Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Google AdWords kampány alapok

Cikkünk azokhoz szól, akik haladó szinten foglalkoznak a Google AdWords hirdetési kampány gondolatával.

2016. februárjától minősített Google AdWords tanácsadóként foglalkozunk kampányok logikai és marketing tervezésével, illetve technikai beállításával.

A Google AdWords hirdetési kampány indítása ma már közel sem az az egyszerű. néhány perces gyakorlat, mint a “hőskorban”, mondjuk 10 éve volt. Az AdWords számos funkcióval bővül, ezek egymással kombinálhatók, a variációk száma végtelen.

Némi, sok évvel ezelőtt szerzett Google AdWords “előképzettség” után is több mint 1 hónapos intenzív tanulás után tettem le a minősített Google AdWords tanácsadó vizsgát, amelyet egyébként évente kell újítani.

A Google AdWords kampány beállítást részleteiben már csak azért sem mutatjuk be, mert erre ott van az AdWords Súgó, ami nagyrészt naprakész – bár kétségtelen, hogy a fordítási hibákon és a “Google-magyaron” eligazodni nem egyszerű. De ezért nem vizsgázik le bárki az AdWords-ből…

És már csak ezért is tanácsolja a Google, hogy a vizsga előtt minél több gyakorlati tapasztalatot szedjünk össze, hiszen a különféle beállítások kombinációit és azok eredményességét csak így lehet kiismerni.

Hangsúlyozzuk, hogy a cikknek nem célja használati utasítást adni a Google AdWords-höz, és nem tudhatjuk, akár 1 hét múlva mi fog változni az itt leírtakhoz képest. Éppen ezért rögzítsük a publikáció dátumát: 2016. március.

Google AdWords kampány –  lényeg

1. kampánycél – marketing szempont

A Google AdWords kampány indítás első feladata az üzleti célok meghatározása – a tanácsadó ezek alapján építi fel a kampánytervet (vagy több kampány tervét). Nem kis feladat a Megbízó terelgetése és a célok letisztítása. A kampány célját marketing szempontból kell meghatározni – éppen ezért nem baj, ha olyan foglalkozik az AdWords-szel, aki a teljes vállalkozás marketingjével is tisztában van.

2. adatbázis vásárlás

A Google AdWords kampányban lényegében a Google internetfelhasználói adatbázisát “vesszük meg”, azt a tudást, amelyet ő az egyes gmail felhasználókról korábbi böngészéseik, internethasználati szokásaik alapján tud.

3. kiinduló kampány, majd módosítás

Ahhoz, hogy a Google adatbázisból “leszűrjük” a számunkra fontos csoportokat, illetve megtudjuk, mi ösztönzi őket aktivitásra, először létre kell hozni egy kiinduló kampányt. A kiinduló kampány teljes költségvetésének elegendően nagynak kell lennie ahhoz, hogy a kapott reakciók (megtekintések, rákeresések, kattintások) száma statisztikailag értelmezhető legyen.

Egy teljeskörű online hirdetési kampány kiinduló összege (AdWords esetében) nagyságrendileg 100.000 Ft (mint hirdetési költség).

4. aktív keresők és passzív befogadók

A Google AdWords hirdetési bázisa két fő csapáson halad: az aktívan keresők számára megjelenített keresőhirdetések mentén, és a nem aktívak számára megjelenő banner hirdetéseken.

Google AdWords kampány felépítése

A Megbízók legtöbbször egyszerűen “Google AdWords kampányról” beszélnek, holott az első lépés az, hogy eldöntsük, összesen hány kampányról beszélünk – technikailag.

A kampány a következő AdWords lehetőségek szerint határozódik meg:

1. keresési kampány

Az AdWords keresési kampány a Google keresőben megjelenő hirdetés, amely meghatározott kulcsszavak szerint jelenik meg. Ebben az esetben számba vesszük a kulcsszavakat, amelyekre szeretnénk, hogy a hirdetés megjelenjen. Kizárhatunk bizonyos szókapcsolatokat, és pontosan megadhatjuk a Google-nak, hogy hirdetésünket csak az adott szóra vagy annak rokonértelmű kifejezésére jelenítse meg. (Nagyon leegyszerűsítve!)

2. display kampány

A display kampány (ha a Google AdWords-ben járunk – mert egyébként az offline marketingben a display egészen mást jelent!) azt jelenti, hogy szöveges és/vagy képes, illetve videóhirdetéseink a Google-hoz (az AdSense-ben) csatlakozott webhelyeken, illetve a Google tulajdonában álló más alkalmazásokban, weboldalakon (Gmail, YouTube, Google Play Áruház) jelennek meg.

A hirdetések kreatív kialakításán túl a marketinges játéktér a következőkben rejlik:

  • a hirdetések megjelenhetnek olyan témájú weboldalakon, amely kapcsolódik termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz, így azok fognak találkozni vele, akik a téma iránt érdeklődnek
  • megjeleníthetjük a hirdetést azoknak, akik már meglátogatták honlapunkat
  • szabályozhatjuk, hogy hányszor találkozzon a hirdetésünkkel egy adott ember, elkerülve ezáltal a kifáradást
  • lehetőségünk nyílik a mobilalkalmazásokban való hirdetésre

3. speciális kampányok: hirdetés a YouTube-on, Google Shoppingban

Google AdWords kampány fogalmak

Hirdetéscsoportok és hirdetések

A kampány különböző hirdetéscsoportokból épül fel, a hirdetéscsoportban pedig számos hirdetés foglal helyet. A kialakításnál célszerű figyelembe venni, hogy a hirdetéscsoportok úgy alakítsuk ki, hogy a későbbiekben a számok ellenőrzése során minél egyszerűbb dolgunk legyen: könnyen átlássuk, mi működik jól és mi nem.

Azonos termék vagy szolgáltatás hirdetésekor több különböző hirdetést is beállítunk, hogy lássuk, melyik a hatékonyabb.

Az AdWords beállítások finomítása, amikor különböző hirdetésbővítményeket adunk a hirdetéshez, illetve dinamikus hirdetést állítunk be. (A “dinamikus” a weben soha nem az izgő-mozgót jelenti, hanem mindig az adatbázisból adott lekéréssel “elkészülő” tartalmat.)

Lehetséges hirdetésbővítmények:

  • telefonszám
  • hely
  • ajánlás szöveg
  • belső linkek

Ajánlattétel a Google AdWords kampányban

Mit jelent az ajánlattétel?

Az ajánlattétel, mint kifejezés először is tisztázásra szorul: mire teszünk ajánlatot, és miért, hiszen mi hirdetési kampányt szeretnénk indítani?

A Google AdWords hirdetés megjelenése vaklicit alapon dől el: az a hirdetés fog megjelenni, amely a legtöbbet ajánlja a megjelenésért.

Az ajánlattételi mód a következő lehet:

  • CPC cost-per-click – kattintás alapú
  • CPA cost-per-acquisition – konverzió alapú
  • CPM cost-per-thousand impression – megjelenítés alapú
  • vCPM visible CPM – látható megjelenítés alapú

Gyakoriságkorlát

A gyakoriságkorlát beállítása display hirdetések esetén releváns: segítségével megakadályozhatjuk a reklámüzenet “túlcsordulását”.

Remarketing és csoportok célzása

Abban az esetben, ha meghatározott célcsoportot szeretnénk elérni az üzenetünkkel, akkor a Display kampánytípusban használhatjuk az érdeklődési szegmensek típusú célzást. Vagyis display hirdetésünk azoknak fog megjelenni, akik az adott téma iránt érdeklődnek – ez az az adatbázis, amelyet a Google az évek alatt épített fel magának, és a Gmailből, Chrome-ból és tucatnyi egyéb webes aktivitás lekövetéséből nyert.

A display kampány egyik típusa a remarketing: ezzel az eszközzel akkor élhetünk, ha honlapunk látogatószáma elért egy szükséges nagyságot ahhoz, hogy a Google ebből csoportot tudjon képezni. Ebben az esetben különböző üzeneteket, reklámokat, ajánlatokat tudunk “küldeni” azoknak, akik már jártak a honlapunkon.

Google AdWords kampánykövetés

A kampány elindítását követően ellenőrizni kell a megjelenéseket. Ilyenkor tudunk módosítani a beállításokon:

  • kizárni vagy hozzáadni kulcsszavakat
  • módosítani az ajánlaton (többet vagy kevesebbet beállítani licitösszegként)
  • átnézni, mely honlapokon jelent meg Display hirdetésünk
  • erősíteni a megjelenést az “erős órákban”
  • változtatni a hirdetések szövegén, ha szükséges

A közgazdász terminológiával élve: az AdWords indítás egy hipotézissel kezdődik, amelyet a statisztikai adatok birtokában megerősítünk vagy elvetünk.

A Google AdWords kampány hatékonysága

Mennyire hatékony az AdWords kampány? Lesz-e több vevőm, ha AdWords kampányt indítok?

A kérdés a marketing alapkérdése, amire nem lehet biztos választ adni, főleg általánosságban nem.

  • milyen árkategóriájú terméket kínálunk?
  • belefér-e a profitba akár 100-200 nem konvertáló kattintás?
  • tudunk-e hosszú távon finanszírozni image kampányt?
  • ki tudunk-e fizetni 50-100 ezer Ft-ot azért, hogy biztosan információhoz jussunk saját érdeklődői körünkről? tudunk-e további kísérleteket futtatni?

Kire bízzam az AdWords kampány kezelését?

Google AdWords minősített tanácsadó

Mit jelent az AdWords minősített tanácsadó státusz?

A Google számos témában kínál online elvégezhető tanfolyamokat, amelyeknek a végén vizsgát lehet tenni. A minősítéshez minimum 2 vizsga sikeres teljesítése a feltétel, amelyek közül az egyik a “Google AdWords alapok”.

A vizsgát évente kell frissíteni.

A minősített tanácsadói tanúsítvány személyhez kötődik.

Google Partners minősítés

Google Partner egy olyan vállalkozás lehet, amely rendelkezik Google AdWords minősített tanácsadó munkatárssal; regisztrált  AdWords ügyfélközpont és ezen keresztül meghatározott nagyságú büdzsét kezel.

 

Elsősorban azon ügyfelek számára vállaljuk egyszerűbb Google AdWords kampány beállítását, akinek a weboldalát is mi készítettük és optimalizáltuk.