Marketing coaching – marketing tanácsadó vagy “marketing edző”?

Ujvári Mária - 2013. február 26 - Marketing / Vállalkozás

A coach (ejtsd: kócs) jelentése: edző. A fogalom, mint coaching, vagyis edzés, trenírozás az elmúlt években került át a magyar üzleti nyelvbe. Mit jelent a coaching?

Miről szól a coaching? Mit csinál egy coach? Mit csinál a marketing coach? Miért van rá szükség?

2004. óta foglalkozom kisvállalkozások marketingjével. Ügyfeleim a legváltozatosabb tevékenységi körből kerültek már ki: volt köztük étterem, szabóság, faesztergályos, kiskereskedő, bútorgyártó, táplálékkiegészítő forgalmazó. befektetési tanácsadó, jogász, autósiskola, költöztető-fuvarozó, könyvelő, angoltanár, zsonglőr… és még hosszan sorolhatnánk. A legtöbbjüknek nemcsak marketing tanácsot adtunk, de egy, a kisvállalkozások számára mindennél hatékonyabb marketing eszközt is, a honlapot.

honlapkészítés után következett a próba: hoz-e új vevőt a honlap, jó úton jártunk-e, amikor a marketing és honlapkészítés koncepciónk alapján építettük fel a honlapot. Az ellenőrzést pedig tett követte: nem egy esetben új üzleti lehetőségek nyíltak meg az ügyfél számára.

marketing tanácsadás pedig egy folyamattá alakult, amit egyik ügyfelünk a következő szavakkal írt le:

Kedves Mária, köszönöm, hogy megtanít halászni és nemcsak a halat adja a kezembe.

És ezzel lassan vissza is kanyarodunk az “üzleti edzés”, a business coaching fogalmához.

Mi az a coaching?

A coaching az a partneri folyamat, amikor a tanácsadó (edző vagy coach) tanítja a vállalkozót arra, hogyan vigye a vállalkozását nap mint nap. Felméri a fejlesztendő területeket, képességeket és ezekre koncentrálva segíti a mindennapi munkát és ezen keresztül a fejlődést.

Marketing tanácsadó vagy marketing coach?

Mi a különbség?

A marketing tanácsadó …

egy-két alkalommal mondja el, mit kell tennie a vállalkozónak az adott helyzetben.

A marketing coach …

vagyis a marketing edző a marketing alapvető törvényéből (marketing = hibázz és tanulj) kiindulva felkészíti a vállalkozót arra a folyamatra, aminek a végén sikeressé válhat a vállalkozás.

Nagyon leegyszerűsítve: a marketing tanácsadó eszet oszt, a marketing edző tanít. Kinek-kinek igénye szerint.

Kinek való a marketing coaching?

marketing coaching folyamatban való részvétel alapja, hogy a vállalkozó tanulni és fejlődni akarjon. Ehhez nyitottnak kell lennie és mindenekelőtt félretenni a megrendelő – szolgáltató attitűdöt (“aki fizet, annak van igaza”).

A jó marketing edző (marketing coach) legfőbb jellemzője a nyitottság, a közlékenység és a kritikai hang. Vagyis elemez, alternatívákat vázol és magyaráz.

1. A marketing coaching első lépése: képességek felmérése

Ahhoz, hogy megtudjuk, mely területeket kell fejleszteni, tisztában kell lenni a kiindulási helyzettel: milyen vállalkozói képességekkel rendelkezik a leendő tanuló. Ezt egy beszélgetés keretében mérjük fel, amiben sokat segít, ha korábbi vállalkozási tapasztalatait, gyakorlatát osztja meg velünk, illetve a beosztottakkal való viselkedés, a munkahelyi légkör felmérése is fontos tényező. (Mert javasolhatunk mi akármilyen marketing stratégiát, ha a beosztottak valamiért nem csinálják végig…)

2. A vállalkozási ötlet értékelése

Induló vállalkozás esetén azt, hogy valaki végiggondolta-e teljesen az ötletét, tudja-e, mire kell odafigyelnie és honnan leselkedhet veszély, nem árt tudatosítani. Ezt egy online kikérdezés alapján tesszük.

3. Marketing audit

A vállalkozás helyzetének felmérésére a marketing tanácsadó auditot végez, amiben áttekinti a vállalkozás marketing stratégiáját.

4. Marketing akcióterv

Mit fogunk csinálni és az mennyibe fog kerülni? Erre ad választ a marketing akcióterv.

Ha ezt még kiegészítjük az eladás (bevételek és kiadások) becslésével, előáll az üzleti terv.

A marketing coaching folyamat

A marketing coaching lényege, hogy a fenti “gyakorlatok” elvégzése során a vállalkozó maga is megtanulja, hogyan kell marketinges szemmel elemezni és cselekvési alternatívákat vázolni.

Ha úgy gondolja, hogy Önnek és vállalkozásának is marketing coaching-ra van szüksége, keressen bennünket!

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!