Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Instagram marketing – az indulás és az alapok

Óvakodjunk az olyan kijelentésektől, mint hogy “Az Instagram maga az aranybánya marketing szempontból” vagy “Aki nem száll fel most az Instagram reklám vonatára, az végérvényesen lemarad.” Láttam én már tuti Twitter marketing őrületet, ami aztán pontosan ugyanolyan gyorsan elhalt, mint ahogy felpörgették…

Vagyis az Instagram marketingről szólva talán helyesebb, ha azt mondjuk, nyitva kell tartani a szemünket, szárazon a puskaport, és annak tükrében döntsünk az Instagram vállalkozásban való használatáról, hogy

  1. mit árulunk?
  2. kiknek akarunk eladni?

Akkor tehát nézzük, mit kínál nekünk az Instagram!

Mi az az Instagram?

Az Instagram egy közösségi képmegosztó platform, amely a Facebook része, tulajdona, kistestvére, vagy utódja? Ezt még nem tudhatjuk. Képet és némi szöveget oszthatunk meg a segítségével, amelyet mindenki láthat, aki az Instagramhoz csatlakozik.

Azokat, akiknek a képei, témái számunkra izgalmasak, követhetjük, illetve a minket követőket visszakövethetjük.

Míg a Facebookon az elsődleges cél az ismeretségi háló alakítása, illetve egy oldal híreit csak akkor látjuk, ha előtte aktívan döntöttünk a követéséről, az Instagramon képválogatást kínál az alkalmazás, ezáltal olyan emberek is követőinkké válhatnak, akik korábban nem ismertek minket.

Az Instagram kevésbé “személyes”.

Az Instagram – Facebook összefonódás kapcsán az Instagram ajánl számunkra olyan embereket, vállalkozásokat, akiket követünk már a Facebookon, illetve Facebook vállalkozási oldalunkon is oszthatunk meg fotókat az Instagram fiókunkból. A két szolgáltatás a hirdetési kampány pontján is összefonódik. Pl. reklámkampány indítható a Facebookon és az Instagramon közösen, de akár a Facebook hirdetési fiókunkból is menedzselhetünk kizárólag Instagram kampányt.

A hasonlóság még egy ponton tetten érhető: az Instagram is pontosan olyan gyorsan változik, mint a Facebook… Cikkünkben ezért a maradandónak látszó pontokra fókuszálunk.

Hányan használják az Instagramot Magyarországon?

A használatra vonatkozó számokra áttételesen tudunk következtetni, mégpedig úgy, ahogy a Facebook és Instagram kampánybeállításnál megnézzük, milyen eléréseket ad nekünk a Facebook, mint teljes potenciális elérést. Itt rögtön hozzá is kell tennünk, hogy a potenciális elérés még nem jelenti azt, hogy az adott fiók használóját el is tudjuk érni, hiszen nem biztos, hogy feljön Facebook vagy Instagram oldalára / alkalmazásába, és óriási különbségek lehetnek az egyes célcsoportok között, amiket az átlagolás elmos.

2019. januári kampányelérés adatok alapján:

  • Facebook használók száma: 5.900.000, amelynek 24%-a 13 és 25 év közötti
  • Instagram használók száma: 2.140.000, amelynek 44%-a 13 és 25 év közötti

Vagyis az Instagram jellemzően a fiatalok “játéka”, akikről annyit tudhatunk, hogy hamarabb ráunnak egy-egy játékra, mint ahogyan azt a Facebook főhadiszálláson remélhetik…

Minden kedves Olvasót arra bíztatok, keresse le a saját célközönségét jellemző számokat, mielőtt hosszabb időt és energiát invesztálna az Instagram kommunikáció kiépítésébe!

Instagram használat számítógépről

Az Instagram használata ma már a böngészőbe letölthető plugin segítségével is megoldható, igaz, némileg fapadosabb verzióban, de ez ettől még remek megoldást nyújt azok számára, akik marketingesként vagy cégvezetőként munkanapjukat inkább asztali számítógép vagy laptop mellett töltik, és nem okostelefonnal dolgoznak.

Tucatnyi plugin közül válogathatunk a Chrome bővítmények áruházában.

Az Instagram algoritmus

Mikor jelenik meg egy poszt az Instagram követőknél? – lényegében ezt mondja meg az algoritmus. Az algoritmusváltások az Instagramon legalább olyan gyakoriak, mint a Facebookon.

2018-as hírek alapján a követők mindössze 10%-ánál látható egy-egy poszt.

Hasonlóképpen a Facebookhoz, a varázsszó itt is az engagement, vagyis az elköteleződés, az aktivitás, a lájkok száma, a kommentezés, sőt, az adott poszttal töltött idő (mennyi ideig nézegeti a képet a követő). Az algoritmus azt a posztot fogja megjeleníteni a követett Instagram fiókok friss posztjai közül, amelyek a legnagyobb elköteleződést érték el.

Ahogy eddig is, az Instagram a jövőben is folyamatosan kutatni fogja, hogy milyen matematikai paraméterek alapján jósolható meg egy-egy poszt népszerűsége (pl. hozzájuk fűzött megjegyzés hossza, a használt címkék – hashtag-ek – száma stb.), így a megjelenítési algoritmus is folyamatosan fog alakulni, amit módosítani fog az adott piac aktuális hirdetési kampányainak száma, megjelenítése.

Az Instagram marketing esszenciája

Az Instagram marketing célú használata elsősorban hosszútávú márkaépítési célokat jelent, a rövid távú értékesítésösztönzés eredményessége inkább “ajándék” a hirdető részére, mintsem elvárható eredmény.

Magyarul: ha célunk az, hogy most rögvest eladjunk, akkor az Instagram erre nem kifejezetten jó eszköz.

Mit lehet elérni az Instagrammal (a Facebook-kal, a Twitterrel stb.) marketing szempontból? Mindössze annyit, hogy a LEGJOBB esetben is csak ott leszünk a fogyasztó (vevő) tudatában.

Minél egyszerűbb termékünket vagy szolgáltatásunkat képekben bemutatni, annál hatékonyabb eszköz lesz számunkra az Instagram.

Instagram kommunikáció termék esetében

Mit lehet bemutatni az Instagramon, ha terméket értékesítünk?

  • minőségi, műtermi termékfotó
  • részletfotó
  • használat közben készült fotó
  • laikus, fogyasztói fotó
  • gyártás közben készített “fázisfotó”, werk fotó

Instagram kommunikáció szolgáltatás esetében

A szolgáltatások bemutatása már sokkal nehezebb, főleg akkor, ha nincs a szolgáltatáshoz kapcsolódó látvány vagy tárgy. A referenciamunkák bemutatása, az ügyféltérről készült fotók éreztetik a várható szolgáltatási színvonalat, ez azonban nyilván csak ritkán használható eszköz. (Naponta nem tudunk többször is posztolni fotókat a bemutatóteremről, és referenciák sem készülnek okvetlenül naponta…) Azon túlmenően, hogy ezeket a fotókat időnként posztolhatjuk – kielégítve az érdeklődők kíváncsiságát is, hogy belelássanak az “életünkbe” – élnünk kell az elvont fogalmakat bemutató eszközzel, ami az infografika.

Mit tudunk bemutatni?

  • statisztika
  • lényeges pontok
  • folyamatábrák
  • bölcsességek, jótanácsok

Hogyan készíthetünk Instagram posztokat a legegyszerűbben?

Az Instagram poszt elkészítéshez számtalan grafikai programot használhatunk.

Itt most a két legegyszerűbben és egyébiránt legsokoldalúbban használható online programot említjük:

Canva

A Canva kétféle Instagram alapsablont is kínál: a poszt és a történet formátumára is készíthetünk grafikát. A Canva összerakott, tetszetős design-okat is kínál, ehhez már “csak” a mondanivalónkat kell kitalálni. A Canva egyébként tucatnyi grafikai feladatra használható a prezentáció készítéstől a szórólapig.

Instagram poszt - Canva
Instagram poszt – Canva

Fotor

A Fotor erőssége a képmanipuláció, vagyis a Photoshop online verziójaként is használhatjuk ezt a rendkívül felhasználóbarát programot.

Instagram poszt - Fotor
Instagram poszt – Fotor

Az Instagram marketing hatékonysága, elemzése

Az Instagram marketing eszközként való működésének hatékonyságát csak korlátokkal tudjuk elemezni.

Miért?

Mert az Instagram marketing a hosszútávú márkaépítés eszköze, amely az emberek fejében élő kép felépítését, befolyásolását jelenti, amely csakis és kizárólag kvalitatív piackutatási technikákkal elemezhető.

Néhány dolgot azonban tudunk mérni! A legfontosabb az elérés, a megtekintésszám, hiszen csak azoknak a fejében tud kialakulni bármiféle kép, akik már találkoztak velünk.

Mutatószámaink:

  • lájkok száma
  • kommentek száma
  • követők száma
  • az Instagram, mint hivatkozó súlya a weboldal látogatottsági statisztikában

Instagram marketing esettanulmány: CDP

Milyen vállalkozás esetében működik BIZTOSAN az Instagram marketing?

A látványosan megjeleníthető termékek és szolgáltatások esetében az Instagram kiváló eszköz.

“Előadóművészek, artisták, táncosok számára készítünk évek óta fellépőruhákat. Sokszor már az anyagválasztás és tervezés időszakában készítünk fotókat, hogy bemutassuk, milyen is a kreatív ruhatervezés. Később az összeállításnál is készülnek képek, amelyek természetesen nem stúdió minőségűek, mégis bele tudják látni a leendő megrendelők a kész fellépőruhát. Amikor elkészül a ruha, esetleg már be is van csomagolva és postázzuk, ismét készítünk képeket, ilyenkor pedig már azt mondhatjuk, hogy szinte minden elkészült darab után kapunk megrendelést valahonnan a nagyvilágból.” – meséli Eötvös Krisztina, a Costume Design Plans kreatív vezetője.

 

 

Mennyire lesz hatékony az Instagram?

Mint sok más marketing eszköz esetében, úgy az Instagramnál is azt mondhatjuk: a gyakorlat fogja megmutatni, hogy mennyire lesz hatékony.

Kövesse a sikermarketing.hu Instagram oldalát, hogy együtt deríthessük ki!:)

sikermarketing.hu az Instagramon