Bill Marriot, Matt Cutts, Rand Fishkin – néhány név a vállalati bloggerek nem túl népes köréből. Vajon ők miért csinálják? Egyáltalán, mire jó egy cégvezetői blog?
Bill Marriot, Matt Cutts, Rand Fishkin – néhány név a vállalati bloggerek nem túl népes köréből. Vajon ők miért csinálják? Egyáltalán, mire jó egy cégvezetői blog?
Bill Marriot a legismertebb cégvezető, aki blogot ír. Matt Cutts és Rand Fishkin neve már csak az online marketing és keresőoptimalizálás világában tevékenykedőknek mond valamit. Előbbi a Google egyik vezető munkatársa, utóbbi pedig a MOZ nevű keresőoptimalizálással foglalkozó portál egyik tulajdonosa, aki egyébként népszerűvé válását az online elérhetőségének köszönheti.
Érdemes ezen a ponton elkülöníteni a céges blogot a bloggerből lett vállalkozótól. Magyarországon is lefutott egy jó 10-15 évig tartó folyamat, amikor a hőskorban, a 2000-es évek elején indult blogok és bloggerek kinőtték magukat, vagyis profi újságíróvá, különböző témák szakértőivé váltak. Ehhez azonban elengedhetetlen volt számukra az indulási háttérország, vagyis a nagy hírportálok által működtetett blogmotorok (pl. az Index által indított Blog.hu), amelyek egyáltalán megtalálhatóvá tették a frissen indult blogokat.
Mi most a céges bloggal foglalkozunk, azzal, amikor egy már létező vállalkozás a vállalkozásának, tevékenységének támogatására hoz létre blogot. A blog írója a vállalkozás vezetője vagy – nagy cégek esetén – külsős újságíró.
Céges blog, vállalati blog B2B vagy B2C eszköz?
Avagy kiknek kommunikál Bill Marriot?
Én azt gondolom, hogy a kis- és középvállalkozások körében gyakorlatilag nincs értelme ennek az elkülönítésnek, vagyis teljesen mindegy, hogy egy KKV más vállalkozások vagy a végső fogyasztók számára kínál terméket vagy szolgáltatást, a KKV-k esetében ugyanis az üzleti kapcsolat személyek között jön létre. Az eladó vállalkozás és a vevő vállalkozás gyakorlatilag 1-2 emberből áll, vagyis nem arctalan, tömegeknek szóló kommunikációról beszélünk (ami általában a nagy B2C cégek sajátja).
A vállalatvezető is ember, személyes indokok alapján hoz döntéseket, nem csoportos döntéshozatali elvek alapján. A céges, vállalati blog pedig éppen a személyesség terepe!
Mi is pontosan a céges blog?
A céges, vállalati blog olyan, amilyenné a vállalkozás tenni akarja! Vagyis marketing döntés, része a pozicionálásnak, hatékonysága pedig attól függ, a blog írója milyen stílusban ír, az mennyire szimpatikus a honlap látogatóinak, témái mennyire érdekfeszítőek a számukra.
A céges, vállalati blog is magán kell hogy viselje a blog fő ismérvét: személyes webnapló.
A személyes webnapló – még ha céges blog, akkor is – legfőképp személyes kell hogy legyen:
- tartalmazzon személyes véleményt, tapasztalatot, élményt
- adjon bepillantást a vállalkozás életébe, olyan mértékig, ameddig azt a blog írója jónak látja
- tegye meg az első lépést a személyes kapcsolat felé, hiszen a blog olvasója egyszer ügyfél, vevő lehet!
Milyen témája legyen egy vállalati blognak?
A témaválasztás stratégiai döntés kérdése.
Hogy ez hogy történik, arról a saját történetünket szeretném megosztani.
Több mint 700 blogbejegyzés került már ki a billentyűzetem alól, ezek túlnyomó része az Index által működtetett Blog.hu ernyője alatt. A blog.hu az olvasott blogokat keresztbe-kasul is támogatja, vagyis az egyik blogról át lehet jutni a másikra. A legjobbnak ígérkező blogbejegyzések pedig akkoriban, amikor a sikermarketing marketing blogja indult (Marketing Izék címmel), kikerültek az Index címlapjára az úgynevezett Blogketrecbe, napi több ezres látogatószámot hozva. Ez azonban egy idő után egy olyan mintázatot kezdett felvenni, amit nem lehetett vállalni. Kétféle blog kerülhetett ki blogajánlóba: 1. amelyik ordenáré káromkodásokat tartalmazott, 2. amelyik elég régi motoros volt már és már az is mindegy volt, hogy az épp aktuális tartalom nem volt igazán eget verő.
Hab volt a tortán a “magyar interaktivitás”. Amíg a külföldi blogokon egy-egy minőségi, jól összeszedett anyaghoz első körben “köszönöm, nagyszerűen összefoglaltad” a komment, addig a hazai néplélek az ellenvéleményt önti mindenféle elismerés nélkül. Ebbe pedig erősen bele lehet fáradni, hiszen a blogger is ember, ő is örülne, ha időnként elismernék, nemcsak a trollok adnának hangot véleményüknek.
Így 2013-ban meg kellett hozni egy döntést: a sikermarketing.hu blogja
- beköltözött saját domain nevünk alá, beillesztve a honlap struktúrájába
- megszüntette interaktivitását, vagyis nem kommentezhető
- szakmai bloggá vált, vagyis minden bejegyzés a szakmai témák körül forog, a vállalkozás “magánélete” nem kerül szóba
Ez az a tapasztalat, amiben teljesen mást javaslunk, mint a külföldi webmarketinges szakirodalom – talán joggal és okkal!
Összefoglalva:
Milyen legyen egy vállalati blog?
- legyen benne személyes vélemény
- mutassa be a vállalkozás mindennapjait, azokat a kérdéseket, amelyek foglalkoztatják
- adjon betekintést a vállalkozás “magánéletébe”, mutassa be a munkatársakat (olyan mértékig, amennyire ezt a vállalkozás önmaga számára meghatározza)
- járja körül a szakmai témákat személyes nézőpontból
- ahol a téma engedi, a blog kitűnő terepe a képes tartalom tálalásának
- teljesítse a blog legfőbb funkcióját, legyen személyes webnapló!
Milyen gyakorisággal kell posztolni a vállalati blogon?
A posztolás gyakoriságát a blogger kapacitása határozza meg, de mindenképpen rendszeresnek kell lennie. Nincs kiábrándítóbb, mint egy elindított, de magára hagyott szakmai blog.
Reálisan nézve heti egy blogbejegyzés már kivitelezhető, ha a vállalkozás fő terméke nem maga a publikáció.
Milyen fotók legyenek egy céges blogon?
A céges blog remek terep az épp aktuális fotógaléria bemutatására. Ezek a fotók témától függően lehetnek professzionális képek is, de a blogolvasók tudják, mire számíthatnak, amikor egy cég életképeit nézik: nem szükségesek okvetlenül profi fotók.
A valódi, ténylegesen ott dolgozó emberek fotóinak nagy erejük van! Azok, akik egy standard ügyfélszolgálatos csinibaba fotóját teszik a honlapjukra, elképzelésük sincs arról, mennyivel hatékonyabb lenne a kommunikációjuk a saját arcuk felvállalásával.
Honnan lehet folyamatosan témákat kreálni egy céges blogra?
Attól függően, hogy életkép-jellegű blogot vagy szakmai blogot vezet az adott cég, különböző forrásokból adódhatnak új ötletek:
- mérföldkövek a vállalkozás életében
- vidám pillanatok a mindennapi munkában – kihasználva a humor erejét
- nemzetközi kitekintés, szakcikk szemlézés
- könyvajánlás
- vevői visszajelzések és tapasztalatok megosztása
- vendég blogger bejegyzés (amikor egy külsős ír a cégről, a cégnek, a cég termékeiről)
- gyakori kérdések, gyakori problémák az adott szakmai területen
- ötletek, tippek
- oktató anyagok, oktató videók (tutorial)