Az a honlap, amelynek tulajdonosa eredeti, értékes tartalommal rukkol elő, egészen biztosan találkozik előbb vagy utóbb a másolással. Más honlapokon, más vállalkozások cégbemutató honlapjain találja meg az írásait, ahonnan sokszor “lemarad” a forrás megjelölése.
A honlap tartalma rendkívül fontos tényező, amikor arról van szó, hogy hová rangsorol egy oldalt a Google, mennyi időt töltenek a látogatók az oldalon, megosztják-e az adott tartalmakat. Azonban az a honlap, amely jól megtalálható, egyedi és értékes tartalommal bír, szükségszerűen maga után vonja azt is, hogy lemásolják.
Szabadon másolható-e egy honlap tartalma?
A honlapok tartalma (szöveg és kép egyaránt) szerzői jogi védelem alatt állnak, vagyis tartalmuk NEM MÁSOLHATÓ SZABADON! Pontos eligazítást a témában általában a jogi nyilatkozat ad.
Alaphelyzetben a tartalmat más honlapra átmásolni csak a tulajdonos előzetes írásbeli engedélyével és forrásmegjelöléssel lehet. A forrásmegjelölésnek kattintható hivatkozásként kell az eredeti honlapra mutatnia.
Nagy tévedés, hogy attól, mert valami fent van az interneten, az mindenki számára hozzáférhető és szabadon másolható.
Miért fontos, hogy a honlap tartalmát ne másolják?
A Google deklarált alapelvei szerint az a honlap élvez prioritást a találati listán (az sorolódik előbbre), amelyiken a tartalom először jelent meg.
[Tapasztalataink szerint ez nem egészen így van… legalábbis most. Olyan honlapunk, amely top5 találatban volt a Google-ban, ezáltal megtalálhatóvá vált a másolni óhajtók számára, minden “lelkiismeretfurdalás” nélkül hátrébb sorolódott, amikor egy nagy forgalmú (és teljesen más témájú) honlap átmásolta a tartalmát, hovatovább az eredeti tartalomra mutató – rejtett – linkekkel együtt. És ez a helyzet nem pillanatnyi tévedése volt a Google-nak, hanem hónapokon át állt fenn ez az állapot.]
Vagyis: annak az ügyfelünknek, aki értékes és egyedi honlapszöveget ír, amely top pozíciókba kerül a Google-ban, mindig a tartalom éber védelmét javasoljuk.
Hogyan tudhatom meg, hogy ki másolta a honlapomat?
Honlapszöveg másolás ellenőrzés
A honlapszöveg másolásáról több ellenőrző weboldal segítségével győződhetünk meg. Ezek a szövegellenőrzők fél mondatok szintjéig ellenőriznek, illetve százalékos egyezést mutat ki a honlapoldalak között.
http://smallseotools.com/plagiarism-checker/ – szövegrészletek szintjéig ellenőriz
http://www.copyscape.com – nagy mértékű egyezést mutat ki
Hasznos lehet még a fapados módszer is, vagyis jelöljünk ki bizonyos részleteket a szövegből és egyszerűen másoljuk be a Google-ba.
Fotók másolásának ellenőrzése
A fotók illetéktelen felhasználását legegyszerűbben a Google képkeresővel ellenőrizhetjük. A saját fotónkat kell a Google képkereső dobozba “bevonszolni”, és elindítani a keresést.
Mit lehet tenni a honlap másolása ellen? Hogyan lépjek fel a másoló ellen?
Először is, a honlap publikálásakor már célszerű rögtön jogi nyilatkozatot is közzétenni.
Amennyiben észrevesszük a másolást, vegyük fel a kapcsolatot a másolóval, és hívjuk fel a figyelmét arra, hogy a másolás az engedélyünk nélkül történt, és haladéktalanul távolítsa el a tartalmat.
Ha ez nem történik meg, vegyük fel a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóval, ugyanis ő is felelős azért, hogy a szerverén jogsértő anyag ne legyen fent. Ha eddig eljutottunk, többnyire már megoldódik a probléma.
Technikai védelem a másolás ellen
Ha valaki nagyon akar tartalmat lopni, az így is, úgy is meg fogja tenni. Azért tehetünk ellene, hogy legalább megnehezítsük a dolgát. Néhány eszköz:
- a honlapszöveg kijelölhetőségének tiltása a honlap forrásában elhelyezett kóddal
- belső linkek használata a szövegben (az egészen hülyék nem szokták észrevenni a belső linkeket, így aztán könnyebben is a nyomukra bukkanhatunk, és egyértelmű lesz, hogy ki kitől másolt)
- script, amelyben a másolt szöveg végére automatikusan odakerül a forrás linkje
- képek esetében vízjel
Ezek a mi tapasztalataink! Beszéljünk még ma!
Szerzőség igazolása a Google felé
A Google elemi érdeke, hogy azokat a honlapokat hozza fel első helyen, amelyek eredeti és minőségi tartalommal állnak elő. (Hiszen ha ugyanazt a tartalmat hozza fel különböző honlapokon, akkor a kereső ember lesz elégedetlen a Google minőségével, ezt pedig a Google nem szeretné, mert konkurencia azért mégiscsak van.)
Ennek érdekében bevezetnek olyan kódokat, amelyek csak a keresőrobotok számára láthatóak, de jelzik a Google felé, hogy melyik honlapon is van az eredeti tartalom.
Két ilyen kód használatát javasolják jelen állás szerint:
- rel=canonical kód, amely azt mutatja meg a Google-nak, hogy mely oldalt indexelje, akár egy adott honlapon belül
- rel=author kód, amely a Google+ fiókot (a szerző személyét) kapcsolja össze a honlappal (Leírás a Google oldalán: rel=author szerzőség igazolás)
A valódi védekezés…
Bár évek óta másolnak tőlünk, és meglehetősen szélmalomharcnak tűnik ez az egész, valahol azt gondoljuk, hogy a másolás ellen a legjobb védekezés az, ha az ember valódi, értékes, egyedi tartalmakat ír, amelyek végül nagy tömegben meggyőzik a látogatót arról, hogy ITT jár jó helyen…