Facebook hirdetés. Hogyan hirdessek a Facebookon?

Ujvári Mária - 2016. március 13 - Cikkek / Facebook

Cikkünk 2012-ben íródott, és 2016-ban aktualizáltuk. Semmi nem változik olyan gyorsan, mint a webmarketing. 2016-ban a Facebook még “megkerülhetetlen volt”, most, 2018-ban pedig már azt mondhatjuk, a statisztikák szerint is elindult a hanyatlása, amelyet a Cambridge Analytica botrány csak tovább fokozott. A Facebook hirdetések hatékonysága egyre több kérdőjelet vet fel, és roppant limitált azoknak a cégeknek a köre, akiknek a Facebook, mint marketing eszköz jól működik…

Írásunk ma már inkább csak történelem…

A Facebook 2016-ra megkerülhetetlen. Több mint 5 millió honfitársunk regisztrált, az átlagos Facebook felhasználó pedig a világstatisztikák szerint naponta 11-szer ellenőrzi hírfolyamát. Hirdetési felület, közösségépítő eszköz és média. Hogyan hirdessünk a Facebookon?

A “Facebook hirdetés” című cikkünk első verziója 2012. márciusában került fel ide. Többször átdolgoztuk, de most, 2016. márciusában teljesen át kell írni mindent: szinte semmi sem igaz már abból, ami 2012-ben a napi gyakorlat volt. Nincs ezzel semmi gond, aki az online világban tevékenykedik, az pontosan tisztában van ezzel a körülménnyel. Két óriási változás van a 2012-es állapothoz képest:

  1. A Facebook komoly médiatényezővé vált. Az okostelefonok ugrásszerű elterjedése technikai táptalajt is biztosít ehhez. Több mint 5 millió magyar van fent a Facebookon, az átlagos Facebook felhasználó pedig naponta 11-szer ellenőrzi hírfolyamát.
  2. A Facebook nagymértékben kibővítette marketing kampány beállítási lehetőségeit. Bár még mindig merülhetnek fel kérdőjelek, a Facebook azonban egyre inkább megkerülhetetlen.

Cikkünknek továbbra sem célja, hogy használati utasítást adjon a Facebook hirdetés beállításához (erre szolgál a Facebook Hirdetés Útmutató), mi inkább marketinges és honlaptervezői szempontból szeretnénk ismertetni a lényeget.

Mi is a Facebook?

A Facebook alapvetően szórakozási lehetőséget kínál magánszemélyek tömegeinek, amellett, hogy ismerőseik hálózatát alakíthatják ki, és a Facebook segítségével linkeket, szövegeket, képeket oszthassanak meg, vagyis felhívják rájuk a többiek figyelmét. Már pusztán ez a közlés is elegendő ahhoz, hogy vállalkozók tömegei kapják fel a fejüket, és reménykedjenek abban, hogy hírüket a Facebook is messze viszi majd.

A Facebook regisztráció lehetőségei

Ahhoz, hogy valaki hatékony Facebook kommunikációt folytasson, először is tisztában kell lennie a különböző regisztrációs módozatokkal.

  • magánszemély regisztráció (személyes profil) – ahogy nevében is benne van, ez az opció szolgál személyes regisztrációs lehetőségként. Ebben az esetben ismerősöket jelölünk, akik visszajelölnek minket. Megosztásainkat elvileg bármelyik ismerősünk láthatja, célszerű azonban az adatvédelmi beállításokat áttanulmányozni, és meggondolni, mit osztunk meg, mit lájkolunk stb.
  • Facebook Oldal – a vállalkozás Facebook oldal-típusa. A vállalkozás iránt érdeklődők a Tetszik gomb megnyomásával válnak rajongóvá. Fontos tudni, hogy az oldal bejegyzései közel sem mindannyiuknak jelennek meg, minél többen vannak, praktikusan annál kevesebbnek. Éppen ezért a Facebook hirdetés egyik alap verziója az, amikor a bejegyzések hírfolyamban való megjelenítéséért fizetünk (bizony, bizony, ezért, hogy akik egyszer már kinyilvánították, hogy szeretnének tőlünk híreket látni, valóban lássák is azokat – a Facebook egy üzleti vállalkozás, ezt sose felejtsük el!)
  • csoportok és közösségek – ez a típusú Facebook regisztráció csoportok és közösségek kapcsolattartására szolgálhat, lehetnek zárt vagy nyílt csoportok és közösségek, alapvető céljuk pedig a közösségi tagok közti kommunikáció.

Mi most a Facebook Oldal hirdetés útján való népszerűsítését részletezzük tovább.

A Facebook hirdetés leglényegesebb elemei

A Facebook hirdetés – hasonlóan a Google AdWords kampányhoz – a Facebook adatbázisát használja ahhoz, hogy a felhasználók számára hirdetéseket jelenítsen meg. Az adatbázis a Facebookot használó emberek adataiból és használati szokásaiból áll össze.

A Facebook hirdetési kampányért fizetendő összeget a hirdető határozza meg, a Facebook a megadott célcsoport adatok alapján minimális büdzsét javasol.

A Facebook hirdetés megjelenése licitben dől el, amely vaklicit, és annak alapján határozódik meg, hogy ugyanazon célcsoportra ki ad magasabb ajánlatot a konkurensek közül.

Facebook hirdetés – Facebook kampány célok

A Facebook hirdetés indításának első lépése, hogy tudjuk, mit akarunk hirdetni, mi a kampány célja. A kampány céljának meghatározásával lényegében azt is meghatározzuk, milyen módon fogunk fizetni a Facebooknak a kampányért. Milyen fő kampánycélok vannak?

Facebook bejegyzés népszerűsítése

A Facebook Oldal egyes bejegyzéseit lehet kiemelni ezzel a kampánycéllal. Olyan bejegyzések esetén, amelyek jobban teljesítenek, mint az oldal bejegyzéseinek 90%-a, a Facebook az oldal adminisztrátorának ezt a hirdetési lehetőséget ajánlja fel.

Oldal népszerűbbé tétele

Segítségével a Facebook oldalunknak szerezhetünk újabb rajongókat.

Webhely látogatószámának növelése

Ennél a kampánytípusnál a cél a weboldalunkra irányított forgalom elérése.

Webhelyen elért konverziók

Meghatározhatunk olyan eseményeket, akciókat, amelyekben a látogatók azt a tevékenységet hajtják végre, amit mi elvárunk tőlük, vagyis megnéznek egy adott oldalt, vásárolnak, letöltenek egy file-t, feliratkoznak hírlevélre stb. Ez a konverzió. A konverziók követése a weboldal kódjába beillesztett úgynevezett Facebook pixel kóddal lehetséges, ami technikailag nem minden honlapon oldható meg zökkenőmentesen – és ez nem mindig a webmester hibája.

A vállalkozás közelében élők elérése

Azon vállalkozások esetében releváns ez a kampánytípus, amelyek helyi viszonylatban működnek, pl. kozmetika, fodrászat, fogorvos, étterem, cukrászda stb.

Facebook hirdetés célzása

A kampány céljának kiválasztása után a következő nagy blokk a hirdetés célcsoportjának kiválasztása. Hasznos eszközként jelenik meg a potenciálisan elérhető emberek számát jelző mutató, amelyet érdemes figyelembe venni, hiszen sem túl nagy, sem túl kicsi csoportot nem érdemes célozni.

Célozhatunk a következők szerint:

  • hely
  • életkor
  • nem
  • nyelv
  • részletes célzás alapján.

A részletes célzás elemei demográfiai, magatartás és érdeklődési kör szerint választhatók, a kör pedig folyamatosan bővül.

A gyakorlat nyelvére lefordítva, ha elég nagy az alap adatbázis, indíthatunk Facebook kampányt a Budapesten élő, 30-35 közötti kismamáknak, akiknek totyogós korú gyerekei vannak, érdeklődnek a fitness és a számítógép processzorok iránt.

Költségkeret és ütemezés

A Facebook hirdetésnek NINCS fix ára. Mi mondjuk meg, hogy mi a kampánycélunk, kiket akarunk elérni, majd teszünk ajánlatot a teljes kampányösszegre, illetve – jól eldugva ott a lehetőség – kattintási (CPC) vagy megjelenítési (CPM) árra. A Facebook pedig jelzi, mennyi a potenciális elérés. Ha növeljük a kampányra szánt teljes összeget, az elérésünk is növekedni fog.

Az ütemezésben mondjuk meg a Facebooknak, hogy a hirdetés milyen dátumtól milyen dátumig fusson, illetőleg milyen napi ütemezésben, eloszlásban.

A Facebook hirdetés kreatív létrehozása

A kreatívot, vagyis magát a hirdetést több változatban is célszerű létrehozni, hogy lássuk, milyen szövegek, képek működnek a legjobban, melyek érik el a legtöbb átkattintást. A hirdetés verziók létrehozását a Facebook jól követhetően végigvezeti, és folyamatosan láthatjuk a létrejövő hirdetést a szerkesztési felület mellett.

Milyen Facebook hirdetés típusok vannak (jelenleg)?

1. képes vagy videó hirdetés (link hirdetés)

A hirdetés készülhet egy nagy képpel, több képből összefűzött képvetítéssel vagy videóval. CTA gomb adható hozzá. A teljes hirdetés link.

2. carousel hirdetés

A kép megjelenítési felületen látszik, hogy több kép is megnézhető, ezek között nyíllal vagy mobileszközön áthúzással tudunk váltani.

Facebook hirdetés elhelyezése

Megszabhatjuk, hogy hirdetésünk hány helyen jelenjen meg: asztali gépeken a hírfolyamban, asztali gépen az oldalsávban, mobileszközökön, illetve új szolgáltatásként az Instagramon.

Facebook hirdetés tippek

Legyen a hirdetésnek egy fő fókuszpontja! 

A jó hirdetés (és a jó marketingkommunikáció) figyelembe veszi, hogy a befogadó ránk szánt agykapacitása véges. Éppen ezért nem terheli a reklám megtekintőjét felesleges agytornával és nem akar mindent egyszerre elmondani. A kevesebb sokszor több.

Válasszunk jó minőségű, feltűnő képet!

A jó fotó fogja meghozni azt az eredményt, hogy hirdetésünket ne csak átgörgessék, de meg is nézzék. A fotó kiválasztása éppen ezért kulcsfontosságú.

Tükrözze a hirdetés a márka pozícionálását, legyen összhangban vele!

A jó hirdetés olyan, hogy ha letakarjuk a márkanevet, akkor is azonosítható, hogy ki is hirdet. A hirdetésnek a cég stílusát kell tükröznie, minden alapelemben.

Használjuk a humort, mint érzelmi elemet (ahol lehetséges)!

A humor jó eszköze a reklámnak – de csak a valóban jó humor. Ha nem sikerül nagyon mulatságosnak lenni, akkor kár erőltetni.

Legyen megfelelő a landing page!

A landing oldal, vagyis ahová a látogatót irányítjuk, minden online hirdetés esetében kritikus elem. Ha a landing oldal nem tudja hatékonyan folytatni azt, amit a hirdetés elkezdett, az eredmény csak lepattantás lesz.

Célszerű több képsorozatot és szövegváltozatot is kipróbálni. A sikermarketing Marketing 2016 Workshop/Tréning Facebook hirdetése (carousel ad) a honlap főoldalának fotóival – a minket már 2007. óta fémjelző gyümölcsfotókkal – futott:

Marketing – azonnal fogyaszthatóan! 1 napos tréning a kezdő lépésekhez és haladóknak!

Közzétette: sikermarketing.hu – 2016. március 6.

A Facebook hirdetés hatékonyságának ellenőrzése

A Facebook hirdetés hatékonysága, a kampány eredményei kampányok, hirdetéscsoportok és hirdetések szintjén is kezelhetők.

  • eredmény: annak megfelelően, hogy a kampánycélt hogyan állítottuk be, láthatjuk, hogy hány kattintásunk, konverziónk, megtekintésünk volt.
  • elérés: megmutatja, hogy a kijelölt célcsoportból hány embert értünk el.
  • költség: az egységnyi kattintási árat illetve a teljes elköltött összeget láthatjuk.

Egy-egy kampányt tekintve részletesebb adatokhoz juthatunk, mégpedig

  • átnézhetjük a kampány eredményeket az időben változóan
  • célközönségünk összetételéről
  • a hirdetés elhelyezéséről és hatékonyságáról is eredményt kaphatunk (asztali vagy mobil környezetben kaptunk-e nagyobb elérést, kattintást).

Facebook kampány finomhangolás

Teljesen egyértelmű, hogy a Facebook hirdetési kampány beállítása és hatékony működtetése egy iterációs, folyamatos finomhangolási folyamat eredménye. Vagyis:

  1. élünk egy fajta hipotézissel: ennek megfelelően beállítjuk a kampányt legjobb tudásunk szerint
  2. adatra várunk, amíg a hirdetési kampány fut
  3. értékelünk és módosításokat hajtunk végre

 

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!