Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Facebook hirdetés. Hogyan hirdessek a Facebookon?

A Facebook hirdetés hatékonyságát akkor tudjuk leginkább megismerni, kiismerni, ha elindítjuk az első saját kampányunkat. Vannak azonban olyan alapvető beállítási lehetőségek, amikre már akár egy teszt kampány során érdemes odafigyelni, hogy azután a helyén tudjuk kezelni a Facebook hirdetési hatékonyságot.

A Facebook hirdetésről először 2012-ben írtam. Az elmúlt évek alatt a Facebook komoly médiatényezővé vált. Nagyságrendileg 5 millió magyar van fent a Facebookon. A hirdetési kampányok beállításának opciói folyamatosan változnak – gyakorlatilag havonta alakítanak át valamit. A laikus vállalkozónak, aki vállalkozását szeretné hirdetni, egyre nehezebb átlátni, hogy mit vár el tőle a Facebook, miket állítson be, milyen “kérdésekre” adjon választ.

Mi is a Facebook?

Ahhoz, hogy a Facebookot, mint hirdetési lehetőséget a saját magunk számára mérlegeljük, először is nézzünk a mélyére annak, hogy mi is a Facebook!

A Facebook alapvetően szórakozási lehetőséget kínál magánszemélyek tömegeinek, amellett, hogy ismerőseik hálózatát alakíthatják ki, és a Facebook segítségével linkeket, szövegeket, képeket oszthassanak meg, vagyis felhívják rájuk a többiek figyelmét. Már pusztán ez a közlés is elegendő ahhoz, hogy vállalkozók tömegei kapják fel a fejüket, és reménykedjenek abban, hogy hírüket a Facebook is messze viszi majd.

A Facebook regisztráció lehetőségei

Ahhoz, hogy valaki hatékony Facebook kommunikációt folytasson, először is tisztában kell lennie a különböző regisztrációs módozatokkal.

  • magánszemély regisztráció (személyes profil) – ahogy nevében is benne van, ez az opció szolgál személyes regisztrációs lehetőségként. Ebben az esetben ismerősöket jelölünk, akik visszajelölnek minket. Megosztásainkat elvileg bármelyik ismerősünk láthatja, célszerű azonban az adatvédelmi beállításokat áttanulmányozni, és meggondolni, mit osztunk meg, mit lájkolunk stb.
  • Facebook Oldal – a vállalkozás Facebook oldal-típusa. A vállalkozás iránt érdeklődők a Tetszik gomb megnyomásával válnak rajongóvá. Fontos tudni, hogy az oldal bejegyzései közel sem mindannyiuknak jelennek meg, minél többen vannak, praktikusan annál kevesebbnek. Éppen ezért a Facebook hirdetés egyik alap verziója az, amikor a bejegyzések hírfolyamban való megjelenítéséért fizetünk (bizony, bizony, ezért, hogy akik egyszer már kinyilvánították, hogy szeretnének tőlünk híreket látni, valóban lássák is azokat – a Facebook egy üzleti vállalkozás, ezt sose felejtsük el!)
  • csoportok és közösségek – ez a típusú Facebook regisztráció csoportok és közösségek kapcsolattartására szolgálhat, lehetnek zárt vagy nyílt csoportok és közösségek, alapvető céljuk pedig a közösségi tagok közti kommunikáció.

Mi most a Facebook Oldal hirdetés útján való népszerűsítését részletezzük tovább.

A Facebook hirdetés leglényegesebb elemei

A Facebook hirdetés – hasonlóan a Google AdWords kampányhoz – a Facebook adatbázisát használja ahhoz, hogy a felhasználók számára hirdetéseket jelenítsen meg. Az adatbázis a Facebookot használó emberek adataiból és használati szokásaiból áll össze. A Facebook kampányt a következők meghatározásával tudjuk elindítani:

  • kiknek jelenjen meg a hirdetés, kik a kampány célcsoportjának tagjai
  • milyen eszközökön, milyen csatornákon célozzuk őket (pl. csak mobiltelefonon megjelenő hirdetés
  • milyen kreatívval jelenünk meg (így hívjuk a szöveg és a kép egységét)
  • hová szeretnénk irányítani a látogatókat, mit várunk el tőlük, mit csináljanak

Facebook hirdetés ára

Fontos kiemelni, hogy a Facebook hirdetés ára nem egy fix összeg. A Facebook hirdetési kampányért fizetendő teljes végösszeget a hirdető határozza meg, a Facebook a megadott célcsoport adatok alapján minimális büdzsét javasol. A Facebook hirdetés megjelenése egy folyamatos licitben dől el, amely vaklicit, és annak alapján határozódik meg, hogy ugyanazon célcsoportra ki ad magasabb ajánlatot a konkurensek közül.

Hogyan kell ezt érteni a gyakorlatban?

Én megmondom, hogy kiket szeretnék elérni. A Facebook erre ad nekem egy javaslatot, hogy ő kvázi mennyiért vállalja azt, hogy az én hirdetésemet ezeknek az embereknek “mutogatja”. Ez azonban az ő részéről csak egy becslés, hiszen azt nem tudhatja, hogy rajtam kívül ugyanakkor még hány cég akar ugyanezeknek hirdetni, vagyis hány versenytársam lesz. A Facebook nyilván nem tud minden hirdetést “befogadni”, hiszen ha csakis és kizárólag hirdetéseket látna a felhasználó a hírfolyamában, akkor elég gyorsan abbahagyná a Facebook használatát. A Facebook tehát a szükséges és elégséges mennyiséget akarja eltalálni.

Ha a végére értünk a kampányidőszaknak, akkor tudjuk meg, hogy végül hány embert sikerült elérni.

Praktikusan 1 kattintás ára lehet 10, de akár 100 Ft is.

 

Facebook hirdetés – Facebook kampány célok

A Facebook hirdetés indításának első lépése, hogy tudjuk, mit akarunk hirdetni, mi a kampány célja.

Praktikusan: mit szeretnénk, mit csináljon a Facebook használó, ha találkozik a hirdetésünkkel.

  1. átkattintson a weboldalunkra
  2. lájkolja a Facebook Oldalunkat
  3. éljen egy akciós ajánlattal
  4. felvegye velünk a kapcsolatot pl. Messengeren keresztül
  5. vásároljon Facebookos webboltunkban
  6. kedvelje, olvassa bejegyzésünket
  7. konverziót produkáljon

A sor szinte havonta bővül, így nem is érdemes használati utasítás szerűen végigmenni rajta. Mivel azonban a kampányok céljai az időben nem mindig változtak, maximum a megnevezésük alakult, lássuk, mit is takarnak!

Facebook bejegyzés népszerűsítése

A Facebook Oldal egyes bejegyzéseit lehet kiemelni ezzel a kampánycéllal. Olyan bejegyzések esetén, amelyek jobban teljesítenek, mint az oldal bejegyzéseinek 90%-a, a Facebook az oldal adminisztrátorának ezt a hirdetési lehetőséget ajánlja fel. Ez a Facebook hirdetési típus elsősorban azt a marketing célt szolgálja, hogy az emberek tudomást szerezzenek rólunk.

Webhely látogatószámának növelése

Ennél a kampánytípusnál a cél a weboldalunkra irányított forgalom elérése. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben a Facebook hirdetés csak elkezdi a marketing üzenetet, azt valójában a weboldalunkon fejezzük be. A Facebook hirdetés hatékonyságának megítélésébe ekkor drámai erővel számít bele az, hogy milyen maga a weboldal. Milyen a logikai felépítése? Milyen a design-ja? Mennyire egyértelműen derül ki róla, hogy mit is akar eladni, kik is vagyunk, miért is kéne a fogyasztónak minket választania? (Sok esetben éppen a hirdetések hatástalansága irányítja rá a tulajdonos figyelmét arra, hogy valami probléma lehet az oldal körül – ilyen esetekben szoktunk konkrét segítséget nyújtani weboldal elemzés szolgáltatásunkkal.)

Webhelyen elért konverziók

Meghatározhatunk olyan eseményeket, akciókat, amelyekben a látogatók azt a tevékenységet hajtják végre, amit mi elvárunk tőlük, vagyis megnéznek egy adott oldalt, vásárolnak, letöltenek egy file-t, feliratkoznak hírlevélre stb. Ez a konverzió. A konverziók követése a weboldal kódjába beillesztett úgynevezett Facebook pixel kóddal lehetséges, amiben a webmester segítségét kell kérnie a weboldal tulajdonosnak.

Facebook hirdetés célzása

A kampány céljának kiválasztása után a következő nagy blokk a hirdetés célcsoportjának kiválasztása. Hasznos eszközként jelenik meg a potenciálisan elérhető emberek számát jelző mutató, amelyet érdemes figyelembe venni, hiszen sem túl nagy, sem túl kicsi csoportot nem érdemes célozni.

Célozhatunk a következők szerint:

  • hely
  • életkor
  • nem
  • nyelv
  • részletes célzás alapján.

A részletes célzás elemei demográfiai, magatartás és érdeklődési kör szerint választhatók, a kör pedig folyamatosan bővül.

A gyakorlat nyelvére lefordítva, ha elég nagy az alap adatbázis, indíthatunk Facebook kampányt a Budapesten élő, 30-35 közötti kismamáknak, akiknek totyogós korú gyerekei vannak, érdeklődnek a fitness és a számítógép processzorok iránt.

Költségkeret és ütemezés

A Facebook hirdetésnek NINCS fix ára. Mi mondjuk meg, hogy mi a kampánycélunk, kiket akarunk elérni, majd teszünk ajánlatot a teljes kampányösszegre, illetve – jól eldugva ott a lehetőség – kattintási (CPC) vagy megjelenítési (CPM) árra. A Facebook pedig jelzi, mennyi a potenciális elérés. Ha növeljük a kampányra szánt teljes összeget, az elérésünk is növekedni fog.

Az ütemezésben mondjuk meg a Facebooknak, hogy a hirdetés milyen dátumtól milyen dátumig fusson, illetőleg milyen napi ütemezésben, eloszlásban.

A Facebook hirdetés kreatív létrehozása

A kreatívot, vagyis magát a hirdetést több változatban is célszerű létrehozni, hogy lássuk, milyen szövegek, képek működnek a legjobban, melyek érik el a legtöbb átkattintást. A hirdetés verziók létrehozását a Facebook jól követhetően végigvezeti, és folyamatosan láthatjuk a létrejövő hirdetést a szerkesztési felület mellett.

A kép megjelenítési felületen látszik, hogy több kép is megnézhető, ezek között nyíllal vagy mobileszközön áthúzással tudunk váltani.

Facebook hirdetés elhelyezése

Megszabhatjuk, hogy hirdetésünk hány helyen jelenjen meg: asztali gépeken a hírfolyamban, asztali gépen az oldalsávban, mobileszközökön, illetve relatíve új szolgáltatásként az Instagramon.

Facebook hirdetés tippek

Legyen a hirdetésnek egy fő fókuszpontja! 

A jó hirdetés (és a jó marketingkommunikáció) figyelembe veszi, hogy a befogadó ránk szánt agykapacitása véges. Éppen ezért nem terheli a reklám megtekintőjét felesleges agytornával és nem akar mindent egyszerre elmondani. A kevesebb sokszor több.

Válasszunk jó minőségű, feltűnő képet!

A jó fotó fogja meghozni azt az eredményt, hogy hirdetésünket ne csak átgörgessék, de meg is nézzék. A fotó kiválasztása éppen ezért kulcsfontosságú.

Tükrözze a hirdetés a márka pozícionálását, legyen összhangban vele!

A jó hirdetés olyan, hogy ha letakarjuk a márkanevet, akkor is azonosítható, hogy ki is hirdet. A hirdetésnek a cég stílusát kell tükröznie, minden alapelemben.

Használjuk a humort, mint érzelmi elemet (ahol lehetséges)!

A humor jó eszköze a reklámnak – de csak a valóban jó humor. Ha nem sikerül nagyon mulatságosnak lenni, akkor kár erőltetni.

Legyen megfelelő a landing page!

A landing oldal, vagyis ahová a látogatót irányítjuk, minden online hirdetés esetében kritikus elem. Ha a landing oldal nem tudja hatékonyan folytatni azt, amit a hirdetés elkezdett, az eredmény csak lepattantás lesz.

Célszerű több képsorozatot és szövegváltozatot is kipróbálni. A sikermarketing Marketing 2016 Workshop/Tréning Facebook hirdetése (carousel ad) a honlap főoldalának fotóival – a minket már 2007. óta fémjelző gyümölcsfotókkal – futott:

Marketing – azonnal fogyaszthatóan! 1 napos tréning a kezdő lépésekhez és haladóknak!

Közzétette: sikermarketing.hu – 2016. március 6.

A Facebook hirdetés hatékonyságának ellenőrzése

A Facebook hirdetés hatékonysága, a kampány eredményei kampányok, hirdetéscsoportok és hirdetések szintjén is kezelhetők.

  • eredmény: annak megfelelően, hogy a kampánycélt hogyan állítottuk be, láthatjuk, hogy hány kattintásunk, konverziónk, megtekintésünk volt.
  • elérés: megmutatja, hogy a kijelölt célcsoportból hány embert értünk el.
  • költség: az egységnyi kattintási árat illetve a teljes elköltött összeget láthatjuk.

Egy-egy kampányt tekintve részletesebb adatokhoz juthatunk, mégpedig

  • átnézhetjük a kampány eredményeket az időben változóan
  • célközönségünk összetételéről
  • a hirdetés elhelyezéséről és hatékonyságáról is eredményt kaphatunk (asztali vagy mobil környezetben kaptunk-e nagyobb elérést, kattintást).

Facebook kampány finomhangolás

Teljesen egyértelmű, hogy a Facebook hirdetési kampány beállítása és hatékony működtetése egy iterációs, folyamatos finomhangolási folyamat eredménye. Vagyis:

  1. élünk egy fajta hipotézissel: ennek megfelelően beállítjuk a kampányt legjobb tudásunk szerint
  2. adatra várunk, amíg a hirdetési kampány fut
  3. értékelünk és módosításokat hajtunk végre

 

Videós segítség a Facebook hirdetés beállításához

Élő Facebook tréningjeink tapasztalatai alapján elkészítettünk egy képernyővideókkal támogatott anyagot, amely további hasznos hirdetésbeállítási ötletekkel is szolgál:

 

Facebook hirdetés beállítás videótréning a sikermarketing.hu-tól: