Ugráló helyezések a Google-ban … mitől, meddig és mikor pánikoljunk?

Ujvári Mária - 2017. november 3 - Blog

“Estek a helyezéseink, nézzétek meg gyorsan, mi lehet a baj!” – időnként halljuk ezt a kétségbeesett mondatot ügyfelektől. 

“Esnek a helyezéseink!” – tör fel a pánik hangja. Azután ha nem változnak a dolgok sokáig, akkor következik a “sehol sem vagyunk”, sőt, a “soha nem is voltunk sehol!”:))) Megfigyeléseink szerint innen jön még a következő lépés, amikor a Google bebizonyítja, hogy a “sehol sem vagyunk” az nem a 30. hely, mert van még attól lejjebb is. Vagyis honlaptulajdonosként célszerűnek látszik legalább spirituális értelemben örülni a 30. helynek.:))

Miért változnak a Google helyezések?

A Google algoritmusváltások miatt esnek a helyezések. Vagy éppen javulnak! De olyankor nem nagyon jönnek szólni az ügyfelek, hogy hű, de jól csináltunk valamit.:)))

Az algoritmus egy matematikai képlet, amely a honlap számtalan paraméterét veszi figyelembe akkor, amikor egy-egy keresőszóra kiosztja a rangsort. A Google ezeknek a paramétereknek a súlyát folyamatosan változtatja, illetve újabb paramétereket kezd el figyelni. Összességében nincsenek titkok: a Google webmestereknek szóló anyagában egészen konkrét ajánlásokat fogalmaznak meg, illetve ha józan paraszti ésszel gondolkodunk, és nem kísért meg bennünket a manipuláció ördöge, nem annyira nehéz a jó úton maradni. Az alapszabály: készítsünk a felhasználó számára tökéletes honlapot!

A Google helyezések nemcsak algoritmusváltás miatt ugrálhatnak, hanem egyszerűen amiatt is, mert magukat a kereséseket a világon több szerver szolgálja ki, és a változások nem egyszerre pörögnek át az összes szerveren.

Még valamit fontos tudni: megkülönböztetjük a helyezés esést és a kitiltást.

A helyezés esés többé-kevésbé természetes folyamat, hiszen ha akár több száz első helyünk van különböző szavakra, akkor irreális is lenne elvárni, hogy mindig mindegyikre elsők legyünk (bár ennek az elvárásnak az irreális voltával kevés honlaptulajdonos van tisztában:)). Tudomásul kell venni, hogy a konkurencia itt is jelen van, és tehet le jobbat az asztalra, mint mi. A helyezés esés 20-30 helyet jelent, és nem minden szóra! Persze ha valaki szájzáras kutya módjára csak egyetlen szóra koncentrál, ott akár 10 hely is felér a drámával.

A kitiltás már más tészta. Ilyenkor a honlap semmilyen szóra nem jelenik meg, és nem 20-30 helyet esik, hanem az első 1000 találatban sincs benne. Pályafutásunk során ilyet egyszer láttunk, egy keresőoptimalizálással foglalkozó konkurensünk lett kitiltva a Google első helyéről…:)))

Akcióterv, ha estek a helyezések

Mit teszünk, ha esnek a helyezések? Legelőször is: nem vesszük át az ügyféltől a pánikhangulatot, ami ilyenkor könnyen eluralkodik, holott nem az Armageddon jött el, csak esett néhány helyet a honlap, aminek egyébként ellenkező előjellel roppant mód tudtunk örülni. Ezután:

1. várunk

Sok helyezésingadozás helyreáll pusztán azért, mert maga a Google is végrehajt korrekciókat. Legtöbbször egy héten belül, de akad rá példa, hogy egy hónap is eltelik a korrekcióig. Sőt, olyat is láttunk már, hogy a lezuhant helyezés lassan, de biztosan kúszott vissza.

2. elkezdjük átnézni a honlapot, megjelöljük a potenciális problémákat

Átnézzük, hogy kerültek-e hibák a honlapba, illetve utána nézünk, nem került-e fel káros rámutató link az internetre. A honlap SEO-ja rendkívül sok technikai és adminisztrációs követelményt állít – mondhatjuk úgy is, hogy igénytelenül megcsinálni egy honlapot érdemi SEO nélkül mindössze pár nap, precíz SEO-val pedig több hét.

3. javítunk

Azokat a problémákat, amiket sikerül beazonosítani, javítjuk.

4. várunk

Nos, ez a második várakozási periódus meglehetősen hosszúra nyúlhat: akár 1 év is lehet! A Google, ha egyszer manipulációs szándék bélyegét süti egy honlapra (mindegy, hogy azt szándékosan vagy tudatlanságból követték el!), hosszú időre teszi várólistára. A gyakorlatban ez nem azt jelenti, hogy a honlap semmilyen szóra nem jön fel, és megszűnik a Google-ból érkező forgalma, de ez a forgalom bizony a felére esik vissza.

Honlaptulajdonosként ezen nagyon még csak nem is kesereghetünk, hiszen a logikának fordítva kell működnie:

nem a Google büntetés miatt kell haragudni, hanem a jó helyezéseknek kell folyamatosan örülni!

Mi okozott esést eddigi, több mint 10 év SEO praxisunkban

2006-ban, amikor elkezdtünk keresőoptimalizálással foglalkozni, a biztos terepet jelöltük ki a magunk számára, vagyis a Google ajánlásainak követését, bármilyen homályosak legyenek azok időnként!:)) Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor érintett hátrasorolás (nem kitiltás!) honlapunkat. A hibakeresési folyamatban két területet tudtunk azonosítani, ami a hátrasorolást okozta:

1. rámutató linkek

A rámutató linkek a Google központi elemét képezik, aminek az az oka, hogy nehezen szakadnak el saját szabadalmuktól, magától a Google gyökereitől, amely egyetemek közti rendszerként indult, ezáltal teljesen logikus módon a hivatkozások számát tekintette a minőség fokmérőjének. Az üzleti világ azonban teljesen más elven működik, itt a hivatkozást (rámutató linket) leginkább kapni szeretik és nem adni, még akkor sem, ha valaki mástól másoltak… Éppen ezért a Google az évek alatt egyre inkább visszavett a rámutató linkek súlyából, sőt, a linképítést több hullámban is büntette. Mik fordultak elő?

  • a tulajdonos mindenféle stopmechanizmus nélkül mesterséges linkek százait rakta fel az internetre, olyan közösségi oldalakra, amelyeket Magyarországon nem is használnak, illetve automatikus generált linkekkel operált – sajátos eset, hogy ő az akkori első helyezettek stratégiáját másolta le, de pont rosszkor, ugyanis utána néhány héttel pörgött át a Google Pingvin algoritmusváltás és büntette őt is, és a korábbi elsőt is
  • a tulajdonos felrakatta a honlapjára mutató linket fizetett linkgyűjteménybe (internettudakozó), sajnos nem élve a gyanúval, hogy ez nem jó
  • előfordult olyan eset is, hogy a tulajdonos tudta és beleegyezése nélkül került fel a link fizetett linkgyűjteménybe, nyilván azzal a szándékkal, hogy majd később pénzt kérnek tőle

A linkgyűjtemények és linkparkok azonban egyre inkább kimennek a divatból, ettől függetlenül a tulajdonost mindig fokozott óvatosságra intjük, amikor linképítésről van szó.

2. nem elég precíz adminisztrálás, az utasítások figyelmen kívül hagyása!

A SEO alapvetően 2 pilléren áll:

  • szövegtartalom és
  • megfelelő programozás.

Amikor a honlapot készítjük, folyamatában tanítjuk be a tulajdonost arra, hogy neki magának mire kell figyelni, amikor a honlapján tartalmat fejleszt, vagyis szövegeket, képeket ad hozzá a honlaphoz. Aláírjuk: ez nem könnyű feladat, hiszen nagyon sok dologra kell figyelni. De valamit valamiért, a kampányok precíz beállítása sem lenne egyszerű feladat; a SEO legalább hosszú távon hat.

Amikor elkezdtünk okokat keresni a visszaesésre, több esetben is megállapítható volt, hogy a tulajdonos az adminisztráció során nem követte az utasításainkat (felülbírálta a mi, és ezáltal a Google javaslatait, ráadásul nyíltan a helyezések elérésének szándékával), illetve olyan is előfordult, amikor az adminisztrációval egy új munkatárs lett megbízva, aki nem lett megfelelően betanítva.

Arra is tudunk példát mondani, amikor a jól betanított munkatárs kifejezetten manipulációs szándékkal adminolta a honlapot, és ki tudja, nem-e az utolsó pillanatban nyúltunk bele áttervezéskor… különben komoly büntetést is kaphatott volna a honlap.

Mi a megoldás, hogy a pánikhelyzeteket elkerüljük?

Követni kell a legapróbb utasításainkat is. Nyilván ez sokakban felveti a kérdést, hogy miért mondjuk mi szolgáltatóként azt, hogy “utasítunk”.

A válaszom nagyon egyszerű: ezt csináljuk, ebben élünk 10 éve, ez a munkánk.

Tudásunkat pedig az ügyfél ÉRDEKÉBEN használjuk, vagyis nincs helye annak, hogy bárki is felülbírálja őket. Vagy ha mégis, akkor egy esetleges hátrasorolásnál nem kell Armageddont kiáltani.

Mindazonáltal célszerű folyamatosan szem előtt tartani azt, amit már régebben is megírtam, és ahogy növekszik az organikus SEO jelentősége, úgy kell mindenkinek szem előtt tartani:

A Google helyezés ajándék, nem jog!

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!