Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Webshop indítás esettanulmány – MiniKert Florárium

Mint a legtöbb vállalkozás, mi is szeretünk több lábon állni, és mi lett volna erre a legjobb lehetőség, mint hogy hobbit alakítunk üzletággá?

Ennek eredménye lett a MiniKert, amely floráriumok és palackkertek készítésével foglalkozik. Íme egy kollázs:

 

Ez lett az az eset, amikor saját magunk megrendelőjévé váltunk, és végigmentünk azon a folyamaton, amin egy webáruháznak (vagy bármely vállalkozásnak) végig kell mennie. Szögezzük le: sokkal gyorsabban mentünk végig rajta, hiszen saját magunktól nem kellett jóváhagyást, véleményt várnunk az egyes pontokon.

 

Webshop indítás – mi mennyi időbe telik?

Tekintsük végig, mik voltak az egyes lépcsőfokok és mi mennyi időt vett igénybe? Ez most bizony kőkeményen a tiszta idő, hiszen nem kellett megállnunk az egyes pontokon, és várni a jóváhagyásokra. Ha valami kérdéses volt, azonnal meg tudtuk beszélni és döntést tudtunk hozni.

Fontos látni, hogy a folyamatnak nem minden eleme épül egymásra, néhány munkafolyamatot egymástól függetlenül is el lehet indítani. Az azonban fontos, hogy a végén minden szálnak egybe kell érnie!

1. ötletelés, információgyűjtés: milyen webshopot indítsunk?

Honnan jön egy vállalkozási ötlet? A mi saját történetünkben jött már ötlet ügyféltől, hűséges tréningezőtől, olvasott szakirodalomból, de megfeszített, több napig tartó stratégiai elemzési ötletelésből is. A MiniKert ötlete régi munkából, majd hobbiból származott. Laci már hónapokkal ezelőtt akart bonsai tölgyet csinálni, de Tölgyi sajnos nem élte túl a próbálkozást.

A következő lökést egy cikk adta, amelyben egy 50 éve lezárt palackkertről írtak és mutattak képet. Ezután vette kezdetét az érdeklődés, olvasgatás, röviden szólva a téma megtanulása. Manapság ez már nem annyira nehéz, hiszen nemcsak cikkek, weboldalak, de YouTube videók tucatjai is a rendelkezésünkre állnak, ha tanulni szeretnénk. A tanulási folyamat nyilván nem állt meg akkor sem, amikor a webshop már elindult…

Az intenzív tanulási folyamat végére összeállt a kép: csináljunk palackkertet! Aztán ebből még bármi lehet… A legelső palackkert, amely november óta – bejegyzésem írásakor március elejét írunk – áll ledugózva:

blank

Az első zárt palackkertet további floráriumok követték, amik mind a saját minikertjeink, és egyben tanulási folyamatunk alanyai.

Idő: 2 hónap

 

2. konkurencia vizsgálat: termékek és a marketingkommunikáció vizsgálata

Instagram, Facebook, saját weboldal. Ezek voltak azok a csatornák, amelyeket átnéztünk, és kialakult bennünk egy kép a piaci helyzetről. Az is tudható volt, hogy egy-egy konkurens mennyit adott el a csúcsszezonban (mert kiposztolták), és az is, hogy milyen új marketingkommunikációs eszköz bevetésére készülnek (mert kiposztolták, hogy dolgoznak az új weboldalukon, webshopjukon).

Megcsináltuk fejünkben a skatulyákat, hogy kik miben erősek, mire specializálódtak, mit csinálnak jól.

A legérdekesebb az egyik legprofibbnak tűnő palackkert készítő, akinek lélegzetelállító fotóiról simán vissza lehet nyomozni, hogy egy külföldi floráriumkészítő készletet használ, weboldalán a képek pedig nem saját munkái.

Idő: 1 hét

 

3. piaci niche meghatározás: hova tegyük mi magunkat a piacra?

A piaci niche vagy piaci rés, piaci fülke azt a területet jelenti a pozícionálásban, földrajzi helyben, ahová mi magunkat pozícionáljuk. Látható volt, hogy bár webshopról beszélünk, mégis földrajzi határokkal bírunk, hiszen az elkészült florárium gyakorlatilag hímestojás, a szállítását a legtöbb komolyabb szállító cég nem is vállalja.

A piaci rés kijelölése a

  • földrajzi szempontokon túl a floráriumok
  • kivitelezésére,
  • stílusára,
  • tematikájára és a
  • marketingkommunikáció hangvételére, stílusára is vonatkozik.

Idő: 1 hét

4. stratégia felállítása

Ebben a fázisban kellett kialakítani az üzleti koncepciót, amivel elindulunk: lesznek kész, készleten lévő darabjaink, de elsősorban megrendelésre készítjük a floráriumokat.

Átgondoltuk, hogy

  • mit (milyen floráriumokat, milyen növényekkel, milyen díszítéssel)
  • kiknek (milyen érdeklődésű csoportoknak)
  • milyen áron (milyen árcsoportokban)
  • fogunk kínálni és legelsősorban
  • hogyan jut el hozzájuk a hír a mi létezésünkről (vagyis milyen marketingkommunikációs stratégiánk lesz).

5. domain név foglalás

A domain név kiválasztása közel sem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek tűnik. A domain névnek lehetőség szerint egyszerűnek kell lennie, ugyanakkor kijelölnie az induló és a jövőbeli tevékenységi kört is. És hát ugye ki tudja, hogy néhány év múlva floráriumot fogunk-e árulni vagy más, nem floráriumnak számító minikertet?

Természetesen még SEO szempontok is játszottak a domain név választásban – ebben máris előnyben voltunk számos webshophoz képest, akik SEO tanácsadóhoz majd csak akkor jutnak el, ha valami nem működik jól a weboldal helyezéseivel…

Idő: 1 nap

6. jogi háttér tisztázása

A webshop indítás jogi háttere elsősorban a forgalmazandó termékek köréhez kapcsolódik, ugyanis bizonyos termékek kereskedelme webshopon keresztül nem is lehetséges. Normál, bolti kereskedelem esetén is bizonyos termékek árusítása végzettséghez kötött – ezt nem árt tudni.

A webshop hivatalos formában úgy tudja elkezdeni a működését, ha a vállalkozás rendelkezik a megfelelő TEÁOR számmal tevékenységei között, illetve a területileg illetékes jegyző nyilvántartásba vette.

Idő: 2 hét

7. logótervezés

Az arculati elemek tervezésének legfontosabb lépése a logótervezés volt. A logónak minden esetben nagy jelentősége van, de a termékgyártás, és különösen a kreatív design termékek esetében különösen fontos az azonosíthatóság. A logónak itt most pecsét-szerűen érdemes működnie, ezért fontos volt a kör alak, ami egyébként a klasszikus üveggömb florárium formáját is idézi.

Stílusában elegáns, visszafogott márka pozícionálást képzeltünk el, prémium minőséggel.

A tervezésnél játszottunk a betűtípusokkal, a kiegészítő grafikai elemekkel és a színekkel is, túlmenve a pecsét-szerű koncepción, hiszen mikor, ha nem most?

8. anyagbeszerzés, beszerzési források felkutatása

A minden szempontból legtökéletesebb üvegek, üveggömbök, retro és egyéb üvegek felkutatása folyamatos feladat, és persze akkor derül ki egy üvegről, hogy mennyire jó vele dolgozni, amikor már az első floráriumot beletesszük.

A növénykék beszerzése első körben nyilván nagykereskedésben még nem lehetséges, hiszen nem tudunk nagyobb mennyiséget venni. Ha pedig túlkészleteznénk, a növény megnő, mire gazdára találna… Természetesen körbejártuk a közelünkben lévő dísznövény kereskedéseket, áruházakat, és megállapítottuk, hogy a mininövények árusítása sokszor nagyon esetleges.

A kiegészítő dekorációs eszközök, miniatűr figurák beszerzése is több napos feladat, különösen ha az árösszehasonlítást is belevesszük a játékba. Sok miniatűr érkezett a Távol-Keletről, amelyeknek keresése, megrendelése összességében napokat vett igénybe.

Idő: 3 hét

9. mintadarabok elkészítése

A mintadarabok elkészítése az egyik legkellemesebb része az egész projektnek! Megálmodjuk, fejben megtervezzük, összeállítjuk.

10. fotózás

A fotózás nem kicsit adta fel a leckét… Eleve fotózási szempontból sem egyszerű csillogó üveget fotózni, amiben zöld növények vannak. Az emberi szem a zöldből tudja megkülönböztetni a legtöbb árnyalatot, így a zöldnek valóban zöldnek kell lennie. A mini növényekhez közel kell menni, hogy lássuk is őket, de az üvegnek nem szabad torzítania, lehetőség szerint gömbnek kell látszania annak, ami a valóságban gömb. A világításnak minél természetesebbnek kell látszania, ugyanakkor a fotóstúdiónak rendkívül könnyen reprodukálhatónak, hiszen a termékek folyamatosan fognak “érkezni”, és a fotókon nem szabad látszódnia, hogy hány menetben készültek.

Ugyanakkor a fotókat a lehető legjobb minőségben kell megcsinálni, hogy minél kevesebb utómunkát kelljen végezni rajtuk.

Sok körben fotóztunk, rengeteg beállítást és házilag is könnyen kivitelezhető termékfotózási trükköt próbáltunk ki. (Ebben azért óriási segítségemre volt a több éve megszerzett fotós tudás, amit megosztok a Webáruházi termékfotók készítése online tanfolyam keretein belül.)

 

Idő: 2 hét

11. webszövegírás

A webáruház struktúrájának felállítása és a webszövegírás relatíve gyorsan ment, bár a növények leírását megcsinálni nem volt kis feladat… Hiába no, a szakmai hozzáértés mindig nagyon sokat számít. Ha pedig nem ismerjük töviről hegyire az árut, az áruismeret megszerzése komoly erőfeszítés!

(A szövegírás módja megtanulható: Webszövegírás online tanfolyamok)

Idő: 2 hét

12. webshop programozás

Ezen a ponton határozottan komoly előnyünk van másokhoz képest.:) Hogy ezt hogyan kell csinálni, arról ezen a honlapon már sokat írtam, ami talán az újdonság volt, az az, amikor a hóhért akasztják…

A webshopot WordPress Woocommerce rendszerben csináltuk meg, a bankkártyás fizetéshez pedig a Bariont használjuk. Normál esetben egy ilyen programozási feladat a bonyolultságtól függően több hétig is eltarthat. A mi előnyünk már ott is megmutatkozott, hogy egy jóváhagyott Barion elfogadóhelyhez hozzáadni egy következőt már sokkal rövidebb idő, mint újonnan regisztrálni.

Ami meglepően nehéz feladat volt, az a termékoldalak feltöltése volt, érdemi információval. De ahogy mondani szokták, nincs ingyen ebéd.

Idő: 3 hét

13. design készítése

A weboldal design-jának finomítása már akkor történt, amikor az oldal éles volt. Nyilvánvalóan az indulást nem befolyásolta, hiszen a nem annyira vonzó design-ról leginkább csak mi láttuk, hogy ez még nem annyira tökéletes, de az fontos volt, hogy a Google minél hamarabb kezdje el indexelni, és rangsorolni a minél jobb helyezésekért.

A design tervezés sajátossága, hogy a felhasznált idő nem egy menetben értendő. A kreatív munkához idő kell, időnként félre kell tenni, pihentetni, majd újra ránézni…

Idő: 2 hét

14. Instagram és Facebook támogatás

Ahhoz, hogy a közösségi médiában el lehessen kezdeni kommunikálni, fotókra, mégpedig vízjelezett fotókra volt szükség, illetve minél hamarabb a működő weboldalra.

Különleges új élmény, hogy egy-egy megosztás sokkal nagyobb aktivitást tud elérni, mint amit a weboldalak design-jának megosztásával valaha is el tudtunk érni! Tanulság: a recept nem általános. Erősen függ a megosztott témától, hogy mennyire erős elköteleződés érhető el vele.

Idő: folyamatosan

15. folyamatos újabb termékek fejlesztése

Ezt nyilván mondani sem kell… Nagyon jó dolog, hogy ismerőseink nagy lelkesedéssel üdvözölték a MiniKert megszületését, és ötleteikkel, javaslataikkal, kérdéseikkel megkeresnek bennünket.

Fontos tudni, hogy a marketing tankönyvek szerint a termékfejlesztések, termékfejlesztési ötletek 75%-a bukás. Vagyis ha valami nem jön be, semmiképp sem szegheti kedvünket. Ahogy mondani szoktam: ha csak egyetlen egy eladásunk van valamiből, már mondhatjuk, hogy az ÖTLET JÓ. Hogy a piac elég nagy-e ahhoz, hogy eltartson minket, az már egy másik kérdés…

16. blogírás

A webshophoz komoly tartalmakat csatoltunk: a növények leírása és a blog arra szolgál, hogy a látogatót bőséges tartalommal is folyamatosan csalogassuk, és meggyőzzük. A blogírás azonban nem kevés idő, különösen olyan témában, amihez még sokat kell tanulni és tapasztalni. Egy-egy blogbejegyzéshez utánaolvasni, megírni 2-3 napot is igénybe vesz.

 

Összességében a webshop a komoly tervezéstől a kielégítő szintű publikálásig 2 hónapig készült. A finomhangolás újabb 1 hónapot vett igénybe. A folyamatos támogatás és fejlesztés minimum heti 1 napos munkát igényel a bevezetési időszakban.

De webshopot csak JÓL!

Címkék: 

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest