A coach (ejtsd: kócs) jelentése: edző. A fogalom, mint coaching, vagyis edzés, trenírozás az elmúlt években került át a magyar üzleti nyelvbe. Mit jelent a coaching?
Miről szól a coaching? Mit csinál egy coach? Mit csinál a marketing coach? Miért van rá szükség?
2004. óta foglalkozom kisvállalkozások marketingjével. Ügyfeleim a legváltozatosabb tevékenységi körből kerültek már ki: volt köztük étterem, szabóság, faesztergályos, kiskereskedő, bútorgyártó, táplálékkiegészítő forgalmazó. befektetési tanácsadó, jogász, autósiskola, költöztető-fuvarozó, könyvelő, angoltanár, zsonglőr… és még hosszan sorolhatnánk. A legtöbbjüknek nemcsak marketing tanácsot adtunk, de egy, a kisvállalkozások számára mindennél hatékonyabb marketing eszközt is, a honlapot.
A honlapkészítés után következett a próba: hoz-e új vevőt a honlap, jó úton jártunk-e, amikor a marketing és honlapkészítés koncepciónk alapján építettük fel a honlapot. Az ellenőrzést pedig tett követte: nem egy esetben új üzleti lehetőségek nyíltak meg az ügyfél számára.
A marketing tanácsadás pedig egy folyamattá alakult, amit egyik ügyfelünk a következő szavakkal írt le:
Kedves Mária, köszönöm, hogy megtanít halászni és nemcsak a halat adja a kezembe.
És ezzel lassan vissza is kanyarodunk az “üzleti edzés”, a business coaching fogalmához.
Mi az a coaching?
A coaching az a partneri folyamat, amikor a tanácsadó (edző vagy coach) tanítja a vállalkozót arra, hogyan vigye a vállalkozását nap mint nap. Felméri a fejlesztendő területeket, képességeket és ezekre koncentrálva segíti a mindennapi munkát és ezen keresztül a fejlődést.
Marketing tanácsadó vagy marketing coach?
Mi a különbség?
A marketing tanácsadó …
egy-két alkalommal mondja el, mit kell tennie a vállalkozónak az adott helyzetben.
A marketing coach …
vagyis a marketing edző a marketing alapvető törvényéből (marketing = hibázz és tanulj) kiindulva felkészíti a vállalkozót arra a folyamatra, aminek a végén sikeressé válhat a vállalkozás.
Nagyon leegyszerűsítve: a marketing tanácsadó eszet oszt, a marketing edző tanít. Kinek-kinek igénye szerint.
Kinek való a marketing coaching?
A marketing coaching folyamatban való részvétel alapja, hogy a vállalkozó tanulni és fejlődni akarjon. Ehhez nyitottnak kell lennie és mindenekelőtt félretenni a megrendelő – szolgáltató attitűdöt (“aki fizet, annak van igaza”).
A jó marketing edző (marketing coach) legfőbb jellemzője a nyitottság, a közlékenység és a kritikai hang. Vagyis elemez, alternatívákat vázol és magyaráz.
1. A marketing coaching első lépése: képességek felmérése
Ahhoz, hogy megtudjuk, mely területeket kell fejleszteni, tisztában kell lenni a kiindulási helyzettel: milyen vállalkozói képességekkel rendelkezik a leendő tanuló. Ezt egy beszélgetés keretében mérjük fel, amiben sokat segít, ha korábbi vállalkozási tapasztalatait, gyakorlatát osztja meg velünk, illetve a beosztottakkal való viselkedés, a munkahelyi légkör felmérése is fontos tényező. (Mert javasolhatunk mi akármilyen marketing stratégiát, ha a beosztottak valamiért nem csinálják végig…)
2. A vállalkozási ötlet értékelése
Induló vállalkozás esetén azt, hogy valaki végiggondolta-e teljesen az ötletét, tudja-e, mire kell odafigyelnie és honnan leselkedhet veszély, nem árt tudatosítani. Ezt egy online kikérdezés alapján tesszük.
3. Marketing audit
A vállalkozás helyzetének felmérésére a marketing tanácsadó auditot végez, amiben áttekinti a vállalkozás marketing stratégiáját.
4. Marketing akcióterv
Mit fogunk csinálni és az mennyibe fog kerülni? Erre ad választ a marketing akcióterv.
Ha ezt még kiegészítjük az eladás (bevételek és kiadások) becslésével, előáll az üzleti terv.
A marketing coaching folyamat
A marketing coaching lényege, hogy a fenti “gyakorlatok” elvégzése során a vállalkozó maga is megtanulja, hogyan kell marketinges szemmel elemezni és cselekvési alternatívákat vázolni.
Ha úgy gondolja, hogy Önnek és vállalkozásának is marketing coaching-ra van szüksége, keressen bennünket!