Érthető szavakkal írtuk le, mi mit jelent a marketing gyakorlatban. Forrásként a saját kútfőnk és a sok éves marketing gyakorlat szolgált.
A kisvállalkozó számára szeretnénk érhetően megfogalmazni azoknak a szavaknak a jelentését, amelyeket a marketing szakma sokszor túlságosan is ködösítve használ. A gyűjteményt folyamatosan bővítjük, a webmarketing, az eladáshelyi marketing és a marketing tervezés szavai egyaránt szerepelnek benne. A meghatározások sokszor biztosan nem esnek egybe a tankönyvek és más szerzők leírásaival. Ez a sikermarketing.hu gyakorlata…
banner hirdetés
olyan négyzetbe vagy téglalapba foglalt internetes hirdetés, amelyre kattintva a hirdető weboldalán találjuk magunkat
blog
személyes webnapló, amelyet írója egy komolyabb programozási tudást nem igénylő honlapon ír, az olvasók pedig megjegyzéseket fűzhetnek hozzá
blogger
a blog, vagyis a személyes webnapló szerzője
brief
összefoglalás, írásos formában, amelyet reklámügynökségek, médiaügynökségek feladatának leírására használnak. Az ügyfél foglalja össze benne, hogy mit is szeretne.
buzz (zsongás)
amikor beszélnek valamiről vagy valakiről (“mindenki erről beszél”)
célcsoport
az emberek azon csoportja, akiknek termékemet, szolgáltatásomat el akarom adni
CMS rendszer (content management system)
olyan honlap programozási mód, amelyben a honlap tulajdonosa programozási tudás nélkül tud újabb szövegeket, képeket elhelyezni a weboldalon
content marketing (tartalommarketing)
olyan tartalmak (írások) létrehozása, amely egyben saját média a márka számára
dinamikus honlap
olyan honlap, amelyen programozástechnikailag egy folyton változó felület van (pl. hírportálok szöveges hírei)
display
1. állvány termékbemutatási célra az eladáshelyen, 2. képes hirdetés a weben. Szó szerinti jelentése: megjelenítés, bemutatás
DM (direct mail)
olyan levél vagy e-mail (esetleg sms) útján küldött reklámüzenet, amely közvetlenül a fogyasztónak szól, vagyis nem a nagykereskedőnek, kiskereskedőnek, ügynöknek stb.
fizetett találat (szponzorált link)
azok a kis szöveges hirdetések egy, a honlapra mutató hivatkozással a kereső találati listáján, amelyekért a honlap tulajdonosa fizet
gerillamarketing
olyan, a meghökkentést célzó akció, amelyről általában nem derül ki, hogy valójában reklám
hírlevél
e-mail vagy posta útján küldött tájékoztató anyag, amely a küldő cégének újdonságairól vagy egy bizonyos témáról szól
hírnév menedzsment (reputation management)
az interneten annak kezelése, hogy a cégről szóló hírek között a kereső előbb hozza fel a jó híreket, mint a rosszat, illetve legyenek jó hírek
HTML
a honlapok egyik programozási nyelve
image (imidzs, imázs)
az emberekben kialakult kép egy termékről, márkáról, szolgáltatásról, cégről, személyről, országról
kereső
olyan honlapok, illetve a mögöttük álló “szoftver”, ahol az ember egy-egy adott szót, kifejezést beírva rátalálhat azokra a honlapokra, amik azt az adott szót tartalmazzák. (pl. Google)
keresőoptimalizálás
az a fajta honlapkészítés és az interneten végzett marketing munka, amelynek célja, hogy egy adott honlap egy keresőben (pl. Google) a találati listán minél előbbre sorolódjon
keresőszó
az a kulcsszó, amire rá is kattintanak
közösségi weboldal
olyan weboldal (vagyis egy domain névvel leírható halmaz), ahol az olvasók megjegyzéseket tehetnek, képeket, szövegeket tölthetnek fel, egymással kapcsolatba kerülhetnek (pl. IWIW, blogok, fórumok)
kulcsszó
az a szó,amelyre szeretnénk, hogy honlapunkat a keresőkből érkezők megtalálják
layout
kinézet, látványterv. Nyomdai és webes grafikánál az a kép, amit a grafikus elkészít, később esetleg finomít.
leaflet
szórólap vagy brossúra, általában egy lapnyi
link
hivatkozás, kapcsolat. Az interneten elhelyezett olyan szöveg, címsor, amire kattintva egy másik honlapra vagy másik oldalra kerülünk.
linkstratégia vagy linképítés
az a megközelítés vagy módszer, amelyet annak leírására állítunk fel, hogy hogyan fogunk elérni minél több, a honlapunkra mutató hivatkozást (linket) az interneten
logó
a vállalkozást szimbolizáló kis grafikai elem, amely megjelenik a termékeken, weboldalon, névjegyen, nyomtatott anyagokon
marketing kommunikáció
minden olyan üzenetküldés, amely másokat céloz azzal a céllal, hogy jobb színben tüntessük fel magunkat, cégünket, szolgáltatásunkat, (vagyis reklámozzunk) vagy egyszerűen csak tájékoztassunk
marketing stratégia
annak meghatározása, kinek, mit, mennyiért, hol akarunk eladni, hogyan hozzuk a tudomására, hogy létezünk, és mivel fogjuk ösztönözni a vásárlásra
márka (brand)
termék vagy vállalkozás neve, amely már átment a köztudatba (illetve úgy hozzuk létre, hogy ez a tervünk vele)
márkaépítés (brand building)
tevékenységek összessége, amelyek a márka megismertetését célozzák úgy, hogy a gyártó által megálmodott kép társuljon hozzá (pl. Vanish – mindent ki lehet mosni vele)
piackutatás
annak feltérképezése statisztikai és pszichológiai módszerekkel, hogy mi a helyzet a piacon, vagy hogyan reagálnának a vevők egy új termékre, szolgáltatásra
pozícionálás
annak meghatározása, hogy vállalkozásomat, termékemet, szolgáltatásomat milyennek szeretném látni és láttatni, kinek szánom
PR (píár)
szó szerinti jelentése “közönségkapcsolat”. Olyan megjelenést jelent a médiában (TV, sajtó, rádió), ami hírértékű, esetleg szakmai elbeszélgetés a termékről, cégről. Jellemzően nem fizetett. Lehet negatív is.
találati lista
azon honlapok sora, amelyet a kereső a beírt szóra (keresőszó) kiad
targetálás
célzás, vagyis az adott marketingkommunikációnak kifejezetten a célcsoportra hangolása
tartalommegosztó oldal
olyan weboldal, ahová a látogatók filmeket, zenéket, szövegeket tölthetnek fel úgy, hogy azt mások is lássák (pl. You Tube)
természetes találat
a találati lista azon elemei, amelyekért (megjelenés, helyezés) a honlap tulajdonosa nem fizet a keresőnek
spam (szpem)
kéretlen reklám, amelyet úgy küld el a reklámozó, hogy erre a címzett nem adott engedélyt (jellemzően e-mail vagy sms). Először egy SPAM nevű sonkakonzerv reklámozásánál használták, innen ered a neve.
szlogen (slogan)
jelmondat, ami a marketingben egy vállalkozás vagy márka azonosítására szolgál, de csak ha egyedi és éveken át használják
vírusmarketing
olyan reklám, amely a vírushoz hasonlóan terjed, vagyis az emberek egymásnak küldik tovább, csak mert jópofa, vicces, szórakoztató, meghökkentő
webergonómia
a honlapok, internetes alkalmazások, szoftverek használhatóságával foglalkozó gyakorlati tudomány. A használhatóság (usability) itt azt jelenti, hogy a látogató mindig pontosan tisztában van-e azzal, hogy a honlapon hol jár, milyen funkciókat hogyan tud használni, minden információt megtalál-e.
webmarketing
azoknak a tevékenységeknek az összessége, amik a termék vagy szolgáltatás internetes megjelenését célozzák. A tevékenység végső célja az eladás és az ismertség.