Sikerdíjas keresőoptimalizálás helyett kulcsszó stratégia

Ujvári Mária - 2013. augusztus 26 - Cikkek / Keresőoptimalizálás (SEO)

Időnként hozzánk keverednek olyan honlaptulajdonosok, akik nincsenek megelégedve honlapjuk látogatottságával, nincs vevőjük a honlapról. A háttérben nem egyszer olyan honlapkészítő áll, aki sikerdíjas keresőoptimalizálást vállal…

A sikerdíjas keresőoptimalizálás nagyon vonzó egyes megrendelők számára. Jól hangzik, hogy nem kell fizetni valamiért, ami nem úgy sikerül, de a megrendelés pillanatában a honlaptulajdonos bele sem gondol, hogy “oké, nem jött össze az első hely a Google-ban, de mi van tovább???”

A legutóbbi ilyen honlapnál, ahol sikerdíjas keresőoptimalizálást vállalt a honlapkészítő, a legalapvetőbb keresőoptimalizálási beállításokat sem építette be a honlap programozásába…

A sikerdíjas SEO tehát nem tűnik másnak, mint egyszerű beetetés... a honlap elkészítésének díját ugyanis azért mégiscsak elkéri az ügyeskezű honlapkészítő…

Ráadásul számos keresőoptimalizálási “szakember” él azzal az eszközzel, hogy számos ügyfelének honlapjának láblécét pakolja tele a rámutató linkekkel – amit jelen állás szerint a Google jóízűen be is kajál… A trükk azonban más ügyfeleknél nem alkalmazható. (A Google pedig hosszú távon nem szereti a manipulálást.)

Milyen más gondok vannak a sikerdíjas keresőoptimalizálással?

1. milyen szóra optimalizálunk?

Nagyon nem mindegy, hogy milyen szót célzunk meg a keresőoptimalizálás során. Lehetséges, hogy még egy első hely sem hoz elegendő megrendelőt, és az is lehet, hogy a nagy tömegek egészen más szóra keresnek.

2. hogyan mérjük a helyezést?

Csak a nagyon laikus honlaptulajdonosok gondolják, hogy a Google találati lista egy abszolút sorrend. A Google a keresési előzmények tökrében személyre szabja a találati listát.

3. milyen időtávon mérünk?

Tudni kell, hogy egyrészt változik a keresési algoritmus, másrészt létezik a Google dance jelenség (amikor a helyezés “hullámzik”, aszerint, hogy a keresés melyik Google szerveren történik), illetve a “folyamatosan én akarok az első lenni” azt feltételezi, hogy nincsenek versenytársaink és senki nem tud jobb honlappal, jobb honlapszöveggel előállni.

4. mennyit ér egy első hely?

Egy első hely értékét forintban megállapítani lehetetlen. (Bár egyes megrendelők a mellékelt ábra szerint tudják ezt számszerűsíteni, ha belemennek ebbe a konstrukcióba…)

5. tiltott SEO módszerek…

A Google óvatosságra int a sikerdíjas keresőoptimalizálással kapcsolatban: véleménye szerint feltételezhető, hogy ezek a cégek tiltott módszerekkel élnek, amivel a honlaptulajdonos hosszú távon óriásit veszíthet. A Google kitiltás egyet jelent a honlap végével.

(Nemcsak mi gondolkodunk úgy, hogy sikerdíjas keresőoptimalizálással gond van: Rand Fishkin: Miért nem adnak garanciát a mérvadó keresőoptimalizálók a helyezésekre?)

Véleményünk szerint a sikerdíjas keresőoptimalizálás végső soron nem oldja meg az ügyfél azon problémáját, hogy ő szeretne megtalálható lenni a potenciális vevői számára.

Mi a megoldás?

Kulcsszó stratégia felállítása

Alapvetően kétféle kulcsszó stratégia létezik:

  • short tail (rövid farok) és
  • long tail (hosszú farok) stratégia

Mi az, hogy hosszú farok stratégia?

A következő ábráról könnyen megérthető, mi a hosszú farok:

shorttail longtail keresőszavak

shorttail longtail keresőszavak

Vagyis:

  • minél általánosabb a szó (jellemzően egyetlen szóról beszélünk, nem kifejezésről), annál több rákattintást eredményez egy első hely, de annál több versenytárs is van rá
  • minél speciálisabb a szó (szakkifejezés vagy több szóból álló kifejezés), annál kevesebb a rákattintás, de a verseny is kisebb

Minőségi keresőoptimalizálás = kulcsszó stratégia

Mi tehát a minőségi SEO? Mi a folyamata?

1. kulcsszavak összegyűjtése

A keresőoptimalizálás során tehát kiindulásként össze kell gyűjteni a short tail és a long tail keresőszavakat (amelyeket meg akarunk célozni a Googleban).

Mi az ügyfeleinknek azt szoktuk tanácsolni, hogy egy erre rendszeresített füzetbe írják össze a kulcsszavakat, hogy azok később se felejtődjenek el, különben nehézkesebbé válik a későbbi fejlesztés.

2. a weboldal struktúrájának felépítése a kulcsszavak szem előtt tartásával

Attól függően, hogy milyen erős a verseny egy-egy szóra, a kulcsszóstratégia, a marketing stratégia és a webergonómiai alapelvek együttesen fogják meghatározni, milyen struktúrát is építünk fel egy weboldalnak. (Ezért nem vállalunk “csak design” illetve “csak keresőoptimalizálás” jellegű megbízásokat – ezek ugyanis együtt járnak.)

3. tartalmak létrehozása

A szövegírás minősége az alfa és az omega. Na jó, esetleg az omage mégis csak a megfelelő programozás…

Ha egy honlapon nincs kulcsszó stratégia, könnyen előfordul, hogy a tulajdonos olyan szóra akar feljönni a Googleban, ami nincs is az oldalon…

4. az oldal publikálása

Publikálás nélkül nem lehet előre megmondani, hogy egy adott szóra mikor és hanyadik helyre jön fel a honlap. (Pár évvel ezelőtt elég nagy biztonsággal lehetett, még akkor is, ha az ember csak tiszta módszereket használt.)

Ahhoz, hogy a publikálás érdemi legyen, a honlapra egy másik, nagyon megbízható oldalról kell rátalálnia a Googlenak. (Létezik persze a Googlenak való bejelentés is, de ez kevésbé hatékony, mint pl. felkerülni a honlapkészítő referenciaoldalára.)

Mennyi idő alatt kerülhet egy honlap a Google találati lista élére?

Számos tényezőtől függ, de egy újonnan induló honlap egyre nehezebben (2013-ban legalábbis…).

  • long tail szavakra, kifejezésekre: 3-4 hónap
  • short tail szavakra: 1-2 év (SŐT…)

A keresőoptimalizálás tehát messze nem egy rövid távú munka, ráadásul az eredménye nem kiszámítható – bár sokan szeretik azt állítani, hogy ők pontosan tudják, mitől döglik a légy.

Keresőszó elemzés és honlapfejlesztés

Az elért eredmények tükrében évente ajánlott felülvizsgálni a kulcsszó stratégiát.

Mivel a kulcsszó és a célcsoport egymáshoz szorosan kapcsolódó fogalmak, a helyes irány meghatározásához nem árt figyelembe venni marketing szakember tanácsát. (Ez a sikermarketing.hu legfőbb erőssége: nálunk a honlapkészítés és az optimalizálás marketing háttérrel történik.)

A jó kulcsszó stratégia eredményei

Néhány példa ügyfeleink gyakorlatából:

  • Nagy versenyhelyzetben lévő short tail (termékkategória név) “kompenzálására” bőséges tartalmat hoztunk létre long tail szavakra, amelyek elég forgalmat hoztak a honlap beindítására. Egy év után a honlap a top10-be került a kategória névre.
  • Long tail szavak elemzéséből a tulajdonos új üzletágat indított be.
  • Long tail szóra érkező ügyfelek a fizetőképesebb réteg felé tolták a vevői kört.
  • Long tail szó elemzést követően került sor termékfejlesztésre, ami utána sikeres lett.
  • Long tail szóra kereső újságíró kért PR anyagot a cégtől, amely további publicitást eredményezett.
  • Short tail szóra 3 hónap alatt elért első hely a honlap látogatottságának 30%-os emelkedését jelentette.

Kulcsszó stratégia magyar viszonyok között

Több év és sok honlap alapján mondhatjuk, hogy a magyar web a kulcsszó stratégia esetében sem úgy működik, mint azt a külföldi források leírják.

A legnagyobb különbség, hogy egyetlen kifejezés esetében a long tail szóra elért első helyezés még messze nem tud eltartani egy honlapot. A megoldás tehát az, hogy a long tail kulcsszavak széles körét kell lefedni és hosszú távon dolgozni a short tail helyezésekre. És persze ne felejtsük el azt, hogy már maguknál a kifejezések megállapításánál döbbentesen sokat tud segíteni egy marketinges… (Ajánljuk magunkat! Hogy egy kézben legyen a honlaptervezés, a SEO és a marketing.)

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!