Az elmúlt években a Google AdWords (Google hirdetés) beállítási lehetőségei nagymértékben változtak – egyre bonyolultabbá váltak. De nemcsak emiatt van szükség rá, hogy a Megrendelő pontosan végiggondolja, mit is akar hirdetni.
“Csak néhány perc, és máris hirdetheti vállalkozását a Google-ban!” – hangzott a roppant vonzó marketing szöveg nagyjából 10 évvel ezelőtt, amelyet a Google propagált minden fórumon, ahol az AdWords szolgáltatást, vagyis a Google hirdetést el akarta adni. Akkoriban a Google reklám beállítása valóban néhány perc volt – persze nem ártott, ha már akkor is használta az eszét a hirdető.
Ahogy maga a Google Analytics, a Google keresési algoritmus és már Google alkalmazások is egyre komplikáltabbá váltak, úgy vált egyre bonyolultabbá a Google AdWords beállítás is. A bonyolultsága elérte azt a szintet, amikor egy igazán hatékony beállítást a honlaptulajdonos önmaga már nem tud megcsinálni – hacsak nem tölt el napokat azzal, hogy a Google épp aktuális ajánlattételi stratégiáit tanulmányozza és próbálgassa.
Google AdWords beállítás – alapok
A Google AdWords beállítás legfőbb információforrása a Google AdWords súgó. (Nemcsak elsőre riasztó…) Mi itt nem vállalkozunk arra, hogy mindent átfordítsunk Google-nyelvről magyarra, mindössze a lényegre szorítkozunk, és útmutatást adunk azoknak, akik minket szeretnének megbízni Google AdWords kampány beállítás és követés feladattal.
Mit kell elsősorban átlátni ahhoz, hogy egy Google hirdetési kampányt elindíthassunk, de legalábbis bele tudjunk nézni az AdWords fiókba, hogy ellenőrizzünk? A könnyebb érthetőség kedvéért egy konkrét példán vezessük le, hogy mi mit jelent! Példánkban készítsünk hirdetést a sikermarketing.hu keresőoptimalizált honlaptervezés szolgáltatásának!
1. a Google kampány fogalma
A kampány olyan hirdetési verziók összefoglaló neve, amelyeknek időzítése, költségkerete, ajánlattételi stratégiája, nyelve, a megcélzott országa és a hirdetések megjelenítési helye (kereső és display hirdetések) azonos.
Példa kampányunkat nevezzük el januári kampánynak! Minden hirdetést január hónapban fogunk futtatni, 100.000 Ft költségkerettel, Magyarországon, kizárólag keresőhirdetésként. Következő kampányunk majd az őszi, szeptemberi kampány lesz.
2. hirdetéscsoport fogalma
A kampányon belül több alap-kulcsszó köré építkezhetünk. A hirdetéscsoport a hirdetési verzióknak egy olyan összessége, amelyek azonos kulcsszókészlettel bírnak.
A kampányunk hirdetéscsoportjai a következők: a) honlaptervezés, b) honlap optimalizálás, c) honlap áttervezés.
3. hirdetés fogalma
A hirdetés az a szöveges, meghatározott formátumú üzenet, amelyet a megadott kulcsszóra, kulcsszó készletre a Google a felhasználónak megmutat. Ezekből azonos kulcsszókészlettel több is lehet, ezáltal tesztelni lehet, hogy melyik variáns a leghatékonyabb, melyik éri el a legmagasabb átkattintási rátát.
A “honlaptervezés”, mint fő kulcsszó köré definiált kulcsszavakra (például “honlaptervezés Budapest”) megjelenő hirdetésünk:
Google AdWords hirdetés ára
A hirdetni vágyók számára a legnehezebben megérthető kategória a Google számára fizetendő összeg. Két dolgot kell világosan látni:
- a költségkeretet én állítom be – hogy ez mire lesz elég, azt jó közelítéssel akkor tudom meg, ha már lefutott a kampányom
- a hirdetések sorrendjét licit határozza meg – lehet, hogy egyik nap még csak 20 Ft-ot fizetek azért, hogy a keresésben az első hirdetés az enyém legyen, másnap pedig már 300-at, mert a versenytársaim lendületbe jöttek
A licitálást a Google AdWords rendszerében ajánlattételi stratégiának nevezik.
Ajánlattételi stratégiák – marketing célok
A Google AdWords három lehetőséget ajánl:
Ajánlattételi mód | Mire licitálunk? | Marketing cél |
---|---|---|
CPC (cost-per-click) | kattintások számára | a honlapom forgalmát szeretném növelni |
CPM (cost-per-thousand-impressions) | ezer megjelenítésre | célom a márkaépítés (lássák a hirdetést) |
CPA (cost-per-acquisition) | konverzióra (ügyfélszerzésre) | meghatározott akciókat szeretném, hogy végrehajtsanak a látogatók a honlapon |
Mindhárom típusnak megvan a maga létjogosultsága – és világosan látszik, hogy már ennek végiggondolása sem “néhány perc”.
Számos további ajánlattételi lehetőség közül választhatunk még, például kiválaszthatjuk azt az opciót, hogy mindig első hirdetésként jelenjünk meg, de azt is, hogy egy másik domain hirdetését előzzük meg. (Olyan ez, mint az árverésen, amikor az egymás ellen versenyző licitálókra jelentőségteljes pillantást vet az árverés vezetője…)
A Google AdWords kampány beállítás feladatai
Bár nem ez az elsődleges szolgáltatásunk (mi elsősorban a Google természetes, nem fizetett találataira “hajtunk” honlapjainkkal), de 2016-ban a SEO környezet megköveteli, hogy időnként, bizonyos kulcsszavakra, területekre, kampányokra tekintetbe vegyük a Google hirdetést. Ezt elsősorban olyan ügyfeleinknek csináljuk meg, akiknek a honlapját is mi készítettük, így egy kézben összpontosul a marketing stratégia kontrollja, a honlaptervezés, a tartalommarketing és a ” seózás “.
Amikre szükség van a minél jobb beállításhoz:
- a kampány meghatározása (egyszerre mindent ne akarjunk)
- alap kulcsszavak definiálása
- segítség a marketing üzenet meghatározásához és a hirdetési szöveg megírásához (mire cuppan a célcsoport)
- egyéb információk (konkurencia AdWords aktivitása, árrés – hogy egy kattintásért ne fizessünk többet, mint amennyit keresünk az egészen, ha sikerül eladni)
Vagyis összességében jóval részletesebb elképzelésekre van szükség annál, mint hogy “vásároljanak nálam minél többet”.
Google AdWords hirdetés brief
Ahogy a nagy reklámügynökségek, mi is brief-et kérünk a kedves Megrendelőtől. Nem okvetlenül azért, mert szeretnénk, ha jó sokat körmölne, hanem azért, mert jóval bonyolultabb egy AdWords beállítás annál, mint hogy egy “kellene nekem AdWords a honlapomra” instrukció alapján mi el tudjunk kezdeni dolgozni – feltéve persze, hogy jól megtérülő, minőségi kampánybeállítás a célunk.
Miket kérünk a hirdetési briefben?
Letölthető doc: Google AdWords brief
Kampány indítás tervezett időpontja:
A kampány indítás időpontja több szempontból is érdekes lehet. Egyrészt a saját munkaterhelésünk szempontjából kell tudnunk, hogy mikor kell elvégezni a beállítást, másrészt fontos lehet az összehangolás a honlap látogatottságában az egyes napokon látható ingadozásokkal.
Mi a kampány célja?
A kampány céljának megfogalmazásnál a lehető leginkább specifikusnak kell lenni. Legyünk figyelemmel arra, hogy egy kampány (definíció szerint) nyelv, földrajzi hely, költségkeret, ajánlattételi stratégia, időzítés stb. szerint változhat. A kampány céljában határozzuk meg azt is, hogy majd milyen ajánlattételi stratégia lesz a nyerő.
Honlap URL:
Van-e kiemelt honlapoldal / termék / szolgáltatás, amelyre a kampányban a hangsúlyt kell helyezni? Amennyiben készül a kampány céljára landing page, kérem, csatolja a szövegét!
A megadott céloldal rendkívül fontos, hiszen marketing szempontból ő teljesíti be a Google hirdetés ígéretét. (Ha a hirdetésben a marketing üzenetem a színek kavalkádjáról beszél, akkor célszerű a színkatalógus oldalra vezetni a látogatót, nem pedig a főoldalra, különben bedühödik és nem keresgél.) A kiemelt termék is hasonló jelentőséggel bír. Ha tudjuk, hogy egy bizonyos termék eladása sokkal erősebb, mint a többi terméké, mert az a vezértermék, akkor célszerűnek látszik egyből odavinni a látogatót.
Ki a célcsoport?
Egy kampányra egy célcsoportot célszerű definiálni – különösen, ha valaki kezdő AdWords hirdető. A “mi mindenkinek el akarunk adni” egyébként sem jön be még az MLM hálózatoknak sem…
Van-e földrajzi cél a kampányban?
Itt kell meghatározni, hogy van-e kiemelt ország, terület, amelyet meg akarunk célozni a hirdetéssel. Országon belüli területek is célozhatók, ami nagyon hatékony, ha helyhezkötött szolgáltatást akarunk hirdetni.
Mely kulcsszavakra szeretne hirdetni? (10 szó)
A Megrendelő által meghatározott kulcsszavakat tekintjük kiindulási pontnak, feltételezve, hogy pontosan tisztában van saját üzletének, saját vevőinek szavaival. A 10 kulcsszó kiindulási pont, ugyanis ezen kulcsszavakhoz tartozó többi kulcsszó és kifejezés ajánlattal is dolgozunk. Lényeges elem, hogy a kulcsszavak hirdetéscsoportokba szervezhetőek legyenek.
Mi a kampány marketing üzenete?
A marketing üzenetet a lehető legspecifikusabban kell megfogalmazni – az nem marketing üzenet, hogy “mi vagyunk a legjobbak, tessék tőlünk vásárolni”. Mit akarok mondani magamról? Van egy árakcióm? A legnépszerűbb terméket ajánlom, hogy vegye meg nálam? Hatalmas a választékom? Minél több információt ad meg itt a Megrendelő, annál könnyebb dolgunk van nekünk, amikor szöveget kell írni a hirdetésekhez.
Mit várunk el a hirdetésre kattintótól? Mit várunk el a látogatás során?
A briefnek ezek a kérdései a konverzióra vonatkoznak. Amennyiben a Megrendelőnek speciális célja van (pl. minél többen kattintsanak a Kapcsolat oldalra), úgy konverziókövetést és konverzió alapú ajánlattételt kell beállítani.
Mekkora a kampány teljes időszakára szánt büdzsé?
A kampányra szánt teljes összeget kell megadni. Ebből számítódik majd ki a napi maximális költési limit.