A vállalkozások életében – azt mondják – az első néhány év a kritikus. Ha azt túlélik, megmaradnak. Lehetséges – de válságos periódusok mindig jönnek, amikor nehezünkre esik tovább menni. Mi ilyenkor a valódi probléma és hogyan segítünk rajta?
“5 év alatt elértem valamit, de úgy érzem, tovább kell lépnem. Kell a külső szem, aki segít ebben, aki megmondja, merre tovább.”
– fogalmazta meg problémáját első, kapcsolatfelvételi e-mailjében későbbi ügyfelünk.
Minden “túlélő” vállalkozásban vannak időszakok, amikor külső vagy belső körülmények rákényszerítik őket a váltásra. Nehéz helyzet ez a marketing tanácsadó szempontjából, hiszen bizonyos szinten egy kiégési pontban találkozunk az ügyféllel.
A kiégési pont nehéz periódus: a vállalkozó belefáradt a munkájába, egyre nehezebb a számára az, hogy kreatívan és lelkesen álljon hozzá a munkájához. A “menekülési irány”, a megnyilvánulás roppant változatos lehet:
- új hobbi – amely egy idő után sokkal több időt és odafigyelést kap, mint a fő pénzkereseti tevékenység
- feladatok delegálása a munkatársak felé
- “hajcsárkodás” a motiválás helyett, amikor az egykor lelkes főnök a munkatársaktól várja a kieső bevétel megtermelését
- depresszió, amikor a vállalkozó kifelé erősnek mutatja magát, de magányában fásult, ideges és rosszkedvű lesz
Egy ilyen kiégési periódusba érkezik a marketing tanácsadó, akinek alapfeladata annak megmondása, miben volt eddig hiba és merre tovább. A megmondás még jobban aláássa a vállalkozó önbizalmát, az irányok meghatározása pedig sokszor elutasításba ütközik (“ezt már próbáltam, nem működött!”). Nem könnyű feladat, és a vállalkozó “felnőtt viselkedése” is szükséges a megoldáshoz.
Mit tekintek át egy ilyen helyzetben? A vállalkozás fejlesztés kiinduló pontjai
1. mi a probléma pontos megfogalmazása a vállalkozó szemszögéből
Sok mindent elmond, hogy a vállalkozó hogyan definiálja a helyzetét. Végzett-e ő maga elemzést? Keresi-e magában is a problémát, vagy csak a környezetében látja meg azt? Problémát akar megoldani, vagy motiválni tudja magát a fejlődésre?
2. mit sugall magáról a vállalkozás?
Legtöbbször a honlap az az elem, amit át kell tekinteni, és amiről a legkevésbé tudja maga a tulajdonos megállapítani, hogy igénytelen, túlhaladott, nem a megfelelő képet sugározza a cégről.
Az irodával, telephellyel kapcsolatban, sőt, a céges autóval ilyen dilemmák nincsenek…
3. merre találhatók marketing és vezetés-szervezési problémák?
Ezek a pontok egy hosszabb beszélgetési folyamat kapcsán tárhatók fel – éppen ezért a hatékony marketing tanácsadás valójában egy folyamat, nem 1-2 óra, ami alatt a tanácsadó megmondja a tutit.
Nagyjából 1 hónapnyi együtt gondolkodás után összeáll a kép, hogy mit is kell csinálni, mi lesz a vállalkozás fejlesztés iránya és lépései.
Vállalkozás fejlesztés: új stratégia
A közhiedelemmel ellentétben marketing stratégia 2-3 évente szükséges – amit változik, az a marketing taktika. Azonban egy-egy ilyen vállalkozás fejlesztés konzultáció sorozat szükségszerűen új marketing stratégia felállítását is eredményezi.
Mik lehetnek a vállalkozás fejlesztés új irányai?
- új üzletág indítása, erősítése; a hangsúlyok letisztítása
- új vevőkör, új célcsoport kijelölése
- új pozícionálás és image
- új marketingkommunikáció
- új menedzsment módszerek, a motiváció módjának tisztázása
Mit jelent a vállalkozás fejlesztés a gyakorlatban?
Egy-egy ilyen vállalkozás elemzési folyamat bizonyos szempontból komoly “lelki terhet” ró a vállalkozóra – fel kell nőni éppúgy, ahogy a vállalkozásának is.
- világossá válnak a gyenge pontok: el kell szakadni bizonyos megszokásoktól, újat kell tanulni
- tisztázódnak a prioritások, ezáltal felszabadul idő más feladatokra
- az átalakulás “fizikai” megnyilvánulása legtöbbször az új honlap (lévén a KKV-k szinte kizárólagos marketing eszköze) – az érdemi és minőségi összeállítása pedig óriási munka
Választás azonban nincs.
Bizonyos helyzetekben az egy helyben toporgó vállalkozást egy ilyen “élveboncolás” tudja kimozdítani a holtpontról.
Kép forrása: pixabay.com