Professzionális fotózás weboldalra – a webdesigner tanácsai fotósoknak

Ujvári Mária - 2018. november 2 - Blog

Néhány évvel ezelőtt jómagam is készítettem fotókat több weboldalhoz is. Tudom, mi az a fehéregyensúly és a harmadolópont, és hogy a statív csak a kőműveseknél “állvány”… Én azonban mindig tisztában voltam a határaimmal. Nem így néhány “fotós kolléga”, akik felelősek néhány ősz hajszálamért…Nehezen tudnám összeszámolni, hány “fotósnak” magyaráztam, hogy hogyan állítsa be a képet, hogy hová komponáljon (lehet, hogy már itt túllőttem a szintet…), sőt, hogy mi a különbség a pixel és a megabyte között…

Az elmúlt 5-6 év azonban ezen a területen is komoly változást hozott. Gyakorlatilag már mindenki tud kattogtatni, de a helyzet azért mégiscsak az, hogy professzionális fotós nem minden bokorban terem. Az eredmény pedig hol csapódik le? Hát ott, amikor be akarjuk mutatni a weboldal design-t, és mindenki ÉRZI hogy valami nem stimmel, de nem tudják megfogalmazni, hogy azért nem, mert a képek, a színek és a betűtípusok nincsenek egymással harmóniában.

Ha lélegzetelállítóan csodás weboldalt akarunk csinálni, ahhoz lélegzetelállító minőségű fotókra van szükség.

Ezeket pedig utána értő szemmel kell válogatni.

Mert előfordult olyan is, amikor a weboldal megrendelője egy profi minőségű képet cseréltetett le egy mobillal fotózott, “csipet-csapat” jellegű fotóra, és csodálkoztunk, hogy annyira nem ad profi benyomást…

A fotók szerepének meg nem értése akkor mutatkozik meg igazán, amikor a Megrendelő választ egy szépséges, gyönyörűséges sablont, és nem veszi észre, hogy a szépségét valójában a fotók adják, amik különlegesek, de nyilván nem lehet ilyen mértékig ütős fotókat csinálni egy vállalkozás relatíve unalmas, nem látványos szolgáltatásairól… A webdesign értékesítők viszont ezt jól tudják…

galéria demo oldal

Egy csipetnyi képzelőerővel cseréljük ki a fotókat bármilyen saját képre, és rögtön kiderül, mennyire megnyerőek a saját fotóink!

A fotók válogatásához és design-ba helyezéséhez genetikailag adott szépérzék és fotós tudás egyaránt szükségeltetik – az eddigi visszajelzések alapján a Jóisten engem megajándékozott ezzel a tálentummal, köszönet érte! (Külön öröm, hogy egy idő után meg tudtam látni azt is, amikor saját képeim nem ütötték meg egy weboldalra az általam elvárt szintet.:))

 

Szeretnék túllépni azon a ponton, hogy bárkinek, aki bevállal pénzért egy fotós munkát egy ügyfelünknek, arra oktassam, hogy világítson be jobban, állítson fehéregyensúlyt, válasszon homogén hátteret stb. Vagyis azt vegyük alapnak, hogy valaki ismeri a fotózás alapjait, sőt, annál azért még többet is.

Mit kell tudnia egy profi fotósnak, ha weboldalra fotóz?

12 alapvető tudnivaló a webdesign-ról

  1. A weboldal fotó alapbeállítása a FEKVŐ formátum.
  2. A portré fotóhoz az esetek igen kis részében kell a fotós iskolában oktatott álló portré tájolás. Vagyis jó, ha a portré is FEKVŐ.
  3. A weboldalt fekvő téglalap formátumú monitoron vagy képernyőn nézik. Minden elvárás ebből következik.
  4. Ha azt akarom, hogy a honlap oldal betöltődésekor szöveget ÉS képet lásson a látogató, akkor csak a fekvő formátum jöhet szóba. A mobiloptimalizálással minden megváltozik, néhány képnek tehát vághatónak kell lennie!
  5. A legtöbb mostani design (2018-at írunk) a címet, képet és egy lead szöveget tölt be első monitorra, vagyis a képnek még inkább CSÍK formátumot kell felvennie.
  6. Komponálás hasznos területe: kb. 1600 x 500 px. Ha a téma ezen kívül esik, akkor a képnek nem lesz kifutása, nem lesz tere, az embereknek bele kell vágni a fejébe vagy le kell vágni a lábát – ezt pedig még képpel se szívesen teszem meg. Az épületek, tárgyak esetében pedig a néző úgy fogja érezni, mintha belenyomták volna az arcát a képbe, de nem tud hátralépni…
  7. Ha énmárkát építünk, és ehhez csinálunk weboldalt, akkor a portré fotózás még extrémebb: a hasznos képarányunk 1900 x 700 px! Igen, 1900 px széles, 700 pixel magas. A következő képen ez jól látszik:
  8. Előre nem lehet tudni, hogy melyik kép hova fog passzolni. Tudja előre egy fotós, hogy hány képet kell lőnie pl. egy családi fotózáson, hogy legyen belőle 3 jó kép, amin minden családtag megnyerően mosolyog? Na pont így nem lehet előre tudni a design-t sem. Egy jó képi poén adja az ihletet a marketing szövegíráshoz.
  9. Nem kell parázni a fehér felületektől és a homályba kifuttatott homogén hátterektől. A weboldalon kellenek a képekre rárakott szövegek és CTA gombok is, amit ismét csak nem szívesen rakok rá a kedves Megrendelő arcára…
  10. A web felbontása max. 100 dpi. Egy 300 dpi-s kép, különösen ha még ehhez 13-14 megás is, csak elszomorítja a webdesignert.
  11. Használjuk a Photoshop “Mentés webre” funkcióját jókedvvel, bőséggel! Még egy 600 KB-os képpel is töltünk időt, amíg leméretezzük, de a 13 megástól sikítófrászt kapunk.
  12. Ahhoz, hogy kiválasszuk a design-hoz passzoló képeket, tökéletesen megfelel a Google Drive-ba vagy a Google Képek-be (lánykori nevén Picasa) feltöltött sorozat. Nem egy, nem két weboldalt design-oltunk már újra azért, mert elsőre rossz képet választottam. (Szerencsére az első verziót saját, erős kritikai érzékem miatt csak igen kevesen látták.)

 

És egy ajánlat, szigorúan profi fotósoknak:

Weboldal tervezési megbízásainkhoz keresünk profi fotósokat! Referenciák megadásával jelentkezés elérhetőségeinken!

 

 

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!