Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

8 pont a Facebook marketingről – őszintén

Minél jobban szeretnék belelátni hatékonyságot a sokat sztárolt Facebook marketingbe, annál kevésbé sikerül….

Hatékony-e a fészbúkozás? Kinek hatékony? Az én üzletemben, vállalkozásomban használható-e? Olyan kérdések ezek, amelyekre általánosságban nem lehet válaszolni, és a Facebook marketinggel foglalkozó vállalkozások soha nem fogják azt mondani, hogy

igen, működik a Facebook marketing, de az Ön üzlete nem tipikusan Facebook-üzletág, így legjobb, ha nem is tölti vele az idejét

Kezdem a konklúzióval: lelkiismeretesen használjuk a Facebookot több éve. Heti szinten 1-2 óra biztosan elmegy a Facebook-kal, hiszen el kell olvasni, miről írnak a szakmailag mérvadó bloggerek, melyik cég háza táján mi újság, össze kell szedni, mit szeretnék megosztani, át kell nézni a statisztikát, beállítani a posztok időzítését stb. Folyton arról olvasok, hogy így és így kell hatékonyabbá tenni a dolgot (vagyis újabb órákat kéne eltölteni vele), míg a tények azt mutatják, hogy rendkívül rosszul térül meg a céges fészbúkozás.

Merész leszek, és azt mondom: másnak se térül meg jobban a befektetett idő, csak maximum nem meri bevallani, mégpedig azért nem, mert attól tart, hogy akkor a versenytársai lúzernek fogják gondolni – akik közül persze sokan pontosan ugyanebben a cipőben járnak. Hiszen ettől harsog a szakma, hogy milyen tuti dolog is a közösségi média.

Szerencsére vannak külföldi blogok, akik a nagy verseny miatt kénytelenek kimondani az igazságot: a király meztelen. Vagyis a Facebook mégsem annyira jó üzlet a cégeknek, mint ahogy azt sokan állítják. Rövid távú marketing célokra mindenesetre alkalmatlannak tűnik – hosszú távú márkaépítésre ajánlják. És mint tudjuk, a hosszú távú márkaépítésben leválasztani, hogy minek mekkora hatása volt, lehetetlen vállalkozás.

Klasszikus marketing mondás, hogy nem tudhatod, hogy reklámra költött pénzed melyik 50%-a pénzkidobás. Én ezt átfordítanám az idő fogalmára (mert hiszen az idő is pénz): A Facebookra fordított időd hány százaléka időpocsékolás?

Facebook gondolataim és kétségeim:

1. az alapok: célcsoport és téma

Vessük össze saját célcsoportunkat a Facebook használókkal!

Ha és amennyiben tinédzsereknek, egyetemistáknak és otthonülő kismamáknak szeretnénk eladni, úgy a Facebook tökéletes terep.

Ha és amennyiben szórakoztató téma az, amit el akarunk adni, hatalmas megtérülés várható a Facebookról.

Hogyan működik a Facebook?

Nem vállalkozom arra, hogy elmagyarázzam a Facebook működését, főleg azért, mert napi szinten bütykölik. Vannak olyan furcsaságok, amiken nehezen lehet túllendülni:

2. a statisztika

Nem tudok mit kezdeni az adattal, amikor a Facebook kiírja, hogy 2 ember látta a bejegyzésemet, de 3-an lájkolták…

3. a hírfolyamban való megjelenés

A Facebook azt mondja, azoknak a bejegyzéseit jeleníti meg a követők hírfolyamában, akiknek a bejegyzéseire sűrűn rákattintanak. Ehhez képest van olyan általam követett cég, akinek a bejegyzéseire mindig kattintok, de csak minden 15.-et jeleníti meg nekem a Facebook… Ha biztosan akarom látni egy cég közlendőit, akkor feliratkozom az RSS csatornájára… (Vagy újabban: bejelölöm, hogy az illető cég minden bejegyzését kiemelt helyen akarom látni. Ez az opció a cikk írásakor még nem volt meg.- A Szerk.)

Ha ebben a pillanatban, július 14-én megnézem a céges hírfolyamomat, július 8-án kelt bejegyzéseket látok első helyen…

4. a Facebook widget működése

Ha egy honlapba beépítjük a megosztás gombokat, és valamelyik nem akarja az igazságot, az biztosan a Facebook. Ha ránézek egy honlapra, ahová raktak fel Facebook rajongóink dobozt, és nem vagyok belépve a Facebookra, akkor a doboz szétcsúszik, teljesen igénytelenül, lehet az a honlap akármilyen szép… És ez soha nem a honlapkészítő hibája.

5. a rajongók is csináljanak már valamit!

A Facebook rajongók aktivizálása nem könnyű feladat. Néhány százalékra tehető azoknak a száma, akik aktívak egy adott cég tekintetében. Az aktivitás lájkolást és rákattintást jelent, de nem vásárlást!

A Facebook is úgy működik, mint kis hazánkban sok más: valódi zsizsgést a kritika és az emberi hülyeség kipécézése tud elérni, az észosztás ritkán…

Ha pedig észosztásról van szó, nehéz eltalálni, milyen szintű, milyen témájú szakcikkek vonzóak. Itt sem mindegy a téma: egy könyveléssel, számvitellel kapcsolatos írás nyilván népszerűbb, mint egy marketinggel foglalkozó (hiszen a vállalkozó úgy gondolja, hogy marketing nélkül el lehet lenni, könyvelni viszont kell, különben jön a büntetés…).

6. a rajongók számának növelése

A Facebook rajongók száma ma már nehezen növelhető. Volt olyan időszak, amikor minden különösebb aktivitás nélkül napi 2-3 új rajongót lehetett szerezni. Ma már heti 1-2 rajongót sem egyszerű organikus módon.

Mennyit ér egy rajongó? Attól a ponttól kezdve, hogy rajongót már vásárolni is lehet bizonyos cégek kínálatában, azt lehet tudni, hogy mennyit kell fizetni érte. De mennyi bevételt fog hozni?

Azt gondolom, hogy pillanatok kérdése, és teljesen indifferens lesz, kinek van több rajongója.

És egyébként is… Mennyi az annyi? 500 rajongó már elég jó? 4000 már gyanús? 190 harmatgyenge?

7. Facebook hirdetés

„A Facebook rajongók száma fokmérője a profizmusnak.” Amit sokan lájkolnak, az rossz nem lehet – gondolja az egyszeri fogyasztó vagy ügyfél. Pedig a dolog nem egészen így van. Sok függ attól, hogy ki mikor regisztrált a Facebookra, milyen a témája (kismama téma vagy nem…), a lájkokat csak természetes vagy fizetett módon gyűjtötte stb.

A Facebook hirdetés hozzásegíthet ahhoz, hogy a rajongók száma nőjön – kérdés, hogy végső soron mennyit ér egy lájk… Mivel a lájkot nyomni nem ugyanaz, mint kinyitni a pénztárcát, innentől kezdve a rajongógyűjtés közvetlen eredménnyel nem jár. Elgondolkodtató tehát az, hogy még fizessünk is érte…

8. hirdetés célzása

Fantasztikusnak tűnő lehetőség a Facebookon, hogy hirdetésünket nagyon különböző érdeklődésű, családi állapotú emberek számára célozhatjuk. Kicsi probléma, hogy azon adatok alapján, amiket ők a kis kezükkel bepötyögtek. A Facebook nem téveszt meg minket, mint megrendelőt, hiszen megmondja, hogy ezeket az adatokat a felhasználók adták meg, ellenben az adatok tálalása egészen komoly lehetőséget sejtet.

Nézzünk közelebbről az adatokba!

  • jelenlegi magyar Facebook felhasználók száma: 4.600.000
  • 52% nő, 48% férfi
  • budapesti felhasználó: 1.200.000

Klassz! Ássunk mélyebbre a felhasználók által megadott adatokban!

Kisgyerekesek (0-3 éves gyerek)

20 és 40 év között 9600 személy írta be, hogy ekkora gyereke van. De ami az igazi orvosi csoda, hogy 60 év feletti nők esetében is 40-nek van ilyen korú gyermeke, mármint akik mind fent is vannak a Facebookon!

Kisvállalkozók

A 20 évesnél idősebb Facebook regisztráltak között 102.000 a kisvállalkozók száma. A 20 évnél fiatalabb korosztályban is találhatunk ilyet szép számmal: 13 és 17 év között 5.400 személy szórakozott azzal, hogy vállalkozónak írta be magát.

A Facebook fantasztikus! Minden eddiginél nagyobb esélyünk van rá, hogy marketingünkkel elérjük a 60 évesnél idősebb kismamákat és a gyermekvállalkozókat! (Ujvári M.)

Na kérem, ezt lehet idézni.

További mazsolázási lehetőség itt: https://www.facebook.com/ads/create/

A felhasznált képkivágások a likevasar.hu honlapról származnak.