A pozicionálás az első lépés, amikor egy vállalkozással elkezdünk foglalkozni. A pozicionálás talán még inkább kulcskérdés, mint a marketing stratégia meghatározása, bár ez a két meghatározás és fogalom együtt működik jól.
A pozicionálás az első lépés, amikor egy vállalkozással elkezdünk foglalkozni. A pozicionálás talán még inkább kulcskérdés, mint a marketing stratégia meghatározása, bár ez a két meghatározás és fogalom együtt működik jól. Mi az a pozicionálás és hogy kapcsolódik ehhez egy emberről készült fotó?
Pozicionáld magad! Keress magadnak egy niche-t, ahol te vagy a legjobb! – olvastam marketing tanácsadók honlapján, de valahogy mindig azt éreztem, hogy azok, akikhez szólnak, ezt egy megfoghatatlan, ködös valaminek érzik, csak nem mernek visszakérdezni a gurunál, hogy mi az ördögről is beszél…
Mi a marketing pozicionálás?
A pozicionálás marketing szempontból meghatározza a márkát, megszemélyesíti, hangulatokat ad hozzá, kijelöli a helyét a többi piaci szereplő között, az USP (unique selling proposition) használatával. (Ujvári)
Fordítsuk le, mit is jelent tehát a márka pozicionálás!
1. USP használata
A Unique Selling Proposition, vagyis az “egyedi különbözőség” vagy “győztes különbözőség” – bár nagyon esetlen a fordítás, de a lényeget megmutatja:
Mondd meg, te miben vagy más!
Hozzáteszem: úgy mondd meg, hogy az valóban megkülönböztető ismérv legyen, vagyis hagyd ki belőle a “legjobb”, a “kiváló minőségű” és a “megbízható” szavakat. Miután mindenki ezt használja, ezek már nem megkülönböztető ismérvek, ráadásul a marketing egyik alaptörvénye, hogy az utánzókra már senki sem figyel.
2. hangulatok meghatározása
Milyen hangulatú egy márka?
Fiatalos, dinamikus, konzervatív, nőies, férfias, barátságos, távolságtartó stb. A hangulat meghatározása szabad teret ad a kreativitásnak, az empátiának és az asszociációknak. Számos cég marketing pozicionálásában segédkezve mondhatjuk, hogy a márka hangulatának meghatározása sokszor nem egyszerű, de a hatékony marketing munka alfája és omegája.
A hangulatok meghatározása azért fontos, hogy az alapján körvonalazódjon:
- a kommunikáció stílusa
- a használt képi világ, a fotók, a színek, betűtípusok stb.
A pozicionálás és a célcsoport meghatározása
A pozicionálás és a célcsoport meghatározás fogalma kéz a kézben jár. A pozicionálásban határozzuk meg, hogy milyen a márka, a célcsoport meghatározásakor pedig megmondjuk, kinek szól.
Nyilvánvaló, hogy már itt fellelhető egy ellentmondás, ha valamit nem jól csináltunk.
A gyakorlatban azt tapasztalom, ennek az ellentmondásnak a kiszúrása, felismerése sokkal nehezebb, mint ahogy azt a fenti bekezdés elolvasása után gondolnánk. Aki hibázik a marketingjében valahol, az nem szokta észrevenni az apróbb és nagyobb ellentmondásokat pl. a prémium minőség “becélzását” és a weboldalon széteső betűtípusok és szövegformázás ellentmondását. Mert a hangulatot ilyen elemekkel közvetítjük!
Honlaptervezés marketing háttérrel: pozicionálás, mint zéró pont
Miután a vállalkozás legfőbb, folyamatosan jelenlévő marketingkommunikációs eszköze a honlap, így a honlap tervezést mi mindig a pozicionálással kezdjük.
A helyes marketing pozicionálás határozza meg a honlap:
- színeit
- fotóinak hangulatát, stílusát
- szövegezését
- összetettségét
- funkcióit.
A honlaptervezés során segítségül hívunk egy, a pszichológiában és a fogyasztói magatartás kutatásában használt technikát, a megszemélyesítést.
Website persona – a honlap fogyasztója
Nyugati honlaptervezési körökben napi gyakorlat, hogy létrehozzák az úgynevezett persona-t, a Honlap Látogatót. és a tervezésnél, szövegírásnál ezt a fiktív személyt képzelik maguk elé.
- ki ő? milyen ember?
- mikor, milyen élethelyzetben, napszakban, szituációban használja a honlapot?
- általában milyen feladatot szeretne megoldani a honlap segítségével? stb.
A tervezés megkönnyítéséhez, a kreatív alkotáshoz a megszemélyesítést akár egy emberről készült fotót is használnak.
A marketing pozicionálás vagy márka pozicionálás a vállalkozásról szól, a persona meghatározása a célcsoport egy tipikus alakjának vizualizálása, a niche pedig a piacon jelöli ki a helyünket – csak hogy újabb fogalmat is behozzunk a képbe.
Mi az a marketing niche?
Marketing szempontból a niche a piac egyik apró része, ami olyan kicsi, hogy a nagy piaci szereplők nem is foglalkoznak vele, sőt, praktikusan még rátalálni sem egyszerű. Ha viszont valaki megveti a lábát egy piaci niche-ben, akkor ott nagyon erős pozícióra tehet szert.
A niche szót egyébként a biológia területén is használják, hasonló értelemben.
A pozicionálás, a persona és a niche összefüggése
POZICIONÁLÁS | PERSONA | NICHE |
---|---|---|
POZICIONÁLÁS: ki vagyok én? miben vagyok más? milyen hangulatot keltek másokban? | PERSONA: kinek adok el? ki az én tipikus (potenciális) vevőm? | NICHE: hol a helyem a piacon? mi az én részpiacom? |
A fenti hármas egység meghatározása a mi gyakorlatunkban kulcskérdés a helyes marketing megközelítéshez. Éppen ezért használjuk a honlaptervezés során.
Ha Ön is átgondolt marketinget és jól működő honlapot szeretne, keressen bennünket!