot nem a négy terület együttes figyelembevételével készítették.

– amit a marketing guruk ráhatása alapján készítettek…

Ott volt önfényezés, hírlevél feliratkozás, beetető ingyenes letölthető anyag – de nem volt értelmes tartalom. A honlapon csak akkor volt látogató, ha az illető fizetett a Googlenak. (Google fizetett hirdetést vásárolt, de legtöbbször még abból a vásárlásból is hiányzott a szakmaiság…)

– amit programozók készítettek

Borzalmas bonyolult, megtalálhatatlan gombokkal, 90-es évek beli dizájnnal…

– amit grafikus (művész) készített

A grafikus stílusától függően szép vagy kevésbé szép lehet, de az ilyen oldalak kicsit kiállításra emlékeztetnek: csodálni kell a képeket és a kreatív képi megoldásokat. Mivel tartalom kevés van az oldalon, így a látogató biztosan nem a Google-ból érkezik, és nagy valószínűséggel elég foghíjas az információ is, amit az oldalon talál. Mindössze néhány szó.

– íróember honlapja

Az ilyen honlap bővelkedik az olvasnivalóban, amelynek azonban sem a színei, sem a tördelése nem veszi figyelembe azt, hogy ezt nem papír alapon olvassák, hanem monitoron. Így válik az értékes szöveg gyakorlatilag olvashatatlanná.

Végül pedig létezik a házi barkács honlap, amelyet egy ügyeskezű, számítógépező unokaöccs, gyermek vagy barát rakott össze, aki a fentiek közül egyik erősséget sem tudja felmutatni…