Fotó honlapra. A honlap dizájn és a fotó

Ujvári Mária - 2013. február 26 - Cikkek / Honlaptervezés

Egy fotó szebben beszél… Nem minden honlapkészítő számára akkora jelentőségű a fotó, mint a sikermarketing.hu számára. De miért tartjuk fontosnak a jó honlapfotót?

Milyen fotó kerüljön a honlapra? Honnan vegyek fotót a honlapomhoz? Nincs kép a vállalkozásomról, boltomról, mit tegyek? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják a honlapkészítés során a megrendelõt, vagy a hobbi honlapkészítõt. A jó fotó azonban egyre fontosabb, így érdemes több figyelmet szentelni ennek a kérdésnek.

Hogyan lehet letisztult honlapot készíteni?

A letisztult, jól áttekinthetõ honlap mindennek az alapja. A zagyva, zavaros dizájn nem tartóztatja a látogatót.

  • logikus felépítéssel, előre tervezetten (az utólag berakosgatott gombok, bannerek sokszor kilógnak a dizájnból)
  • tervezett fehér hely alkalmazásával, vagyis nem kell mindenhova valamit biggyeszteni
  • kevés szín, egy fő fotó

A látogató figyelmének megragadására néhány tizedmásodperc van. Ennyi idő alatt eldönti, hogy ki tud-e igazodni a honlapon, fog-e tudni olvasni stb.

Ekkor dõl el, hogy tetszik-e neki a honlap hangulata, színei.

Milyen fotók kellenek a honlapra?

A honlap – attól függően, hogy milyen vállalkozás számára készül – számos fotóelemet igényel:

  • dekorációs fotó – a honlap grafikájának, design-jának fõ eleme
  • termékfotó – termékek gyártásánál, webáruháznál elengedhetetlen
  • portré – a webes eladásnál fontos a személyes benyomás, így a vállalkozás vezetőjéről, tagjairól feltett képek segítenek megteremteni a bizalmat
  • fotók a vállalkozás eszközeiről – pl. géppark, irodaház stb.

A honlap dizájn és a fotó

A honlapkészítés elsõ lépése nálunk a marketing koncepció kialakítása. Ennek során eldõl, hogy

  • kinek készül a honlap (célcsoport)
  • mi a fő termék vagy szolgáltatás

Ezek határozzák meg a honlap dizájn

  • hangulatát
  • a használt színeket
  • szükséges fotók stílusát

A hangulat, a színek, a honlapfotók stílusa tudatalatti üzenetet közvetít a látogató felé.

Milyen a jó honlap dizájn fotó?

  • stílusában igazodik a célcsoport stílusához, életstílusához, elvárásaihoz
  • színeiben követi az arculat által meghatározott színeket
  • figyelemfelkeltő, hiszen mindössze néhány töredékmásodperc áll rendelkezésre, hogy megnyerjük a látogatót
  • jó minõségű, illeszkedik a honlap teljes színvilágába

Miért fontos a jó honlap fotó?

A naprakész honlapkészítés egyik követelménye, hogy a honlap egyrészt “dolgozzon” a Google számára, másrészt kiszolgálja a közösségi portálok igényeit.

A Google képkeresõ az évek során számos fejlesztésen esett át. Ennek köszönhetõen elõtérbe kerültek az egyedi, jó minõségû fotók, hiszen az a honlap, amely látogatókat szeretne magának, nem hanyagolhatja el a Google képkeresõbõl érkezõ látogatókat sem. Ezt pedig megbízhatóan csak egyedi, jó minõségû fotókkal teheti meg.

A közösségi alkalmazások (Facebook, Pinterest) különösen nagy hangsúlyt adnak a képeknek. Ha egy oldalon, amelyet kiemelkedõ tartalma miatt megosztanak, jó minõségû fotó van, nagyobb rákattintási arányt érhet el a megosztó oldalakon.

Milyen fotó kerüljön a weboldalra?

A jó minõség alapvetõ. Ezen túlmenõen nem ugyanabban a cipõben jár egy terméket elõállító vagy forgalmazó, egy boltos vagy egy megfoghatatlan szolgáltatást értékesítõ vállalkozás. Utóbbit ugyanis legtöbbször boldog menedzserek hadáról készült fotó próbálja népszerûsíteni…

Néhány hiedelem a honlapfotó háza tájáról…

A honlapkészítés terén eltöltött évek során számos hiedelemmel találkoztunk:

  • emberi arc kell a honlapra, mert az vonzza a tekintetet és bizalmat kelt – de mennyire kelt bizalmat egy cég iránt az, ha boldog menedzsereket és telefonos cicababákat látnak, de nincs sehol a valódi cégtulajdonos képe?
  • majd keresünk képet az interneten – a képek engedély nélküli felhasználása azonban szerzõi jogokat sért, és aki saját honlapjának tartalmát máshonnan tulajdonítja el, miért várja, hogy vele máshogyan bánjanak majd?
  • ki kell majd szedni a vízjelet és jó lesz az a kép – a vízjelezés egyrészt nem puszta hobbi, másrészt sokszor a legkisebb méretben vízjelesen feltett képet használni sem lehet túl kis mérete miatt
  • rólam nincs kép, de ne is tegyünk fel, nem vagyok egy modell alkat – a cégvezetés nem szépségverseny! aki a neten próbál eladni, annak neki magának kell a potenciális megrendelõ szemébe néznie a monitorról

A honlapfotók forrásai

A honlapkészítés során döntés elõtt áll a honlap grafikai tervezõje: a fotókat elkészíttetheti kifejezetten a honlap számára vagy szabad felhasználású forrásból használ úgynevezett stock fotókat.

Mi az a stock fotó?

A stock fotó mások által általános célra készített fotó, amelyet valamilyen fotógyûjteményben találhatunk meg.

Stock fotó oldalak:

  • sxc.hu
  • iStockphoto
  • Flickr

Minden esetben ellenõrizni kell a fotó felhasználásának lehetõségét.

A Google képkeresõje alkalmas a másolatok felfedezésére, így az illetéktelen és engedély nélküli felhasználás gyorsan lebukik.

Stock fotóból is létezik gyenge, rossz minõségű, bár a kifejezett stock oldalakon szerkesztõk válogatják be a fotósok által feltöltött fotókat.

Fotózás a honlapra – egyedi fotó

Sok esetben a honlap dizájn megkívánja, hogy ne stock fotókkal, hanem kifejezetten a honlapkészítés céljára készítsünk fotókat. Ha a hozzáférhetõ stock fotók nem jó minõségűek, nem felelnek meg az elképzelt színvilágnak, esetleg a vállalkozás valamely olyan terméket értékesít, amihez nem készültek használható fotók, akkor minden esetben a saját fotóztatást javasoljuk – és ha a megrendelõ úgy dönt, a fotókat el is készítjük.

Honlapjainkon a fotó

  • kiemelt fontosságú
  • színben harmonizál
  • témájában nem szükségszerűen egyezik az eladni kívánt termék, szolgáltatás témájával

Egy figyelemfelkeltõ, szép fotó, ami témájában nem kapcsolódik a szolgáltatáshoz, sokszor hatékonyabb, ütõsebb, mint egy, a konkrét szolgáltatásról készült unalmas, rossz minõségű kép.

Fotók a Facebookra

2012-ben a Facebookot Magyarországon – a Facebook statisztikája szerint – több mint 4 millióan használják. Ennek egy része nyilván kamu regisztráció, de ez akkor is nagy szám. A Facebook tehát fontos online médiává vált.

A vállalkozás számára a Facebook marketing eszköz is, mégpedig a hosszú távú márkaépítés eszköze.

Milyen fotók kellenek a hatékony Facebook kommunikációhoz?

Mivel a Facebookon a fotókkal dekorált linkekre, cikkekre nagyobb arányban kattintanak, így bármilyen üzenetet célszerű fotókkal dekorálni.

  1. fejléckép – ha valaki a Facebook oldalra téved, az elsõ dolog, amit meglát, a nagyméretű fejléckép lesz
  2. idővonal fotók – a vállalkozás életének “mérföldkövei”
  3. fotók a munkatársakról
  4. életképek a vállalkozás életéből

A fő honlapfotó – fotó brief

A fő honlapfotó, vagyis a nyitóoldalon megjelenő, legtöbbször nagyobb méretű honlapfotó elkészítése előtt a fotósnak a következőket kell tudnia:

  • hogyan pozícionáljuk a vállalkozást, a honlaptulajdonost, a terméket?
  • milyen érzéseket kell kiváltania a nézőből?
  • milyen képarányokkal kell dolgozni?
  • a képen belül hova kell igazítani a témát?
  • milyen színvilág a cél?

A honlapfotó tájolása: fekvő

A honlapfotó alapvetően fekvő kép. Miért?

Mert a honlap fekvő téglalapon jelenik meg legtöbbször – asztali monitoron, laptopon, tableten. A honlaplátogatók nem szeretnek gördíteni, ezért a honlaptervezés során az első monitoron megjelenő (above-the-fold) rész kiemelkedő szerepet kap. Ezen a részen kell megjelenie a logónak, a fő fotónak, némi szövegnek és más információknak, ezért a fotót el kell fektetni ahhoz, hogy más is látható legyen, természetesen magával a fotó tárgyával együtt.

[A tabletek számának 2013-as robbanásszerű növekedése a helyzetet csak annyiban változtatja meg, hogy nincs egy fix méret, amire tervezni kell, de ettől még a fotónak fekvőnek kell lennie. A minden méretű képernyőhöz igazodó reszponzív programozás ugyanis a képet arányosan lekicsinyíti.]

Ha a fotós nincs tisztában ezzel az elvárással, akkor sokszor rutinból fog fotózni: álló témát és portrét álló tájolással.

A honlapfotó témája

A fotós alaphelyzetben a középpontba vagy a harmadolási pontba helyezi a témát.

A honlaptervezés során azonban a fotó funkcionális elem: valamit kommunikál. Ezt sokszor plusz szöveggel teszi, a szöveget pedig be kell tördelni valahova, szintén látható helyre, mintegy layer-t helyezve a fotóra. A képbe tehát betakar a szöveg, így a fotó készítésekor már célszerű nagyobb kifutást hagyni és a témát is eszerint igazítani.

A honlap dekorációs fotói

A szövegek mellett célszerű jó minőségű fotókat elhelyezni. Egyrészt egy jó fotó remekül alá tudja támasztani a mondanivalót, másrészt önmagában is megosztásokat eredményez (pl. Pinterest megosztást), illetve növeli az egyéb közösségi oldalakon való megosztásnál a rákattintás esélyét.

A honlap fotóit azonban sokszor manipulálni, világosítani, vágni, és mindenekelőtt kicsinyíteni kell. Hogyan lehet könnyen, gyorsan fotót átszínezni, vágni?

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!