Milyen a jó honlap? Informatív, tetszetős, logikusan felépített, és arra ösztönöz, hogy a tulajdonost megkeressük, tőle vásároljunk, tőle rendeljünk szolgáltatást. Hogyan lehet ilyen honlapot készíteni?
A honlapkészítés olyan munka, amelyben számos szakterület tudását kell ötvözni. Sokszor olyan területekét, amelyek Magyarországon kevéssé ismertek, gyerekcipőben járnak.
Ráadásul a már létező szakmákban is új típusú megközelítést kell alkalmazni, ha sikeres és bevételt termelő honlap a cél.
Milyen szaktudás kell a honlap elkészítéséhez?
- marketing
- grafika
- szövegírás
- programozás
- … és persze kell egy megrendelő, aki tisztában van vele, hogy túl komplex ez a feladat ahhoz, mintsem hogy ő egy-egy ponton következmények nélkül beavatkozzon (saját elmélete legyen a jó honlapszövegről vagy ismerősei zümmögőkórusára hallgatva kicseréltessen néhány domináns fotót a honlapon).
Miért más a honlapkészítés az egyes területeken, mint más munkák?
A hatékony honlap az, amelyik megtalálható a látogatók számára, vagyis keresőoptimalizált. A keresőoptimalizálás egy olyan plusz tudást követel meg, amely még összetettebbé teszi a feladatot.
1. a marketing gyökeresen más megközelítést vár el
Míg a klasszikus marketing rábeszélni akar és a saját maga által kreált üzenetet akarja átnyomni a fogyasztó fejébe, az internet ehhez képest 180 fokos fordulatot vár el. Vagyis: “add a fogyasztónak azt az üzenetet, amire ő kíváncsi, vagy ha ezt nem tudod megtenni, reménykedj a vírusmarketingben!”
Egyszóval: az internet nem az ütős reklámszövegek világa.
A honlapkészítés jó alkalom arra, hogy a vállalkozás pozícionálását, célcsoport meghatározását és kínálatát is vizsgálatnak vessük alá. A jó honlap készítése tehát egyben marketing stratégia készítés is.
2. az alkalmazott grafika is más itt
Minden, amit egy grafikus megtanult a nyomtatott anyagok készítéséről, kérdésessé válhat a weben. A grafikának ki kell szolgálnia a webes használhatóságot, az úgynevezett webergonómiát.
Míg a nyomtatott grafikák esetében a betűtípusok, színek, design elemek használatának csak a képzelet szab határt, a honlapkészítés során a legkisebb “művészieskedés” is azt eredményezheti, hogy látogatót veszítünk.
A webergonómiával kapcsolatban számos kutatás készült, amelyet a honlapra szakosodott grafikusnak ismernie kell.
3. a honlapszöveg írás külön műfaj
Íráshoz szokott ember számára a webszövegírás elsajátítása és gyakorlása kemény próbatétel. (Még jelen sorok írója is több száz oldalnyi webszöveg megírása után – ha csak teheti – visszatér a “nem webes” írásmódhoz…)
A jó webszövegíró a régen oly népszerű “Játék a betűkkel” logikájával írja a szöveget. Nem reklámszövegíró, nem esszé író és nem publicista.
A honlapkészítés során a szövegíró is több “irányba” kell dolgozzon:
- jó marketingesként a lehető legtöbbet kell tudnia (és éreznie!) a fogyasztóról
- a honlap optimalizálás során óriási szerep jut a honlap szövegének, így a keresőoptimalizálással és a Google honlapkészítési ajánlásaival is tisztában kell lennie
- együtt kell dolgoznia a honlap grafikai tervezőjével, mert előfordul, hogy a legfrappánsabb szöveg nem fér ki…
4. a programozó specializálódjon a honlapkészítésre
Az a honlap, amit csak programozók készítenek, tipikus módon csúnya (de legalábbis kinézetét illetően kihívásokkal küszködik), funkcióiban pedig túlbonyolított. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a programozó a funkciók szakértője.
A honlapkészítés azonban a programozásnak egy külön, speciális szelete. Sehol sem ütközik ki annyira a különbség az átlagos felhasználó és a programozó között, mint a honlapok esetében.
A honlapkészítés során a programozónak “leegyszerűsített aggyal” kell gondolkodnia. Ebben a jó marketing lehet a segítségére!
A honlap optimalizálás pedig ugyancsak az egyszerűsítést követeli meg: a keresőbarát programozási formák mindig az egyszerűbb, átláthatóbb irányba mutatnak.
A programozó biztosítja, hogy a webszövegíró által megírt szöveg láthatóvá váljon a kereső (Google) számára, és megkapja a szükséges hangsúlyokat.
A programozónak a grafikussal is szorosan együtt kell működnie. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a kitalált grafika vagy láthatalanná tesz fontos információkat a Google számára, vagy nem lesz kompatibilis a design minden böngészőre.
Kitől rendeljek honlapot?
Célszerű olyan honlapkészítőt választani, ahol a marketing, a szövegírás, a grafikai tervezés és az optimalizált programozás a lehető legkevesebb ember kezében fut össze. (Nem árt, ha ezek az emberek ténylegesen beszélő viszonyban vannak egymással, nemcsak akkor, amikor a honlapkészítő cég előnyeit ecsetelik a megrendelő számára…)
Most természetesen hazabeszélünk: a sikermarketing.hu ilyen, honlapkészítéssel (is) foglalkozó cég!
Tapasztalataink…
Az évek során számos honlaptulajdonos keresett meg bennünket azzal, hogy valami gond van a honlapjával, nincsenek megkeresések, nincs eladás. A háttérben mindig az állt, hogy a honlapot nem a négy terület együttes figyelembevételével készítették.
– amit a marketing guruk ráhatása alapján készítettek…
Ott volt önfényezés, hírlevél feliratkozás, beetető ingyenes letölthető anyag – de nem volt értelmes tartalom. A honlapon csak akkor volt látogató, ha az illető fizetett a Googlenak. (Google fizetett hirdetést vásárolt, de legtöbbször még abból a vásárlásból is hiányzott a szakmaiság…)
– amit programozók készítettek
Borzalmas bonyolult, megtalálhatatlan gombokkal, 90-es évek beli dizájnnal…
– amit grafikus (művész) készített
A grafikus stílusától függően szép vagy kevésbé szép lehet, de az ilyen oldalak kicsit kiállításra emlékeztetnek: csodálni kell a képeket és a kreatív képi megoldásokat. Mivel tartalom kevés van az oldalon, így a látogató biztosan nem a Google-ból érkezik, és nagy valószínűséggel elég foghíjas az információ is, amit az oldalon talál. Mindössze néhány szó.
– íróember honlapja
Az ilyen honlap bővelkedik az olvasnivalóban, amelynek azonban sem a színei, sem a tördelése nem veszi figyelembe azt, hogy ezt nem papír alapon olvassák, hanem monitoron. Így válik az értékes szöveg gyakorlatilag olvashatatlanná.
Végül pedig létezik a házi barkács honlap, amelyet egy ügyeskezű, számítógépező unokaöccs, gyermek vagy barát rakott össze, aki a fentiek közül egyik erősséget sem tudja felmutatni…