Az Onedin család – tanulj vállalkozni!

Ujvári M. - 2018. március 28 - Blog

Ki ne tudná, hogy mi az a schooner, mik a tünetei a sárgaláznak, vagy miért is akkora üzlet a guanó? A mi generációnkba ez az információ bizony beleivódott rendesen. De mai szemmel, ráadásul vállalkozóként nézve miért ANNYIRA érdekes ez a sorozat?

A BBC egyik nagy klasszikusa, amely nálunk “Az Onedin család” néven futott, valójában az “Onedin járat” nevet kéne hogy viselje, hiszen a hajózási társaság története. Mostanában ismétlik és mi nagy lelkesedéssel nézzük. Így 10 év vállalkozói múlttal a hátunk mögött egészen máshogy értékeljük, mint annak idején, amikor a matrózok éhséglázadása egészen más felhangokat kaphatott a hazai nézőközönség körében.

Az Onedin család kötelező “olvasmány” kéne hogy legyen minden vállalkozónál. Ugyanis rengeteget lehet tanulni belőle.

Mit tanulhatunk meg James Onedin történetéből?

Először is azt, hogy nincs új a nap alatt. Amikor a szakszervezeti vezető azt követeli Robert Onedin országgyűlési képviselőtől, hogy adjanak nekik munkát, akkor pillanatok alatt a mában érezhetjük magunkat. De akkor is, amikor a bank bejelenti, hogy fedezetet kér a hitelért cserébe, és már halljuk is a “szegényházba kerülünk” félmondatot. Vagyis: ától cettig izgalom az egész sorozat. De most nézzük inkább csak a vállalkozói és üzleti oldalt!

1. indulj lentről, hajósinasi pozícióból

A sorozat előrehaladottabb részeiben erről persze egyre kevesebb szó esik, de a mi kedvenc James-ünk a legalján kezdte, matróz tanoncként. Vagyis mire oda jut, hogy diszponál a Charlotte Rhodes nevű schooner felett, addigra ő már tökéletesen birtokában van a szakmának, ami a hajózást illeti. Tudja, hogy mit lehet megcsinálni és mit nem. Tudja, hogy minek mi az ember- és időigénye. Csinálta azt, amit az emberei csináltak.

2. légy ambíciózus!

Hát ha valaki sokra akarja vinni, az James Onedin. Akármilyenek a körülmények, ő a célját látja. Nyilván irreális az első pillanatban, de hajlandó éveket dolgozni érte.

3. tanulj meg mindent, ami megtanulható avagy a navigáció

James szemmel láthatólag beletanult mindenbe, ami csak megtanulható volt. Hajóskapitány és a hajózási törvényt utolsó betűig ismerő dörzsölt róka is. Nem látjuk őt tanulni, de mégis mindent tud – tessék utána csinálni!

4. szívd magadba az információt, mint a szivacs (guanó láz)

Minden információ, amit valahol, valakitől hallunk, segítségünkre lehet az üzleti döntések meghozatalakor. Amikor Baines kapitány megtalálja a guanó szigetet, egészen az utolsó pillanatig nem tudjuk, mit is hallott a guanóról James apja szatócsboltjában. De a végén megtudjuk: a guanó láz történetét, amikor ezt a szigetet kezdték el elhordani, és a guanó túl savasnak bizonyult, ezáltal csődbe juttatva egy rakás vállalkozást.

5. merj (egy kicsit) kockáztatni

Minden egyes rész egy újabb kockáztatás. Mivel ez egy brit és nem egy amerikai sorozat, itt azért nem alakul mindig minden rózsaszínűen. De ez így jó, hiszen az életben sem a habostorta jön be mindig.

6. vedd tudomásul, hogy egyszer fent, egyszer lent (raktárban lakás)

A vállalkozás kezdeti időszakában nehéz átvészelni az egyszer fent – egyszer lent hullámzást. De Onedin-ék ezen is túljutnak: egy időben minden pénz a hajókra és a rakományra megy el, így átköltöznek a saját raktárukba. Bizony ez azt is jelenti, hogy a személyes igényekből kell lejjebb adni, hogy az üzlet menjen.

7. vedd komolyan a családi vállalkozás tagjait (Anne elköltözik)

James nagy hibát követ el akkor, amikor a felesége, Anne tanácsait, segítségét, véleményét nem kezeli kellő tisztelettel. (Ennek aztán meg is fizeti az árát.) A családi vállalkozás az egyik legszorosabb kapocs lehet, összetartó erő, amely egyértelművé teszi, hogy merre is kell tolni a közös szekeret. James persze szerencsés: egy okos asszony komoly oszlopa lehet a vállalkozásnak.

8. becsüld meg a jó munkaerőt! (Baines kapitány)

Enyhe képzavarral és egy másik klasszikusból vett idézettel: a borsó meg a héja, úgy összetartozik Onedin és az öreg tengeri medve. Kettejük folyamatos konfliktusa, hogy Baines szerint őt nem becsüli meg a gazdája, mi pedig azért tudjuk, hogy ez nincs egészen így. De az biztos, hogy vállalkozás, amelyben már többen is dolgoznak, ki van szolgáltatva a megbízható dolgozóknak. Épp ezért nem szabad hagyni odáig fajulni a dolgokat, hogy a hű kapitány felmondjon.

9. légy óvatos, amit lehet, járj körül (guanó bevizsgáltatás)

Kockáztass, de amit lehet, azt járd körül! Magyarul: ne menj fejjel a falnak. A legszebb történet a fent emlegetett guanó sziget története: Baines több mintát is hoz a sziget különböző részeiről, és a bevizsgáltatás után már csak onnan szállítanak, ahol jó a minőség.

10. stratégiai érzék mindenek felett! (gőzhajó vagy vitorlás)

Mi már pontosan tudjuk, hogy előbb-utóbb a gőzhajó fog győzni. James rendkívül furmányosan tevékenykedik a technológiák harcában: támogatja Albert Fraser gőzhajóépítési terveit, amikor az extra gyorsaság a lényeg a kereskedelemben, és komplett vitorlás flottát vesz bagóért, amikor megneszeli, hogy sztrájkolni fognak a szénbányászok… Ilyen stratégiai érzéke persze nem mindenkinek van, de jó hír, hogy ez fejleszthető, sőt, külső segítséget is lehet hozzá kérni. (Például tőlünk.)

Amiről nem beszélünk…

Nem akarom túlságosan rózsaszínűre festeni ezt az Onedin-képet – elvégre nem vagyunk mi sem amerikai filmipari termék. Azért emékezzünk meg néhány további dologról – még ha nem is tartoznak az “ajánlható” vagy “szükséges” kategóriába…

  • házasodj egy hajóért!
  • nem árt, ha politikus a bátyád
  • a megvesztegetés régi üzleti eszköz
  • ha elragad a pénz, rámehetnek az emberi kapcsolatok

Kép forrása: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02475/peter-gilmore_2475162b.jpg

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!