Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Webáruház alapok: WordPress Woocommerce

Webáruházat a WordPress CMS Woocommerce nevű moduljával készítünk. Mit tud az alap webáruházi modul?

A WordPress CMS laikus körökben arról nevezetes, hogy könnyű összerakni. Aki a honlaptervezés és webáruház témában tapasztaltabb, az tudja, hogy ez azért korántsem igaz, mert már a telepítésnél is komoly problémák adódhatnak.

A Woocommerce webáruház modul telepítése angolul beszélők számára valóban néhány kattintás, a helyes beállításokba és a formázásba azért mégis beletörhet a bicska. A mi célunk most nem az, hogy részletesen leírjuk, hogyan kell beállítani a Woocommerce webáruház egyes apró részleteit, mindössze áttekintést szeretnénk adni a leendő webáruház tulajdonosoknak (akik remélhetőleg ügyfeleink lesznek és úgy érzik, bennünk megbízhatnak annyira, hogy egy nem kis idő, energia és pénzbefektetéssel járó webáruház fejlesztést ránk bíznak). Mi az, ami a Woocommerce-ben alaphelyzetben benne van? Mi az, amihez fizetős Woocommerce modulokat kell vásárolni? Esetleg mik azok a gyakrabban előforduló kérések, amelyekre kiegészítő, jól működő, de (még) nem fizetős modulok léteznek?

Bonyolult webáruház – komoly fejlesztés

Mielőtt belevágunk a Woocommerce részletezésébe, le kell szögeznünk a következőt:

Az Amazon bonyolultságát felmutató webáruház összes funkcióját ne várjuk el egy ingyenes modultól. A bonyolítás pénzbe kerül.

Előfordul, hogy a webáruház leendő tulajdonosa pontosan ugyanazokat a funkciókat várná el a saját webáruházától, amit egy több millió forintos költséggel fejlesztett áruházban látott – de nem milliós költséggel. Tudomásul kell venni, hogy minél bonyolultabb funkciókat várunk el (többek között pl. “ha… akkor…” típusú logikai függvényeket), annak annál nagyobb idő-, energia- és költségvonzata van.

Mit tud az alap webáruház, ha Woocommerce?

A Woocommerce-re vonatkozó leírás a 2015. decemberi állapotot tükrözi.

1. Általános beállítások

A webáruházban először a működés helyét kell beállítani, vagyis az országot, ahol a webáruház működik illetve az országokat, ahová a webáruházból a megrendeléseket teljesítik. Beállíthatjuk az alapértelmezett vásárlói címet is, amiben segítségünkre van a geolokáció, vagyis a látogató bejelentkezési helye alapján mondja meg a rendszer, hogy hol van az illető, milyen országban.

Beállítható a webáruház demo funkciója, vagyis a fejlesztés utolsó fázisában, amikor már az utolsó teszteket végezzük, akkor megjelenhet egy sáv a honlap tetején, amelyben figyelmeztetjük a honlapra tévedőt, hogy a webáruház egyelőre teszt fázisban üzemel.

Általános beállításként a webáruház pénznemét, az árak feltüntetésének módját adhatjuk meg.

2. Termékek

A termékekre vonatkozó beállítások már több további pontra tagolódnak:

2.1. Általános termékbeállítások

Itt állíthatók a termékek alapértelmezett mértékegysége (súly és méret), vagyis kiválaszthatjuk, hogy grammban vagy kilogrammban, centiméterben vagy méterben értendők a felvitt alapjellemzők. Itt állítható be, hogy engedélyezzük-e a termék értékelését és a hozzászólásokat a honlapon, és ha igen, akkor kinek, hogyan stb.

2.2 Megjelenés

A termékek a webáruházban kategóriákba és további alkategóriákba sorolhatók. Amikor beállítjuk a termékek megjelenítésének módját, akkor azt adjuk meg, melyik oldal legyen a webáruház fő oldala, illetve mit jelenítsünk meg: csak a termékeket, csak a kategória összefoglaló képeket (amelyekre kattintva megnyílik a termékeket bemutató oldal), vagy mindkettőt. Ezt a döntést a termékek, kategóriák, alkategóriák száma alapján kell meghozni, illetve üzleti szempontok alapján.

Megválaszthatjuk, a termékek milyen sorrendben jelenjenek meg: ABC szerint, népszerűség (eladások száma), átlagos értékelés, időrend vagy ár szerint (növekvő vagy csökkenő). Beállíthatjuk, hogy a kosárhoz adás után a felhasználót átirányítsuk-e a Kosár összefoglaló oldalra, illetve lehessen-e kosárba tenni egy terméket termék összefoglaló oldalról.

Fontos rész a termékképek méretének a beállítása. Itt engedélyezhetjük, hogy a képek kattintás után nagyobb méretben megjelenjenek – ennek logikusan akkor van értelme, ha kattintás után nem egy kisebb vagy ugyanakkora kép nyílik meg, mint amit eredetileg is látunk. [Meg kell jegyeznünk, hogy ez az a pont, ahol már nem a honlaptervezőnek, hanem a webáruház tulajdonosának van felelőssége, hiszen az alapvetően jó és hasznos technikai megoldást egy mikro méretű termékfotó feltöltésével lehet kifejezetten vevőbosszantóvá tenni…]

2.3 Készlet

A Woocommerce webáruház alaphelyzetében lehetőséget ad a készlet kezelésére. Ez nem azt jelenti, hogy bármilyen egyéb raktári rendszerrel összeköthető, hanem azt, hogy annak, akinek esetleg nincs egyéb készletnyilvántartó programja, az ezt a felületet is használhatja. Itt beállítható, hogy mennyi legyen az az alacsony készletszint, amikor a rendszer riasztást küld a tulajdonosnak, illetve ez a rész szabályozza azt a termékoldali jelzést is, amikor információt kap a vevő arról, hogy az adott termékből már csak néhány darab maradt – és eldöntheti, vásárol-e ott és akkor. Beállítható az is, hogy azok a termékek, amelyekből nincs készlet, láthatóak maradjanak-e az áruházban.

2.4 Letölthető termékek

A Woocommerce webáruház egyik legkellemesebb része (különösen a másik nagy CMS, a Drupal webáruházához képest), hogy a letölthető termékek, vagyis e-könyvek, fotók, egyéb fájlok webáruházi megoldása valóban néhány kattintás. Itt állítható be, hogy a letöltés hogyan történhessen meg: bejelentkezés után vagy fizetés után.

3. Adó

Az adózásra vonatkozó részben kell beállítani az ÁFA szabályokat, amelyeket egyébként később egyesével, a termékeknél lehet beállítani.

3.1 Adózási beállítások

Ebben a részben állítható be az adószámítás módja, az adószámítás alapja, a szállítási költséghez kapcsolódó adó, itt engedélyezhetők a kalkulációk is (vagyis az, amikor a vevő esetleg válogathat, hogy hova kéri a terméket vagy egy másik országot jelöl meg, esetleg éppen átlép egy rendelési vagy súlyhatárt. (A súlyhatár beállítás csak egy külön modullal lehetséges!). A rendszer alaphelyzetben három adószámítási móddal dolgozik:

  • szabványos adókulcsok
  • reduced rate adókulcsok
  • zero rate adókulcsok

Az egyes kategóriákon belül a különböző adókulcsok ország vagy megye szerint állíthatók. Ha pl. csak egy országban értékesítünk, akkor 3 féle adókulcsot tudunk beállítani, azokat pedig alkalmazhatóvá tudjuk tenni a szállítási költségekre is. Az egyes adók árra való “rárakódása” sorrendileg is állítható.

A kedves Olvasó számára talán már itt nyilvánvalóvá válik, hogy milyen brutálisan fontos, hogy a webáruház tulajdonosa számításokkal vezesse le a webáruház készítője számára, hogy pontosan milyen ÁFA kulcsokkal kell számolni, mire mi rakódik rá, van-e különbség az egyes országok között, ahová értékesít stb.

4. Pénztár

A pénztár menüpontban tudjuk beállítani a fizetési módokat. Fontos megjegyezni, hogy az alapbeállítás korlátozottan kezeli a “ha… akkor…” eseteket, erre egy külön fizetős modul létezik.

4.1 Pénztár beállítások

Hasonlóan a többi menüponthoz, a Pénztár esetében is egy általános beállítással indulunk.

Először a kuponok engedélyezését kell beállítani, illetve azt, hogy több kupon felhasználása esetén hogyan számítódjon a kedvezmény. (Magát a kupont akkor állíthatjuk be, amikor létrehozunk egy új kupont, tehát másik felületen.)

A következő beállítási egységben engedélyezhetjük a vendég vásárlást, vagyis azt, hogy valaki fiók létrehozása nélkül tudjon vásárolni az oldalon. Szintén itt állíthatjuk be, hogy a fizetés biztonságos SSL kapcsolaton keresztül fusson. (Ennek akkor van értelme, ha a webáruház további beépülő modulokat használ, amely konkrét bankkal hoz létre kapcsolatot, de létezik a Woocommerce-nek tucatnyi kiegészítése is mindenféle átutalási módokhoz, fizetéshez.)

Azt, hogy melyik oldal lesz a Kosár és Pénztár oldal, szintén be kell állítanunk. Lényeges elem, hogy itt kell megjelölni az ÁSZF oldalát, amelyet majd a vevőnek a vásárlás befejezéséhez el kell fogadnia, különben nem tud rendelni.

A pénztár végpontok beállítása technikai jellegű beállítás, jelentősége abban áll, hogy később ezen pontok azonosítása alapján tudunk elemzéseket végezni a webáruházban.

A pénztár általános beállítási lehetőségei sorában az utolsó egység a legfontosabb, itt állíthatjuk be a fizetési módokat, és a látogató számára megjelenő sorrendjüket. Az egyes módozatok külön beállításai a menü további részei, itt egy összefoglaló látható.

4.2 Közvetlen banki átutalás

A webáruház alapbeállításként azt a banki átutalási lehetőséget tartalmazza, amikor a vevő mindösszesen megjelöli, hogy így kíván fizetni, megkapja az üzenetet, hogy milyen bankszámlaszámra, milyen adatokkal utaljon, az utalást pedig saját bankjánál intézheti. Biztonságos és egyszerű mód!

4.3 Csekk

A Woocommerce a csekkes fizetési módot lényegében teszt fizetési módként építette be a rendszerbe, egy egyszerű instrukció megjelenítésével működik.

4.4  Utánvétel

Az utánvétel, mint fizetési mód

  • megjelenít egy üzenetet (“Fizetés készpénzben átvételkor”)
  • szállítási módhoz (módokhoz) köthető
  • eldönthetjük, hogy virtuális terméknél engedélyezzük-e vagy sem

4.5 PayPal fizetési mód

Szerencsére alapbeállításként létezik, és nagyon jól kezelhető a Woocommerce webáruház PayPal fizetést engedélyező felülete. (Konkrétan ez volt a virtuális letölthető termék beállítás után a második olyan beállítás, aminél – a Drupallal eltöltött hosszú hetek után – könnyeinkkel küszködve láttuk, hogy ugyanaz a feladat mennyivel egyszerűbb lett volna WordPress Woocommerce-ben…)

Ami rendkívül kellemes megoldás, az az, hogy

  • minden fizetési akció a PayPal felületén történik
  • nemcsak PayPal fiókkal, de hitelkártyával, bankkártyával is lehet fizetni
  • az adategyeztetést a vevő adatai és a PayPal számlatulajdonos adatai között a PayPal végzi (ha kérjük)
  • a PayPal számlát is kiállít, ami nemzetközi viszonylatban pont megteszi

Ezzel az alap fizetési módok végére értünk.

5. Szállítás

A Pénztár után a második legcifrább beállítási felület, különösen akkor, ha konkrét leírás (ügyfél igény) alapján próbáljuk összesakkozni a két nagy egységet.

5.1 Szállítás beállítások

Hasonlóan a többi menüponthoz, itt is az általánosan érvényes beállításokat tehetjük meg. Dönthetünk, hogy engedélyezzük-e a kalkulációkat, megjelenítjük-e a szállítási költségeket még a szállítási cím beírása előtt, mi legyen az alapértelmezett szállítási cím, illetve hogyan választhasson a vevő a szállítási módok közül. A megjelenő szállítási módok sorrendjét (itt is, mint a Pénztár oldalon) egy összefoglalóban állíthatjuk. Szintén itt választhatunk országokat, ahová szállítunk. Több szállítási módnál meghatározhatjuk azon irányítószámok körét, ahová az adott szállítási mód alkalmazható.

5.2 Átalánydíj (flat rate)

Az átalánydíj egy fix kiszállítási díjért történő szállítást teszi lehetővé, ország korlátozással. Ez a fix díj adókötelesként is értelmezhető, az ÁFA tartalmát a webáruház alapbeállításaiban lehet állítani.

5.3 Ingyenes kiszállítás

Az ingyenes kiszállítást köthetjük minimális rendelési összeghez és/vagy kuponhoz, de azt is megtehetjük, hogy nem kötjük semmilyen feltételhez.

5.4 Nemzetközi átalánydíj

A nemzetközi átalánydíj beállítása hasonlóan lehetséges, mint a sima átalánydíjé. Az alapbeállításokban nincs mód a különböző országok, országcsoportok szerint differenciált különböző költségek beállítására.

5.5 Helyi kézbesítés

A helyi kézbesítés lényegében a postai küldeményt jelenti, költségét megállaptíhatjuk, mint:

  • fix összeg
  • fix összeg termékenként
  • kosár végösszeg százaléka

5.6 Személyes átvétel

A személyes átvétel lehetőségénél korlátozhatjuk, hogy mely országokból vagy irányítószámokról fogadunk el ilyen megrendelést.

A Woocommerce webáruház beállításainál további lehetőségeink is vannak, amelyek elsősorban technikai jellegűek, így ezek részletezésére nem térünk ki:

  • Fiókok – a webáruházban való regisztráció és a megrendelések megtekintésének módját szabályozhatjuk
  • E-mailek – a vásárlási folyamat egyes üzenetei állíthatók itt
  • API – más rendszerekkel való összehangolás állítható

A webáruház brief fontossága…

Alapvetően nem vonzódunk a papírmunkához… Webáruház készítése előtt mégis részletes briefet, vagyis a kívánt funkciók leírását kérjük a kedves Ügyféltől, vagyis azt, hogy pontosan hogyan akarja kiszállítani a termékeket, milyen módokon fogad el fizetést, hogyan számolja a költségeket. A fentiek alapján minden bizonnyal nyilvánvaló, hogy miért kérjük ezt: az alapbeállítások alapján létrehozható egy jól működtethető webáruház, azonban minden olyan esetben, ami ettől eltér, további modulok keresése, tesztelése, beállítása, adott esetben megvásárlása válhat szükségessé. Vagyis: kompromisszum vagy plusz költség.

Ha úgy gondolja, megbízik a precizitásunkban és a felépítéshez szükséges logikai készségünkben, és ránk bízná webáruháza profi megtervezését, keressen bennünket!