Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Facebook egyszerűen

A közösségi média legújabb szereplője a Facebook, amelynek népszerűsége a Google keresések tanúsága szerint már elérte az IWIW népszerűségét, a trend pedig azt mutatja, hogy lesz ez még népszerűbb is. – írtuk 2010-ben, és igazunk lett. 2010-es cikk, 2015-ös kiegészítésekkel.

Írásunk a “közösségi weboldal” néven emlegetett Facebook-ot mutatja be, szigorúan a 2010. novemberi állapotnak megfelelően. Ezt azért is szükséges előre bocsájtanunk, mivel a Facebook-ot szinte kétheti rendszerességgel újraprogramozzák…

2015. februárjában kiegészítettük a cikket. A Facebook a napi élet részévé vált, a politikai habverés eszközévé, emberi kapcsolatok tönkremenésében játszott szerepe óriási, pozitívumot ehhez mérten keveset tudnánk elmondani…

Facebook – hogyan regisztráljak? Facebook marketing – a kezdetek

FB kontra IWIW

Az emberek nagy része még az általuk egyébként ismert oldalakat is a Google keresőn keresztül látogatják meg, így a Google jó közelítéssel megmutatja, hogyan nőtt az elmúlt két évben (2009-2010) a Facebook népszerűsége, és hogyan esett az IWIW-é.

Mi olyan különleges a Facebook-ban? Miért jó nekem, ha használom a Facebook-ot, és mennyire használhatom a vállalkozásom reklámozására? – ilyen kérdéseket kapunk ügyfeleinktől, amikre tapasztalataink alapján igyekszünk választ is adni. Írásunk szigorúan az alapokról szól, mégpedig azoknak, akik a Facebook-ot elsősorban üzleti céljaikra szeretnék használni.

Mi az a fészbúk?

– kérdezi az egészen tájékozatlan magyar honpolgár. A Facebook (szabad fordításban: arcok könyve) egy olyan weboldal, amely kapcsolatot hozhat létre emberek között, illetve segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy minél közvetlenebb kapcsolatot tarthassanak azokkal, akik a vállalkozást szimpatikusnak találják (“lájkolják”).

Hogyan működik a Facebook?

A Facebook használata többféleképpen is lehetséges. A két legfontosabb mód a következő:

  1. regisztráció személyként: ebben a módban a Facebook hasonlóan működik, mint az IWIW, vagyis ismerősöket kereshetünk meg, ismerősnek jelölhetjük őket, amit ők visszaigazolnak (vagy nem), képeket tölthetünk fel. Az úgynevezett Üzenőfal arra szolgál, hogy személyes ismerőseinkkel megosszuk híreinket, az érdekesnek talált internetes tartalmakat egy-egy link segítségével, vagy akár saját fotóinkat tölthessük fel akár mobiltelefonról is. Nagyon fontos lehetőség, hogy igen változatos adatvédelmi beállítások lehetségesek, vagyis korlátozhatjuk, hogy csemeténkről vagy nyaralásunkról készült képeinket kik láthatják.
  2. regisztráció cégként: ennél a verziónál a kommunikáció valamelyest egyirányúbb, vagyis azok, akik a céget vagy márkát szimpatikusnak találják, a cég Facebook oldalán a cég neve mellett megjelenő Tetszik gombot nyomják meg, illetve fel is vehetik az oldalt kedvenceik közé. A cég ilyenkor csak annyi információt lát “rajongóiról”, amennyit bármilyen ismeretlen is látna. A vállalkozás üzeneteit, tartalmait, híreit azok látják saját Facebook kezdőlapjukon, akik az adott vállalkozást kedvelik. Hogy közülük pontosan mennyien, azoknak a számát a Facebook drasztikusan csökkentette az évek folyamán!  Fontos olvasnivaló: 

Mi az a lájkolás?

Sajnos a magyar nyelv átvette az angol kifejezést a korábban még csak angolul hozzáférhető Facebook-ról. A “like” azt jelenti, tetszik, szeretem, csípem, komálom, csipázom, bírom. Amióta a gomb felirata magyar, egy felfelé mutató hüvelykujj mellett a Tetszik felirat jelenik meg. (Ó, ha ezt a gladiátorok megérhették volna, biztos örültek volna neki, hogy Caesar “lájkolja” őket…)

“Tetszikelni” nemcsak egy-egy oldalt lehet, de egy-egy megszólalást, fényképet vagy linket is.

Hogyan regisztrálhatok a Facebook-ra?

A regisztráció a www.facebook.com oldalon indul nevünk, e-mail címünk és egyéb adataink megadásával. Ugyanezen az oldalon lehetséges a vállalkozás regisztrálása is.

Hogyan kezdjem a vállalkozásom támogatását a Facebook segítségével?

1. Javaslatunk az, hogy minden vállalkozás vezetője, tulajdonosa először saját személyében regisztráljon, valódi nevével, saját fényképével. Bármilyen üzleti megbeszélésre a saját nevünkkel, saját arcunkkal megyünk, akkor miért lenne ez másképp a Facebook-on?

2. Ha a saját személyes regisztrációja kész, akkor jöhet a következő lépés, amire már sokkal jobban oda kell figyelni, mert utólag megváltoztatni – jelen állás szerint – nem lehet:

  1. A vállalkozást a facebook.com oldalon a személyes regisztráció alatti sorban található “oldal regisztrálása” feliratú linkre kattintva kell elindítani.
  2. A következő képernyőn a jobb oldali részben található regisztrációs sémát kell kitölteni, vagyis ki kell választanunk, Helyi vállalkozás-ként vagy Márka, termék képviselőjeként regisztrálunk. (Mindkét lehetőségnél további alábontást kínál a Facebook, így például lehetséges Online bolt regisztrációja is.)
  3. A következő nagyon lényeges pont a név beírása. Ez a név fog megjelenni majd a vállalkozás Facebook oldalának tetején, így mindenképpen célszerű olyan nevet választani, ahogyan a vállalkozásunkat ismerik a piacon.
  4. A következő képernyőn a vállalkozás oldalát összeköthetjük már létező személyes fiókunkkal.
  5. A Facebook oldal elkészült, amire már csak profilképet kell feltölteni (ez jelenik majd meg a vállalkozás neve mellett), és sok más érdekességet is kitölthetünk, mint például az alapítás éve, a honlapcímünk, vagy a külföldön népszerű, itthon inkább mellébeszélésnek hangzó “Küldetés”.

Miért lényeges, hogy a vállalkozásomat “oldal”-ként és ne személyként regisztráljam?

Ez azért fontos, mert a Facebook a túl sok ismerősnél már lekorlátoz, hiszen a rendszernek a létrehozói és működtetői szerint nem az a funkciója, hogy a nótorius ismerősvadászok több ezres tábort hozzanak létre maguk körül. A Facebook azt mondja, 3000-nél több ismerőse senkinek sem lehet, így aztán ha személyként regisztrálva elérjük a bűvös számot, egyszerűen törölnek. “Oldal”-ként létrehozva mindez nem történhet meg, ott bármennyi “rajongót” gyűjthetünk magunknak.

A másik nagyon fontos pont, hogy az oldalak rajongótáboráról a Facebook heti statisztikát ad, vagyis megnézhetjük például a nem és a kor szerinti bontást, sőt, azt is, hogy milyen forrásból váltak a rajongók rajongókká.

Hogyan gyűjthetek rajongókat a vállalkozásom Facebook oldalának?

A vállalkozás Facebook oldala pontosan ugyanúgy láthatatlan és megtalálhatatlan lesz, mint egy rosszul elkészített honlap, ha azzal nem csinálnak valamit. Tapasztalataink szerint itt lép be a vállalkozó személye, mint kihagyhatatlan elem. Nem titok – bár sokan nem számolnak vele -, de a kisvállalkozások esetében a vállalkozó saját neve pontosan ugyanannyira fontos, mint a cégnév, sőt, talán esetenként még fontosabb is.

A rajongói tábor első 50 embere a tulajdonos saját ismerősei közül kerül ki!

Mi ennek a menete?

  1. személyként elkezdem bejelölni az ismerőseimet – persze ezt is csak mértékkel, ugyanis a Facebook kitilthat túl gyors jelölgetés miatt is!
  2. azoknak, akik visszaigazolják az ismeretséget, ajánlom a céges Facebook oldalamat, a cég profilképe alatt található “Javasold ismerőseidnek!” opcióval
  3. személyes üzenetet is küldhetek az ismerőseimnek az ajánlás mellé – célszerű odaírni, hogy “ez a családi vállalkozásunk oldala”

Ahogy bővül a rajongótábor, úgy jelenik meg a céges oldalunk profilképének kicsinyített változata egyre több ember Kedvenc oldalai között, amit aztán az ismerősök megnéznek, esetleg ők is rányomják a Tetszik gombot, stb., stb.

Ezek szerint csak a vállalkozás tulajdonosa írhat a Facebook oldalra?

Nem. Lehetséges bármelyik rajongót kinevezni adminisztrátornak, tehát a későbbiekben a megfelelő tartalom szolgáltatása (praktikusan a Facebook felső sávjában a “Mi jár a fejedben?” kérdésre való válaszadás) már bárki másnak is lehet a feladata.

Saját honlap nélkül a Facebook oldal félkarú óriás

Rendkívül fontos forrása a “lájkolóknak” a cég saját honlapja. A valódi tartalom, vagyis az, hogy kik vagyunk, mik vagyunk, mit kínálunk, miben vagyunk jók, annak elsősorban a honlapról kell kiderülnie – arról már nem is beszélve, hogy a netes forgalom jelentős része optimális esetben mégiscsak a keresőből származik, amit a honlap van hivatva “megszerezni”.

Mire jó a vállalkozásomnak a Facebook oldal?

Néhány érv, ami amellett szól, hogy érdemes foglalkozni a Facebook-kal:

  • rendkívül sok mindent megtudhatunk azokról, akiknek szimpatikus az oldalunk. Kiderül róluk lakóhelyük, életkoruk, és az, hogy akik minket kedvelnek, azok kiket kedvelnek mégAz évek tapasztalatai alapján azt is mondhatjuk, nem mindig érthető, hogy mitől nyomnak lájkot 15 éves gyerekek, de hát a fogyasztó nem mindig racionális… – megjegyzés 2015-ből.
  • az oldalként létrehozott céges Facebook oldal statisztikája érdekes információkkal szolgál, sokkal “emberibb” adatokat tudhatunk meg, mint a személytelen webstatisztikából – Feltéve persze, ha a rajongók nem hazudoztak össze-vissza, amikor adataikat megadták… Sajnos erre sok bizonyíték van.
  • be lehet indítani egy vírusmarketing kampányt, de erőltetni nem lehet
  • “emberi” közelségbe lehet hozni a vállalkozást az emberekkel, ami a hosszútávú márkaépítés szempontjából fontos
  • a Facebook-on is lehet hirdetést megjelentetni, ami kattintás alapú (tehát akkor fizetek, ha a hirdetésemre valaki rákattint), és – éppen a Facebook személyes jellege miatt – nagyon jól behatárolható, hogy kiknek jelenjen meg az adott hirdetés. (Egy példa: ha a sikermarketing.hu hirdetni szeretné honlapkészítési szolgáltatását, korlátozhatnánk, hogy hirdetésünk pl. a 18 év alattiaknak ne jelenjen meg, kiszűrve ezzel azt, amikor tizenéves unatkozó kamaszok unalmukban kattintgatnak…) A Facebook hirdetés célzása ELMÉLETBEN tiszta sor, a gyakorlatban azonban hiteltelenné teszi az adatbázist, hogy 60 éven felüli kismamákat és 15 éves vállalkozókat is találunk a Facebookon… Facebook marketing őszintén

Hogyan indíthatok vírusmarketing kampányt a Facebook-on?

A kérdés végéről akár le is hagyhatjuk a Facebook nevet, hiszen a vírusmarketing kampány indítása gyakorlatilag bárhol az interneten lehetséges. A vírusmarketing jellemzője, hogy az üzenetet (linket, videót, képet) az emberek saját jószántukból küldik tovább ismerőseiknek. A vírusmarketing kampányt tehát effektív elindítani nem nagyon lehetséges, az alaptémát lehet csak megválasztani, amiről megtippeljük, hogy népszerű lesz-e vagy sem.

Mivel tudjuk elérni, hogy a mi üzenetünket is továbbküldjék?

1. Először is kell egy üzenet. Az nem üzenet, hogy “itt van Fuksz Mici, van egy remek vállalkozása”. Ez egy darabig megy, de robbanni nem fog. Az üzenet lehet vicces, megbotránkoztató, zavarba ejtő, figyelemfelhívó (kicsit összeesküvés-elmélet szagú).

2. Ha az üzenet jó, akkor akár egyetlen mail elküldésével, egyetlen IWIW vagy Facebook üzenőfalra való kiírással robbanhat a bomba.

Tudok-e többet eladni egy vírusmarketing kampánnyal?

Az attól függ, miről szól, és miről szól a termék. De egy biztos: a márkanevet sokan meg fogják ismerni.

Miket írjak a céges Facebook oldalamra?

Mindenképpen valami olyasmit, ami:

  • szórakoztat, kikapcsol (pl. kedvenc zenénk)
  • poén
  • röviden felhívja a figyelmet valamire
  • ha hosszabb lélegzetű közölnivalónk van, akkor is az első pár szavával már felkelti az érdeklődést
  • olyan linket, amihez kapcsolódik egy-egy kép (egy kép szebben beszél, mint száz szó…)

Végül pedig stílszerűen zárva a Facebook alapokról írottakat, itt lehet minket “tetszikelni”: facebook.com/sikermarketing.hu

Ezen aloldalunk publikálásának dátuma: 2010. november 30. Mivel a Facebook folyamatos fejlesztés alatt áll, nem tudjuk garantálni, hogy akár már holnap minden ugyanúgy lesz, mint ma…

Utóirat 2012. március: 

Egy Facebook hirdetés tapasztalatai

tovább»

Utóirat 2015. február:

A Facebookon már hazai népszerűsödésének időszakában is ott voltunk. Volt egy időszak, amikor minden erőfeszítés nélkül lehetett a rajongószámot növelni, de az is nyilvánvaló volt, hogy a Facebook kommunikáció roppant időigényes tevékenység. Számos ügyfelünk tapasztalatát összegezve azt mondhatjuk, a Facebook a vállalkozások szempontjából nem mindenható, nem ér el azonnali értékesítést és csak azoknak ajánlható, akik hosszú távú márkaépítésben gondolkodnak ÉS van kapacitásuk a folyamatos kommunikációra.

Mindazonáltal az általunk figyelt számos marketing szakmai oldal köszönt már el a Facebooktól, mert elemzéseik azt mutatták, nem éri meg a befektetett munkát…