Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Hogyan tervezünk logót? Betűtípus, grafika, logó színek

Jónéhány évvel ezelőtt történt, karácsonykor. 16 logótervet készítettünk egy cégtulajdonosnak, végül egyik se nyerte meg a tetszését. Néhány hét múlva vadonatúj honlapján megjelent egy logó, ami a megtévesztésig hasonlított az egyik általunk tervezett logóra. De ez igazán csak a ritka problémák közé tartozik, ha az ember logótervezésre adja a fejét…

Először is: a logótervezés nem indulhat el marketing pozícionálás nélkül!

Mi volt a feladat annál az ominózus logótervezésnél? Egy környezetbarát szatyor számára kellett logót tervezni, ami mint ilyen, természetesen rettenetesen környezetbarát volt, ámde a szivárvány minden színében kapható volt. (Azóta a cég már nem létezik.) Ahogy a cégtulajdonos elmondta:

Mutassuk be, hogy mi a szatyor funkciója, hogy néz ki, hogy színes is és divatos is, és környezetbarát. Szeretném, ha a Föld jövője iránti elkötelezettségünket is kifejezné, esetleg a Föld benne lenne egy szatyorban…

Ühüm, és mindezt úgy, hogy még a névjegyen is lehessen látni, hogy mi is az… Mondtam, hogy rutintalanok voltunk, hogy egyáltalán belekezdtünk a tervezésbe, ahol persze szóba se jöhetett a földgömb szatyorba tevése a márkanév mellett…

Mert hol van itt a probléma? Ott, hogy egyszerre mindent nem lehet! Ha valaki nincs tisztában azzal, hogy mit is akar mondani magáról maximum 2, azaz két szóban, akkor tétovaságát ne testesítse meg a logótervezéshez adott brief-ben. A grafikai tervező feladata pedig az, hogy a zavarosságot letisztíttassa a megrendelővel. (Ezt persze a legtöbb tervező nem vállalja, hiszen ez elősorban marketing feladat, nem grafikusi munka.)

A logó feladata: azonosítás és hangulat megteremtése – nem több!

Mit várhatunk egy logótól? 20 év marketing tapasztalattal mondom: nem sokat. Amikor egy nap alatt több mint 3500 reklám impulzus ér el minket és a márkák száma napról-napra növekszik, irreális lenne elvárni, hogy az emberek “megtanulják” a logónkat.

Mire kell akkor a logó?

A logó szerepe mindössze annyi, hogy segítsen a cég azonosításában, színeivel, betűtípusával egy hangulatot teremtsen. Mindez néhány pillanat alatt kialakul a nézőben, keletkezik benne egy első benyomás. Később a logó következetes használata segít abban, hogy az egyszer már megszerzett tapasztalatot megerősítsük, azonosíthatóvá tegyük magunkat.

Hogyan választunk betűtípust a logóhoz?

A logó betűtípusának kiválasztását a következők befolyásolják:

  • ha logó áttervezésről van szó, célszerű olyan betűtípust választani, ami emlékeztet az előző betűtípusra
  • léteznek modern, konzervatív, gyerekes, távolságtartó, komoly, játékos, archaikus betűtípusok – ezek közül a marketing pozícionálás alapján választunk, esetenként maximum két betűtípussal érzékeltetjük a pozícionálás két jellemzőjét (pl. nőies, de erős szakmai alapokon álló cég)
  • hol fogják használni a logót? teljesen más a feladat, ha a logónak “lerövidíthetőnek” kell lennie (hogy egy kisméretű terméken megjelenjen) vagy leginkább csak a honlapon és a névjegykártyán fog megjelenni a logó
  • olvashatóság minden méretben – szövegtől függően választhatunk különböző betűtípusok közül
  • szükség van-e ékezetes betűre az adott karaktersorban?

Mi határozza meg a logó színeit?

Arany színt akarok! – mondja a megrendelő.

Márpedig arany szín nincs!

a nem létező szín…

Előfordul, hogy olyan színre tart igényt a megrendelő, ami valójában nem létezik, csak a fémes csillogás folytán az agyunkban áll össze. Az arany színt árnyékolással, okker sávokkal lehet csak visszaadni – ez pedig a nyomtatásban vagy a monitoron elég lehetetlen vállalkozás.

Hiszen próbáljuk csak ki a következő képen! Fókuszáljunk nagyon erősen az aranytárgy egyetlen pontjára! Sőt, takarjuk ki a kép többi pontját! Milyen színt látunk?

arany karkötő
arany karkötő

 

színek jelentése

A színek megválasztásánál a pozícionálásból éppúgy kiindulunk, mint a színek marketingben használt jelentéséből. Tisztában van-e a megrendelő az egyes színek marketing jelentésével, tudatalatti üzenetével? Nos, ha igen, nincs probléma!

színek harmóniája

Sokszor előfordul, hogy a megrendelő ötletelni kezd arról, hogy milyen színeket is lehetne kipróbálni még – és ha egyszer belemegyünk ebbe a játékba, ott nincs megállás. Amikor azonban több színt használunk egy logóban, akkor két úton járhatunk:

  1. kiválasztunk egy színt, és az adott szín árnyalatával dolgozunk
  2. komplementer színekkel dolgozunk, amihez a Color Scheme Designer-t hívjuk segítségül

színek a monitoron

A megrendelők sokszor nincsenek tisztában vele, hogy ahány monitor, ahány nyomda, annyiféle színt láthatunk a logóban. A webes színeket az úgynevezett hexa kódokkal tudjuk meghatározni, arra azonban nincs ráhatásunk, hogy ez pontosan milyen színben lesz látható a megrendelő és a sok ezernyi felhasználó sok ezernyi készülékén. (Nyomdai viszonylatban a Pantone skála ad egységes színmeghatározást.)

Miért nincs értelme több tervet készíteni, mint 3 logóterv?

A hosszú évek rutinja tanította meg nekünk, hogy akinek 3, egymástól betűtípusban, színben különböző terv nem nyeri meg a tetszését, annak 16 sem fogja. Még ha az illető tisztességes szándékkal is szeretne kérni logóváltozatokat (nem úgy, ahogy az egyszeri szatyorforgalmazó), akkor sem logikus 3-nál több változat készítése. Ott ugyanis sokkal inkább azzal van baj, hogy a megrendelő fejében nem körvonalazódott, hogy ki is ő, mit is akar mondani magáról, mint cégről, és milyen stílusban is él, dolgozik, üzletel. Ha a tervezés előtt a pozícionálás megtörténik, és beletrafáltunk a sokszor egyszemélyes cég vezetőjének stílusába, lelkivilágába, akkor a 3 tervből biztosan lesz egy, amiben egy húron pendülünk…

Arról nem is beszélve, hogy amikor logót tervezünk,

  • mi tucatnyi más verziót, elrendezést már végignéztünk;
  • a betűtípust egy ezer betűtípusból álló adatbázisból választottuk ki;
  • marketing szempontból pedig a bemutatott terveket tudjuk elképzelni az adott cég vizuális azonosítójának.

Vagyis röviden: a szerintünk legjobbat adtuk.

Hogyan is tudnánk annál még jobbat készíteni?