Hogyan kezdődik a keresőoptimalizálás?
Kiválasztjuk a megfelelőnek tűnő kulcsszavakat. Egyszerűnek tűnik, de mégsem az! Sőt, azt mondhatnánk, ahogy a SEO fejlődik, vagyis egyre többen versenyeznek egy-egy piacon a Google keresőben, úgy válik egyre inkább kulcskérdéssé, hogy ezt a bizonyos kezdeti lépést hogyan és miként tudjuk meglépni.
A kedves Olvasót minden bizonnyal meglepi a közlés, hogy azt mondom: itt az empátia és a megérzés segít a legtöbbet. Empátiánk és megérzésünk pedig akkor fog a legjobban működni, ha ismerjük a potenciális vevőnket és persze a szakmánkat…
Miből tudhatom, hogy rossz kulcsszóra optimalizáltam?
Nem fogom azt mondani, hogy ilyen velünk sosem fordult elő – mert aki ennyi éve dolgozik a SEO-ban, az bizony már látott karón varjút. Egyáltalán, mikor szerezhetek róla tudomást, hogy rossz kulcsszóra dolgoztam? A válasz egyszerű: akkor, amikor már feljöttem rá a Google-ban, vagyis történt megjelenítés, a weboldal linkje megjelent a kereső ember monitorán, képernyőjén.
A weboldal indulásától számítva akár 1 évbe is telhet, mire a helyezést elérjük, és csak ekkor ellenőrizhetjük, hogy mi is a helyzet. Ez ekkor már eső után köpönyeg, de a jövő optimalizálási irányai szempontjából jó ha tudjuk, hogy a megfelelő kulcsszóra optimalizáltunk-e. Az elemzésünk alapvető eszköze a Google Analytics és a Google Search Console.
Mik a “tünetek”? És mi a gyógymód?
1. első helyen állsz, mégis a nullával egyenlő a megjelenítések száma
Ez a legnyilvánvalóbb jele a rossz kulcsszóválasztásnak. Praxisunkban ez az eset olyankor fordult elő, amikor az ügyfél tévedhetetlen magabiztossággal állította, hogy a X a helyes kulcsszó, biztosan erre a szóra keresnek a vevői. A SEO szakember sokszor felteszi a kérdést: “Biztosak vagyunk benne, hogy ez a megfelelő kulcsszó? Nem túl szakmai, nem túl belterjes ez a szó?”. (Nem kellemes szerep a folytonos akadékoskodás, még akkor sem, ha egyébként mindez az ügyfél érdekében történik – itt pedig az ügyfélkapcsolat oltárán áldoztuk be a helyes kulcsszó meghatározását… Kár volt. Főleg, mert azóta kiderült, hogy ettől nem lettünk jobb fejek az ügyfél szemében, ráadásul még rossz szóra is van optimalizálva a weboldala…)
A megoldás: a weboldal tartalmát folyamatosan fejleszteni kell, és iteratív módon rájönni a megfelelő kulcsszavakra.
2. rengeteg látogató érkezik az adott szóra vagy oldalra, de nagy a kiugrási ráta
A weboldal tartalmai szerteágazóak, hovatovább teljesen más célcsoportnak szólnak, akiknek az érdeklődését nem kelti fel a többi tartalom sem. Ilyenkor az adott URL-re érkező látogatók célirányosan keresik az információt, de vélelmezhetjük, hogy valójában nem azt találják, amit keresnek, és ezért más weboldalon keresnek tovább. A megértés kulcsa ilyenkor a célcsoport(ok) mélyebb megértésében rejlik.
A megoldás: a kevésbé fájdalmas megoldás az, hogy ha már ez a célcsoport itt van, és befogtuk őket, akkor nyújtsunk a számukra is valamit, hátha azzal marasztalhatók. A fájdalmasabb és rizikósabb megoldás szerint a magas kiugrási rátát produkáló oldalakat törölni kell a weboldalról.
3. brutális mennyiségű megtekintés van, töltenek időt az oldalon, olvasgatnak, de nincs konverzió
Nem jó szolgáltatást kínálsz, vagy alapjaiban rossz irányba halad a SEO aktivitásod. Praxisunkban egy olyan weboldal a példa erre a helyzetre, aki bár jól indult a SEO irányait tekintve, idővel elragadta az “elsőnek lenni” bűvölete, és olyan kulcsszavakra kezdett tartalmakat létrehozni, amit vélelmezhetően a versenytársai pötyörésznek be a keresőbe. Vagyis kiváló szakmai alapokat és információt nyújtó weboldalt hozott létre, de ebből számára üzlet nem származik.
Az arányok érzékeltetése végett: a weboldal látogatószáma 55 ezer, a jelenleg kínált, előtérbe tolt szolgáltatásra online jelentkezők száma 30. Nem 30 ezer, csak 30.
A megoldás: gyökeresen változtatni a kínált szolgáltatások körén és a laikusok helyett a profiknak kitalálni valamit.
Jó hír: a Google már nem (annyira) kulcsszó fetisiszta
A kulcsszó még mindig fontos, de már nem annyira. Fogalmazzunk úgy, hogy rendkívül sok MÁS tényezőt is figyelembe vesz a Google, amikor rangsorol.
Az elmúlt évek során ezek száma nagy mértékben megnőtt, így a kulcsszó sűrűség súlya is csökkenőben van. Hovatovább amióta a Google használja a szemantikus és intención alapuló keresést, már az X kulcsszó kiválasztása nem bír akkora jelentőséggel, hiszen a Google alapértelmezetten megállapítja a szó rokonértelmű szavait.